Halloween en Goedheiligman etc.
Re: Halloween en Goedheiligman etc.
Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".
Het: Wordt dezer wereld niet gelijkvormig....lijkt in onze gezindte niet meer zo van toepassing.
Degene die regelmatig lezen in onze oudvaders zullen een zeer sterke veroordeling vinden van het vieren van Sinterklaas.
Waarom deze oudvaders in hun gezamelijk strijd tegen Rome en de anti-christelijke feesten negeren?
Laten we (ook ik) onze keuzes bepalen op de wijze "Zie of er bij mij een schadelijke weg is"!
Het word tegenwoordig omgedraaid. We moeten ons tegenwoordig verdedigen waarom we iets NIET doen i.p.v. dat we op Bijbelse grondenaan kunnen geven waarom we iets WEL doen.
Het: Wordt dezer wereld niet gelijkvormig....lijkt in onze gezindte niet meer zo van toepassing.
Degene die regelmatig lezen in onze oudvaders zullen een zeer sterke veroordeling vinden van het vieren van Sinterklaas.
Waarom deze oudvaders in hun gezamelijk strijd tegen Rome en de anti-christelijke feesten negeren?
Laten we (ook ik) onze keuzes bepalen op de wijze "Zie of er bij mij een schadelijke weg is"!
Het word tegenwoordig omgedraaid. We moeten ons tegenwoordig verdedigen waarom we iets NIET doen i.p.v. dat we op Bijbelse grondenaan kunnen geven waarom we iets WEL doen.
Gouwenaar schreef:Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".
Ja, het verbaasde me dan ook heel erg dat er zaterdag in het RD stond dat Sinterklaas vieren op nr 4 stond van de tradities die wij Refo's belangrijk vinden
- Bonny
- Contacteer:
Interessante insteek, na een vluchtige blik.helma schreef:http://www.hs-ipabo.edu/nascholing/kate ... colaas.htm
The Groom's still waiting at the altar
Wie pakjesavond viert wordt 'dezer wereld niet gelijkvormig'.Gouwenaar schreef:Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".
Een 'zeer sterke veroordeling' door oudvaders? Nooit van gehoord.Gaarne documenteren. Bovendien zal dat gegaan zijn over hun tijd. Pakjesavond heeft niets met Rome van doen. En fietstochten voor Adullam zijn ook wereldgelijkvormig.
"Zie of bij mij een schadelijk weg is'. Leuk argument. Je bedoelt: ik vind het schadelijk.
En tenslotte: niet zo slachtoffferig. Hele volksstammen houden het niet.
En uiteraard heb ik geen bijbelse gronden, waarom ik het tot vorig jaar wel steeds gevierd heb. Zoals met zoveel dingen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo schreef:Wie pakjesavond viert wordt 'dezer wereld niet gelijkvormig'.Gouwenaar schreef:Ik proef hier een stellingname die gebaseerd is op "ach, het zal wel niet zoveel kwaad kunnen".
Een 'zeer sterke veroordeling' door oudvaders? Nooit van gehoord.Gaarne documenteren. Bovendien zal dat gegaan zijn over hun tijd. Pakjesavond heeft niets met Rome van doen. En fietstochten voor Adullam zijn ook wereldgelijkvormig.
"Zie of bij mij een schadelijk weg is'. Leuk argument. Je bedoelt: ik vind het schadelijk.
En tenslotte: niet zo slachtoffferig. Hele volksstammen houden het niet.
En uiteraard heb ik geen bijbelse gronden, waarom ik het tot vorig jaar wel steeds gevierd heb. Zoals met zoveel dingen.

Laatst gewijzigd door Gouwenaar op 03 nov 2008, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Anders veranderen we de traditie door er 'thanksgiving-day' van te maken? Kleine omschakeling. Een christelijke insteek en nog steeds die gezellige avond met zijn allen.
en als je gevulde speculaas gruwt, dan is het géén goede commercie........Auto schreef:Nee hoor, dat hebben we te danken aan bakkers ................... heeeeeeeeeeeeerlijk (dat is tenministe goede commercie)henriët schreef: als je het zou doortrekken.. dan zou je ook geen gevuld speculaas moeten eten ed... want dat hebben we ook aan sinterklaas te danken toch;)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
okeee. al het sint snoepgoed dan...Auto schreef:Nee hoor, dat hebben we te danken aan bakkers ................... heeeeeeeeeeeeerlijk (dat is tenministe goede commercie)henriët schreef: als je het zou doortrekken.. dan zou je ook geen gevuld speculaas moeten eten ed... want dat hebben we ook aan sinterklaas te danken toch;)
waaronder ook gevuld speculaas....
de bakkers doen dat voor sinterklaas...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
De taalpuristen onder ons.Gouwenaar schreef:Wie gedraagd zich hier slachtofferig?

Maar goed: ik ben het met Refo eens, dat ik graag die "zeer sterke veroordeling" door oudvaders zou willen zien. En dan wel een paar verschillende graag.
Ik ben zeer benieuwd naar die oudvaders die waarschuwen tegen Sinterklaas. Graag aangeven in welke preken het te vinden is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Weet je, de manier waarop wij sinterklaas "vieren", heeft niets met de naamgever te maken.
Niemand denkt die avond aan die "Goedheiligman".
In feite is het een gezamenlijk verjaardagsfeest.
Ik begrijp heel goed de aarzeling die sommigen onder ons bij de sinterklaasviering hebben, maar laat ons anderzijds ook nuchter omgaan met een aloude traditie, waarbij de persoon zelf "verwaterd" is.
Niemand denkt die avond aan die "Goedheiligman".
In feite is het een gezamenlijk verjaardagsfeest.

Ik begrijp heel goed de aarzeling die sommigen onder ons bij de sinterklaasviering hebben, maar laat ons anderzijds ook nuchter omgaan met een aloude traditie, waarbij de persoon zelf "verwaterd" is.
MarthaMartha schreef:
..., voel ik toch altijd iets aan mijn geweten knagen......
En toch knaagt er altijd zo'n stemmetje van binnen.....
Dan moet je het niet doen. Je moet nooit tegen je geweten ingaan.
Dat laatste is maar de vraag. Zie de postings van MM...jvdg schreef: Ik begrijp heel goed de aarzeling die sommigen onder ons bij de sinterklaasviering hebben, maar laat ons anderzijds ook nuchter omgaan met een aloude traditie, waarbij de persoon zelf "verwaterd" is.
Op dit moment kan ik je geen directe vindplaatsen geven. Ik heb helaas geen ijzeren geheugen op welke blz. deze verwijzingen staan.albion schreef:Ik ben zeer benieuwd naar die oudvaders die waarschuwen tegen Sinterklaas. Graag aangeven in welke preken het te vinden is.
Ik heb ben directe afwijzingen onlangs tegengekomen bij o.a. Koelman, Voetsius, Smytegelt en Justus Vermeer.
Zodra ik ze tegenkom zal ik de vindplaatsen vermelden.
Ja graag, want ik let er iedere keer op, maar nee vinden doe ik ze niet.Gouwenaar schreef:Op dit moment kan ik je geen directe vindplaatsen geven. Ik heb helaas geen ijzeren geheugen op welke blz. deze verwijzingen staan.albion schreef:Ik ben zeer benieuwd naar die oudvaders die waarschuwen tegen Sinterklaas. Graag aangeven in welke preken het te vinden is.
Ik heb ben directe afwijzingen onlangs tegengekomen bij o.a. Koelman, Voetsius, Smytegelt en Justus Vermeer.
Zodra ik ze tegenkom zal ik de vindplaatsen vermelden.