De wet

Wilhelm

Re: De wet

Bericht door Wilhelm »

VDB-23 schreef: Ja, Gode zij dank! Ze zijn er nog, maar zeer spaarzamelijk. Het resoluut afschrijven van de prediking in Kerkelijk Nederland kan alleen als de Heere dit tot mij gesproken heeft. En Hij heeft gesproken! Ik kom uit de gereformeerde gemeente, en had vorig belijdenis gedaan als de Heere mij niet tegengehouden had. De Heere daalde af in mijn ziel met deze woorden: Ik heb hen gezonden een kracht der dwaling, opdat zij de leugen geloven.
Voortaan even proberen om goed te quoten ;)

Het is groot als de Heere spreekt in het persoonlijke leven, vooral als het gaat over Zijn liefde en vergeving die Hij ons wil schenken , maar voor anderen zijn dezen bijzondere profetieen te kort om de prediking te veroordelen.
Want Hij gaat door , en Hij heeft beloofd dat Hij doorgaat met Zijn werk, en Zijn kerk in stand houdt, dat heeft Hij in Zijn Eigen Woord beloofd en daar houd ik me liever aan vast , als aan een openbaring gedaan aan een individu. We moeten in deze NT-tijd altijd uitkijken met bepaalde profetieen.
Want zeg nou zelf, ons hart is arglistig, en stel dat je het toch verkeerd ziet of interpreteert.

En dan, ook al zou de waarheid ten dele worden gebracht , dan nog is het de Goddelijke eis om ons aantesluiten bij de kerk.
Jezus zelf gaf in Zijn dagen op aarde hiervoor ook het voorbeeld.
Marnix

Bericht door Marnix »

VDB-23 schreef:Marnix schreef:
We zijn niet meer onder de vloek van de wet.... Alleen Gods ware volk dat Christus door een waar geloof ingelijfd is leeft niet meer onder de vloek vand de wet. ...de wet veroordeelt ons niet meer omdat we ons er niet aan kunnen houden. De Wet veroordeelt juist diegenen die zich niet houden aan de wet, en dat is de ganse wereld, want de Heere heeft alles onder de zonde besloten, en daarom is de ganse wereld verdoemelijk voor God.
De wet is namelijk niet door God gegeven om ons te veroordelen... De wet is juist gegeven tot ons oordeel. Wetten worden alleen gegeven als er wetsovertreders zijn. De wet veroordeelt de ganse wereld, omdat juist de wet laat zien dat de ganse wereld middenin de zonde ligt.
Hallo VDB-23, ik sprak in de wij-vorm als kinderen van God. Dat alleen zij niet meer onder de vloek van de wet leven klopt, zoals je kan zien gaf ik aan dat wij vrijspraak hebben door Christus, wie niet in Hem zijn zijn nog onder de vloek want alleen Christus en zijn offer aan het vervloekte krijs kan die vloek wegnemen. Wij worden niet meer door de wet veroordeeld omdat we in Christus vrijgesproken zijn, wie niet in Hem zijn worden door de wet veroordeeld omdat ze zich er niet aan houden. Wij worden dan ook niet zalig omdat we ons aan de wet zouden houden, dat doen we niet, we worden gered door Christus die ons vrijspreekt, en geen wet die ons dan nog veroordeelt.

Ik ben het dus met je eens, het gaat er om zoals je al zegt: Alleen Gods ware volk komt onder die vloek uit en wordt niet veroordeeld. Dat onderscheid maak je hier en dat maakte ik ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Beste Wilhelm

Verkeerd ziet! Ik geloof vast dat er nog velen toegebracht zullen worden uit de heggen en steggen der wereld, want zijn huis moet vol worden.

---knip--- Spreek met respect over kerkverbanden, aub; mvg Tiberius
Laatst gewijzigd door VDB-23 op 31 okt 2008, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

VDB-23 schreef:Één van de belangrijkste elementen uit de prediking van Koglbruge was de bewuste geloofskennis van Christus, zonder die kennis gaat een ziel voor eeuwig verloren - Dat was en is het belangrijkste element uit zijn prediking. Die leer zijn we geheel kwijt in onze dagen, en men krijgt bijna overal stenen voor brood. Wel wedergeboren, maar je weet het niet. Wel in Christus, maar je kent Hem nog niet. Ik geloof er helemaal niets van. Oh, Oh! Wat een leugens worden er verkondigd op het kerkelijke erf in Nederland. Wie ziet het nog? Wie merkt nog op?
Kohlbrugge was hier toch wat genuanceerder, beste VDB-23. Ik heb het boek zelf niet, maar in een van de eerste preken/preekschetsen in de Eenvoudige Heidelberger laat Kohlbrugge het geestelijk leven toch eerder beginnen dan bij de kennis van Christus (net zoals Comrie).
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Kohlbrugge was hier toch wat genuanceerder, beste VDB-23. Ik heb het boek zelf niet, maar in een van de eerste preken/preekschetsen in de Eenvoudige Heidelberger laat Kohlbrugge het geestelijk leven toch eerder beginnen dan bij de kennis van Christus (net zoals Comrie).

Je mag Kohlbrugge absoluut niet met Comrie vergelijken t.a.v. de rechtvaardigmaking. De gehele theologie van Kohlbrugge rust op de brieven van de Apostel Paulus, met namen de Romeinenbrief en de Galatenbrief. ---knip---
Hoewel de echte Comrie, dus ds. Comrie wel zuiver was en is t.a.v. de rechtvaardigmaking. Ik heb een preek van Comrie over de rechtvaardigmaking, en daarin zegt hij letterlijk dat het geestelijk leven begint bij de rechtvaardigmaking.
freek

Bericht door freek »

Boodschappen buiten het Woord om dus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

VDB-23 schreef:Je mag Kohlbrugge absoluut niet met Comrie vergelijken t.a.v. de rechtvaardigmaking. De gehele theologie van Kohlbrugge rust op de brieven van de Apostel Paulus, met namen de Romeinenbrief en de Galatenbrief. Met Comries wedergeboorteleer zijn velen reeds met een ingebeelde hemel ter helle gevaren.
Hoewel de echte Comrie, dus ds. Comrie wel zuiver was en is t.a.v. de rechtvaardigmaking. Ik heb een preek van Comrie over de rechtvaardigmaking, en daarin zegt hij letterlijk dat het geestelijk leven begint bij de rechtvaardigmaking.
Ik lees wat ik lees, en dat is toch iets anders dan wat jij hier beweert.
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Je leest wat jij leest!

Het gaat er niet om wat wij lezen, maar of wij een zuivere bevinding hebben t.a.v. de wedergeboorte. Het gaat er niet om wat Comrie zegt, maar wat de Geest tot de gemeente zegt. Je kunt met Comrie niet sterven, en met zijn leer over de wedergeboorte evenmin. Die is volledig in tegenspraak met Gods Woord, waar duidelijk geleerd wordt de rechtvaardiging van de goddeloze, en als wij als goddelozen gerechtvaardigd worden, weten wij wanneer, op welke dag en op welk uur dat is geschiedt, want daar worden namelijk moordenaars in de vrijheid gesteld. En zou een moordenaar niet weten dat hij vrijspraak ontvangen heeft?

VDB
DJK

Bericht door DJK »

VDB-23 schreef:Nu zijn wij vrijgemaakt, overmits wij dien gestorven. De HC laat zien dat wet gepreekt moet worden, opdat de gelovige Christenen hoe langer hoe meer hun verdorven aard zouden leren kennen, en zo enkel en alleen hun vetrouwen zouden leren stellen op het verzoenend lijden en sterven van Christus.
Voor de ongelovigen moet de wet worden gepreekt tot een eeuwigdurende wet, omdat zij buiten Christus staan. Zijn staan nog onder de wet, en dat betekent dat zij nog onder de eis en vloek van de wet staan. Iemand die Christus door een waar geloof ingelijfd wordt, staat niet meer onder de wet, omdat hij aan de wet der wet gestorven is, en Gode levendgemaakt is in Christus. Hij staat onder de GENADE, dat houdt in dat hij niet meer onder de vloek en de eis van de wet leeft, maar dat hij onder een vervulde wet leeft, namelijk in Christus.

VDB
AMEN
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Citaat pietjebel:

Boetvaardige moordenaars die vrijspraak van de doodstraf ontvangen, zijn nederige mensen, denk ik. Die klagen niet och och wat een tijden toch, maar die klagen over zichzelf en schamen zichzelf. Die heffen niet in hoogmoed het vingertje op naar anderen, maar slaan op hun borst in ootmoed

Ik bedoel ermee te zeggen dat wanneer een moordenaar ontslagen en vrijgepsroken wordt van de doodstraf, want de straf op de zonde is de drievoudige dood, dat hij zich dan niet afvraagt wel of niet ontheven te zijn van de straf - psalm 32. Dit heeft niets met nederigheid te maken.

Nederigheid - Lees Matth. 23 er maar eens op na![/quote]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

VDB-23 schreef:Je leest wat jij leest!

Het gaat er niet om wat wij lezen, maar of wij een zuivere bevinding hebben t.a.v. de wedergeboorte. Het gaat er niet om wat Comrie zegt, maar wat de Geest tot de gemeente zegt. Je kunt met Comrie niet sterven, en met zijn leer over de wedergeboorte evenmin. Die is volledig in tegenspraak met Gods Woord, waar duidelijk geleerd wordt de rechtvaardiging van de goddeloze, en als wij als goddelozen gerechtvaardigd worden, weten wij wanneer, op welke dag en op welk uur dat is geschiedt, want daar worden namelijk moordenaars in de vrijheid gesteld. En zou een moordenaar niet weten dat hij vrijspraak ontvangen heeft?

VDB
:oO
Ik gaf mijn antwoord omdat jij Kohlbrugge op een voetstuk zette waar hij niet thuishoort.
Dat een bewuste rechtvaardigmaking noodzakelijk is, onderschrijf ik van harte. Ik ga alleen niet zo ver dat ik zal zeggen dat iemand die dit niet zo meegemaakt heeft, per definitie verloren is.

P.S. Ga eens een cursus quoten volgen. Dit leest wat vermoeiend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Ik heb in dit topic het een en ander weggeknipt.

Voor iedereen, ook nieuw-geregistreerden, geldt de gedragsregel:
- Spreek met respect over kerkverbanden ...

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Afgewezen schreef:
VDB-23 schreef:Je leest wat jij leest!

VDB
:oO
Ik gaf mijn antwoord omdat jij Kohlbrugge op een voetstuk zette waar hij niet thuishoort.
Dat een bewuste rechtvaardigmaking noodzakelijk is, onderschrijf ik van harte. Ik ga alleen niet zo ver dat ik zal zeggen dat iemand die dit niet zo meegemaakt heeft, per definitie verloren is.

P.S. Ga eens een cursus quoten volgen. Dit leest wat vermoeiend.
Beste afgewezen,

Ik ben verheugd dat jij de bewuste rechtvaardigmaking onderschrijft. Dat jij niet zover wilt gaan, dat iedereen verloren is die dit niet heeft meegemaakt kan ik volkomen begrijpen.
Laat ik voorop stellen: IK GELOOF NIET IN EEN STUK, maar in een Persoon. Ik weet in Wien ik geloofd hebt. Zie Johannes 10:16 ""...Ik ken de mijnen, en wordt van de mijnen gekend."
Allen die bevindelijk kennis hebben aan de Persoon des Middelaars, zijn ten enemale gerechtvaardigd. Onder bevindelijke kennis, versta ik wel de vergeving der zonden, want dat is de eerste daad die geschiedt in het hart van de zondaar. God kan geen gemeenschap hebben met de kleinste der zonden, en daarom zullen eerst de zonden weggenomen moeten worden in het door het Bloed van Christus, voordat daar plaats is in het hart voor het Koninkrijk van Zijn geliefde Zoon. En deze zaak geschiedt in de wedergeboorte, en de vrucht van de vergeving der zonden is de Vrede Gods die alle verstand te boven gaat. Daar moet iets van gekend worden, wil het wel zijn voor de eeuwigheid.

VDB
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

VDB-23 schreef:Nee, ik ben geen DJK.[/i]
Je hebt wel dezelfde opvattingen, anders had je vast niet op zijn site gestaan: http://www.dewoesteweg.nl/verzonden-bri ... e-ger-gem/

Tenminste, gezien je taalgebruik denk ik dat het hier om jou gaat.
Plaats reactie