Wilma van den Berg schreef:gerenher schreef:
In dit Bijbelgedeelte lees ik niet dat de blinde een nood schreeuw gaf. Ik lees niets over wedergeboorte. Laten we het er dan ook niet bij lezen!
Wat ik wel lees is iets waar ik in mijn vorige berichten steeds aandacht voor gevraagd heb. Ik lees hier dat Jezus dit gedaan heeft 'opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden'. Daar gaat het om!
Herman
Aan : Wilma, Geka en Gerenher,
Lees aub eerst even dit stukje uit :
Johannes 16:8-15
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
Wanneer we de Bijbel lezen, moeten we onszelf altijd twee vragen stellen :
1. Hoe leest gij ?
2. Verstaat gij ook hetgeen gij leest ?
Sommigen maken mij wel eens het verwijt dat ik aanlegkunde doe. Maar als ik u dan de vraag stel over bijv. de moordenaar naast Jezus : "Waar staat er geschreven dat die moordenaar overtuigd werd van zijn kwaad en zonde?" Nou dan zult u mij zeggen : "Nergens...", want dat staat ook nergens. Maar was hij overtuigd geworden?? En als ik u dan vervolgens vraag, waar staat er geschreven, dat deze man verslonden lag in de liefde Gods' in Christus, toen Christus hem vrij sprak? Dan moet u ook bekennen, dat dit nergens geschreven staat. Maar zou er aanbidding geweest zijn denkt u? En waarom denkt u dat?? En als ik dan tenslotte hier over vraag, dat dit was toegepast geworden middels de Heilige Geest, zult u mij ook moeten bekennen, dat dit nergens staat geschreven... Maar waren de woorden van Christus tot het verloren hart van die moordenaar toegepast geworden, middels de onwederstandelijke werking van Zijn Heilige Geest??
En als we dan vervolgens nog eens terug mogen gaan naar het moment, van toen die blindgeborene door Christus werd opgeroepen tot het geloof in Hem. Zou dan die blindgeborene, uit Johannes 9, dan niet met deze vraag overtuigd zijn geworden door de H. Geest dat hij het geloof in Hem nog miste. Wel zult u mij zeggen: "mijnheer DJK, dat lees ik nergens..." Maar nou u het bovenstaande uit Johannes 16 heeft gelezen, zou het dan toch zo niet geweest zijn?? Immers ja toch. Kijk, en dat is nu Schrift met Schrift verklaren!
In de ziel van die blindgeborene, werd een Goddelijk gericht gespannen, middels die oproep tot het geloof in Hem, waardoor die blindgeborene er geheel buiten werd geplaatst, gewerkt door die overtuigingen des Geestes, middels die doemwerking van Zijn heilige Wet. Innerlijk kan hij aan deze oproep geen gehoor geven, daar het geloof immer een gave Gods is. Maar ook middels deze oproep, moet hij dus sterven aan deze oproep tot het geloof in Hem, want hij kan niet. Vanwege zijn onvermogen daartoe.... En toch ligt daar die eisende oproep in zijn ziel!! En dán hij gaat door die overtuigingen des Geestes innerlijk gevoelen, dat wanneer hij nooit in Hem zal gaan geloven hij straks voor eeuwig verloren moet gaan zonder het geloof in Hem. Kijk, nu heeft de Wet zijn geestelijk functie voldaan als bloedwreker, maar de wet heeft ook tegelijk een functie als tuchtmeester, cq onderwijzer/heenwijzer, welke geestelijk, want de wet is geestelijk, in de ziel van die blindgeborene verkondigt, hetgeen hij nu mist er in Hem te vinden is, waarop die blindgeborene het uitroept tot Hem, vanuit de nood en dood van zijn bestaan : "Heere, wie is Hij, opdat ik in Hem gelove..."
Vervolgens openbaart Christus Zich aan zijn arme verloren ziel, waarna de Geest van Christus het uit Hem neemt en dit Evangelie van heil en vrede gaat verkondigen in het verloren hart van die blindgeborene....(zie einde v/d tekst boven uit Joh. 16), waarna Hij dus in de Zoon van God mag gaan geloven, middels dat ingestorte geloof in Hem, welke inmmer is werkende door de liefde. Want zo staat er : "Heere, ik geloof etc..." Maar als ik hier dan gelijk de vraag weer aan verbind, of zijn zonden nu in het bloed van Christus vergeven waren geworden? Zult misschien gelijk JA zeggen. Maar zeg ik u, waar staat dit dan geschreven...? Welnu, dit kunnen we weer bewijzen vanuit 1Joh. 4:15 waar staat :
"Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God."
Bent u dan nu nog steeds van mening dat, ondanks dat het er niet staat bij vermeld, er in zijn ziel geen gericht werd gespannen, en hij geen noodschreeuw vanuit de nood en dood van zijn bestaan, tot Jezus mocht doen, middels die werking van de Geest, waar dus Johannes 16 over spreekt...??
En hetzelfde geldt nu ook die bloedvloeiende vrouw, die zonder het geloof in Hem, in de nood en dood van haar bestaan, ten laatste de toevlucht mag nemen tot Christus, voortgedreven zijnde door die bloedwreker en tuchtmeester der Wet, Zijn zoom aanrakende, waardoor haar ziel werd gered en in Hem gerechtvaardigd, middels het zaligmakende ingestorte geloof in Hem. Want, zo staat er geschreven : " En Hij zeide tot Zijn discipelen", toen Hij gevoelde dat er kracht van Hem was uit gegaan, "wie heeft Mij aangeraakt?" Kijk, en deze kracht die er nu middels dat zaligmakende geloof van Hem uitging, was nu die herscheppende daad, waarover de D.L. en onze Nederlandse Geloofsbelijdenis overspreekt. En het geloof wat in haar verloren ziel werd uitgestort, op dat moment, moet u niet verstaan als een
voorwaardelijk iets, waarmee zij tot Jezus kwam. Nee, u moet dit geloof zien en verstaan als een middel/instrument, als een kanaal waardoor zij metterdaad bij de aanraking van Zijn kleed, werd ingelijfd in Zijn verbroken Lichaam, waardoor haar ziel in Hem gerechtvaardigd én geheiligd werd, krachtens toepassing én toerekening. "Ja maar", zult u misschien weer zeggen, "dat staat er niet bij vermeld..."
Hoe leest gij Gods Woord, Wilma, Geka en Gerenher..!!
En verstaat gij ook hetgeen gij leest...?