GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN

given

Re: GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN

Bericht door given »

Is er nu niemand op dit forum die de genomen besluiten respectloos vinden tegenover een zieke dominee?
Het spreekwoord zegt: samen uit, samen thuis.
Maar als er dan wat achterblijvers zijn (die nog niet meteen een classis willen houden, omdat de dominee ziek is en zij graag met de dominee een classis willen houden), het geduld niet kunnen opbrengen om nog gezamenlijk tot beslissingen te komen en dan maar hard vooruit gaan hollen of weg te rennen?
In een woord: schandalig!!
Ander

Bericht door Ander »

given schreef:Is er nu niemand op dit forum die de genomen besluiten respectloos vinden tegenover een zieke dominee?
Maar als er dan wat achterblijvers zijn (die nog niet meteen een classis willen houden, omdat de dominee ziek is en zij graag met de dominee een classis willen houden), het geduld niet kunnen opbrengen om nog gezamenlijk tot beslissingen te komen en dan maar hard vooruit gaan hollen of weg te rennen?
Ach, 't is maar hoe je het bekijkt. Ik denk dat 7 gemeenten met zoveel zorgen achterlaten zonder duidelijke sturing te willen geven als enig achtergebleven predikant niet echt getuigen van respect. Ik druk me voorzichtig uit, omdat ik hoge achting heb voor de predikant in kwestie maar zijn handelswijze in deze afkeur. Ik ben overigens blij met de besluiten die genomen zijn in Nieuwerkerk en de peiling die gehouden is in Gouda. Hopelijk dat het snel en harmonieus ten uitvoer gebracht kan worden.

Dat zinnetje van ds. Van Voorden schoot me ook een beetje verkeerd, aanvankelijk, maar het is zo dat het ook wel weer getuigt van diplomatie. Er is wel wat gebeurd in 1980, dat hoef je niet ineens weg te poetsen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Dat zinnetje van ds. Van Voorden schoot me ook een beetje verkeerd, aanvankelijk, maar het is zo dat het ook wel weer getuigt van diplomatie. Er is wel wat gebeurd in 1980, dat hoef je niet ineens weg te poetsen.
Vind ik ook. Enig excuses zijn wel op zijn plaats. Pas terug willen wanneer je geen predikant meer dreigt over te houden, tja...
albion

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Dat zinnetje van ds. Van Voorden schoot me ook een beetje verkeerd, aanvankelijk, maar het is zo dat het ook wel weer getuigt van diplomatie. Er is wel wat gebeurd in 1980, dat hoef je niet ineens weg te poetsen.
Vind ik ook. Enig excuses zijn wel op zijn plaats. Pas terug willen wanneer je geen predikant meer dreigt over te houden, tja...
Ik dacht dat Nieuwerkerk al veel eerder wilde aansluiten, maar dat ds. Wink dat tegenhield
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
given

Bericht door given »

...
Laatst gewijzigd door given op 20 okt 2008, 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

given schreef:Ander,

jij moet het toch weten als geen ander, dat ook juist in uitzichloze situaties niet zomaar het vlees als raadgever moet dienen?!
Aan de besluiten/peilingen die nu gehouden zijn lijken geen innerlijke verzuchtingen ten grondslag te liggen... maar puur rationele of misschien zelfs wel roomse argumenten
Hoe vaak heeft de dominee dat zelf al niet gezegd voordat hij ziek was dat de nood eens op het hart van die of gene gedrukt mocht worden...
Maar ja als het te lang duurt, gaat een mens zelf aan de gang (dat is wel menselijk, kijk ook maar naar de bijbelheiligen) maar of dat nu Gods weg is...
en toch vind ik dit op één of andere manier onheilige manipulatie...
maar ik kan me voorstellen dat je dat anders ziet als je midden in zo'n gemeente zit.
Gian

Bericht door Gian »

Aan de besluiten/peilingen die nu gehouden zijn lijken geen innerlijke verzuchtingen ten grondslag te liggen... maar puur rationele of misschien zelfs wel roomse argumenten
Hoe vaak heeft de dominee dat zelf al niet gezegd voordat hij ziek was dat de nood eens op het hart van die of gene gedrukt mocht worden...
Maar ja als het te lang duurt raakt het geduld op en gaat een mens zelf aan de gang (dat is wel menselijk, kijk ook maar naar de bijbelheiligen) en het is sowieso niet kies om daarin dan maar vooruit te lopen op andere gemeentes in het kerkverband!
Liggen er voor een dikke Mercedes of Audi ook innerlijke verzuchtingen te grondslag?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Gian schreef:Liggen er voor een dikke Mercedes of Audi ook innerlijke verzuchtingen te grondslag?
Oeps Gian, zullen we dat maar even laten rusten? ::please
Ander

Bericht door Ander »

jij moet het toch weten als geen ander, dat ook juist in uitzichloze situaties niet zomaar het vlees als raadgever moet dienen?!
Je kent me aardig!
given schreef:Aan de besluiten/peilingen die nu gehouden zijn lijken geen innerlijke verzuchtingen ten grondslag te liggen... maar puur rationele of misschien zelfs wel roomse argumenten
Maar ja als het te lang duurt raakt het geduld op en gaat een mens zelf aan de gang (dat is wel menselijk, kijk ook maar naar de bijbelheiligen) en het is sowieso niet kies om daarin dan maar vooruit te lopen op andere gemeentes in het kerkverband!
Ik weet als geen ander dat er wél innerlijke verzuchtingen ten grondslag liggen. En, het is nog steeds, bid en werk. Ik heb ds. Wink overigens zelden uitspraken horen doen over de toekomst. Ik heb hem met vrij grote regelmaat gehoord maar misschien niet genoeg. Wel heb ik hem, en dat trof me toen wel, in een belijdenisdienst het voorbeeld horen noemen van een schipbreuk. Wanneer een schip dreigt te vergaan ga je niet allemaal over boord springen maar probeer je samen te redden wat er te redden valt. Hij bond de belijdeniscatechisanten op het hart niet zomaar een kerkverband te verlaten. Ik was het daar wel mee eens. Maar nu de sacramenten lange tijd niet meer bediend zijn en er daardoor problemen ontstaan is het wel tijd om toch stappen te ondernemen om te komen tot een ordelijk kerkelijk leven.

Hoe verklaar je overigens de stap om ds. V.d. Meer rouw- en trouwdiensten te laten doen in Veenendaal?
Gouwenaar

Bericht door Gouwenaar »

Ander schreef:
given schreef:Is er nu niemand op dit forum die de genomen besluiten respectloos vinden tegenover een zieke dominee?
Ach, 't is maar hoe je het bekijkt. Ik denk dat 7 gemeenten met zoveel zorgen achterlaten zonder duidelijke sturing te willen geven als enig achtergebleven predikant niet echt getuigen van respect. Ik druk me voorzichtig uit, omdat ik hoge achting heb voor de predikant in kwestie maar zijn handelswijze in deze afkeur. Ik ben overigens blij met de besluiten die genomen zijn in Nieuwerkerk en de peiling die gehouden is in Gouda. Hopelijk dat het snel en harmonieus ten uitvoer gebracht kan worden.

Dat zinnetje van ds. Van Voorden schoot me ook een beetje verkeerd, aanvankelijk, maar het is zo dat het ook wel weer getuigt van diplomatie. Er is wel wat gebeurd in 1980, dat hoef je niet ineens weg te poetsen.
Ik denk dat dez zin van Ds. van Voorden door menigeen zal worden aangegrepen om de foute opstelling van de GGiN te benadrukken.
Ik ben het geheel met Ander eens. Hij gebruikt juist de term droefheid i.p.v. schuld. Belangrijk is wel dat die droefheid wederzijds is.
Het zou ook erg vreemd zijn als er in het geheel niet meer naar voren zou komen dat het in 1980 wel ergens over ging.
given

Bericht door given »

...
Laatst gewijzigd door given op 20 okt 2008, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gouwenaar

Bericht door Gouwenaar »

Wat Given opmerkt over de ligging van Ds. v/d Meer en Ds. Wink is wel wezenlijk.

In hoeverre staan de leden van de GGiN bv achter de prediking van de GGiN?
Het ging in 1980 (al was het een verschil die m.i. niet hoefde te leiden tot scheuring) wel om een accentverschil in de prediking.
Ook Ds. Wink bracht een nog scherpere uitverkiezingsprediking en had een scherpere boodschap voor de net ontdekte zondaar (nl. aandrang om Christus te kennen, anders kon het nog alle kanten opvallen en kon het ook algemeen werk zijn).
Hoe staan de kerkeraadsleden en leden tegenover dit nog wel bestaande accent verschil.
Naar mijn mening moet dit binnen een kerkverband kunnen bestaan, maar vind iedereen dat? Of is er te weinig kennis van de verschillen rondom 1980?

Daarom is het m.i. wel juist dat Ds. van Voorden er wel op wijst dat de wederkeer ook met droefheid gepaart moet gaan. Anders is het niets anders als een noodsprong.
Ander

Bericht door Ander »

Gouwenaar schreef:Wat Given opmerkt over de ligging van Ds. v/d Meer en Ds. Wink is wel wezenlijk.
Je bedoelt dat de prediking van ds. Van der Meer raakvlakken heeft met de prediking van ds. Wink?
Gouwenaar schreef:In hoeverre staan de leden van de GGiN bv achter de prediking van de GGiN?
Goeie vraag. Hoe is het binnen de GGiN zelf? Ook daar heb je voorkeuren en wordt de ene predikant anders 'gewogen' dan de andere. Dat heb je onder alle kerkverbanden. In de GGiN heeft dat in 1980 geleid tot een scheuring. Dat is jammer. Dus ik ben het helemaal met de volgende uitspraak eens:
Gouwenaar schreef:Naar mijn mening moet dit binnen een kerkverband kunnen bestaan, maar vind iedereen dat? Of is er te weinig kennis van de verschillen rondom 1980?
Gouwenaar schreef:Daarom is het m.i. wel juist dat Ds. van Voorden er wel op wijst dat de wederkeer ook met droefheid gepaart moet gaan. Anders is het niets anders als een noodsprong.
Mee eens. in 1980 zijn er fouten gemaakt, aan beide kanten. Dat moet wel doordacht worden.
claus

Bericht door claus »

Of ds. v.d. Meer wordt helemaal 'ingelijfd' in de GGinNed (bv), òf de GGin Ned (b.v.)-gemeenten kiezen voor voortzetting in en aansluiting bij een ander kerkverband, zoals Nieuwerkerk (100%) en Gouda (75%) nu gedaan hebben. Maar...er dient binnen niet al te lange tijd toch iets te gebeuren. Wie kan mij trouwens zeggen wanneer Nieuwerkerk weer gewoon GGinNed zal zijn? Is die procedure al in gang gezet?
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

claus schreef:Of ds. v.d. Meer wordt helemaal 'ingelijfd' in de GGinNed (bv), òf de GGin Ned (b.v.)-gemeenten kiezen voor voortzetting in en aansluiting bij een ander kerkverband, zoals Nieuwerkerk (100%) en Gouda (75%) nu gedaan hebben. Maar...er dient binnen niet al te lange tijd toch iets te gebeuren. Wie kan mij trouwens zeggen wanneer Nieuwerkerk weer gewoon GGinNed zal zijn? Is die procedure al in gang gezet?
Het verzoek van de gemeente Nieuwerkerk zal besproken worden op de eerstkomende vergadering van de classis zuid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, eind oktober.
Gesloten