De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door DJK »

Afgewezen schreef:
chapman schreef:Aan Afgewezen

En mijn reactie, die is wat beknopter. Wordt de vraag daar mee beantwoord?
Zie onder. ;)
Geachte Afgewezen,

Er zijn mensen op dit forum die telkens dezelfde vragen stellen, omdat ze eenvoudig
niet lezen, wat ik al eerder aan anderen schreef.
Maar dan telkens opnieuw vanuit een andere invalshoek. Net als u steeds doet.
Om deze reden, heb ik eenvoudig geprobeerd te verklaren, waarom de zielswerkzaamheden
van een ontwaakte ziel, die nog immer getrouwd is met haar eerste man, nog geen werkzaamheden
vanuit het zaligmakende geloof zijn. Of dit zonden zijn, doet er nu geheel niet toe...
Huntington spreekt van het geloof in de Wet. Hoe je het ook noemt, het is niet zaligmakend.
Alles wat voor die zielsverlossing in de ziel wordt doorleefd, is nimmer zaligmakend, want het
is allemaal afkomstig van de werkingen der Wet. En zolang die ziel dus nog niet is verlost van zijn zonden, en het
zware diensthuis van haar eerste man, ligt die ziel nog immer dood en verdoemelijk voor God.
Denk aan de twaalf bijlslagen van Thomas Boston. Pas na die twaalfde bijlslag, is die ziel van haar
eerste man afgeslagen, en ingeent middels het geloof in haar tweede Man, Christus Jezus.(Rom. 5:1-2)

DJK
Laatst gewijzigd door DJK op 28 okt 2008, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Afgewezen »

DJK schreef:
Afgewezen schreef:
chapman schreef:Aan Afgewezen

En mijn reactie, die is wat beknopter. Wordt de vraag daar mee beantwoord?
Zie onder. ;)
Geachte Afgewezen,

Er zijn mensen op dit forum die telkens dezelfde vragen stellen, omdat ze eenvoudig
niet lezen, wat ik al eerder aan anderen schreef.
Maar dan telkens opnieuw vanuit een andere invalshoek. Net als u steeds doet.
Om deze reden, heb ik eenvoudig geprobeerd te verklaren, waarom de zielswerkzaamheden
van een ontwaakte ziel, die nog immer getrouwd is met haar eerste man, nog geen werkzaamheden
vanuit het zaligmakende geloof zijn. Of dit zonden zijn, doet er nu geheel niet toe...
Alles wat voor die zielsverlossing in de ziel wordt doorleefd, is nimmer zaligmakend, want het
is allemaal afkomstig van de werkingen der Wet. En zolang die ziel dus nog niet is verlost van zijn zonden, en het
zware diensthuis van haar eerste man, ligt die ziel nog immer dood en verdoemelijk voor God.
Denk aan de twaalf bijlslagen van Thomas Boston. Pas na die twaalfde bijlslag, is die ziel van haar
eerste man afgeslagen, en ingeent middels het geloof in haar tweede Man, Christus Jezus.(Rom. 5:1-2)

DJK
DJK, ik zou toch liever zien dat je op mijn tegenargumenten inging, dan dat je steeds hetzelfde zegt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door MarthaMartha »

DJK,

Wat ik na het lezen van al uw bijdragen graag zou willen weten is welke betekenis Christus voor u heeft.
Welke plaats heeft Hij in uw leven en in de bekering van zondaren?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door DJK »

Afgewezen schreef:
DJK schreef:De zondaar voelt dat hij moet sterven etc.... Want er staat geschreven : "de ziel die zondigt, zal de dood sterven!!" Hij heeft dit met zijn menselijke verstand altijd geweten, maar nu gaat hij het ook gevoelen. Daarom krijgt hij zielswerkzaamheden tot God, bidden en wenen etc. Dit zijn de ontwakingen van een ziel, maar nog niet de levendmakende daad. Waarom dan ?? Wel, deze ziel is nog immer met zijn eerste man getrouwd, namelijk de WET in Adam(Rom. 7:1-6).
Het sluit als een bus, maar ik blijf hier toch met één vraag zitten.
Alle zielswerkzaamheden tot God vóór de kennis van Christus zijn dus zonde. Want zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.
Als de Geest der genade en der gebeden wordt uitgestort, en een zondaar naar God begint te vragen, dan doet die zondaar daarmee dus ZONDE. Want het is allemaal nog niks, er is geen levensbeginsel, etc.
Ooit heb ik ook zo gedacht als DJK, als Zonderling, maar ik geloof toch dat je deze strikte gedachtegang NIET vol kunt houden.

Afgewezen : Het sluit als een bus, maar ik blijf hier toch met één vraag zitten.
Alle zielswerkzaamheden tot God vóór de kennis van Christus zijn dus zonde. Want zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.

DJK : Al deze werkzaamheden komen voort uit de bediening der Wet, ten dode...

Afgewezen : Als de Geest der genade en der gebeden wordt uitgestort,

DJK : Dit is de Geest van Christus, zie Rom. 8, en Johannes 16. Deze Geest wordt pas in de ziel uitgestort, wanneer de ziel aan haar eerste man, de Wet in Adam, is gestorven...

Afgewezen : en een zondaar naar God begint te vragen, dan doet die zondaar daarmee dus ZONDE. Want het is allemaal nog niks, er is geen levensbeginsel, etc.

DJK : Deze werkzaamheden komen voort uit de bediening der Wet, en wordt gewerkt door de algemene of gemene werkingen des Geestes. De algemene liefde Gods wordt onder deze werkzaamheden, ook wel gesmaakt, maar is nog niet zaligmakend. Want het is nog niet uit Christus. Ziet u dat u in dezelfde zin, Wet en Evangelie vermengd.

Afgewezen : Ooit heb ik ook zo gedacht als DJK, als Zonderling, maar ik geloof toch dat je deze strikte gedachtegang NIET vol kunt houden.

DJK : Als u de zendbrieven der apostelen wat meer zou lezen, en wat meer zou verstaan, zou u dit nooit geschreven hebben.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door DJK »

MarthaMartha schreef:DJK,

Wat ik na het lezen van al uw bijdragen graag zou willen weten is welke betekenis Christus voor u heeft.
Welke plaats heeft Hij in uw leven en in de bekering van zondaren?
Ik ben een hoer en een tollenaar in mezelf, maar ben een reine maagd, in Hem.
Haal Christus uit de Bijbel, en de Bijbel is leeg.
Hij is gekomen om te zoeken, en zalig te maken dat verloren was.

Maar de theologie die hier gedurig door menigeen (wellicht onwetend) geleerd, én verdedigd wordt, is het volgende :

"Hij is gekomen, om te zoeken en zaligen dat alrede wedergeboren is..."

Hier moet u eens een poosje over nadenken...!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Afgewezen »

DJK schreef:Afgewezen : Het sluit als een bus, maar ik blijf hier toch met één vraag zitten.
Alle zielswerkzaamheden tot God vóór de kennis van Christus zijn dus zonde. Want zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.
Dat betekent dat iedere bekering begint met een 'zondefase'. Het eerste gebed, het eerste berouw, allemaal zonde.
Maar wel gewerkt door Gods Geest...
DJK schreef:DJK : Al deze werkzaamheden komen voort uit de bediening der Wet, ten dode...
De bediening der Wet is nooit afgescheiden van de bediening der genade. Het is de Wet in de hand van Christus.
DJK schreef:Afgewezen : Als de Geest der genade ender gebeden wordt uitgestort,
DJK : Dit is de Geest van Christus, zie Rom. 8, en Johannes 16. Deze Geest wordt pas in de ziel uitgestort, wanneer de ziel aan haar eerste man, de Wet in Adam, is gestorven...
Dit te stellen is gemakkelijker dan het te bewijzen. Zie mijn opmerking hierover in mijn antwoord aan Chapman.
DJK schreef:Afgewezen : en een zondaar naar God begint te vragen, dan doet die zondaar daarmee dus ZONDE. Want het is allemaal nog niks, er is geen levensbeginsel, etc.

DJK : Deze werkzaamheden komen voort uit de bediening der Wet, en wordt gewerkt door de algemene of gemene werkingen des Geestes. De algemene liefde Gods wordt onder deze werkzaamheden, ook wel gesmaakt, maar is nog niet zaligmakend. Want het is nog niet uit Christus. Ziet u dat u in dezelfde zin, Wet en Evangelie vermengd.
Ik verwijs graag naar wat Calvijn hierover schrijft, door mij aangehaald in mijn antwoord aan Chapman. Ik zie niet in waarom dat vermenging van Wet en Evangelie zou zijn.
DJK schreef:Afgewezen : Ooit heb ik ook zo gedacht als DJK, als Zonderling, maar ik geloof toch dat je deze strikte gedachtegang NIET vol kunt houden.

DJK : Als u de zendbrieven der apostelen wat meer zou lezen, en wat meer zou verstaan, zou u dit nooit geschreven hebben.
Ach ja, DJK. Als we toch allemaal zo goed onderwezen waren als jij...

Ik ken een aardig gedichtje, dat zo in mijn gedachten komt:

Ik vaar op mijn getij
door zoete en zoute stromen
vaart iemand mij voorbij
ik hoop er óók te komen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door MarthaMartha »

DJK schreef:
MarthaMartha schreef:DJK,

Wat ik na het lezen van al uw bijdragen graag zou willen weten is welke betekenis Christus voor u heeft.
Welke plaats heeft Hij in uw leven en in de bekering van zondaren?
Ik ben een hoer en een tollenaar in mezelf, maar ben een reine maagd, in Hem.
Haal Christus uit de Bijbel, en de Bijbel is leeg.
Hij is gekomen om te zoeken, en zalig te maken dat verloren was.

Maar de theologie die hier gedurig door menigeen (wellicht onwetend) geleerd, én verdedigd wordt, is het volgende :

"Hij is gekomen, om te zoeken en zaligen dat alrede wedergeboren is..."

Hier moet u eens een poosje over nadenken...!!
die laatste zin klinkt irritant.

Inderdaad, Christus is alles. Hij is het levende Woord.
Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.

Zullen we een lofzang op Hem aanheffen?
Op Zijn weergaloze liefde, op Zijn oneindige genade, op Zijn gerechtigheid, op Zijn barmhartigheid?

Geloofd zij God, die Zijn genade, aan mij heeft groot gemaakt! Die voor mijn welstand waakt, Zijn oog slaat mij in liefde gade, Hij wil mij heil bereiden, mij in een vesting leiden!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:Geloofd zij God, die Zijn genade, aan mij heeft groot gemaakt! Die voor mijn welstand waakt, Zijn oog slaat mij in liefde gade, Hij wil mij heil bereiden, mij in een vesting leiden!
Zo ontzagwekkend rijk.
Ik wenste wel dat DJK meer naar die Genade heenwees.
Daar wordt het vette van Zijn huis gesmaakt, en maakt hier elk in liefde dronken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:Geloofd zij God, die Zijn genade, aan mij heeft groot gemaakt! Die voor mijn welstand waakt, Zijn oog slaat mij in liefde gade, Hij wil mij heil bereiden, mij in een vesting leiden!
Zo ontzagwekkend rijk.
Ik wenste wel dat DJK meer naar die Genade heenwees.
Daar wordt het vette van Zijn huis gesmaakt, en maakt hier elk in liefde dronken.
Niet op de persoon spelen... :hum
Dat heeft ons al een RF'er gekost.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door henriët »

ik snap werkelijk niet na doorlezen van dit topic dat er zovaak een slot ergens op wordt gezet, en hier niet....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door DJK »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:Geloofd zij God, die Zijn genade, aan mij heeft groot gemaakt! Die voor mijn welstand waakt, Zijn oog slaat mij in liefde gade, Hij wil mij heil bereiden, mij in een vesting leiden!
Zo ontzagwekkend rijk.
Ik wenste wel dat DJK meer naar die Genade heenwees.
Daar wordt het vette van Zijn huis gesmaakt, en maakt hier elk in liefde dronken.
Al hetgeen jij niet hebt tot betaling, is in Hem te vinden !!
---knip--- Niet op de persoon spelen, mvg Tib
---knip--- Deze aan blasfemie grenzende teksten zijn niet toegestaan, mvg Tib
Van Zijn Vader verlaten geworden, opdat zij nimmer van Hem verlaten zouden worden.

"Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven....!!"
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:Geloofd zij God, die Zijn genade, aan mij heeft groot gemaakt! Die voor mijn welstand waakt, Zijn oog slaat mij in liefde gade, Hij wil mij heil bereiden, mij in een vesting leiden!
Zo ontzagwekkend rijk.
Ik wenste wel dat DJK meer naar die Genade heenwees.
Daar wordt het vette van Zijn huis gesmaakt, en maakt hier elk in liefde dronken.
Niet op de persoon spelen... :hum
Dat heeft ons al een RF'er gekost.
Je hebt gelijk, maar vindt je niet dat een RF-er niet als een stier door de porceleinkast mag lopen.
Een aantal van onze leden zijn in benauwdheid gebracht door hard taalgebruik.

Ik speelde niet op de persoon, maar trachtte via een terechtwijzing te voorkomen dat wèl op de persoon werd gespeeld.

Voornaamste motivatie? Liefdeloosheid.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11431
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Mister »

Meneer DJK speelt steeds op de persoon en ik krijg stellig de indruk dat de inhoudelijke bijdrage van zijn reactie steeds een herhaling is van eerder genoemde zaken.
Ik stel voor: :lock
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door DJK »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:Geloofd zij God, die Zijn genade, aan mij heeft groot gemaakt! Die voor mijn welstand waakt, Zijn oog slaat mij in liefde gade, Hij wil mij heil bereiden, mij in een vesting leiden!
Zo ontzagwekkend rijk.
Ik wenste wel dat DJK meer naar die Genade heenwees.
Daar wordt het vette van Zijn huis gesmaakt, en maakt hier elk in liefde dronken.
Niet op de persoon spelen... :hum
Dat heeft ons al een RF'er gekost.
Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en 'k gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: "Mijn ziele, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"


Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van 't Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
'k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.


Ik deed als Jeruzalems dochters weleer,
ik weend' om de pijn van mijn lijdende Heer,
maar dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.


Maar toen mij God Geest aan mij zelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld' ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.


Toen vlucht' ik tot Jezus. Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!
Mijn heil en mijn vreugd' en mijn leven werd Hij.
Ik boog m', en geloofd', en mijn God sprak mij vrij!


Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.


Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis
naar 't erfgoed hierboven, naar 't Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door d' aardse woestijn.
"Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn.




R.M. M'Cheyne
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie

Bericht door Tiberius »

Ok, zo is het wel weer genoeg.

:garde
Plaats reactie