Klaas Jan Mulder (78) overleden

Gesloten
Fred

Klaas Jan Mulder (78) overleden

Bericht door Fred »

01-11-2008 14:22

KAMPEN - Organist, pianist en dirigent Klaas Jan Mulder is zaterdagmorgen op 78-jarige leeftijd overleden.

Mulder is overleden aan de gevolgen van een hersentumor.

Klaas Jan Mulder (Hardinxveld, 1930) was een veelgevraagd concertgever, begeleider van koren en dirigent. Hij gaf talloze concerten in binnen- en buitenland. Zijn spel is vastgelegd op een groot aantal lp’s, cd’s en dvd’s.

Van een groot aantal koren is Mulder dirigent geweest. Het meest bekend is het christelijk Kamper mannenkoor Door Eendracht Verbonden (DEV), waaraan de musicus meer dan 45 jaar verbonden was.

Als organist was jarenlang verbonden aan de Nederlands gereformeerde kerk in zijn woonplaats Kampen.

©Refdag.nl
-DIA-

Re: Klaas Jan Mulder (78) overleden

Bericht door -DIA- »

Was dat niet diegene ook onder den maan KAJEM bekend was?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Was dat niet diegene ook onder den maan KAJEM bekend was?
Ja.
Gian

Bericht door Gian »

Ik hoop dat de beste man de Heere Jezus nog heeft aangenomen voor zijn sterven. Wat hij pas nog gezegd heeft lijkt daar niet van te getuigen.
Een leven lang de mooiste liederen gespeeld...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
hamlap

Bericht door hamlap »

Gian schreef:Ik hoop dat de beste man de Heere Jezus nog heeft aangenomen voor zijn sterven. Wat hij pas nog gezegd heeft lijkt daar niet van te getuigen.
Ow? Je bedoelt?
Jongere

Bericht door Jongere »

Erg om te horen. Het was echt een groot muzikant, door veel mensen onderschat en onterecht verguisd. Heb heel veel concerten van hem gezocht, echt een inspiratiebron geweest!

Wat Gian's opmerking betreft, het is hier niet de plek om daarover te gaan discussieren.
Rens

Bericht door Rens »

-DIA- schreef:Was dat niet diegene ook onder den maan KAJEM bekend was?
ook "onder de zon" en wat al dies meer zij...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Interview met KJM op 13 mei 2005, zie http://www.nd.nl/artikelen/2005/mei/13/ ... -te-spelen voor de hele tekst.

's Zondags speelt hij niet vaak meer tijdens de kerkdiensten. Officieel is hij nog steeds organist van de Nederlands-gereformeerde Nieuwe Kerk in Kampen. ,,Ik laat bijna altijd mijn broer Jos spelen. Die vindt dat leuk. Hij speelt tijdens het avondmaal You never walk alone. Ik zou dat nooit uit mijn muzikale strot krijgen. Als Jos verhinderd is, speel ik nog wel eens. Veel preken doen me niet zo veel meer. Afgezien daarvan ben ik een tikkeltje argwanend ten aanzien van mensen en groeperingen die een soort fundamentalistische waarheid in pacht hebben. Alles draait, alles is in beweging. Daarom geloof ik niet in het belang van vaststaande meningen en dogma's. Die houden geen stand. Zeker: Gods Woord houdt stand in eeuwigheid. Niet onze dogma's en meningen.
Vroeger wist ik alles zeker. Er was één ware kerk. Ik heb me in de kerk ook heel erg thuis gevoeld. Bij de scheuring in 1967 is er iets geknapt. Nu is er hier in Kampen weer een scheuring bij de vrijgemaakten en trouwens ook in de Hervormde Kerk. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?''
,,Maar de psalmen, die blijven mooi. Ik weet nog dat ik als jonge jongen van vijf of zes jaar met mijn broer Bieuwe op zolder de psalmmelodieën zat te leren, we kenden de noten nog niet. Ik herinner me dat we zo psalm 6 ontdekten. Op de rand van zijn stoel drukt hij op fictieve toetsen de eerste regel van de psalm. Hij zingt erbij met schor stemgeluid. ,,Niet-ritmisch. Zo ging dat toen. Die melodie ontroerde me, nu nog trouwens.''
Hij is niet lang niet alles kwijt van het christelijk geloof, zegt hij. ,,Voordat ik voor het laatst mijn ogen dicht doe, vertrouw ik dat het goed komt.''
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
BJD

Bericht door BJD »

Deze man was altijd mijn idool... in mijn kinderjaren dat ik orgellessen volgde.
'k Wist niet eens dat hij ziek was..

voor Nederlandse muziekbegrippen een grootheid..

Ook bij refo's een geliefd leermeerster.
Zo volgde pianist Hendrik Jan van der Heiden lessen bij Mulder.
Kislev

Bericht door Kislev »

Dat komt inderdaad onverwachts, ik wist ook niet dat hij ziek was. Heb vrijwel niks met orgelmuziek maar ken hem idd van Kajem op de middelbare school en van een aantal LP's die we thuis hadden staan.
Meeste wat me bij staat is een interview (ik meen uit Terdege) van een paar jaar terug waarin hij toch wel erg teleurgesteld en verbitterd overkwam.
Pieter van der Ploeg

Bericht door Pieter van der Ploeg »

Dan ga ik op tot Gods altaren, tot God, mijn God, de bron van vreugd;
dan zal ik juichend stem en snaren ten roem van zijne goedheid paren,
die na kortstondig ongeneugt mij eindeloos verheugt !

Oneindige herinneringen aan

Klaas Jan Mulder

We hadden nog zoveel fantastische plannen…
‘k Zal je gezelligheid en inspiratiebron van jouw muziek oneindig missen !
’t Komt goed…

Pieter van der Ploeg,
Impresario
Scheveningen
caprice

Bericht door caprice »

Pieter van der Ploeg schreef: Oneindige herinneringen aan
Gods Woord zegt in Psalm 103: De dagen des mensen zijn als het gras; gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij.
Als de wind daarover gegaan is, zo is zij niet meer , en haar plaats kent haar niet meer.

Wellicht is het beter om het hierbij te laten, en om het topic te sluiten, want het is niet gepast om over deze zaken een discussie te voeren. Zeker als Klaas Jan Mulder nog boven de aarde staat en de aan hem verbonden familie en andere personen in rouw verkeert.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

Inderdaad.

Vandaar: :lock
Gesloten