Had-ie ook. En in zijn gebed begon hij meteen met de presidentsverkiezing in Amerika...Oude Paden schreef:Ik dacht dat je bedoelde dat de dominee het over Obama had gehad.......
Dankdag en biddag
Re: Dankdag
Zeker geintereseerd in buitenlandse politiekAfgewezen schreef:Had-ie ook. En in zijn gebed begon hij meteen met de presidentsverkiezing in Amerika...Oude Paden schreef:Ik dacht dat je bedoelde dat de dominee het over Obama had gehad.......

Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik veronderstel dat de rest van het gebed en de prediking niet alleen over die verkiezing hebben gehandeld.Afgewezen schreef:Had-ie ook. En in zijn gebed begon hij meteen met de presidentsverkiezing in Amerika...Oude Paden schreef:Ik dacht dat je bedoelde dat de dominee het over Obama had gehad.......
Reuzehandig voor een predikant...Oude Paden schreef:Zeker geintereseerd in buitenlandse politiekAfgewezen schreef:Had-ie ook. En in zijn gebed begon hij meteen met de presidentsverkiezing in Amerika...Oude Paden schreef:Ik dacht dat je bedoelde dat de dominee het over Obama had gehad.......

Nee hoor. Maar het ging niet over dankdag in elk geval.jvdg schreef:Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik veronderstel dat de rest van het gebed en de prediking niet alleen over die verkiezing hebben gehandeld.Afgewezen schreef:Had-ie ook. En in zijn gebed begon hij meteen met de presidentsverkiezing in Amerika...Oude Paden schreef:Ik dacht dat je bedoelde dat de dominee het over Obama had gehad.......
- JolandaOudshoorn
Onze predikant had veel aandacht voor de kredietcrisis, nav de tekst uit Jesaja 12: 1
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bij mij ging het over de legitimiteit van coproductie van beleid.
(De voorganger was dan ook een hoogleraar Beleidswetenschappen)
Ow, zo....dat herken ik wel.Afgewezen schreef:Nee hoor. Maar het ging niet over dankdag in elk geval.
Helaas en jammer.
Waar ik eigenlijk op doel is dat deze bijzondere dagen dan niet worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn.
Ik veronderstel dat daar ook jouw pijn ligt.
Met alle repect, cosmo, maar zo'n hoogleraar, als tie zijn vak propageert, lijkt me nou juist niet geschikt om in alle ootmoed de Alzegenaar te bedanken.cosmo schreef:Bij mij ging het over de legitimiteit van coproductie van beleid.
Onder meer wel, ja.jvdg schreef:Ow, zo....dat herken ik wel.Afgewezen schreef:Nee hoor. Maar het ging niet over dankdag in elk geval.
Helaas en jammer.
Waar ik eigenlijk op doel is dat deze bijzondere dagen dan niet worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn.
Ik veronderstel dat daar ook jouw pijn ligt.
- MarthaMartha
Vanavond Hosea 2
Hosea die met een hoer moet trouwen. Ze heet Gomer. Ook na het huwelijk verlaat Gomer steeds Hosea om met haar minnaars te zijn. En het toppunt: ze gebruikt de weldaden van Hosea (het huishoudgeld, de sieraden die hij haar gaf) om haar minnaars te dienen.
Hoe gebruiken wij de weldaden van de Heere? Om onze afgoden te dienen? om onze eigen zinnen te strelen? Voor ons eigen gemak en ons eigen leven? Om onze eigen roem groot te maken? Of brengen deze weldaden ons bij de Heere? Geven we Hem de eer van Zijn daden?
Hosea gaat zijn grondgebied omtuinen met doornen en een muur zodat Gomer niet meer weg kan. Als Gomer naar haar minnaars wil gaan en het huis van Hosea achter zich laat loopt ze zich vast in de doornen en tegen de muur...... ze kan haar wegen niet meer vinden (vers 5), één weg is echter nog steeds open: die terug naar Hosea.
Vanavond in de dienst werd het echt dankdag. dank aan God voor de doornen en de muren in mijn leven. Ook die welke ik niet begrijpen kan en waar ik Gods wegen niet kan doorgronden. Wanneer Hij de doornen en de muren gebruikt om elke weg van Huis af voor mij af te sluiten, dan hoop ik dat Hij de doornheggen dicht bij Huis zal aanleggen. Goddank, er blijft één weg open: de weg naar Huis, de weg naar God!
Hosea die met een hoer moet trouwen. Ze heet Gomer. Ook na het huwelijk verlaat Gomer steeds Hosea om met haar minnaars te zijn. En het toppunt: ze gebruikt de weldaden van Hosea (het huishoudgeld, de sieraden die hij haar gaf) om haar minnaars te dienen.
Hoe gebruiken wij de weldaden van de Heere? Om onze afgoden te dienen? om onze eigen zinnen te strelen? Voor ons eigen gemak en ons eigen leven? Om onze eigen roem groot te maken? Of brengen deze weldaden ons bij de Heere? Geven we Hem de eer van Zijn daden?
Hosea gaat zijn grondgebied omtuinen met doornen en een muur zodat Gomer niet meer weg kan. Als Gomer naar haar minnaars wil gaan en het huis van Hosea achter zich laat loopt ze zich vast in de doornen en tegen de muur...... ze kan haar wegen niet meer vinden (vers 5), één weg is echter nog steeds open: die terug naar Hosea.
Vanavond in de dienst werd het echt dankdag. dank aan God voor de doornen en de muren in mijn leven. Ook die welke ik niet begrijpen kan en waar ik Gods wegen niet kan doorgronden. Wanneer Hij de doornen en de muren gebruikt om elke weg van Huis af voor mij af te sluiten, dan hoop ik dat Hij de doornheggen dicht bij Huis zal aanleggen. Goddank, er blijft één weg open: de weg naar Huis, de weg naar God!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
PSALMEN:
Ps. 76 : 4,5
Ps. 68 : 1,2
Ps. 49 : 7
Ps. 149 : 4,5
OPENBARING 18 : 4 (uitgangspunt)
En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
THEMA:
BABYLONS VAL VOORZEGD
1. Het hoogtepunt van Babylon
2. Het uitgaan uit Babylon
3. De voleinding met Babylon
Een zeer ernstige boetepreding, om te vlieden, uit te gaan, om niet met Babylon om te komen:
En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd en weelde gehad hebben, zullen haar bewenen en rouw bedrijven, wanneer zij den rook van haar brand zullen zien,
Van verre staande uit vrees van haar pijniging, zeggende: Wee, wee de grote stad Babylon, de sterke stad! Want uw oordeel is in één ure gekomen...
Het gaat verder over de hoer...
Daarom zullen haar plagen op één dag komen, namelijk dood en rouw en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.
Nog verder...
En zij wierpen stof op hun hoofden, en riepen, wenende en rouw bedrijvende, zeggende: Wee, wee de grote stad, in dewelke allen, die schepen in de zee hadden, van haar kostelijkheid rijk geworden zijn! Want zij is in één ure verwoest geworden.
De dominee eindigde de preek met het aanhalen van het begin van hoofstuk 19:
En na dezen hoorde ik als een grote stem ener grote schare in den hemel, zeggende: Hallelujah! De zaligheid en heerlijkheid en de eer en de kracht zij den Heere onze God; want Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig, dewijl Hij de grote hoer geoordeeld heeft, die de aarde verdorven heeft met haar hoererij, en Hij het bloed Zijner dienaren van haar hand gewroken heeft.
En zij zeiden ten tweeden male: Hallelujah! En haar rook gaat op in alle eeuwigheid.
Amen
Een zeer ernstige boetepredikarie, om nog te vlieden, voor het te laat is, voor eeuwig te laat! Het lag beslag op de gemeente. Weinig komt dat meer voor.
-DIA-
Ps. 76 : 4,5
Ps. 68 : 1,2
Ps. 49 : 7
Ps. 149 : 4,5
OPENBARING 18 : 4 (uitgangspunt)
En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
THEMA:
BABYLONS VAL VOORZEGD
1. Het hoogtepunt van Babylon
2. Het uitgaan uit Babylon
3. De voleinding met Babylon
Een zeer ernstige boetepreding, om te vlieden, uit te gaan, om niet met Babylon om te komen:
En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd en weelde gehad hebben, zullen haar bewenen en rouw bedrijven, wanneer zij den rook van haar brand zullen zien,
Van verre staande uit vrees van haar pijniging, zeggende: Wee, wee de grote stad Babylon, de sterke stad! Want uw oordeel is in één ure gekomen...
Het gaat verder over de hoer...
Daarom zullen haar plagen op één dag komen, namelijk dood en rouw en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.
Nog verder...
En zij wierpen stof op hun hoofden, en riepen, wenende en rouw bedrijvende, zeggende: Wee, wee de grote stad, in dewelke allen, die schepen in de zee hadden, van haar kostelijkheid rijk geworden zijn! Want zij is in één ure verwoest geworden.
De dominee eindigde de preek met het aanhalen van het begin van hoofstuk 19:
En na dezen hoorde ik als een grote stem ener grote schare in den hemel, zeggende: Hallelujah! De zaligheid en heerlijkheid en de eer en de kracht zij den Heere onze God; want Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig, dewijl Hij de grote hoer geoordeeld heeft, die de aarde verdorven heeft met haar hoererij, en Hij het bloed Zijner dienaren van haar hand gewroken heeft.
En zij zeiden ten tweeden male: Hallelujah! En haar rook gaat op in alle eeuwigheid.
Amen
Een zeer ernstige boetepredikarie, om nog te vlieden, voor het te laat is, voor eeuwig te laat! Het lag beslag op de gemeente. Weinig komt dat meer voor.
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- JolandaOudshoorn
Misschien zit je dan in de verkeerde kerk??-DIA- schreef: Een zeer ernstige boetepredikarie, om nog te vlieden, voor het te laat is, voor eeuwig te laat! Het lag beslag op de gemeente. Weinig komt dat meer voor.
-DIA-
Ik weet, mijn Verlosser leeft
---JolandaOudshoorn schreef:Misschien zit je dan in de verkeerde kerk??-DIA- schreef: Een zeer ernstige boetepredikarie, om nog te vlieden, voor het te laat is, voor eeuwig te laat! Het lag beslag op de gemeente. Weinig komt dat meer voor.
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik was vandaag in Utrecht naar de Jacobikerk, een echte studentengemeente. De dominee had het over 1 Timotheus 6: 17-19:
17 Draag de rijken van deze wereld op niet hoogmoedig te zijn en hun hoop niet in zoiets onzekers te stellen als rijkdom, maar op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten. 18 En draag hun op om goed te doen, rijk te zijn aan goede daden, vrijgevig, en bereid om te delen. 19 Zo leggen ze een stevig fundament voor de toekomst, en winnen ze het ware leven.
De strekking was: wij zijn rijk, er zijn veel armen, geef van je rijkdom, dát is pas een goede 'investering' (link met de kredietcrisis). Geven uit dankbaarheid. Geven om Gods liefde uit te stralen.
Een mooie, heldere preek! Vooral heel praktisch, en ik denk dat het de meeste preken daar nog weleens aan ontbreekt.
En oja, zondag zal ik het prachtige nieuwe kerkgebouw in Gouda ook eens gaan bewonderen. Misschien dat er dan ook een dominee is die wat meer naar Afgewezens zin is. (En anders zijn er nog genoeg andere kerken in Gouda met genoeg dominees
. )
17 Draag de rijken van deze wereld op niet hoogmoedig te zijn en hun hoop niet in zoiets onzekers te stellen als rijkdom, maar op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten. 18 En draag hun op om goed te doen, rijk te zijn aan goede daden, vrijgevig, en bereid om te delen. 19 Zo leggen ze een stevig fundament voor de toekomst, en winnen ze het ware leven.
De strekking was: wij zijn rijk, er zijn veel armen, geef van je rijkdom, dát is pas een goede 'investering' (link met de kredietcrisis). Geven uit dankbaarheid. Geven om Gods liefde uit te stralen.
Een mooie, heldere preek! Vooral heel praktisch, en ik denk dat het de meeste preken daar nog weleens aan ontbreekt.
En oja, zondag zal ik het prachtige nieuwe kerkgebouw in Gouda ook eens gaan bewonderen. Misschien dat er dan ook een dominee is die wat meer naar Afgewezens zin is. (En anders zijn er nog genoeg andere kerken in Gouda met genoeg dominees