GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN

Gijs83

Re: GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN

Bericht door Gijs83 »

MarthaMartha schreef:
jvdg schreef:Op verzoek heropend.
Er is relevant nieuws.
namelijk?
refdag.nl schreef:Nieuwerkerk toegelaten tot GGiN
23-10-2008 11:15 | Kerkredactie
BRUINISSE - De classis Zuid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) heeft gisteravond de buitenverbandgemeente Nieuwerkerk (Zeeland) toegelaten tot haar kerkverband. Dat deelde de classisscriba A. J. Deurloo donderdagmorgen mee.

Het besluit om Nieuwerkerk toe te laten wordt definitief bekrachtigd op de volgende classisvergadering, van 8 april 2009. In de tussenliggende periode zullen in de gemeente Woord en sacramenten bediend worden door predikanten en studenten van de GGiN. Ds. A. Schultink uit Bruinisse is aangewezen als voorlopig consulent. Hij noemde het verblijdend dat er een einde komt aan een periode van 28 jaar, sinds de losmaking in 1980, waarin men gescheiden van elkaar optrok.

Namens Nieuwerkerk zei preses-ouderling G. R. J. van Heukelom dat zijn kerkenraad en gemeente zich „volkomen eensgeestes” voelen met de opvattingen omtrent leer en leven in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

De gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) te Nieuwerkerk besloot eerder deze maand unaniem te willen terugkeren naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen verband). Doordat de buitenverbandgemeenten nog maar één predikant hebben, ds. A. Wink, die al langere tijd niet meer in staat is voor te gaan, werden in de gemeente al langere tijd geen sacramenten meer bediend. Dit punt bleek bij de classis niet bespreekbaar, waarna Nieuwerkerk aan de GGiN vroeg weer toegelaten te worden tot dat kerkverband. Nieuwerkerk telt 162 leden en doopleden.

Zeven gemeenten en drie predikanten maakten zich in 1980 en 1981 los van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). Het ging om de gemeenten Dinteloord, Gouda, Middelburg, Nieuwerkerk, Rijssen, Veenendaal en IJsselmuiden. De zeven gemeenten tellen in totaal 3000 leden en doopleden.

De drie predikanten waren ds. A. van den Berg te Gouda, ds. J. de Groot te Rijssen en ds. A. Wink te Veenendaal. Ds. De Groot en ds. Van den Berg overleden in 2004. Ds. Wink (83) is binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) de enige predikant. Vanwege ziekte is hij reeds geruime tijd niet in staat om voor te gaan.

De buitenverbandgemeente te Gouda hield vorige week over een eventuele terugkeer een informele peiling onder haar leden. Driekwart van de leden bleek voor terugkeer te zijn. Gouda heeft nog geen verzoek gericht aan de GGiN om weer toegelaten te worden.

De overige vijf gemeenten binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) hebben zich over hun positie nog niet uitgesproken
Janneman

Bericht door Janneman »

Toen in 1959 de oud-gereformeerde Ds. C. van de Gruijter van Oostburg niet meer in staat was voor te gaan, traden de vier gemeenten rond hem toe tot de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Het lijkt of de geschiedenis zich herhaalt......
Laatst gewijzigd door Janneman op 23 okt 2008, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Janneman schreef:Toen in 1959 de oud-gereformeerde Ds. de Gruijter van Oostburg niet meer in staat was voor te gaan, traden de vier gemeenten rond hem toe tot de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Het lijkt of de geschiedenis zich herhaalt......
Ik ben er in elk geval erg blij mee! Ik hoop dat de andere 6 gemeenten snel volgen...
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Ander,

Als ik vragen mag: van wie heb je begrepen dat ds. Wink achter het besluit van Nieuwerkerk staat om terug te keren naar GGiN? Van horen zeggen? Ik geloof er namelijk niets van.

Hij heeft - voor zover ik weet - slechts gezegd dat 'ie met het vertrek van Van Heukelom geen enkele moeite heeft.
Ik wil geen discussie aanzwengelen of met modder gooien naar 1 van beiden, maar wie ds. Wink en oud. Van Heukelom op classes en in Nieuwerkerk meemaakt, weet dat het geen geheim is dat die 2 al jaren niet door 1 deur kunnen.
Ds. Wink vond het wel jammer dat met het vertrek van de gemeente 1 lid verdwijnt met wie hij nauwe (ziels)banden zou hebben.
Klaio

Bericht door Klaio »

Genade door recht schreef:Ander,

Als ik vragen mag: van wie heb je begrepen dat ds. Wink achter het besluit van Nieuwerkerk staat om terug te keren naar GGiN? Van horen zeggen? Ik geloof er namelijk niets van.

Hij heeft - voor zover ik weet - slechts gezegd dat 'ie met het vertrek van Van Heukelom geen enkele moeite heeft.
Ik wil geen discussie aanzwengelen of met modder gooien naar 1 van beiden, maar wie ds. Wink en oud. Van Heukelom op classes en in Nieuwerkerk meemaakt, weet dat het geen geheim is dat die 2 al jaren niet door 1 deur kunnen.
Ds. Wink vond het wel jammer dat met het vertrek van de gemeente 1 lid verdwijnt met wie hij nauwe (ziels)banden zou hebben.
Wat een zielig gedoe toch! Dat lid verdwijnt toch niet! De kerkmuren zijn wel hemelhoog zeg!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Genade door recht schreef:
Gelukkig zijn zielsbanden niet aan een kerkverband gebonden, en ze blijven zeker bestaan op de plaats waarnaar ieder kind van God verlangt. Dáár zijn trouwens ook al meerdere onenigheden naar mijn vaste overtuiging totaal en direct opgehouden te bestaan!

Ik zeg niet dat ik hiermee de meest wijze woorden heb gesproken, maar gezien de aard van het vorige bericht kan er misschien wel een :lock op....
Klaio

Bericht door Klaio »

eilander schreef:
Genade door recht schreef:
Gelukkig zijn zielsbanden niet aan een kerkverband gebonden, en ze blijven zeker bestaan op de plaats waarnaar ieder kind van God verlangt. Dáár zijn trouwens ook al meerdere onenigheden naar mijn vaste overtuiging totaal en direct opgehouden te bestaan!

Ik zeg niet dat ik hiermee de meest wijze woorden heb gesproken, maar gezien de aard van het vorige bericht kan er misschien wel een :lock op....
Wat mankeert er aan (de aard van) mijn bericht?
Ander

Bericht door Ander »

Gdr, ik heb het gehoord juist van dat éne lid!
Ander

Bericht door Ander »

Overigens bevat de rest van je posting grote, maar dan ook grote onzin. Roddel en achterklap, en dat is echt jammer.
Jongere

Bericht door Jongere »

De discussie dreigt te ontaarden in te persoonlijke opmerkingen. Het lijkt me beter dat niet via dit forum te doen.

:lock
Gesloten