Lees ook Romeinen 14 eens. In plaats van in deze discussie gelijk alles op scherp te stellen. Gewoon in alle liefde discussieren oke?
(Weer die verdraaide spiegel :mad2:)
Vaya con Dios,
parsifal
uhm WPV, God heeft verdiet van mensen, maar wat denk je dan, Hij laat niet varen van wat zijn hand eenmaal begonnen is?Oorspronkelijk gepost door wpv:pu:pu Is dat zo??Oorspronkelijk gepost door Daphne
God houdt van ons allen,
Want Jacob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat. Dat zegt God zelf. Volgens mij kun je dan niet zeggen, dat God van ons allen houdt.
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Matt. 7 vers 1 t/m 3
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.
3 En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
Natuurlijk houdt God van al Zijn kinderen, maar niet alle mensen zijn toch Zijn kinderen, dat ben je toch wel met me (en met velen) eens?!Oorspronkelijk gepost door Daphneuhm WPV, God heeft verdiet van mensen, maar wat denk je dan, Hij laat niet varen van wat zijn hand eenmaal begonnen is?Oorspronkelijk gepost door wpv:pu:pu Is dat zo??Oorspronkelijk gepost door Daphne
God houdt van ons allen,
Want Jacob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat. Dat zegt God zelf. Volgens mij kun je dan niet zeggen, dat God van ons allen houdt.
En als God een vader is, KAN het niet anders dan dat Hij van al zijn kinderen houdt. Want als ik me niet vergis... WPV heb jij toch ook kinderen? Ik weet zeker dat je van al je kinderen evenveel houdt (toch?) zo werkt het met God ook!!!!
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld zal worden.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het zal wel de tijdgeest zijn. Het individualisme.
('t is nogal wat als je opwekkingsliederen gelijkstelt aan de psalmen uit Gods Woord).
Zeker, in onze gezindte is veel mis hoor ik op het forum. Ik kom uit de linkerflank, dus ik kan niet meepraten. Maar zeker, er zit veel vorm in, en veel van: zo is het altijd al geweest, al het anders is fout. Daar zit veel menselijks in. In het zwart gekleed gaan toont nog altijd iets waardigs, de waardigheid van het ambt van God gegeven. Een spijkerbroekje is meer zo van: Het gaat toch niet om het uiterlijk, ik ben ook maar gewoon, ik mag toch zelf weten waar ik me lekker in voel, je moet toch met je tijd meegaan? Vind je het gek dat een dominee zijn gezag verliest?
Kijk, en die argumentatie is het verschil. De mens staat (of het nu echt of huichelachtig is gezegd) in het middelpunt.
Bij in het zwart gekleed gaan, daar kan huichelarij in zitten, maar in elk geval is het argument vanuit Gods Woord, het gaat om God!
Ik ben het wel met je eens, Robert. Refojongere, zou je iets meer willen vertellen over je argument van het goede gevoel. Ik hoor het wel vaker en vind het een nogal vaag argument.Oorspronkelijk gepost door RobertEn wel beste refojongere, deze post is een parodie. Maar de kern die waarheid is is zeer groot en de boodschap is: Hoe kun je over andere kerkgenootschappen zulke dingen schrijven als je de balken in het oog van je eigen gezinte niet ziet.
"Als je eens wist welk een bijbel getrouwe teksten in de opwekkingsbundel stonden, zou je zoiets absoluut niet schrijven vriend!"
Er staan mooie berijmde psalmen bij in de Opwekkingsbundel (139, 100, 51) en verder zitten er prachtige liederen bij. Maar de bundel als geheel slik ik echt niet. Veel te eenzijdig en oppervlakkig.
Eenzijdig in wat voor zin. Oppervlakkig... als je God eert....? Met bijvoorbeeld de woorden Glorie aan God.....
"Waarom is het erg als je opwekkingsliederen NAAST psalmen zingt ter eer van God?"
Omdat voor de eredienst alleen het allerbeste goed genoeg is.
Oke van mij hoeft opwekking in de gehele ere dienst ook niet. Maar wel als geweldige liederen die je kan zingen vol aanbidding thuis, of op club o.i.d Psalmen raken me net zo veel als Opwekking, of misschien wel meer. Te denken aan psalm 121 Sla d' ogen naar t gebergte heen, van waar ik dag en nacht, des Hoogsten bijstand wacht.
"Zing jij nooit U zij de Glorie, De Heer is mijn Herder, Samen in de naam van Jezus, Jezus leeft in eeuwigheid?"
Zeker wel. Alleen ik stel het niet gelijk aan de Psalmen (De Heere is mijn herder is trouwens Ps. 23 geloof ik).
Waarom zou je dat niet doen? je doet dan afbraak aan die geweldig mooie en bovenal eerbiedige liederen. Wat is er mis met, U zij de glorie, OPGESTANE Heer? ( al met al, U komt alle glorie toe.....) Het lijkt mij het zelfde als wat je doet in een gebed als je God lofprijst, moeten we dan ook maar standaard het Onze Vader bidden?
En weetje, als mensen deze liederen met hun ziel zingen, is dat dan Huichelarij?"
Oprechte mensen kunnen ook zondigen zonder het te weten.
Maar als mensen zondigen zonder te weten, zou God het ze kwalijk nemen? Ik denk dat God nooit het je kwalijk neemt als je liederen zingt TER EER VAN HEM. Want zijn wij niet op aarde om God te loven en te Prijzen? Naar mijn mening is dat echt niet alleen met psalmen, OOK met psalmen!
"Welke liederen zingen de koren uit de GG? Allemaal psalmen?"
Nee.
welke dan? Johan de Heer?(is dat trouwens "beter" dan Opwekking?)
"Met in het zwart gekleed gaan, gaat zo veel verdriet (althans die combinatie voel ik altijd) waar blijft dan het stukje verheugd zijn in God? Moet alles dan somber zijn?"
Nee, wel eerbiedig, stemmig en deftig.
Ik heb een vriendin in de GG, als ik haar spreek over de kerk diensten, zij komt bijna nooit blij en met een verlost gevoel uit de kerk. Er is gepredikt dat ze zondig is... Is dat de bedoeling? En televisie's verstoppen boven op zolder....?
"Nog even een laatste vraag, zou ik (als Nederlands Hervormde) minder zijn voor God als de mensen uit de Gereformeerde Gemeenten?"
Nee, hoe kom je d'r bij?
oh die indruk kreeg ik eventjes!