Dag Ander,Ander schreef:Gravo=DJK?gravo schreef:Vraag aan DJK:
Welke consequenties heeft uw visie nu op de prediking?
Het besef van zonde, de bewustwording dat een mens schuldig is, omdat hij niet kan voldoen aan wat God in de Thora gebiedt doet de mens op enig moment vluchten. U zegt: voor de eisende wet, die hem achtervolgt, beschuldigt en veroordeelt. Hoewel dit besef is doorgedrongen en er naar mijn mening dus iets is veranderd ten opzichte van het zorgeloze leven voordien, kwalificeert u deze verandering toch niet als een vrucht van een ingeplant nieuw leven, het mag nog niet de uitkomst van wedergeboorte heten.
Welke mensen hebt u nu op het oog onder de prediking. Het zondebesef, dat in mensen is opgekomen, kan niet de vrucht zijn van de prediking van het Evangelie. Immers, dat Woord is een kracht van God tot de zaligheid. Dat Woord keert nooit ledig tot God terug. En dat Woord is in staat, zoals wij weten vanuit de prediking van de apostelen, velen tot het geloof te bewegen.
U schetst echter een beeld van mensen, die weliswaar innerlijk bewogen worden, verontrust, angstig misschien, aangeklaagd en wanhopig, maar deze mensen zijn in uw optiek toch nog niet in aanraking gekomen met het levenwekkende Woord, met het Evangelie. Er is immers nog geen leven?
Waar zijn ze dan mee in aanraking gekomen? Want een verandering is er. Onmiskenbaar. Ze vluchten, met de wet, de duivel en zijn gansche heir op de hielen. Wie of wat heeft dat bewerkstelligd? Is dit een voorwerk in het hart van de mens, dat geheel buiten de prediking om kan geschieden? Is dit een voorwerk in de mens, dat tijdens de prediking kan geschieden, maar waarbij het de voorwaarde is, dat het Evangelie nog niet ter sprake is gekomen. Een pure wetsprediking dus, waarbij men veroordeeld, schuldig bevonden en zondaar geworden naar huis wordt gestuurd, maar waarbij er nauwlettend voor is gewaakt om het Evangelie niet ter sprake te brengen?
En waar is de soevereine, almachtige, alleskennende en alleswerkende God in uw verhaal. Kunnen doden bewegen, zonder de adem Gods?
Is het dan zo, dat er een voorfase is in de bekering van een mens, die gewoonlijk plaatsvindt buiten de kerk en de prediking van het Evangelie? Is de prediking alleen bedoeld voor voor-bewerkte mensen, die zich reeds schuldig weten, maar nog geen genade hebben ontvangen? Uit welke bron hebben zij die ellendekennis ontvangen. Buiten de kerk? Buiten de prediking? Buiten het Woord?
Is dat de reden, dat u er geen moeite mee heeft om zich op te houden buiten de kerk? Heeft de gnostiek u zozeer te pakken, dat u zich begenadigd voelt boven degenen, die trouw de ambten van Christus voor kerk en wereld vervullen. Is er een buitenkerkelijke bron aangeboord, die u direct en zonder de "omweg" van de prediking voorbereidt op de genade?
Het zijn wel heel herkenbare begrippen, die u gebruikt. Veel ellende, veel wet, veel recht, veel toorn en verdoemenis. Maar ik zie zo weinig verbindingen met de gemeenschap der heiligen, met het Lichaam van Christus en met de prediking van het heerlijk Evangelie.
Nogmaals mijn vraag: kunt u nu eens concreet aanwijzen welke mensen in de kerk (belangrijk voor mij!) er voor u beantwoorden aan zeg maar de voorfase van ellende-kennis en bewustheid van de eis der wet, waarbij zij dus wel ontdekt zijn, maar nog niet levendgemaakt.
Kunt u mij dan ook zeggen of dat in een kerk gebeurt, waar God geen vat heeft op deze zaken?
Mijn beste, de liefde Gods in Christus opent ons de ogen voor ons armelijke, schamele en lege verleden. Hoe heb ik ooit zo oppervlakkig en op mij zelf gericht kunnen leven, nu ik gehoord heb wat God voor mij voelt! De prediking van het Evangelie, Pinksteren komt na en vanuit Goede Vrijdag en Pasen. In die prediking komt alles, alles aan de orde. Onze afkomst, onze onkunde en ons ongeloof, Gods genadegave in Zijn Zoon, de smartelijke weg, die Hij is gegaan en de heerlijke overwinning van Pasen. Dat laatste, Pasen, is de eigenlijke reden dat er nu verkondigd kan gaan worden: nu gaat het Evangelie de wereld in. Nu werkt de Geest, die zowel overtuigt van zonde en gerechtigheid, als levenwekkend werkt in het hart van de hoorders. Pasen is het hart van het christelijke geloof. Daarmee wordt zowel uitgedrukt, dat we onder de macht van zonde en dood liggen, als gezegd, dat God bevrijdend en verlossend heeft gehandeld.
gravo
Nee hoor. Ik denk, dat ik op grote afstand sta van DJK. Ik zoek in het debat met DJK naar de kern van de zaak, want hij weet listig een grote onduidelijkheid te scheppen. Daarbij bedien ik me nu van deze vorm: beleefd en in jargon. Mijns inziens moet DJK het namelijk vooral van de vorm hebben om te kunnen doordringen in de gereformeerde gezindte. Ik schurk dan maar wat tegen zijn taalgebruik aan.
Ik denk, dat ik niet ver verwijderd ben van de kern van het verschil. Het zwakke punt van DJK zal blijken de kerk en de prediking te zijn. Beiden komen in zijn postings eigenlijk niet voor. Hij heeft zodanige kritiek op de kerken, dat hij daar onafhankelijk van wil blijven. Daarmee is gelijk duidelijk, dat hij de gewone, christelijke geloofsoverdracht, nl. die welke uit het gehoor en uit het Woord Gods is verwaarloost. Laat het geloof nu net uit het gehoor zijn. Volgens mij ligt hier de sleutel.
Je kunt je van alles afvragen over het hoe en wanneer van de genade. Bijbelser en vaster is naar mijn mening het uitgangspunt, dat in de prediking, die de Bijbel laat spreken, alle aspecten aan de orde komen. Onder de prediking worden zaken als ellende, verlossing en dankbaarheid werkelijkheid. Onder de prediking betekent ook: in de christelijke gemeente, binnen de gemeenschap der heiligen. Ik geloof in één heilige algemene christelijke kerk. Hier is dus zelfs een belijdenis-kwestie aan de orde.
Als we nu eens zouden beginnen met deze gemeente van Christus, dan hebben we in ieder geval een vaste plek, waar alle schuldbesef, alle ellendekennis, alle Wet- en Evangelie-prediking, maar ook de lofzang en de dankbaarheid plaatsvindt. Binnen die context is alles genade. Ook het roepen om genade en het ontvangen van genade.
Het is toch genade op genade, waar we van leven. Maar God bedient zich daarbij wel van de gemeente. Zie daarvoor de Handelingen en de zendbrieven van de apostelen, alsmede het boek Openbaringen. Er is een heel direct relatie tussen de gemeente te....(vul maar in) en Jezus Christus. Daar wordt alles verklaard en daar wordt ook de volgorde van de zaken wel duidelijk.
Dit als achtergrond voor mijn vraag aan DJK hoe hij zijn visie nu combineert met kerk en prediking. Ben benieuwd naar het antwoord.
Als hij eerlijk is, zal in zijn antwoord veel duidelijk worden, denk ik, vrees ik.
gravo