Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Naar verluid hebben tenslotte zo’n 300 mensen de afgelopen periode elders een goed heenkomen gezocht, omdat de prediking de laatste tijd te evenwichtig is en de kerkenraad weer meer een geestelijke eenheid mag vormen.
Adrianus,
twee vragen, los van elkaar.
1) Wat bedoel je hier nu mee?
2) Waarom zeg je dit op déze manier?
1. Ik bedoel hiermee: In Apeldoorn was er tot voorkort een relatief grote groep mensen met een opvatting over toeëigening van het heil die vergelijkbaar is met die van De Ruiter. Velen van hen zijn vertrokken, nu er in Apeldoorn toch wel een andere wind is gaan waaien. Nu de Ruiter daarbij ook nog eens aparte opvattingen heeft over de doop, snap ik niet dat hij niet met die velen al is vertrokken.
2. Omdat dat het meest duidelijk is. Ik denk namelijk dat de acties van De Ruiter niet los kunnen worden gezien van de ontwikkelingen in zijn gemeente. Naar mijn indruk gaat het de man in Apeldoorn helemaal niet naar de zin. Je dan daartegen afzetten op een manier zoals hij dat nu doet vind ik daarom dubbel triest. Ik kan het niet anders zien dan dat hij op confrontatie uit is.
Groeten van Adrianus
1) Ik heb die website niet helemaal gelezen maar ik dacht dat de man zich onderscheidde door z'n visie op de doop. Voor wat betreft de toeëigening van het heil heb ik zo in het vluchtig lezen geen bijzondere dingen gezien. Zijn visie op de doop is inderdaad afwijkend van die van de gereformeerde gezindte in Nederland. Ik beschouw de toepassing van de kinderdoop als een essentieel gebeuren van onze gezindte.
2) Zoals je het hier zegt klinkt het heel anders, vind je zelf ook niet? Het is de toon die de muziek maakt. En de toon was niet die waarop je over of tegen iemand die in dezelfde kerk zit spreekt. Jammer, het zou beter zijn dat niet te doen.
Oorspronkelijk gepost door OSW Moderator
De discussie over de gemeente in Apeldoorn lijkt me zeer riskant en gevoelig en...sluit niet aan bij de titel van de thread, namelijk of er in Nederland baptistengemeenten a la Spurgeon moeten komen.
Een vriendelijk verzoek om de discussie "Apeldoorn" te stoppen.
Uw Moderator
Je hebt gelijk. Wordt snel te persoonlijk, te gevoelig voor degenen die de personen kennen.
Jammer dat de discussie over de GG Apeldoorn gesloten is. Ik had je graag geconfronteerd met wat feiten.
Wat het vermanen van een dwalende broeder betreft, heb je me nog niet geantwoord.
Wat het Apostolicum betreft evenmin.
Wat de kerkelijke weg betreft, zou ik je het volgende willen vragen. Als je een mammoettanker wil bijsturen, kun je dan in je eentje aan een kant gaan duwen?
Kijk, je komt op de synode met je briefje. Gaat dan iedereen ineens staan en roept: Kerel, dat we daar nooit aan gedacht hebben! Hoe kom je er zo op? Nee, dat werkt zo niet. Wil je iets in een kerk veranderen, welke kerk of organisatie dan ook, dat is niet exclusief in de GG zo, dan moet je niet als een donderslag bij heldere hemel met een nieuw idee komen. Je moet mensen daar eerst rijp voor maken. Dan ga je dus publiceren. Kijk eens in de kerkgeschiedenis hoeveel polemieken er gevoerd zijn door mensen en tussen mensen aan wier zaligheid jij geen moment hardop zou willen twijfelen. Nou, vroeger ging dat met vlugschriften, tegenwoordig gaat dat elekronisch. Daar is niks lafs aan.
Weet je wat ik laf vind? Als mensen onder schuilnaam op een forum (of in bladen onder de naam 'redactie' of 'uw pastor') anderen menen de mantel uit te moeten vegen. Doe je vizier open als je strijdt. Dan dwing je respect af.
Beste mensen, wat ik in dit draadje soms zo mis is de liefde die er onder christenen zou moeten zijn. Ik ben van mening dat we samen het Lichaam van Christus vormen. Of we nu baptist zijn, of evangelisch of van de gergem. Het gaat erom of we door Zijn genade deel mogen hebben aan Zijn verlossing. Dan is het niet de vraag van welke kerk we zijn of welke leer we precies aanhangen. Als we eens op deze manier naar elkaar zouden kijken en op deze manier naar elkaars ideeen zouden luisteren, de Heere wil dat we één zijn. Waarom zo verdeeld? Waarom kunnen we elkaar niet respecteren in elkaars mening?
Hij was krachtdadig bekeerd? door de Heere. Van gergem in ned tot hervormd spraken ze van het grote werk van God in deze man gedaan. De grote harte kenners die mensen schijnen te zijn konden niet verklaren dat deze man volledig terug in de wereld is gevallen.
zullen we het schijn en zijn maar aan God overlaten. Dat lijkt me wel zo verstandig. Het hameren op schijn en zijn is niet zo verstandig. Het hameren op zelfonderzoek wel. Het blijft een zaak tussen het hart en God. En dat is niet alleen maar weg gelegd voor goed onderbouwde theologen maar ook voor mensen die dat allemaal niet zo duidelijk onder woorden kunnen brengen.
Ik zou het fijn vinden Adrianus als je de gelijkenis van het zaad in de akker (math 13) een zou overdenken.
Ook moet ik weleens onwillekeurig denken aan deze woorden bij het lezen van jouw reacties. Lukas 9:43:50
mathew Henry schrijft in zijn verklaring aan het einde van zijn commentaar het volgende
Gij doet wèl te doen zoals gij doet; maar hieruit volgt nog niet dat hij verkeerd doet, en dat gij wél doet met hem onder een verbod te stellen; want die tegen ons niet is, is voor ons, en behoort dus door ons erkend en gesteund te worden. Wij moeten geen vrienden verliezen, daar wij zo weinig vrienden hebben en zoveel vijanden. Zij kunnen trouwe volgelingen van Christus bevonden worden en als zodanig door Hem worden aangenomen, al is het ook dat zij met ons niet volgen, Markus 9:38, 39. <#Mr 9.38,39> O hoeveel kwaad, dat de kerk wordt berokkend zelfs door hen, die roemen op hun betrekking tot Christus en zeggen te ijveren voor Zijne eer, zou voorkomen kunnen worden, indien deze Schriftuurplaats overdacht en ter harte werd genomen.