God haat de verworpenen.

Erasmiaan

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Erasmiaan »

HerbertV schreef:
Erasmiaan schreef:Herbert door je standpunten aangaande de verkiezing verval je in allerlei dwalingen. Je geeft onder meer aan dat geloof geen gave Gods is en dat God hier op aarde niet alle dingen in de Hand heeft, met eerbied gesproken.

Daarmee plaats je je ver buiten de gereformeerde belijdenis. Je kijkt eigenlijk alleen naar een probleem, lost het op, maar de consequenties die jouw "oplossing" heeft, zie je niet als probleem. Maar juist die consequenties plaatsen je ver naast de Bijbel, zoals eerder met enkele teksten bewezen. Overigens hoeft het - in de grond der zaak - natuurlijk geen betoog dat God alle dingen regeert, bestuurt en in Zijn Hand heeft.
Als dat zo is maak je God auteur van de zonde. En dat is hij niet. Dat zouden veel dingen van Jezus toneelspel (ik bedoel het niet schockerend) zijn geweest. Neem de gelijkenis van de rijke jongeling, Jezus was bedroeft dat hij hem niet volgde. Als Jezus er als God zelf voor zorgde dat de rijke jongeling niet voor hem koos, vanwaar dan die droefheid?

Of wat zeg je ervan als Jezus op een gegeven moment de steden begint te bestraffen waar zijn tekenen het meest in geschied waren. Hij zegt (even uit mijn hoofd): Wee u, chorazin en ..., want als de tekenen die in u geschied waren geschiedt waren in Sodom en Gomorra, zij zouden zich in zak en as hebben bekeerd.

Als God van te voren had besloten dat Sodom en Gomorra zich niet zouden bekeren, is dit onzin. Want dan zou geen enkel teken hun tot bekering hebben kunnen bewegen. Dit is alleen maar te verklaren door te erkennen dat Jezus voorkennis had. Hij wist hoe de mensen in Sodom en Gomorra zouden omgaan met de tekenen die hij in de steden die Hij bestraft om zouden gaan. Dit moet toch zo duidelijk zijn als het maar zijn kan?

En wat te zeggen van de geschiedenis waarin Satan Jezus verzoekt, en hem allerlei dingen van de wereld aanbiedt? Zou dit een verzoeking zijn als Jezus al de eigenaar van de wereld was? Deze schepping is toegevallen aan de Satan. Daarom kon satan Jezus daarmee verzoeken..

Besef jij wel wat je God allemaal verwijt op deze manier? Als God alles bestuurt, dan hoef je ook niet boos te zijn dat ik hier zulke dingen over God zeg. Want God bestuurt mijn handen, heeft van eeuwigheid bepaald dat ik deze reacties op het RF zou posten. Wat valt een mens nog te verwijten als hij naar een noodlot leeft? Niets toch? De Bijbel spreekt op tal van plaatsen wie de overste van deze wereld is.

Maar goed, als je dan toch gelooft dat God alles besloten heeft, moet je je afvragen waarom God besloten heeft, dat ik hier deze berichten plaatst. Hij doet toch alles met een doel? Misschien wel om jullie iets te laten zien..

Als geloof een gave is, zouden alle oproepen tot geloof en bekering waardeloos zijn. Daarmee ontkracht je het complete evangelie van het geloof in Jezus Christus. En nogmaals op die manier. Maar goed... De uitverkiezing en het gegeven geloof is een wirwar van tegenstrijdigheden, en je kan je best doen, maar je krijg het niet rechtgepraat. Dat was althans mijn ervaring toen ik er een voorstander van was..
Herbert,

Ik proef uit al je reacties dat je er naar toe wilt dat je kan zeggen: zo, daar gaan ze ook al niet serieus met mijn probleem om, net als bij de kerk. Je manoeuvreert jezelf in een slachtofferrol. Waarschijnlijk heb je dat zo ook al bij je ouders gedaan, en bij de kerkenraad. Ik heb te doen met je ouders en de kerkenraad. Jij bent de enige die nadenkt, en nog logisch ook, en de rest (lees: je ouders, refoforum en de kerkenraad) teert op traditie; je voelt je ook door hen miskent. Maar dat je niet vatbaar bent voor argumenten maar enkel uitgaat van je eigen visie, dat zie je bij jezelf niet. Ik denk dat de reactie van Freek dit ook omvat: arme Herbert.
En bij dat al proef ik ook nog een onzekerheid in je doen en laten: zodra het wat moeilijker wordt heb je het druk, moet je weg etc. Om vervolgens toch nog wat te typen wat als reactie in je opkomt. De reacties moeten nog steeds komen, van de teksten waar je later nog op terug zou komen. Zo ga ik er maar van uit dat je moet zwichten voor wat de Bijbel schrijft (en door mij eerder aangehaald):

En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;

Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.

Herbert, God gaat over alle dingen. En alles is tevoren besloten en verordineerd. In Zijn raadsbesluiten van eeuwigheid (wanneer waren die? er moet toch ergens een punt geweest zijn dat...; dit is ook al zoiets waar je niet uitkomt, heb je daar ook al iets op verzonnen om dat kloppend te maken?) heeft Hij alles besloten en "voorgeweten" (dit is Gods verborgen Wil, dit is ons niet geopenbaard). In de tijd voert Hij Zijn besluiten uit. In Zijn Woord heeft Hij ons daar iets van medegedeeld en wat wij vandaag aan de dag zien gebeuren dat is de voortdurende openbaring van Zijn geopenbaarde wil. Nu wordt er af en toe in de Bijbel Gods geopenbaarde wil aangehaald. Dat zijn stukken uit de Bijbel waar jij mee in de knel komt. Maar allereerst moet je ook nog wel wat onderscheid maken wat de Heere Jezus naar (en in) Zijn menselijke natuur sprak en wat de Godheid sprak en spreekt. Alle door jou aangehaalde voorbeelden gaat over de Heere Jezus in Zijn menselijke natuur. Daarin was Hij gewoon als ieder mens. Met gevoelens en emoties. Als er in de Bijbel staat dat God berouw over iets had, moeten we onderscheiden in de geopenbaarde en verborgen wil van God, zoals hiervoor uitgelegd.

God auteur van de zonde, in de verkiezingsleer? NEE! God laat de zonde toe maar hij is nochtans nooit auteur van de zonde! Maar hij heeft het toch van eeuwigheid besloten? God heeft het alzo besloten dat hij door de diepte van de zonde heen, die de mens veroorzaakt heeft (!), des te meer verheerlijkt en geprezen zou worden in het zalig maken van zondaren! Het gaat om ZIJN eer! Calvijn schrijft ergens: (als het gaat over de prediking aan dode zondaren) het is net als een zanger die staat te zingen voor de deur van het huis van een dove man. Maar dat die man nooit open zal doen (en nu laat ik (=Calvijn) de metafoor los) komt enkel door de verdorvenheid des mensen!

Kunnen we dit ooit rijmen? Nee. Want als we menselijk denken dan zouden we kunnen zeggen: God had toch veel beter de zondeval niet toe kunnen laten? Dan was er nooit zoveel tegen Hem gezondigd. En toch heeft Hij in Zijn wijs beleid besloten dat het anders was. Wie kan Gods wijs beleid doorgronden? In deze verborgen dingen moeten we niet indringen, dat deelt de Bijbel ons ook niet mee.
En wat te zeggen van de geschiedenis waarin Satan Jezus verzoekt, en hem allerlei dingen van de wereld aanbiedt? Zou dit een verzoeking zijn als Jezus al de eigenaar van de wereld was? Deze schepping is toegevallen aan de Satan. Daarom kon satan Jezus daarmee verzoeken..
Je hebt het nog nooit begrepen. Dacht je dat satan Jezus echt de wereld kon geven? De verzoeking was, dat Satan de mens Jezus iets aanbood wat een normaal mens nooit af zou slaan. Maar satan leugende en had het nooit kunnen geven!
Waar staat in de Bijbel dat de schepping toegevallen is aan satan?

Jij wilt continu met Gods besluiten werken. Waarom? Dan loochen je de verantwoordelijkheid van de mens! En de Dordtse vaderen deden dat nu juist niet! Maar jij wilt ze laten overeenstemmen, en daar gaat het fout.

Ten slotte: ik las dat je nog wel eens de Gereformeerde Gemeenten bezoekt. Dan geef ik je deze tip mee: lees en herlees de Dogmatiek van ds. G.H. Kersten eens.
Gian

Bericht door Gian »

Gelukkig hebben we nog de mannen van stavast. Mannen die onverschrokken de zuivere waarheid met goed en bloed bestrijden. Mannen die zich fier overeind houden bij allerlei aanvallen op de onfeilbaarheid van belijdenis en reformatoren!

Voor mij heb je pas lef als je de reformatorische bril af durft te zetten en de belijdenis aan de kant durft te schuiven. Niet om ze te verwerpen, maar om te onderzoeken wat de Geest ons wil leren. Ik geloof vast dat, als we om de leiding van de Geest bidden, en daarop vertrouwen dat we veel verder komen dat dat we op mensenwerk bouwen. Alle mensenwerk is bevlekt! Een belijdenis onfeilbaar achten is precies hetzelfde wat de Roomsen deden met de pauselijke uitspraken.
In het licht van Hem blijft er nog genoeg over wat onzuiver is, of wat verkeerd gemotiveerd is. Hij leert ons dat onze beste werken bevlekt zijn. Dat brengt voorzichtigheid, ook als het om de leer gaat. Uiteraard zijn er de basics bv verzoening door het bloed, Zoonschap van Christus ect ect.
Als het om moeilijke dingen gaat zoals de wil en uitverkiezing past ons terughoudendheid. Het Woord blijft met 2 woorden spreken. Laat het een wonder blijven!
Je kan onverbiddelijk de uitverkiezing leren, je kan uitsluitend de vrije wil leren, allebei is eenzijdig te noemen. Is het echt zo moeilijk om de keuze van de mens naast de uitverkiezing te laten staan? Dat doet het Woord toch ook? Moeten we altijd overal een term of oplossing voor hebben? Denken we nou echt dat de afval afhankelijk is van onze zogenaamde zuiverheid? Denken we nou echt dat onze zaligheid afhangt van onze theologische spitsvondigheid? We leren de uitverkiezing toch? Hebben we echt zo weinig vertrouwen in het werk van God?
(Mede gericht tot mezelf ;) )
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Gian schreef: Ik geloof vast dat, als we om de leiding van de Geest bidden, en daarop vertrouwen dat we veel verder komen dat dat we op mensenwerk bouwen.
Natuurlijk, we bidden en gaan dan vertrouwen dat we die leiding krijgen en dan kom je wel verder. Dus: 1. bidden; 2; daarop vertrouwen; 3; je komt wel verder. Gelukkig, je zegt het zelf al:
Gian schreef: Alle mensenwerk is bevlekt!
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef: lees en herlees de Dogmatiek van ds. G.H. Kersten eens.
Af te halen bij Erasmiaan! :super
Gian

Bericht door Gian »

Dank je wel Ander.
Ik geloof dat het geloof vertrouwen is. Ik wil in alle gebreken mijn Meester vertrouwen.

1Joh. 2:27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Rom 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Wat is jou alternatief?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Gian schreef:Dank je wel Ander.
Ik geloof dat het geloof vertrouwen is. Ik wil in alle gebreken mijn Meester vertrouwen.

1Joh. 2:27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Rom 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Wat is jou alternatief?
Gian,

Misschien dat die mannen hun houvast wel hebben in het onfeilbare Woord Gods. Dat die mannen hun belijdenis funderen op dat Woord zoals verwoord in de belijdenisgeschriften is volgens jou zwakte. En dan zeg ik dank je wel.
Ik hoor jou zeggen: hou op over die belijdenisgeschriften, bidt om de Geest en dan komen we vast verder. Ik heb daar weinig vertrouwen in. Het is heel goed om te doen maar Hebr. 13 leert ons ook dat we achting mogen hebben voor hetgeen onze voorgangers ons hebben nagelaten. Dat geeft me, door God gegeven, meer houvast. En dat lijkt me een redelijk alternatief.
Jongere

Bericht door Jongere »

http://www.youtube.com/watch?v=_Sawg2PX2aI

Op dit account (Lanech) staan ook heel wat andere filmpjes die het waard zijn om te bekijken.

HerbertV, roep nou niet te snel dat Romeinen 9 'passé' is omdat je dat al weerlegd zou hebben. Ik ben daar absoluut niet zeker van. Kun je misschien in je eigen woorden proberen weer te geven wat Paulus daar nu precies wil zeggen in de lijn van het hele boek, als vervolg op de voorgaande hoofdstukken? Met de nadruk op je eigen woorden, want dat proberen we hier allemaal. Verwijzingen naar sites vind ik heel interessant (ik geef ze hierbij zelf ook) maar we moeten deze discussie op dit forum niet voeren via verschillende sites. Je kunt niet iemand verwijten dat hij de 3fve voor onfeilbaar houdt, terwijl je zelf allerlei sites als klakkeloze en voldoende weerlegging ziet tegen alle vragen. Roep niet te snel dat je al lang antwoord hebt gegeven, want die uitleg van Romeinen 9 van jou heb ik nog niet gehoord. Dat zou ik wel graag nog doen.
HerbertV

Bericht door HerbertV »

Jongere schreef:http://www.youtube.com/watch?v=_Sawg2PX2aI

Op dit account (Lanech) staan ook heel wat andere filmpjes die het waard zijn om te bekijken.

HerbertV, roep nou niet te snel dat Romeinen 9 'passé' is omdat je dat al weerlegd zou hebben. Ik ben daar absoluut niet zeker van. Kun je misschien in je eigen woorden proberen weer te geven wat Paulus daar nu precies wil zeggen in de lijn van het hele boek, als vervolg op de voorgaande hoofdstukken? Met de nadruk op je eigen woorden, want dat proberen we hier allemaal. Verwijzingen naar sites vind ik heel interessant (ik geef ze hierbij zelf ook) maar we moeten deze discussie op dit forum niet voeren via verschillende sites. Je kunt niet iemand verwijten dat hij de 3fve voor onfeilbaar houdt, terwijl je zelf allerlei sites als klakkeloze en voldoende weerlegging ziet tegen alle vragen. Roep niet te snel dat je al lang antwoord hebt gegeven, want die uitleg van Romeinen 9 van jou heb ik nog niet gehoord. Dat zou ik wel graag nog doen.
Dat artikel waar ik naar verwees: http://www.webspire.nl/artikelen/Romeinen%209.pdf, was van mij ;). Overigens is de Romeinen brief in nog veel meer opzichten een geweldige brief. Het is de Bijbel in het klein. Ik voel niet zo veel behoefte om hier mijn complete visie op de Romeinen brief neer te zetten, maar ik zie romeinen 9-11 als tussenhaakje in de Bijbel waar Paulus de heidenen duidelijk wil maken: wat nu met Israel. Om ook vooral niet voor te zorgen dat de heidenen denken dat Israel passe is, maar dat God nog wel degelijk beloften voor Israel heeft die nog uit zullen komen. Ik zei het dus al, tussenhaakje in de romeinenbrief. Misschien kennen jullie het boek het normale christelijke leven van Watchmann Nee. Tegenwoordig hebben ze de term overwinningsleven, maar ik moet zeggen dat was eveneens 1 van mijn grootste ontdekkingen uit romeinen 6-8.

@Jongeren: dat artikel is dus mijn visie, ik zou graag willen weten waarom jij dat anders ziet, vooral in het licht van Rom 9:1-9 en rom 10-11.

Wat de teksten betreft waar ik volgens die en gene nog op zou moeten reageren, ik heb er op dit moment geen behoefte aan. Ik heb hier ook talloze teksten neergepoot (romeinen 9 artikel), waar ik geen inhoudelijke reactie op heb gezien. Ik wil ook voorkomen, dat het een wedstrijd tegenstrijdige teksten naar elkaar over gooien wordt. Ik denk dat het er gaat om eerst te proberen een beeld te hebben van God. Sinds het paradijs kunnen wij goed en kwaad onderscheiden (boom des kennis van het goed en het kwaad) en denk ik dat we zo ook kunnen weten wat rechtvaardig is. Als je al niet met elkaar eens bent wat rechtvaardig is en wat niet rechtvaardig is, hoeveel zin heeft het om dan teksten te bespreken? Ik kan hier ook wel teksten neer gaan zetten waarin staat, wie wil.. gij heb niet gewild. Genoeg over te vinden, en dan vervolgens jullie vragen hoe dat in de uitverkiezing te passen. Maar die behoefte voel ik niet, omdat we dan in zinloos tekst gegooi belanden.

Laat als algemene reactie daarop wel duidelijk zijn dat ik zeg dat God almachtig is. Hij kan mensen zo van de aarde vegen. Toch heeft God zich in zekere zin afhankelijk gemaakt van de mens van de wil. Waarom, omdat hij vrijwillig gediend wil worden. Om de wil van een mens te veranderen, laat God zijn woord tot ons komen, maar ook kunnen ingrijpende dingen gebeuren om een mens te veranderen. Of God een mens zijn wil zonder dat (tekenen enzo) kan veranderen, dus dat hij mij nu (als hij dat wil), van het een op het andere moment een felle aanhanger van de uitverkiezing kunnen maken en mij zou bekeren volgens het stappenplan dat vraag ik me af. Ik ben benieuwd of jullie voorbeelden daar van uit de Bijbel hebben. Ik geloof wel dat God het kan (hij is almachtig) maar ik vraag me af of hij het doet. Als jij niet naar de hemel wil, dan kan (en zal) God hoog en laat springen in dit leven (hoe zeggen ze dat: met eerbied gesproken), maar zal hij eens zeggen: gij heb niet gewild dat ik koning over u ben. En waarom God het niet doet, omdat hij vrijwillig gediend wil worden.

Misschien dat jullie wel met Paulus komen. Dat deed ik ook namelijk, toen ik in de uitverkiezing geloofde en ik met christenen sprak die dat niet deden. Die kwamen met deze tekst:
Maar
[1:15] Hand 9:15; 13:2.
wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat
[1:16] Hand 9:15; 13:2; 22:21. Gal 2:8. Efez 3:8.
ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met
[1:16] Matt 16:17.
vlees en bloed;
17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die vóór mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.

Sorry voor al die gekke kriebels er tussen, geen zin om het weg te halen. Maar waar het mij omgaat, is dat Paulus hier duidelijk zegt, dat hij niet gedwongen werd. Jezus sprak vanuit de hemel tot Paulus, maar hoe Paulus hier spreekt, blijkt uit dat hij het zelf wel mogelijk achtte om ongehoorzaam te zijn, en te rade te gaan bij vlees en bloed. Zo zie ik God. Hij legt mensen veel moeite aan de ziel. De een meer dan de ander, dat zal niemand ontkennen.

Toen
[11:20] Luk 10:13.
begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest geschied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden.
21 Wee u, Chórazin! wee u Bethsáïda! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak
[11:21] 2 Sam 13:19. 2 Kon 6:30; 19:1.
en as bekeerd hebben.
22 Doch
[11:22] Matt 10:15.
Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden.

Deze tekst zegt mij daarin altijd nog meerdere dingen.
1. God legt Chórazin en Bethsáïda meer moeite aan de ziel dan dan Sodom en Gomorra. (daarom is het Sodom en Gomorra ook verdragelijker in de dag des oordeels).
2. Jezus heeft voorkennis, maar niet alles lag vast. Als namelijk in Sodom gebeurt was wat in Chorazin gebeurt was, dan hadden ze zich bekeerd. Jezus kende de mensen daar dus, en hij wist hoe ze zij om gegaan zouden zijn met de tekenen die Chorazin en .. kreeg.
3. Vers 20: omdat zij zich niet bekeerd hadden. Het zou toch te gek voor woorden zijn als Jezus hier steden bestraft, omdat ze zich niet bekeren wilde, maar dat Jezus ze eigenlijk ten diepste niet bekeerde? (Het geeft niet om toe te geven, dat jullie hier ook geen touw aan vast kunnen knopen)

Ik wil nog wel even op de gedachte in gaan, dat God niet Auteur van de zonde is, maar dat Hij het wel bepaald heeft dat het zal gebeuren. Dat dat niet met elkaar klopt behoeft denk ik geen uitleg, maar ik las ook ergens dat iemand zei: God laat de zonden toe, maar hij is niet de Auteur. Is het niet zo bij de Nederlands wet, dat als jij de mogelijkheid heb om een misdrijf te verhinderen zonder gevaar voor jezelf op te lopen en dat niet doet, je nalatig en zelfs medeplichtig gesteld kan worden? Hoe zien jullie dat dan bij God?

Overigens wil ik er helemaal niet geheimzinnig over doen dat ik over sommige gedachten en texten die hier neer worden gezet, tijd nodig heb, om in biddend opzien over na te denken. Wat mij betreft is dat helemaal geen schande, en dat geldt evengoed voor de teksten die ik neer zet. Het hoeft niet zo te zijn, dat er altijd direct een tegenreactie is. Soms kan het goed zijn er langere tijd over na te denken, te laten zakken, af te koelen. Dat is ook wat ik momenteel even heb gedaan, en waarom ik inhoudelijk in deze post niet zo veel zeg. Een ding weet ik wel zeker, de Bijbel kan zichzelf niet tegenspreken, en zal er dus altijd goed gekeken moeten worden wat er bedoeld wordt, en wat de context is. Dus wees niet bezorgt, als ik zeg dat ik ergens op terug kom, dan kom ik dat ook. En nee, ik vindt het helemaal niet erg dat ik niet overal direct een pasklaar antwoord op heb.

Overigens waardeer ik jullie medeleven met mijn persoonlijke lot ten zeerste, maar ik moest denken aan iets met een splinter en een balk. En weet je, als ik dan uitverkoren ben, dan kom ik er toch wel, wat voor asociale onzin ik hier ook op dit forum neerzet.

In iedergeval bedankt voor de serieuze reacties, en ik moet zeggen dat het me wel verbaasd hoe veel reacties hier losbarsten. Overigens @ moderator, dank u dat je mij in het leven laat op dit forum. Ik ben evengoed als jullie een mens, en het is mijn bedoeling nooit geweest om elkaar de grond in te boren.

Tot zo ver, voor deze keer,

Herbert
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

HerbertV schreef:En weet je, als ik dan uitverkoren ben, dan kom ik er toch wel, wat voor asociale onzin ik hier ook op dit forum neerzet.
Dan moet ik je nu aanzeggen: je komt "er" niet, als je deze "asociale onzin" blijft neerzetten!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

HerbertV schreef:http://www.webspire.nl/artikelen/Romeinen%209.pdf, was van mij ;). Overigens is de Romeinen brief in nog veel meer opzichten een geweldige brief. Het is de Bijbel in het klein. Ik voel niet zo veel behoefte om hier mijn complete visie op de Romeinen brief neer te zetten, maar ik zie romeinen 9-11 als tussenhaakje in de Bijbel waar Paulus de heidenen duidelijk wil maken: wat nu met Israel. Om ook vooral niet voor te zorgen dat de heidenen denken dat Israel passe is, maar dat God nog wel degelijk beloften voor Israel heeft die nog uit zullen komen. Ik zei het dus al, tussenhaakje in de romeinenbrief.
Paulus zegt in deze twee hoofdstukken toch echt méér dan jij erin wilt lezen. Paulus vraagt zich af of het Woord van God uitgevallen is, krachteloos is geworden, nu zovelen van het volk Israël Christus verwerpen.
En dan komt hij tot de conclusie dat het Woord van God níét is uitgevallen, maar dat niet alle Israëlieten kinderen der belofte zijn. "Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden. Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend."
En wie zijn nu die kinderen der beloftenis? Dat is de cruciale vraag. Paulus beantwoordt die vraag in vs. 24: "Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet allen uit de Joden, maar ook uit de heidenen."
Dat correspondeert overigens ook met de woorden van Johannes de Doper: "En meent niet bij uzelven te zeggen: Wj hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Kind van God zijn is niet (meer) gebonden aan behoren tot het volk van Israël. Israëlieten worden verworpen, niet-Israëlieten worden toegevoegd.
Betekent dit een algehele verwerping van Israël als volk? Nee, zegt Paulus, er zal altijd een overblijfsel zijn (naar de verkiezing) en dát zal zalig worden, tezamen met de gelovigen uit de heidenen. En alzo zal geheel Israël zalig worden.
Paulus bedt zijn verkiezingsleer (niet die van Calvijn dus) in in zijn betoog over het behoud van Israël.
HerbertV schreef:Laat als algemene reactie daarop wel duidelijk zijn dat ik zeg dat God almachtig is. Hij kan mensen zo van de aarde vegen. Toch heeft God zich in zekere zin afhankelijk gemaakt van de mens van de wil. Waarom, omdat hij vrijwillig gediend wil worden. Om de wil van een mens te veranderen, laat God zijn woord tot ons komen, maar ook kunnen ingrijpende dingen gebeuren om een mens te veranderen. Of God een mens zijn wil zonder dat (tekenen enzo) kan veranderen, dus dat hij mij nu (als hij dat wil), van het een op het andere moment een felle aanhanger van de uitverkiezing kunnen maken en mij zou bekeren volgens het stappenplan dat vraag ik me af. Ik ben benieuwd of jullie voorbeelden daar van uit de Bijbel hebben. Ik geloof wel dat God het kan (hij is almachtig) maar ik vraag me af of hij het doet. Als jij niet naar de hemel wil, dan kan (en zal) God hoog en laat springen in dit leven (hoe zeggen ze dat: met eerbied gesproken), maar zal hij eens zeggen: gij heb niet gewild dat ik koning over u ben. En waarom God het niet doet, omdat hij vrijwillig gediend wil worden.
De Schrift leert ons: "Mijn volk zal zeer gewillig zijn op de dag van Mijn heirkracht."
Als God moet wachten tot wij gewillig zijn, zal er niemand zalig worden. Het is niet voor niets dat wij van dood levend gemaakt moeten worden. "Doden zullen horen de stem van de Zone Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven." Besluiten die doden dan zelf om levend te worden?
HerbertV schreef:Misschien dat jullie wel met Paulus komen. Dat deed ik ook namelijk, toen ik in de uitverkiezing geloofde en ik met christenen sprak die dat niet deden. Die kwamen met deze tekst:
Maar
[1:15] Hand 9:15; 13:2.
wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat
[1:16] Hand 9:15; 13:2; 22:21. Gal 2:8. Efez 3:8.
ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met
[1:16] Matt 16:17.
vlees en bloed;
17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die vóór mij apostelen waren; maar ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.

Sorry voor al die gekke kriebels er tussen, geen zin om het weg te halen. Maar waar het mij omgaat, is dat Paulus hier duidelijk zegt, dat hij niet gedwongen werd. Jezus sprak vanuit de hemel tot Paulus, maar hoe Paulus hier spreekt, blijkt uit dat hij het zelf wel mogelijk achtte om ongehoorzaam te zijn, en te rade te gaan bij vlees en bloed. Zo zie ik God. Hij legt mensen veel moeite aan de ziel. De een meer dan de ander, dat zal niemand ontkennen.
Dat Paulus niet te rade ging met vlees en bloed, was ná zijn bekering, nl. dat hij niet terugging naar Jerzualem, maar naar Arabië, en dat hij dus terugkeerde naar Damascus. Het gaat er niet om dat hij besloot om wel of niet bekeerd te worden. Tot zo'n absurde gedachtegang moet je wel komen, als je per se de Schrift naar je hand wil zetten.
HerbertV schreef:Deze tekst zegt mij daarin altijd nog meerdere dingen.
1. God legt Chórazin en Bethsáïda meer moeite aan de ziel dan dan Sodom en Gomorra. (daarom is het Sodom en Gomorra ook verdragelijker in de dag des oordeels).
Daarin is God dus ook soeverein. Want waarom krijgen Chorazin en Bethsaida wel een kans en Sodom en Gomorra niet?
HerbertV schreef:2. Jezus heeft voorkennis, maar niet alles lag vast. Als namelijk in Sodom gebeurt was wat in Chorazin gebeurt was, dan hadden ze zich bekeerd. Jezus kende de mensen daar dus, en hij wist hoe ze zij om gegaan zouden zijn met de tekenen die Chorazin en Bethsaida kreeg.
Ik weet niet of je hier zulke verstrekkende gevolgtrekkingen aan kunt verbinden. Wel leert het ons dat wij van de verkiezing nooit een keihard logisch systeem kunnen maken, zoals jij dat met je karikaturale vertekening steeds wel doet.
HerbertV schreef:3. Vers 20: omdat zij zich niet bekeerd hadden. Het zou toch te gek voor woorden zijn als Jezus hier steden bestraft, omdat ze zich niet bekeren wilde, maar dat Jezus ze eigenlijk ten diepste niet bekeerde? (Het geeft niet om toe te geven, dat jullie hier ook geen touw aan vast kunnen knopen).
Je moet jouw probleem niet het onze willen maken. Ik heb er vrede mee dat dit niet kloppend te krijgen is.
Dat wij ons niet kunnen bekeren is 'schuldige onmacht', een term die velen onwelgevallig is, maar die desalniettemin trefzeker is.
Wij kunnen niet, maar het is een schuldig niet kunnen. Het is geen fysieke onmacht, maar een morele onmacht, een gevolg van onze verdorven natuur. Met die verdorven natuur zullen wij nooit het goede kiezen, ook niet als het Evangelie tot ons komt. Met die verdorven natuur werpen wij het Evangelie van ons. Tot God Zelf ingrijpt met Zijn verkiezende genade. Want de verkiezing van eeuwigheid wordt uitgewerkt in de tijd.
HerbertV schreef:Ik wil nog wel even op de gedachte in gaan, dat God niet Auteur van de zonde is, maar dat Hij het wel bepaald heeft dat het zal gebeuren. Dat dat niet met elkaar klopt behoeft denk ik geen uitleg, maar ik las ook ergens dat iemand zei: God laat de zonden toe, maar hij is niet de Auteur. Is het niet zo bij de Nederlands wet, dat als jij de mogelijkheid heb om een misdrijf te verhinderen zonder gevaar voor jezelf op te lopen en dat niet doet, je nalatig en zelfs medeplichtig gesteld kan worden? Hoe zien jullie dat dan bij God?
Ik heb geen enkele behoefte om hier een uitspraak over te doen. De Bijbel leert ons dat God het kwade niet werkt. De Bijbel leert ons ook dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil. God is alles wat er gebeurt uiteindelijk een eeuwigheid voor.
Dat kun jij niet verklaren, dat kan ik niet verklaren, dat kan niemand verklaren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HerbertV schreef:
Dat artikel waar ik naar verwees: http://www.webspire.nl/artikelen/Romeinen%209.pdf, was van mij ;). Overigens is de Romeinen brief in nog veel meer opzichten een geweldige brief. Het is de Bijbel in het klein. Ik voel niet zo veel behoefte om hier mijn complete visie op de Romeinen brief neer te zetten, maar ik zie romeinen 9-11 als tussenhaakje in de Bijbel waar Paulus de heidenen duidelijk wil maken: wat nu met Israel. Om ook vooral niet voor te zorgen dat de heidenen denken dat Israel passe is, maar dat God nog wel degelijk beloften voor Israel heeft die nog uit zullen komen. Ik zei het dus al, tussenhaakje in de romeinenbrief. Misschien kennen jullie het boek het normale christelijke leven van Watchmann Nee. Tegenwoordig hebben ze de term overwinningsleven, maar ik moet zeggen dat was eveneens 1 van mijn grootste ontdekkingen uit romeinen 6-8.

@Jongeren: dat artikel is dus mijn visie, ik zou graag willen weten waarom jij dat anders ziet, vooral in het licht van Rom 9:1-9 en rom 10-11.
Onerigens, Herbert, wordt er in Romeinen 8 ook duidelijk over verordineren en verkiezen gesproken. Ik citeer Rom 8 vers 28-30

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Deze woorden kan je in verband brengen met Romeinen 9 vers 24: Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

Wanneer we Romeinen 9-11 vervolgens uitsluitend op zichzelf gaan zien als een boodschap voor Israël alleen, dan vergeet je de verbanden met de gegevens rondom deze hoofdstukken. Kortweg kan je het zo lezen, zoals Jakob door God is verkozen als hoofd van het volk Israël, zo wordt de heiden verordineert en geroepen door God tot het geloof, rechtvaardiging en verheerlijking.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

Herbert,

je was van plan niet meer te reageren, tenzij er nog relevante opmerkingen gemaakt zouden worden. Nu pretendeer ik niet dat ik het verschil kan maken, maar ik heb nog wel enkele dingen te melden.
Je begon deze discussie met een artikel over Romeinen 9. Enkele punten uit dat stuk kan ik wel onderschrijven, namelijk dat Romeinen 9 over de verkiezing van Israel als volk gaat, om te dienen als kanaal waardoor Gods heil zou lopen. Maar, het gedeelte heeft een diepzinnige inhoud en zegt meer dan alleen dat. Om zijn punt te illustreren gebruikt Paulus een Oudtestamentische geschiedenis, namelijk die van het volk Israel, onderdrukt door de farao. Paulus citeert dan een Goddelijke uitspraak, gedaan aan Mozes, over een individueel persoon: farao. “Ik zal mij ontfermen over wie ik mij ontferm, en ik zal verharden wie ik wil”. Kortom, aan de hand van de verwerping van Farao maakt Paulus duidelijk dat God mensen soms overgeeft aan het goeddunken van hun hart. Ik wil je erop wijzen dat hier het woord ‘ontfermen’ gebruikt wordt. Dat is veelzeggend. Als hij gesproken had over ‘verkiezen’ – in de zin van ‘tot een bepaalde taak verkiezen’ – dan had je nog wel met deze tekst uit de voeten gekund. Maar nee, God zal zich ontfermen over wie Hij wil…Kortom, deze tekst zegt veel meer dan alleen wat jouw artikel noemt.

Aan het begin van de discussie kwam je al snel met het nogal platvloerse voorbeeld dat kinderen op de wereld zetten vanwege een verkiezingsleer vrijwel onmogelijk zou zijn. Zo 'n voorbeeld kun je alleen vol blijven houden als je je baseert op een enorme karikatuur van de leer zelf. Ik weet niet precies met welke opvatting je bent groot gekomen, maar deze angst is echt onmogelijk bij een gezonde verkiezingsleer. Mijn idee is dat je, diep in je hart, dit ook wel beseft, maar omdat je er met je verstand niet zou de raad mee weet, neem je de toevlucht tot het schetsen van een joekel van een karikatuur die vervolgens met een dosis ‘gezond verstand’ aangevallen wordt. Dat is jammer, want je mist daarmee elke boot. Ik denk dat er maar weinig zijn -althans op dit forum- die zich in jouw waarneming herkennen.

Terecht werd de opmerking gemaakt of jij je wel genoeg bewust bent van de werkelijkheid zoals de bijbel die ons schetst. Kijk, ik ben het met je eens dat God door zijn hele Woord voortdurend een beroep op onze wil doet. Dat is namelijk het middel waardoor God ons roept. Tegelijk krijgen de lezers van Paulus brief aan de Romeinen een vernietigende analyse te horen van de realiteit zoals God die ziet, dit als antwoord op de vraag of zij nu vanwege hun geloof uitnemender zijn! Nee, er is niemand die God zoekt…Dát is de achtergrond waartegen het Woord geschreven is. En ik geloof dat deze realiteit vanuit de hele bijbel naar ons toekomt. Daarom kan, ja moet, Paulus in de Efeze-brief zeggen: "Uit genade zijn jullie zalig worden, en dat niet uit u, het is Gods gave". Jij bent van mening dat 'gave' hier slaat op het offer van Christus en niet op het geloof. Oké, maar lees dan eens Filippenzen 1: 29. "Want aan u is het uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in hem te geloven, maar ook voor hem te lijden”. Het is de gelovigen niet alleen gegeven om voor Hem te lijden, maar het is hen ook gegeven om Hem te geloven.

Ik ben het eens met de opmerking die eerder gemaakt werd, dat met jouw opvatting je op jezelf teruggeworpen wordt. En eigenlijk klinkt in alle postings door dat je er zelf ook geen vrede mee hebt. En dat is geen wonder. Nou moet jij jezelf vasthouden, terwijl elke ‘calvinistische gelovige’ belijdt: Hij houdt me vast, omdat “Hij ons getrokken heeft uit de macht van de duisternis en overgezet [heeft] in het koninkrijk van de Zoon van zijn liefde” (Kol 1:13)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pietjebel schreef:Mods, wordt wakker!!!!
:garde

Maar heb je de opmerking van Jvdg niet gelezen?
Jvdg schreef:Hoewel ik het absoluut niet eens ben met deze poster t.a.v. van zijn mening over de verkiezing en de souvereiniteit van God, wil ik in zoverre ruimte bieden aan deze discussie om ons op te scherpen in de leer van de bijbel en in navolging daarvan de 3 FvE.

Zoals Afgewezen al schreef: We hebben een weerwoord.

Ik sluit af: Zonder Zijn uitverkiezing zou geen mens zalig kunnen worden......
Gena, O God, Gena.......hoor ons gebed.
Bovendien ligt de twijfel aan zijn eigen standpunt er bij HerbertVs postings zo duimendik bovenop, dat we hem maar even laten gaan. Wellicht kunnen we hem nog wat extra argumenten geven om hem van zijn visie af te helpen.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie