Bijbel sluiten

helma

Re: Bijbel sluiten

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:Nou ja, een mooie kerk is leuk hoor. Maar een goeie dominee is oneindig veel meer waard.
:?
tja...hoe was het ook alweer? kerken van goud... :hum
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Afgewezen schreef:Nou ja, een mooie kerk is leuk hoor. Maar een goeie dominee is oneindig veel meer waard.
tja...hoe was het ook alweer? kerken van goud... :hum
:modo
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:
MarthaMartha schreef:
freek schreef:
Tegen tv gebruik kunnen we ook niet meer zijn, nu we allemaal internet accepteren.
Overigens heb je wel gelijk, de koster van die kerk was aardig ingenomen met z'n spulletje.
ze hebben daar dan ook echt geluk gehad natuurlijk.......... :haha
Nou lach maar. Ik vind het nog al wat om te zeggen dat je geluk hebt omdat de gemeente groeit. Dacht dat we dat toch in de eerste plaats als een ZEGEN zien.
hij corrigeerde zichzelf............
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
freek

Bericht door freek »

Jij maakt van je hart ook geen moordkuil :haha
haaf

Bericht door haaf »

freek schreef:
haaf schreef:ja, ook alleen maar van het gebouw hoe mooi en luxe alles wel is.
En waar het echt om gaat in de kerk hoor je niks over.
En hoe kun je op deze manier nog tegen TV gebruik zijn?
Tegen tv gebruik kunnen we ook niet meer zijn, nu we allemaal internet accepteren.
Overigens heb je wel gelijk, de koster van die kerk was aardig ingenomen met z'n spulletje.
Internet heeft zeker negatieve kanten maar TV is toch nog wel een stap verder.
En in deze tijd kun je vaak niet meer zonder internet terwijl je wel makkelijk zonder TV kunt.
Josephus

Bericht door Josephus »

haaf schreef:Internet heeft zeker negatieve kanten maar TV is toch nog wel een stap verder.
Ik zou in deze zin "internet" en "TV" toch echt van plaats laten verwisselen...

En dan nog niet eens vanwege het feit dat internet technisch gesproken vele stappen verder is dan TV, maar bij TV ben je in principe nog afhankelijk van wat je aangeboden wordt (en ik geef toe dat dat gemiddeld genomen niet heel veel bijzonders is), terwijl je bij internet alles zelf kunt opzoeken. De verleidingen daar zijn dus veel groter...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
haaf

Bericht door haaf »

Josephus schreef:
haaf schreef:Internet heeft zeker negatieve kanten maar TV is toch nog wel een stap verder.
Ik zou in deze zin "internet" en "TV" toch echt van plaats laten verwisselen...

En dan nog niet eens vanwege het feit dat internet technisch gesproken vele stappen verder is dan TV, maar bij TV ben je in principe nog afhankelijk van wat je aangeboden wordt (en ik geef toe dat dat gemiddeld genomen niet heel veel bijzonders is), terwijl je bij internet alles zelf kunt opzoeken. De verleidingen daar zijn dus veel groter...
Internet kun je filteren, TV niet. En bij internet moet je het zelf opzoeken terwijl je op TV veel meer vanzelf te zien krijgt.
Ik wilde er ook niet mee zeggen dat internet geen gevaren kent maar daar kun je in veel gevallen nu eenmaal niet meer buiten.
Ik had het dan ook niet over de technische kant van het verhaal.
freek

Bericht door freek »

Het kromme is gewoon dat we het verderflijke op TV - terecht - niet accepteren, maar het verderflijke op internet wél, onder het motto: dat zoeken we gewoon niet op. Maar je kunt het slechte op TV toch óók gewoon niet kijken.
En deze discussie is ontstaan n.a.v. een kerkelijke gemeente die haar kerkgebouw presenteert voor de camera. Je wilt toch niet beweren dat dit verderfelijk is omdat er op TV nu eenmaal verderfelijke dingen getoond worden?
haaf

Bericht door haaf »

freek schreef:Het kromme is gewoon dat we het verderflijke op TV - terecht - niet accepteren, maar het verderflijke op internet wél, onder het motto: dat zoeken we gewoon niet op. Maar je kunt het slechte op TV toch óók gewoon niet kijken.
En deze discussie is ontstaan n.a.v. een kerkelijke gemeente die haar kerkgebouw presenteert voor de camera. Je wilt toch niet beweren dat dit verderfelijk is omdat er op TV nu eenmaal verderfelijke dingen getoond worden?
Je gaat er alleen weer niet op in dat je internet kunt filteren en dat je er vaak niet buiten kunt. Dat er tegen internet bezwaren zijn dat weet ik ook wel. En kun jij dat dan, gewoon niet kijken als het er vanzelf op komt?? Bij internet moet je het nog zelf opzoeken dus dat is toch een handeling verder.
Mariaa

Bericht door Mariaa »

haaf schreef:
freek schreef:Het kromme is gewoon dat we het verderflijke op TV - terecht - niet accepteren, maar het verderflijke op internet wél, onder het motto: dat zoeken we gewoon niet op. Maar je kunt het slechte op TV toch óók gewoon niet kijken.
Je gaat er alleen weer niet op in dat je internet kunt filteren en dat je er vaak niet buiten kunt. Dat er tegen internet bezwaren zijn dat weet ik ook wel. En kun jij dat dan, gewoon niet kijken als het er vanzelf op komt?? Bij internet moet je het nog zelf opzoeken dus dat is toch een handeling verder.
Internet kun je filteren ja. De TV kun je ook buiten huis houden ja. Maar daar gaat deze discussie niet om.

We mogen van die middelen gebruik maken om Gods Woord te doen horen! Wees blij dat zulke dingen opening bieden en maak er gebruik van.
Als je tegen die cameraman verteld over de goedheid van de Heere, dan houdt dat toch niet in dat je vóór televisie bent? Als ik een interview heb af laten nemen voor een tijdschrift, dan betekend dat toch niet dat ik daarop geabboneerd ben?
refo

Bericht door refo »

ga ff ergens anders internetten....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

haaf schreef:Je gaat er alleen weer niet op in dat je internet kunt filteren en dat je er vaak niet buiten kunt.
Ik durf de stelling wel aan dat je zelfs met gefilterd internet nog steeds meer troep kunt binnenhalen dan er via je TV je huis in komt. Het gaat bij zowel TV als internet daarom wat mij betreft niet zozeer over het medium an sich, maar om de manier waarop je er gebruik van maakt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marco

Bericht door Marco »

Gaat weer lekker: dacht ik dat dit topic over het sluiten van een Bijbel ging, gaat het over TV in de kerk.
Nou ja.. Eigenlijk toont de discussie weer eens aan, dat de manier waarop wordt omgegaan met TV en internet in sommige kringen niet klopt: In plaats van in te gaan op de voors en tegens van TV, radio en internet wordt een willekeurige grens gelegd: TV mag niet, radio wel, en internet alleen gefilterd. Doe je dat, dan zit je goed. Doe je het niet, dan zit je fout.

Maar: Op internet kan je meer materiaal vinden dat ter ere van God is dan op welk ander medium ook. En televisie biedt meer mogelijkheden om God te prijzen en tot God te brengen dan de hele papieren pers bij elkaar. En via de radio, een apparaat waar dagelijks de platste vloeken ons om de oren komen (als je een willekeurige zender kiest), zijn elders duizenden tot geloof gekomen.

Televisie, radio en internet zijn zaken die in Gods leiding in deze wereld zijn gekomen. Je kunt er foute dingen mee doen, en goede. Misschien is het goed om geen televisie in huis te hebben. Als je bang bent dat die tot zonde verleidt, werp hem dan uit. Maar wees ook niet bang om televisie als 'talent' te zien: Wie maximaal omgaat met de mogelijkheden die God ons in deze wereld geeft, zal ook zaken als televisie, radio, gedrukte media en internet bekijken als middel dat God geeft om Hem te loven. En om hem te laten loven.

En dan nog: zelfs al ben je er van overtuigd dat men geen TV in de (woon)kamer mag hebben: doe je er kwaad mee door mee te werken aan een programma dat wél iets goeds biedt?
haaf

Bericht door haaf »

Josephus schreef:
haaf schreef:Je gaat er alleen weer niet op in dat je internet kunt filteren en dat je er vaak niet buiten kunt.
Ik durf de stelling wel aan dat je zelfs met gefilterd internet nog steeds meer troep kunt binnenhalen dan er via je TV je huis in komt. Het gaat bij zowel TV als internet daarom wat mij betreft niet zozeer over het medium an sich, maar om de manier waarop je er gebruik van maakt.
Snap ik ook wel dat je dan nog steeds troep kunt binnenhalen. Blijft alleen nog steeds staan dat je vaak niet meer buiten internet kan en dat is niet het geval met TV.
Maar goed, misschien kunnen we maar beter weer ontopic gaan, want dit blijft toch een eindeloze discussie.
Plaats reactie