Ik ben op zoek naar een bijbelstudie met een hele praktische uitwerking.
Het is een bijbelstudie voor een gemeleerd gezelschap (zeg maar van 'zwaar tot licht'). En zoals we hier ook wel regelmatig merken is dat best lastig, omdat je meestal op diverse golflengtes praat.
Persoonlijk wil ik er voor waken om in geloofsthema's te vervallen, waarbij we de verschillen heel duidelijk naar voren halen en we aan het eind van de avond lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.
Vandaar dat ik zoek naar een bijbelstudie met een meer praktische uitwerking voor alle dag. Heeft iemand een idee voor een thema? Je mag me ook PB-en als je meer info wilt.
Praktische bijbelstudie
Re: Praktische bijbelstudie
Als je geen onderlinge geloofsverdediging wilt*, zou ik kiezen voor praktische thema's. Denk dan aan dingen als:
1. Huwelijk en gezin: wat leert de Schrift ons over het huwelijk, en hoe geven jullie dat vorm in je leven?
2. Gods liefde
3. Omgaan met je naasten
4. Wetenschap en geloof (afhankelijk van je doelgroep of dit interessant is)
5. Bekering: aan de hand van Paulus bekeringsverhaal bespreken hoe dat bij ieder persoonlijk gegaan is (kan alleen in een open groep, en als er mensen zijn die op dat gebied ook wat te vertellen hebben)
6. Leven als christen: wat leert de bijbel ons, en hoe geven jullie dat zelf vorm
7. Etc
-------
* Ik denk op zich dat er niets tegen onderlinge geloofsverdediging is. Het gaat er om op welke manier dit plaats vindt. Op een open manier waarin ieder ruimte krijgt, en een ieder in zijn waarde gelaten wordt, lijkt me alleen maar leerzaam. Maargoed, of dat kan hangt af van de groep. Over het algemeen gaat dat met hoger-opgeleiden wat makkelijker...
1. Huwelijk en gezin: wat leert de Schrift ons over het huwelijk, en hoe geven jullie dat vorm in je leven?
2. Gods liefde
3. Omgaan met je naasten
4. Wetenschap en geloof (afhankelijk van je doelgroep of dit interessant is)
5. Bekering: aan de hand van Paulus bekeringsverhaal bespreken hoe dat bij ieder persoonlijk gegaan is (kan alleen in een open groep, en als er mensen zijn die op dat gebied ook wat te vertellen hebben)
6. Leven als christen: wat leert de bijbel ons, en hoe geven jullie dat zelf vorm
7. Etc
-------
* Ik denk op zich dat er niets tegen onderlinge geloofsverdediging is. Het gaat er om op welke manier dit plaats vindt. Op een open manier waarin ieder ruimte krijgt, en een ieder in zijn waarde gelaten wordt, lijkt me alleen maar leerzaam. Maargoed, of dat kan hangt af van de groep. Over het algemeen gaat dat met hoger-opgeleiden wat makkelijker...
Wellicht is het ook goed te kijken naar een onderwerp wat dichtbij de groep ligt.
Wanneer de groep zich veel onder buitenkerkelijke beweegt zou je na kunnen denken over een studie om woorden aan je geloof te geven.
Wanneer iedereen erg gericht is op han en span diensten kan je iets doen met dienend getuigen.
Wanneer de groep zich veel onder buitenkerkelijke beweegt zou je na kunnen denken over een studie om woorden aan je geloof te geven.
Wanneer iedereen erg gericht is op han en span diensten kan je iets doen met dienend getuigen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
memento schreef: -------
Ben ik helemaal met je eens, maar soms moet je het gewoon niet willen. Vooral als je een klein beetje een aantal mensen kent. Wanneer je elkaar in de waarde laat, is het goed te doen. Dan kan je zoeken naar de dingen die je samenbindt. Maar ik ken in ieder geval 1 iemand die het altijd op zeer scherp weet te zetten.
Heej Jalp,
Wat dacht je van de Micha-campagne. Die hebben een vrij brede bijbelstudie die aansluit bij hun doelstelling: mensen bewust maken armoede, rijkdom, gerechtigheid en onrecht, wat we hebben en wat we kunnen geven. Daarnaast hebben ze op hun site ook 3 andere bijbelstudies staan bij "materialen".
Als iets praktisch is is dat het wel.
http://www.michacampagne.nl
Wat dacht je van de Micha-campagne. Die hebben een vrij brede bijbelstudie die aansluit bij hun doelstelling: mensen bewust maken armoede, rijkdom, gerechtigheid en onrecht, wat we hebben en wat we kunnen geven. Daarnaast hebben ze op hun site ook 3 andere bijbelstudies staan bij "materialen".
Als iets praktisch is is dat het wel.
http://www.michacampagne.nl
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het ligt er ook aan wat voor groep het is. Zijn het kinderen van God ja of nee. Want je kan wel allerlei onderwerpen in Bijbels licht bespreken (bijv. sommige die memento noemt). Maar wat heeft het voor zin te praten over Bijbels huwelijk of omgaan met je naaste als je niet bent verlost door het bloed van Christus? Alleen wanneer je in Christus bent kan je Bijbels leven. Als dit niet het geval is, is alleen de bekering van belang! Dat zou dan het enige onderwerp zijn om over te praten. Maar liever niet er OVER praten, maar Bijbellezen en bidden, werkelijk op zoek gaan, God smeken om verlossing.
Sorry, maar deze posting snap ik niet helemaal. Kan je als kind van God leven tot Gods eer? Je moet je elke dag weer afkeuren volgens mij. Daarnaast kan ik niet beoordelen wie er in die groep kinderen van God zijn en wie niet. Het heeft zeker wel zin om na te denken over allerlei onderwerpen.hannek schreef:Het ligt er ook aan wat voor groep het is. Zijn het kinderen van God ja of nee. Want je kan wel allerlei onderwerpen in Bijbels licht bespreken (bijv. sommige die memento noemt). Maar wat heeft het voor zin te praten over Bijbels huwelijk of omgaan met je naaste als je niet bent verlost door het bloed van Christus? Alleen wanneer je in Christus bent kan je Bijbels leven. Als dit niet het geval is, is alleen de bekering van belang! Dat zou dan het enige onderwerp zijn om over te praten. Maar liever niet er OVER praten, maar Bijbellezen en bidden, werkelijk op zoek gaan, God smeken om verlossing.
Vorig jaar hadden we een bijbelstudie over hoe we met elkaar praten. Daar werd ons een spiegel voorgehouden (je moet Jakobus 3 maar eens lezen). Een van de deelnemers (laat ik het dan zo zeggen:) die zegt dat hij een kind van God is formuleerde het heel mooi: Ik kan tot eer van God spreken en als ik dat niet doe, dan spreek ik dus tot zijn eer. En helaas is dat laatste meer het geval dan het eerder, omdat mijn geestelijke DNA zo verdorven is.
Je kan als kind van God zeker leven tot zijn eer. Dat neemt niet weg dat we zondig zijn en zonde blijven doen en we hierin in dit leven nooit volmaakt zullen worden maar daarmee kan je nog niet stellen dat je niet leeft tot zijn eer. Dan vergeet je twee dingen, namelijk: Wat de Geest in je doet en hoe God je ziet in Christus.
12 We hebben u aangespoord en bemoedigd en u op het hart gedrukt zo te leven dat u God eer bewijst. Hij roept u tot zijn koninkrijk en luister.
20 Hij twijfelde niet aan Gods belofte; zijn geloof verloor hij niet, integendeel, hij werd erin gesterkt en bewees zo eer aan God.
1 Voert u het woord, laat dan Gods woorden doorklinken in wat u zegt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, voor eeuwig. Amen.
12 We hebben u aangespoord en bemoedigd en u op het hart gedrukt zo te leven dat u God eer bewijst. Hij roept u tot zijn koninkrijk en luister.
20 Hij twijfelde niet aan Gods belofte; zijn geloof verloor hij niet, integendeel, hij werd erin gesterkt en bewees zo eer aan God.
1 Voert u het woord, laat dan Gods woorden doorklinken in wat u zegt. Helpt u anderen, doe dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God, dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, voor eeuwig. Amen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het is helemaal waar dat je niet altijd weet wie wel of niet kind van God is.
Ik wilde duidelijk maken dat wanneer je nog geen kind van God ben je je alleen maar druk moet maken om je verhouding tegenover de Heere. Dat is het enige wat telt. Dus in de gesprekken moet dat dan het belangrijkste onderwerp zijn.
Je zegt dat het zeker wel goed is over allerlei onderwerpen te praten. Natuurlijk kan je over van alles praten en wat de normen en waarden zijn ed. Zelfs kan je praten over wat de Bijbel er van zegt. Maar je kan je noooooit houden aan wat de Bijbel zegt wanneer je niet in Christus bent. Zoveel mensen praten maar over hoe je vanuit de Bijbel moet leven zonder het echte leven met God. Dat heeft totaal geen zin. Zoek eerst het koninkrijk van God.
Ik wilde duidelijk maken dat wanneer je nog geen kind van God ben je je alleen maar druk moet maken om je verhouding tegenover de Heere. Dat is het enige wat telt. Dus in de gesprekken moet dat dan het belangrijkste onderwerp zijn.
Je zegt dat het zeker wel goed is over allerlei onderwerpen te praten. Natuurlijk kan je over van alles praten en wat de normen en waarden zijn ed. Zelfs kan je praten over wat de Bijbel er van zegt. Maar je kan je noooooit houden aan wat de Bijbel zegt wanneer je niet in Christus bent. Zoveel mensen praten maar over hoe je vanuit de Bijbel moet leven zonder het echte leven met God. Dat heeft totaal geen zin. Zoek eerst het koninkrijk van God.
Helemaal met je eens, en herkenbaar. Mensen die het allemaal heel goed denken te weten, precies vertellen hoe het zit, over ieder punt hun mening hebben en als je vraagt: Ben je een kind van God? Zeggen ze: nee. Wat heeft dat voor zin? Zoek eerst zijn koninkrijk en zijn gerechtigheid en al het andere zal u bovendien geschonken worden.hannek schreef:Het is helemaal waar dat je niet altijd weet wie wel of niet kind van God is.