Ds. Bijkerk

Hen

Ds. Bijkerk

Bericht door Hen »

Kan iemand mij iets vertellen over Ds. Bijkerk uit Driedorp?

Het schijnt dat hij in bepaalde plaatsen in de regio Utrecht op zeer regelmatig op zondag preekt en dat daar mensen heen gaan die voorheen naar de Oud.Ger.Gem. in Ned gingen.
Maar wordt er ook avondmaal gehouden?
En Hoe zit t met dopen?
Hendrikus

Re: Ds. Bijkerk

Bericht door Hendrikus »

Hen schreef:Kan iemand mij iets vertellen over Ds. Bijkerk uit Driedorp?

Het schijnt dat hij in bepaalde plaatsen in de regio Utrecht op zeer regelmatig op zondag preekt en dat daar mensen heen gaan die voorheen naar de Oud.Ger.Gem. in Ned gingen.
En Hoe zit t met dopen?
Voorzover ik weet is het geen dominee, maar een eerwaarde heer, dus iemand die wel preekbevoegdheid heeft (ik neem aan binnen de HHK). Maar hij zal geen sacramenten mogen bedienen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik ken alleen Ds. G. Bijkerk, maar is is Christelijk Gereformeerd...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:

En Hoe zit t met dopen?
Voorzover ik weet is het geen dominee, maar een eerwaarde heer, dus iemand die wel preekbevoegdheid heeft (ik neem aan binnen de HHK). Maar hij zal geen sacramenten mogen bedienen.
Volgens mij preekte hij allang in de Driedorp ook voor de HHK
wijkie

Bericht door wijkie »

Klopt. Hij preekte 12 jaar geleden al in Driedorp.
Ik weet dat het zelfs langer is, maar niet precies hoe lang.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:

En Hoe zit t met dopen?
Hij is bij mij onbekend en meestal hou ik dit wel bij.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Ik ken deze man niet, maar wat betreft termijnen (hoe lang hij al spreekt) moet je uitkijken. Hij heeft 'het' voor zover ik weet overgenomen van zijn vader. Volgens mij was dat ook een heer G. Bijkerk.
Theodorus

Bericht door Theodorus »

Hij is inderdaad al een tijd de vaste voorganger van de HHK Nijkerk-Driedorp.
De sacramenten in zijn gemeente worden door andere predikanten uit de HHK bediend (bijv. ds. Heijkamp).

Wel raar dat hij niet in de lijst met voorgangers te zien is op de site van de HHK.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Theodorus schreef:Hij is inderdaad al een tijd de vaste voorganger van de HHK Nijkerk-Driedorp.
De sacramenten in zijn gemeente worden door andere predikanten uit de HHK bediend (bijv. ds. Heijkamp).

Wel raar dat hij niet in de lijst met voorgangers te zien is op de site van de HHK.
De heer G. van Loenen preekt ook al jaren en die staat er ook niet op
en de heer L. Stuurman ook enz.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Driedorp is vanouds een evangelisatie. Mensen komen uit de wijde omgeving. Er is geen kerkenraad, maar een bestuur. Dhr. Bijkerk gaat voor maar bedient geen sacramenten. Met Heilig Avondmaal sluit men zich aan bij de HHK Nijkerk. Doop wordt wel in Driedorp zelf bediend door predikanten uit de HHK onder verantwoording van de bijbehorende kerkenraad. Dhr. Bijkerk heeft geen 'status' binnen de HHK. Wel zijn er gesprekken geweest tussen de HHK en Driedorp.
freek

Bericht door freek »

Genade door recht schreef:Ik ken deze man niet, maar wat betreft termijnen (hoe lang hij al spreekt) moet je uitkijken. Hij heeft 'het' voor zover ik weet overgenomen van zijn vader. Volgens mij was dat ook een heer G. Bijkerk.
Ds. Bijkerk uit Sliedrecht toch?
Wullimpie

Bericht door Wullimpie »

Theodorus schreef:Hij is inderdaad al een tijd de vaste voorganger van de HHK Nijkerk-Driedorp.

Dat is niet zo raar want hij heeft officieel geen preekbevoegdheid in de HHK.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:Driedorp is vanouds een evangelisatie. Mensen komen uit de wijde omgeving. Er is geen kerkenraad, maar een bestuur. Dhr. Bijkerk gaat voor maar bedient geen sacramenten. Met Heilig Avondmaal sluit men zich aan bij de HHK Nijkerk. Doop wordt wel in Driedorp zelf bediend door predikanten uit de HHK onder verantwoording van de bijbehorende kerkenraad. Dhr. Bijkerk heeft geen 'status' binnen de HHK. Wel zijn er gesprekken geweest tussen de HHK en Driedorp.
Wel een beetje rare structuur. Waarom wil men dit zo? Is deze voorganger dan een beetje te vergelijken met de vroegere oefenaar?
JALP

Bericht door JALP »

Genade door recht schreef:Ik ken deze man niet, maar wat betreft termijnen (hoe lang hij al spreekt) moet je uitkijken. Hij heeft 'het' voor zover ik weet overgenomen van zijn vader. Volgens mij was dat ook een heer G. Bijkerk.

Zijn vader was ds. A. Bijkerk uit Sliedrecht (predikant van het Hervormd Lokaal). Hij is een eerwaarde heer.

Overigens... volgens mij was het niet meer de bedoeling om op de naam van een predikant een topic te openen...
jvdg

Bericht door jvdg »

JALP schreef: Overigens... volgens mij was het niet meer de bedoeling om op de naam van een predikant een topic te openen...
Klopt, maar zolang interessante (historische) info ten berde wordt gebracht is het geoorloofd.
Gesloten