En de koning zag, dat zij zeer op hem aandrongen, en werd gedwongen hun Daniël over te geven.
Deze nu wierpen hem in de kuil der leeuwen, en hij was daar zes dagen.
En daar waren zeven leeuwen in de kuil, en hun werden dagelijks gegeven twee lichamen, en twee schapen; maar toen werd hun dat niet gegeven, opdat zij Daniël verslinden zouden.
En Habakuk, de profeet was in Judea, en had een pap gekookt, en had brood gebrokkeld in een diepe schotel, en ging in het veld om het de maaiers te dragen.
En de engel des Heren zeide tot Habakuk: Draag het middageten, dat gij hebt, naar Babylon tot Daniël in de kuil der leeuwen.
En Habakuk zeide: Here, ik heb Babylon nooit gezien, en weet niet waar de kuil is.
Toen vatte de engel des Heren hem bij het hoofd, en dragende hem met het haar van zijn hoofd, voerde hem over naar Babylon op de kuil, door de drijving van zijn Geest.
En Habakuk riep en zeide: Daniël, Daniël, neem dit middageten, dat u God gezonden heeft.
En Daniël zeide: Gij gedenkt mij dan Here, en verlaat niet degenen die u liefhebben!
En Daniël stond op en at, en de engel des Heren bracht Habakuk terstond weder aan zijn plaats.
En de koning kwam op de zevende dag, om rouw te tonen over Daniël, en kwam aan de kuil, en zag daarin, en ziet Daniël zat daar.
En de koning riep met luider stem en zeide: Gij zijt groot, o Here, God van Daniël, en daar is niemand dan gij, en trok hem er weder uit,
En die oorzaak waren van zijn verderf, liet hij in de kuil werpen, en zij werden terstond verslonden in zijn tegenwoordigheid.
Hoe kijken jullie aan tegen de apocriefe boeken? Zou dit verhaal bijvoorbeeld echt gebeurd kunnen zijn, of andere verhalen uit de apocriefe boeken?
Weet iemand wat meer over de geschiedenis van deze boeken en de redenen om die niet in de canon op te nemen? Bijvoorbeeld wat specifieker over de extra boeken om Daniël heen? Zo is er dit bovenstaande verhaal, het gebed van Azarja en het gezang van de drie mannen in de oven. Hoorde dat altijd al bij elkaar of zijn die verhalen later ergens komen opduiken?
De NGB zegt er het volgende over:
Nederlandse geloofsbelijdenis schreef:Artikel 6. Het onderscheid tussen de canonieke en de apocriefe boeken.
Wij onderscheiden deze heilige boeken van de apocriefe, als daar zijn: het derde en vierde boek van Ezra, het boek van Tobías, Judith, het boek der Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, hetgeen bijgevoegd is tot de historie van Esther, het gebed der drie mannen in het vuur, de historie van Susanna, van het beeld Bel en van den Draak, het gebed van Manasse, en de twee boeken der Makkabeeën. Dewelke de Kerk wel lezen kan, en daaruit ook onderwijzingen nemen, voor zoveel als zij overeenkomen met de canonieke boeken; maar zij hebben zulk een kracht en vermogen niet, dat men door enig getuigenis van deze enig stuk des geloofs of der Christelijke religie zou kunnen bevestigen: zo ver is het vandaar, dat zij de autoriteit van de andere, heilige, boeken zouden vermogen te verminderen.