Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Marco

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Marco »

Jongere schreef:
MarthaMartha schreef:(...) Paulus viel van zijn paard (...)
Even off-topic hoor, maar hoe kom je hierbij?
Hij viel in ieder geval (Hand. 9:4).
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marco schreef:
Jongere schreef:
MarthaMartha schreef:(...) Paulus viel van zijn paard (...)
Even off-topic hoor, maar hoe kom je hierbij?
Hij viel in ieder geval (Hand. 9:4).
zoiets, hij was op weg naar Damascus... te paard? en hij viel? van zijn paard dan toch?
oké.... misschien een te snelle conclusie.... :)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

meer waarschijnlijk dat hij een kameel bereed...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:meer waarschijnlijk dat hij een kameel bereed...
valt nog steeds aardig diep ;)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:meer waarschijnlijk dat hij een kameel bereed...
Ds. Calvijn zou gezegd hebben, de Heilige Geest heeft het niet nodig geacht ons dat te openbaren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb zojuist de volgende PB naar DJK gestuurd:
Beste DJK,

Het is verdrietig om te constateren dat je op liefdeloze wijze op het forum rond gaat. Ik kan veel van je postings volgen, maar één ding niet: als je nu werkelijk zo de liefde van Christus hebt mogen ervaren voor doemeling als jij, waarom dan toch niet Christus nagevolgd in Zijn ootmoed, in Zijn liefde, in Zijn omzien naar dwalende schapen.

En ja, ik kan een heleboel fouten en gebreken aanwijzen in de prediking, maar heeft de Heere het Zelf niet de dwaasheid van de prediking genoemd. Dwars door al onze krommingen wil Hij werken en versterken, niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat ze allen behouden worden.

En ja, dan gaat het inderdaad om alles te gaan leren verliezen, om als een naakte uitgeklede zondaar voor God te staan, maar wee hem die dat ziet als een station, want het elke keer weer noodzakelijk. En tot het einde toe zal de wet van ons volmaaktheid eisen die we naar de oude mens nooit zullen kunnen volbrengen.
Waar is in jouw postings de zalige Bijbelse inconsequentie te vinden van het enerzijds steeds weer zondigende vlees en het anderzijds: Gij zondigt nu niet meer (1 Johannes). Waar is de strijd dat jij eens een keer niet meer weet, ook niet nadat de Heere je vele malen heeft laten zien dat alles bij Hem vandaan komt?

Van harte hoop ik dat je ontdekt wordt aan je liefdeloosheid t.o.v. je broeders en zusters, die misschien Christus onder een deksel verkondigd krijgen, maar waarover je je dan toch (Fil. 1: 27) dient te verblijden met Paulus.

Groeten,
Luther alias Kees-Jan
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DJK

Bericht door DJK »

Geachte moderatoren,

Hartelijk dank voor voor de ruimte en de verdraagzaamheid die u me bood, dat ik mijn bijbelse boodschap op dit forum, ter overdenking, in uw midden mocht neerleggen. Immer bedoeld vanuit de liefde, en nimmer bedoeld tot maar enige ontmoediging of tot het zaaien van verwarring, ondanks dat het bij de meesten wél zo is overgekomen. Ik heb mijn zaad tot waarschuwing mogen zaaien, vanuit mijn roeping. De eeuwigheid zal het wel openbaren, waarom ik dit heb moeten doen...

Nog een motivering over mijn roeping én de inhoud daarvan : Pred. 11:1-6, Openb. 1:19a, Psalm 51:14-15, 2Tim.4:2-5
God de Heere HEERE, die mij hiertoe riep, uitzond en bekwaamde, is mijn Getuige, dat ik de waarheid heb geschreven!!
Maar als ik op wat voor manier dan ook, u niet genoeg lankmoedig, zachtmoedig, nederig, en geduldig met u heb gehandeld en geschreven heb, hoop ik dat u me dit wilt vergeven...

Hartelijke groeten en wees Gode in alles bevolen,

Daniel Jan Kleen (DJK)
dkleenp@kliksafe.nl
Laatst gewijzigd door DJK op 22 okt 2008, 08:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Ariene

Bericht door Ariene »

DJK schreef:Geachte moderatoren,

Hartelijk dank voor voor de ruimte en de verdraagzaamheid die u me bood, dat ik mijn bijbelse boodschap op dit forum, ter overdenking, in uw midden mocht neerleggen. Immer bedoeld vanuit de liefde, en nimmer bedoeld tot maar enige ontmoediging of tot het zaaien van verwarring, ondanks dat het bij de meesten wél zo is overgekomen. Ik heb mijn zaad tot waarschuwing mogen zaaien, vanuit mijn roeping. De eeuwigheid zal het wel openbaren, waarom ik dit heb moeten doen...

Daniel Jan Kleen (DJK)
Is dit je afscheid?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
DJK

Bericht door DJK »

Ariene schreef:

Daniel Jan Kleen (DJK)
Is dit je afscheid?

Vaarwel, Ariene!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Daniel Jan Kleen (DJK)
Als dit jouw roeping was om op zo'n wijze op dit forum te moeten opereren, dan geeft de Heere wel een roeping in strijd met Zijn eigen Woord. Durf je ook te twijfelen aan jezelf en je eigen gelijk, Daniel Jan? Of ben je stiekem, op de bodem van je hart, verheugd over het feit dat de meeste forumleden dwalen, maar jij niet? Het is een houding waarop ik ook mezelf steeds moet aanspreken, en daarin is het gebed van de Farizeeër tot beschaming: Ik dank u dat ik niet ben gelijk als...
Ik hoop van harte dat je voor de Heere als een tollenaar op de knieën gaat: Heere, wees mij de zondaar genadig. Dat is immers elke dag nodig. En die tollenaar wist niet veel van wel of niet sterven aan de wet, hij was geen theoloog, maar hij was geworden als een kindeke. "En indien gij niet wordt gelijk een kindeke, ge zult het Koninkrijk Gods niet beërven." En de Heere is zo oneindig bereidwillig om Farizeeën tollenaars te maken, om van grote mensen geestelijke kindekens te maken. Zijn bereidwilligheid gaat ons gekissebis te boven.

En (zeg ik maar tegen iedereen die door de postings van DJK in verwarring is gebracht): als Hij in je leven komt, dan zal Hij ook alles geven wat Hij nodig acht. Dat hoeven we van tevoren echt niet op een rijtje te krijgen en te hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DJK schreef:
Ariene schreef:Is dit je afscheid?
Vaarwel, Ariene!
Antwoord nou eens met ja of nee..
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Daniel Jan Kleen (DJK)
Hoop van ganser harte dat je ook nog 1 en ander op dit forum GELEZEN hebt, en dat het, naast het Woord, nog mocht helpen je tot inkeer te brengen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Auto

Bericht door Auto »

Blijkbaar begrijpen een hele boel mensen nog steeds niet wat jvdg in een eerder afgesloten topic bedoelde en dat geld ook hier. Gaan we gewoon door met verwijten maken?
Helaas ontwikkelt zich deze discussie niet ten goede, iedereen weet wel waarom niet.
Daarnaast bevalt het me niet dat over en weer toch weer op de man gespeeld wordt.
Hete hoofden, koude harten.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

DJK schreef:Ik schrijf en breng slechts naar voren hetgeen ik ondervonden heb, en later vanuit de zendbrieven der apostelen bevestigd heb gekregen.
Zomaar een zinnetje wat me trof.
Ik ben bang dat dit de omgekeerde volgorde is: eerst een theologie vanuit je ervaring vormen en er vervolgens de Bijbel mee gaan lezen.
Versta je dan nog wel wat je leest?
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:Blijkbaar begrijpen een hele boel mensen nog steeds niet wat jvdg in een eerder afgesloten topic bedoelde en dat geld ook hier. Gaan we gewoon door met verwijten maken?
Helaas ontwikkelt zich deze discussie niet ten goede, iedereen weet wel waarom niet.
Daarnaast bevalt het me niet dat over en weer toch weer op de man gespeeld wordt.
Hete hoofden, koude harten.
In dit geval is het probleem dat de meesten het idee hebben dat wat DJK zegt eigenlijk wel moet kloppen, maar dat hij het zo stellig en zonder liefde brengt. Bestrijding in dat kader glijdt snel uit. En wordt liefdeloos naar de andere kant.

De denkbeelden als die van DJK dienen met wortel en tak uitgeroeid te worden. Alleen hebben we daar de instrumenten niet meer voor. Calvijn zou het nog kunnen, de Dortsche vaderen al minder, maar wij als kinderen van het piëtisme, van doperse dwaalwegen, van zgn 'geestelijk' maken van alles, wij kunnen het niet goed bestrijden. Zoals ik zei: diep in ons hartje vinden we het best wel bijzonder wat zo'n figuur meegemaakt heeft. Lees Calvijn eens over dat zgn 'meemaken', populairder 'bevinding' genaamd. Hij moet niets hebben van buitegewone zgn geestelijk waarnemingen. Calvijn wordt evenwel toch weer voor dat karretje gespannen door te stellen dat Calvijn dan wel geen buitengewone ervaringen toestand, maar natuurlijk wel de bijzondere geestelijke.

En als ik zeg wat de oplossing is, weet ik bij voorbaat al wat ik dan weer te horen ga krijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie