Oordelen we te snel over andere kerken?

parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben het met tukkertje eens :u :):bou:

Lees ook Romeinen 14 eens. In plaats van in deze discussie gelijk alles op scherp te stellen. Gewoon in alle liefde discussieren oke?

(Weer die verdraaide spiegel :mad2:)

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het zal wel de tijdgeest zijn. Het individualisme.

Jij jouw waarheid, ik de mijne. We wisten al dat dat in de postmoderne samenleving het geval was. Toen sloop dat in de Gereformeerde Kerken en de Hervormde Kerk.

En nu is het reeds in de gereformeerde gezindte het geval, waarbij we geen onderscheid meer kunnen maken tussen bijzaken (hele en halve noten) en belangrijkere zaken ('t is nogal wat als je opwekkingsliederen gelijkstelt aan de psalmen uit Gods Woord).

Ieder zijn belevingswereld, ieder zijn kerk waarin hij zich lekker thuisvoelt. Die dient weer in een kerk met een gitaartje, de ander weer met een orgel. Dan willen we toneelstukjes, dan lekker dansen. Individualisme ten top en de mens staat in het middelpunt.

Zeker, in onze gezindte is veel mis hoor ik op het forum. Ik kom uit de linkerflank, dus ik kan niet meepraten. Maar zeker, er zit veel vorm in, en veel van: zo is het altijd al geweest, al het anders is fout. Daar zit veel menselijks in. In het zwart gekleed gaan toont nog altijd iets waardigs, de waardigheid van het ambt van God gegeven. Een spijkerbroekje is meer zo van: Het gaat toch niet om het uiterlijk, ik ben ook maar gewoon, ik mag toch zelf weten waar ik me lekker in voel, je moet toch met je tijd meegaan? Vind je het gek dat een dominee zijn gezag verliest?

Kijk, en die argumentatie is het verschil. De mens staat (of het nu echt of huichelachtig is gezegd) in het middelpunt.
Bij in het zwart gekleed gaan, daar kan huichelarij in zitten, maar in elk geval is het argument vanuit Gods Woord, het gaat om God!
parsifal

Bericht door parsifal »

Refojongere,

In hoeverre komt het vers "opent uwe mond" uit de Bijbel?

Het is niet Bijbel tegenover niet-Bijbel? Althans niet altijd. Er zijn in andere bundels dan de berijmde psalmen liederen die dichter bij de Bijbel staan dan deze berijmde psalmen. Er zit ook troep in bijvoorbeeld het liedboek, dat moet je dan maar weren.

Vaya con Dios,

parsifal
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door wpv
Oorspronkelijk gepost door Daphne
God houdt van ons allen,
:pu:pu Is dat zo??
Want Jacob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat. Dat zegt God zelf. Volgens mij kun je dan niet zeggen, dat God van ons allen houdt.
uhm WPV, God heeft verdiet van mensen, maar wat denk je dan, Hij laat niet varen van wat zijn hand eenmaal begonnen is?
En als God een vader is, KAN het niet anders dan dat Hij van al zijn kinderen houdt. Want als ik me niet vergis... WPV heb jij toch ook kinderen? Ik weet zeker dat je van al je kinderen evenveel houdt (toch?) zo werkt het met God ook!!!!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Matt. 7 vers 1 t/m 3

1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?

:+ twee zielen 1 gedachten tukkertje :+ ik liep net vandaag aan deze tekst te denken om hem hier neer te droppen:)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door wpv
God houdt van ons allen,
:pu:pu Is dat zo??
Want Jacob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat. Dat zegt God zelf. Volgens mij kun je dan niet zeggen, dat God van ons allen houdt.
uhm WPV, God heeft verdiet van mensen, maar wat denk je dan, Hij laat niet varen van wat zijn hand eenmaal begonnen is?
En als God een vader is, KAN het niet anders dan dat Hij van al zijn kinderen houdt. Want als ik me niet vergis... WPV heb jij toch ook kinderen? Ik weet zeker dat je van al je kinderen evenveel houdt (toch?) zo werkt het met God ook!!!!
Natuurlijk houdt God van al Zijn kinderen, maar niet alle mensen zijn toch Zijn kinderen, dat ben je toch wel met me (en met velen) eens?!

Groeten,
Pim.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het zal wel de tijdgeest zijn. Het individualisme.

('t is nogal wat als je opwekkingsliederen gelijkstelt aan de psalmen uit Gods Woord).

Zeker, in onze gezindte is veel mis hoor ik op het forum. Ik kom uit de linkerflank, dus ik kan niet meepraten. Maar zeker, er zit veel vorm in, en veel van: zo is het altijd al geweest, al het anders is fout. Daar zit veel menselijks in. In het zwart gekleed gaan toont nog altijd iets waardigs, de waardigheid van het ambt van God gegeven. Een spijkerbroekje is meer zo van: Het gaat toch niet om het uiterlijk, ik ben ook maar gewoon, ik mag toch zelf weten waar ik me lekker in voel, je moet toch met je tijd meegaan? Vind je het gek dat een dominee zijn gezag verliest?

Kijk, en die argumentatie is het verschil. De mens staat (of het nu echt of huichelachtig is gezegd) in het middelpunt.
Bij in het zwart gekleed gaan, daar kan huichelarij in zitten, maar in elk geval is het argument vanuit Gods Woord, het gaat om God!
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld zal worden.

Ik trek toch een beetje twijfels bij het (overigens mooi geformuleerde stuk) Refojongeren. Als je eens wist welk een bijbel getrouwe teksten in de opwekkingsbundel stonden, zou je zoiets absoluut niet schrijven vriend!

(Overigens wil ik wel even vertellen dat er in onze kerkdiensten overwegend psalmen gezongen en af en toe een opwekkingslied. De psalmen zijn me absoluut heel dierbaar en die wil ik niet kwijt!)
Waarom is het erg als je opwekkingsliederen NAAST psalmen zingt ter eer van God?

Zing jij nooit U zij de Glorie, De Heer is mijn Herder, Samen in de naam van Jezus, Jezus leeft in eeuwigheid? Ik vind dat dan toch echt heel spijtig, je kan zo veel aanbidding en lofprijzing uit de opwekkingsliederen verkrijgen. In de opwekkingsliederen staat de mens niet centraal maar God!!! (kan je me er een aanwijzen als dat niet het geval is? ik ken ze ook niet allemaal....) En weetje, als mensen deze liederen met hun ziel zingen, is dat dan Huichelarij?

Welke liederen zingen de koren uit de GG? Allemaal psalmen?

Met in het zwart gekleed gaan, gaat zo veel verdriet (althans die combinatie voel ik altijd) waar blijft dan het stukje verheugd zijn in God? Moet alles dan somber zijn? Door de weeks mag je vrolijk en blij zijn maar in zondag moet je in het zwart omdat je ingetogen moet zijn, zou God daar "vreugde"
aan beleven? Zou DAT Gods bedoeling met ons zijn? Dat we BANG en in bedrukte stemming voor Hem staan?

Staat er ook niet in de Bijbel: Jongeren verheugd u in het leven (exacte woorden kan ik even niet opkomen, als je wilt, zoek ik het zo op voor je).

Nog even een laatste vraag, zou ik (als Nederlands Hervormde) minder zijn voor God als de mensen uit de Gereformeerde Gemeenten?
Jelle

Bericht door Jelle »

God houdt niet an alle mensen, net zo goed als dat de Heere Jezus heeft geleden, is gstorven en begraven en wederomopgstaan van de doden.
Dit volbrachte werk heeft Hij alleen gedaan voor de uitverkorenen die Hem van de Vader gegeven zijn.
We moeten oppassen voor een algemene verzoening
Daphne

Bericht door Daphne »

[/quote]

Natuurlijk houdt God van al Zijn kinderen, maar niet alle mensen zijn toch Zijn kinderen, dat ben je toch wel met me (en met velen) eens?!

Groeten,
Pim. [/quote]

Ja tuurlijk, maar Pim, God heeft Adam en Eva geschapen, Hij hield van ze! Door de zondenval zijn we allemaal in de zonden gevallen. God heeft ons een eigenkeuze gegeven om te kiezen voor Hem of niet. Ik kan me niet voorstellen Pim dat God Zijn eigen schepselen veracht en niet lief heeft. Jij zal toch ook van al je kinderen houden (al is het maar diep in het hart) ook al dwalen ze van je af? God heeft inderdaad verdriet van mensen, maar is Hij dan niet des te blijer zijn dat als er iemand die zich had afgezet tegen Hem bij Hem terug komt? Denk eens aan de Verloren zoon...

Groetjes
Refojongere

Parsifal,

Het is niet Bijbel tegenover niet-Bijbel? Althans niet altijd. Er zijn in andere bundels dan de berijmde psalmen liederen die dichter bij de Bijbel staan dan deze berijmde psalmen. Er zit ook troep in bijvoorbeeld het liedboek, dat moet je dan maar weren.

Wat dat laatste aangaat, de praktijk in de NHK en de GKN heeft geleerd dat men de troep niet weert. En het Liedboek gaat ook ingang vinden in de CGK, GKV en Geref. Bond, en de praktijk is: eindeloze discussies of wat wel geoorloofd is in een bepaald lied en wat niet en ook dat er veel geklaag is dat men onbijbelse liederen in het Liedboek toelaat.

In hoeverre komt het vers "opent uwe mond" uit de Bijbel?

Psalm 81:12: "Opent uwe mond, eist van Mij vrijmoedig op Mijn trouwverbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij 't smeekt mild en overvloedig"

Is gebaseerd op Psalm 81:11b: 'doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen'

Toegevoegd: vrijmoedig eisen / trouwverbond / ontbreekt / smeekt / mild en overvloedig

Mag dat? Zolang het niet in strijd met de Bijbel is en in de tekst past (als je een preek over Ps. 81:11b zou houden, dan zouden die zinnen uit de berijmde psalm niet misstaan). Ik ben principieel uiteraard niet tegen gezangen, maar ben wel van mening dat je met de Psalmen nog rechtstreeks uit Gods Woord zingt, zij het met hier en daar bijbelse toevoegingen die in het verlengde! ervan liggen (soms ook vanuit het NT), maar dat kan geen kwaad. De opwekkingsliederen en gezangen hebben vaak zinnen die oppervlakkig zijn, door mensen zelf verzonnen zijn en totaal niet uit Gods Woord komen en die vaag blijven en ze zijn vaak eenzijdig, remonstrants, soms zelfs vrijzinnig. Wij zingen Gods lof het best uit Zijn eigen mond.
Refojongere

"Als je eens wist welk een bijbel getrouwe teksten in de opwekkingsbundel stonden, zou je zoiets absoluut niet schrijven vriend!"

Er staan mooie berijmde psalmen bij in de Opwekkingsbundel (139, 100, 51) en verder zitten er prachtige liederen bij. Maar de bundel als geheel slik ik echt niet. Veel te eenzijdig en oppervlakkig.

"Waarom is het erg als je opwekkingsliederen NAAST psalmen zingt ter eer van God?"

Omdat voor de eredienst alleen het allerbeste goed genoeg is.

"Zing jij nooit U zij de Glorie, De Heer is mijn Herder, Samen in de naam van Jezus, Jezus leeft in eeuwigheid?"

Zeker wel. Alleen ik stel het niet gelijk aan de Psalmen (De Heere is mijn herder is trouwens Ps. 23 geloof ik).

"In de opwekkingsliederen staat de mens niet centraal maar God!!! (kan je me er een aanwijzen als dat niet het geval is? ik ken ze ook niet allemaal....) En weetje, als mensen deze liederen met hun ziel zingen, is dat dan Huichelarij?"

Ik zal ze eens opzoeken. Het gaat er niet om of de mensen oprecht zijn, het gaat er ook om of de liederen goed zijn. Oprechte mensen kunnen ook zondigen zonder het te weten.

"Welke liederen zingen de koren uit de GG? Allemaal psalmen?"

Nee.

"Met in het zwart gekleed gaan, gaat zo veel verdriet (althans die combinatie voel ik altijd) waar blijft dan het stukje verheugd zijn in God? Moet alles dan somber zijn?"

Nee, wel eerbiedig, stemmig en deftig.

"Nog even een laatste vraag, zou ik (als Nederlands Hervormde) minder zijn voor God als de mensen uit de Gereformeerde Gemeenten?"

Nee, hoe kom je d'r bij?
Refojongere

Over de discussie dat God van alle mensen houdt kun je lezen:

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthr ... 933&page=1

Over de algemene verzoening kun je lezen:

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthr ... 692&page=2
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben van mening dat je "Opent uwe mond" niet kunt zingen zonder context. Verder heb ik predikanten horen argumenteren op grond van "eist van mij vrijmoedig." Ik haal maar een voorbeeld aan trouwens.

Ook met psalmen zingen ontkom je niet aan eenzijdigheden. Sommige dingen worden overgeslagen. Ik denk dat 50 procent van de psalmen nooit gezongen wordt, vaak vanwege de inhoud. En als ik eerlijk ben zou ik ook even slikken voor ik het laatste vers van psalm 137 moet zingen.

Bij ons zingen ze trouwens ook wel eens de avondzang. Die staat niet dichter bij de Bijbel dan "Er is een Verlosser"

Vaya con Dios,

parsifal
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Oorspronkelijk gepost door Robert
En wel beste refojongere, deze post is een parodie. Maar de kern die waarheid is is zeer groot en de boodschap is: Hoe kun je over andere kerkgenootschappen zulke dingen schrijven als je de balken in het oog van je eigen gezinte niet ziet.
Ik ben het wel met je eens, Robert. Refojongere, zou je iets meer willen vertellen over je argument van het goede gevoel. Ik hoor het wel vaker en vind het een nogal vaag argument.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Daphne

Bericht door Daphne »

"Als je eens wist welk een bijbel getrouwe teksten in de opwekkingsbundel stonden, zou je zoiets absoluut niet schrijven vriend!"

Er staan mooie berijmde psalmen bij in de Opwekkingsbundel (139, 100, 51) en verder zitten er prachtige liederen bij. Maar de bundel als geheel slik ik echt niet. Veel te eenzijdig en oppervlakkig.

Eenzijdig in wat voor zin. Oppervlakkig... als je God eert....? Met bijvoorbeeld de woorden Glorie aan God.....

"Waarom is het erg als je opwekkingsliederen NAAST psalmen zingt ter eer van God?"

Omdat voor de eredienst alleen het allerbeste goed genoeg is.

Oke van mij hoeft opwekking in de gehele ere dienst ook niet. Maar wel als geweldige liederen die je kan zingen vol aanbidding thuis, of op club o.i.d Psalmen raken me net zo veel als Opwekking, of misschien wel meer. Te denken aan psalm 121 Sla d' ogen naar t gebergte heen, van waar ik dag en nacht, des Hoogsten bijstand wacht.

"Zing jij nooit U zij de Glorie, De Heer is mijn Herder, Samen in de naam van Jezus, Jezus leeft in eeuwigheid?"

Zeker wel. Alleen ik stel het niet gelijk aan de Psalmen (De Heere is mijn herder is trouwens Ps. 23 geloof ik).

Waarom zou je dat niet doen? je doet dan afbraak aan die geweldig mooie en bovenal eerbiedige liederen. Wat is er mis met, U zij de glorie, OPGESTANE Heer? ( al met al, U komt alle glorie toe.....) Het lijkt mij het zelfde als wat je doet in een gebed als je God lofprijst, moeten we dan ook maar standaard het Onze Vader bidden?

En weetje, als mensen deze liederen met hun ziel zingen, is dat dan Huichelarij?"

Oprechte mensen kunnen ook zondigen zonder het te weten.

Maar als mensen zondigen zonder te weten, zou God het ze kwalijk nemen? Ik denk dat God nooit het je kwalijk neemt als je liederen zingt TER EER VAN HEM. Want zijn wij niet op aarde om God te loven en te Prijzen? Naar mijn mening is dat echt niet alleen met psalmen, OOK met psalmen!

"Welke liederen zingen de koren uit de GG? Allemaal psalmen?"

Nee.

welke dan? Johan de Heer? ;) (is dat trouwens "beter" dan Opwekking?)

"Met in het zwart gekleed gaan, gaat zo veel verdriet (althans die combinatie voel ik altijd) waar blijft dan het stukje verheugd zijn in God? Moet alles dan somber zijn?"

Nee, wel eerbiedig, stemmig en deftig.

Ik heb een vriendin in de GG, als ik haar spreek over de kerk diensten, zij komt bijna nooit blij en met een verlost gevoel uit de kerk. Er is gepredikt dat ze zondig is... Is dat de bedoeling? En televisie's verstoppen boven op zolder....?

"Nog even een laatste vraag, zou ik (als Nederlands Hervormde) minder zijn voor God als de mensen uit de Gereformeerde Gemeenten?"

Nee, hoe kom je d'r bij?

oh die indruk kreeg ik eventjes! :)

(Hoop dat het duidelijk is waar ik de antwoorden/vragen heb gesteld...:du)

[Aangepast op 27/5/03 door Daphne]
Plaats reactie