Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Wilma van den Berg

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Wilma van den Berg »

....misschien is het beter enkele postings te verwijderen of het topic te sluiten....
:jongle
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ariene

Bericht door Ariene »

Wilma van den Berg schreef:....misschien is het beter enkele postings te verwijderen of het topic te sluiten....
of

:banni
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilma van den Berg schreef:....misschien is het beter enkele postings te verwijderen of het topic te sluiten....
of een :banni uit te delen...
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Nou nou mensen. Ik kan ook niet eens een weekje rustig er tussenuit. Ik moet zeggen dat ik hier dingen lees waarvan ik spontaan kriebels krijg. Erg naar dat DJK mensen als OP zo veroordelend weg zet. Dat is geen houding die christenen moeten aannemen.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

DJK schreef:
Oude Paden schreef:DJK

Waar ik me echt ontzettend aan stoor is uw wijze van reageren over oudvaders.

Als iemand een oudvader aanhaald die op een ander wijze schrijft en denkt over de het stuk van de rechtvaardigmaking dan u, dan is iedere keer de denigrerende reactie; Het was een Godzalige leraar maar.............op dat stuk heeft hij onbewust toch fout gedacht. Het getuigd van zo weinig inlevingsvermogen dat de oudvaders ook niet altijd op 1 lijn zaten. Waarom heeft u het zo pertinent bij het rechte eind. Als u beaamd dat in deze tijd Gods Geest minder werkzaam is, waarom sluit u uzelf dan daarvan uit alsof u wel zo´n scherp inzicht heeft in deze zaken! Heeft u zoveel licht dat u kan onderscheiden dat de benadering van der Groe meer bij het rechte eind is dan Comrie?
Als u aangeeft dat het een duistere tijd is, gedraag uzelf dan ook zo..........
Ik acht Comrie hoog en van der Groe hoog. Beiden hebben hun benaderingswijze vanuit Gods Woord onderbouwd. Wie zijn wij om zo´n gedetailleerde keuze van standpunt in te nemen. En als we dat doen, doe het dan op een niet zo´n stellige wijze met veroordeling van alles en iedereen die er iets anders over denkt.

Ik wil hier maar één ding over zeggen. Wij mogen de oudvaders nimmer tegen elkander uitspelen. Of op wat voor manier dan ook tegenover elkaar gaan zetten, ter vergelijking. Ten laatste, moet jij een ander niet verwijten van dingen, waar je blijkbaar zelf nog blind of doof voor bent. Ik acht elke oudvader hoog, met ieder zijn onderscheiden licht en gave van God verkregen, maar Gods Woord acht ik het allerhoogst. En dáár heb ik jou nog maar weinig over gehoord, mijnheer Oude Paden...
Ik ben bang DJK dat ik de juiste snaar heb getroffen. U gaat nl. op geen enkele vraag van mij in draaid er compleet omheen en probeert door arrogantie de touwtjes in handen te houden.
Uzelf speelt nl. de oudvaders wel uit en selecteerd netjes wat in uw straatje past.

Misschien was het onverstandig om mijn frustatie over uw houding te uiten.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef: Moderator opmerking

Beste mensen,

We willen even een deel van de forumregels naar boven halen, namelijk deze:
Refoforum is een forum voor de Gereformeerde Gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussieren over zaken die spelen in de Gereformeerde Gezindte zelf óf over de interactie tussen de Gereformeerde Gezindte en de samenleving in het algemeen.
Met deze discussies trachten de deelnemers daaraan van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de Gereformeerde Gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de Gereformeerde Gezindte en de samenleving in het algemeen.

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om elkaar met bijbelteksten om de oren te slaan.

Verder is het niet toegestaan om op de persoon te spelen of iemand te veroordelen.
We hopen op jullie begrip.

Namens het Refoforum-moderatorteam,
Tiberius
Laatste poging om on-topic verder te gaan.
DJK

Bericht door DJK »

Jongere schreef:
Tiberius schreef: Moderator opmerking

Beste mensen,

We willen even een deel van de forumregels naar boven halen, namelijk deze:
Refoforum is een forum voor de Gereformeerde Gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussieren over zaken die spelen in de Gereformeerde Gezindte zelf óf over de interactie tussen de Gereformeerde Gezindte en de samenleving in het algemeen.
Met deze discussies trachten de deelnemers daaraan van elkaar te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de Gereformeerde Gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de Gereformeerde Gezindte en de samenleving in het algemeen.

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om elkaar met bijbelteksten om de oren te slaan.

Verder is het niet toegestaan om op de persoon te spelen of iemand te veroordelen.
We hopen op jullie begrip.

Namens het Refoforum-moderatorteam,
Tiberius
Laatste poging om on-topic verder te gaan.

Wat mij betreft, is de discussie ten einde. Want alles is wel oorbaar, maar lang niet alles is tot stichting om te lezen....
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Als Paulus verhaalt (1 kor. 15) van de opstanding en de verschijning van de Heere Jezus aan vele getuigen, dan noemt hij namen van mensen aan wie de Heere Jezus is verschenen. Op een gegeven moment stopt hij zelfs met tellen: "aan méér dan 500 broeders op één dag", om er vervolgens aan toe te voegen "en ten laatste is Hij van mij gezien als van een ontijdig geborene, die de minste ben van alle apostelen"

Paulus leerde zich kennen als de minste apostel, de grootste van de zondaren. Als je jezelf zo leert kennen ga je blijkbaar ruim denken voor anderen, dan zijn er méér dan vijfhonderd, en sta je zelf niet op de voorgrond maar kom je achteraan....

Daar moet ik vaak aan denken als mensen menen zelf alles te bezitten en om zich heen kijken en geen geestelijk leven meer zien bij anderen. Dat was in elk geval niet Paulus' houding.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
DJK

Bericht door DJK »

MarthaMartha schreef:Als Paulus verhaalt (1 kor. 15) van de opstanding en de verschijning van de Heere Jezus aan vele getuigen, dan noemt hij namen van mensen aan wie de Heere Jezus is verschenen. Op een gegeven moment stopt hij zelfs met tellen: "aan méér dan 500 broeders op één dag", om er vervolgens aan toe te voegen "en ten laatste is Hij van mij gezien als van een ontijdig geborene, die de minste ben van alle apostelen"

Paulus leerde zich kennen als de minste apostel, de grootste van de zondaren. Als je jezelf zo leert kennen ga je blijkbaar ruim denken voor anderen, dan zijn er méér dan vijfhonderd, en sta je zelf niet op de voorgrond maar kom je achteraan....

Daar moet ik vaak aan denken als mensen menen zelf alles te bezitten en om zich heen kijken en geen geestelijk leven meer zien bij anderen. Dat was in elk geval niet Paulus' houding.
Nog één keertje dan, ten laatste...

Dag Martha,

Weet je waarom Paulus zijn woorden zo makkelijk kwijt kon. Hij mocht het Evangelie preken tot de heidenen. Tot hoeren en tollenaren in zichzelf. Die mochten de rijkdom van zijn gepredikte woorden nog zien, proeven en smaken. Weet u waarom? Die mensen waren niks en ze hadden niks!! Daarentegen had Petrus een veel zwaarder werk onder de Joden, vanwege dat zij dachten nog iets te zijn... En maak nu zelf de toepassing maar. Maar ook onder de Joden zijn er nog tot bekering gekomen, Martha. Want, nieten en nullen, wil Hij nog steeds in Christus vervullen, maar rijken en voornamen, heeft Hij ledig weg gezonden!! Gedenk daartoe gedurig aan het teken van Jona én de Vis! Hetgeen betekent dat Jona rechtvaardig met alles overboord geworpen moest worden, om daar te vallen in de golven van Gods toorn, én in die golven heeft die Vis, Jezus Christus hem opgevangen. Dat is het Evangelie waardoor ik in Christus gezaligd, geheiligd én gerechtvaardigd ben geworden. En iedereen op dit forum wens ik van harte, zonder ook maar enige rancune, hetzelfde toe. Want één druppel Bloed van Jezus Christus is krachtig genoeg tot voldoening en betaling voor de zonden van tienduizend werelden. Het Bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden. Wij bidden u daarom van Christus' wege toe : "Laat u dan met God in Christus verzoenen!! AMEN

DJK
refo

Bericht door refo »

De antwoorden komen via PB. Ik heb er ook één mogen ontvangen. Vandaar dat de discussie zo harkerig verloopt.

DJK meent zich in de slachtofferrol, is de enige bekeerde hier en de rest is onverzoenlijk. Hij is een soort OT-ische profeet, daar wilden ook de mensen niet naar luisteren. Hoe meer we dus reageren, hoe sterker hij in z'n rol komt.

(Grappige bijkomstigheid: Momenteel kan ik bijna z'n huis zien staan)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:De antwoorden komen via PB. Ik heb er ook één mogen ontvangen. Vandaar dat de discussie zo harkerig verloopt.

DJK meent zich in de slachtofferrol, is de enige bekeerde hier en de rest is onverzoenlijk. Hij is een soort OT-ische profeet, daar wilden ook de mensen niet naar luisteren. Hoe meer we dus reageren, hoe sterker hij in z'n rol komt.

Misschien is het beter als we dan niet meer reageren. En (meer) voor hem gaan bidden. (net zoals we overigens dat ook voor elkaar (horen te) doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:De antwoorden komen via PB. Ik heb er ook één mogen ontvangen. Vandaar dat de discussie zo harkerig verloopt.

Misschien is het beter als we dan niet meer reageren. En (meer) voor hem gaan bidden. (net zoals we overigens dat ook voor elkaar (horen te) doen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Wel, ik heb me altijd afgevraagd waarom david wel werd vergeven voor moord en overspel, en saul z'n zonde niet vergeven werden. beiden lagen ze in het stof, smekend om vergeving.

petrus en judas, zelfde verhaal. en petrus werd de gelegenheid gegeven om het (3x) terug te nemen. beiden toonde berouw.

zou dit er mee te maken hebben?

hebr 10:

26 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, 27 maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren.

en Tiberius je had het over werelds berouw, moet ik dan aan deze tekst denken?

2cor 7:

9 thans verblijdt het mij, niet, dat gij bedroefd zijt geworden, maar dat de droefheid u tot inkeer heeft gebracht; want gij zijt bedroefd geworden naar Gods wil, zodat gij generlei nadeel van ons hebt geleden. 10 Want de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid der wereld brengt de dood. 11 Want zie toch, wat juist deze ervaring van droefheid naar Gods wil u gebracht heeft: welk een ernst, meer nog, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing. Gij hebt in allen dele doen blijken, dat gij zuiver stondt in deze zaak
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

DJK schreef:
MarthaMartha schreef:Als Paulus verhaalt (1 kor. 15) van de opstanding en de verschijning van de Heere Jezus aan vele getuigen, dan noemt hij namen van mensen aan wie de Heere Jezus is verschenen. Op een gegeven moment stopt hij zelfs met tellen: "aan méér dan 500 broeders op één dag", om er vervolgens aan toe te voegen "en ten laatste is Hij van mij gezien als van een ontijdig geborene, die de minste ben van alle apostelen"

Nog één keertje dan, ten laatste...

Dag Martha,

Weet je waarom Paulus zijn woorden zo makkelijk kwijt kon. Hij mocht het Evangelie preken tot de heidenen. Tot hoeren en tollenaren in zichzelf. Die mochten de rijkdom van zijn gepredikte woorden nog zien, proeven en smaken. Weet u waarom? Die mensen waren niks en ze hadden niks!! Daarentegen had Petrus een veel zwaarder werk onder de Joden, vanwege dat zij dachten nog iets te zijn... En maak nu zelf de toepassing maar. Maar ook onder de Joden zijn er nog tot bekering gekomen, Martha. Want, nieten en nullen, wil Hij nog steeds in Christus vervullen, maar rijken en voornamen, heeft Hij ledig weg gezonden!! Gedenk daartoe gedurig aan het teken van Jona én de Vis! Hetgeen betekent dat Jona rechtvaardig met alles overboord geworpen moest worden, om daar te vallen in de golven van Gods toorn, én in die golven heeft die Vis, Jezus Christus hem opgevangen. Dat is het Evangelie waardoor ik in Christus gezaligd, geheiligd én gerechtvaardigd ben geworden. En iedereen op dit forum wens ik van harte, zonder ook maar enige rancune, hetzelfde toe. Want één druppel Bloed van Jezus Christus is krachtig genoeg tot voldoening en betaling voor de zonden van tienduizend werelden. Het Bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden. Wij bidden u daarom van Christus' wege toe : "Laat u dan met God in Christus verzoenen!! AMEN

DJK
Dag DJK,

Het gaat hier niet om het gemakkelijk kwijt kunnen van Paulus woorden.
Het gaat erom dat Paulus ruim ging tellen voor anderen toen hij zichzelf leerde kennen als de minste.
Ik ben blij dat u zich aangesproken genoeg voelde om te reageren op deze posting.

Inderdaad, het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden! Hij droeg de toorn van God, Hij ging onder in de golven van Gods toorn. Of zoals het Avondmaalsformulier ons leert dat Hij 'de toorn Gods, onder welke wij hadden moeten verzinken, op Zich genomen heeft'. Wat een wonder.
Als we dát gaan zien, dat God liever wilde sterven dan verder leven zonder ons, dat Zijn liefde zó oneindig is, dat hij Zijn Zoon gaf voor zondaren zoals wij. En als we zien wie wij zijn in onszelf..... dan is het een wonder dat God ons / mij aanzag in genade..... en wie ben ik dan om een ander te veroordelen of uit te sluiten. Als het voor mij kon, dan kan het werkelijk voor iedereen!!!

Jona moest overboord, Paulus viel van zijn paard, Lydia's hart werd stilletjes onder de preek geopend, Timotheüs vreesde de Heere vanaf zijn jonge dagen, de stokbewaarder had een aardbeving nodig...... God gaat met ieder mens Zijn eigen weg. Hij zegt dat wij het leven aan de vruchten zullen kennen! Een hartelijke liefde jegens de Heere en een verlangen om naar Zijn wil te leven. Laten we Zijn maatstaf gebruiken in ons leven.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere

Bericht door Jongere »

MarthaMartha schreef:(...) Paulus viel van zijn paard (...)
Even off-topic hoor, maar hoe kom je hierbij?
Plaats reactie