jvdg schreef:Jongere schreef:Kun je als christen trouwens in buitenaards leven geloven?
God is van eeuwigheid tot in eeuwigheid en Almachtig.
Ik doe nu maar even een schot voor de boeg, maar ik zou daarom niet weten waarom je als christen daar niet in mag geloven.
Maar zolang God dit ons niet openbaart moeten we het laten rusten.
En zeker die UFO onzin.
Ruimtereligie
(...)
Volgens de Britse bioloog en atheïst Richard Dawkins zal de ontdekking van buitenaardse beschavingen het einde betekenen van de grote religies op aarde. Een godsdienst als het christendom is zo ontzettend aardegericht, is zijn redenering, en draait zo sterk om de relatie tussen God en mensen, dat de ontdekking van andere wezens het christelijk geloof als illusie zal ontmaskeren.
Stel, we vinden buitenaards, intelligent leven (die kans is onnoembaar klein), moeten christenen zich dan zorgen maken? ,,Welnee'', zegt De Vos, ,,Waarom zou God niet op andere planeten ook intelligent leven geschapen kunnen hebben? Het christelijk geloof zal een eventuele ontdekking zeker kunnen inpassen.'' Dat heeft de kerk volgens De Vos vaker moeten doen. José Gabriel Funes, de directeur van de sterrenwacht van het Vaticaan, stelde in mei eveneens dat het bestaan van buitenaardse intelligentie te rijmen is met de christelijke geloofsleer. Gijsbert van den Brink, systematisch theoloog en hoogleraar namens de Gereformeerde Bond in Leiden, denkt evenmin dat het christendom in de problemen komt. ,,Het christelijk geloof heeft altijd juist ruimte gelaten voor wezens die niet van deze aarde zijn. Denk aan de engelen. Die leer staat in de moderne tijd onder druk, terwijl steeds meer mensen in buitenaardse wezens geloven!'' Hebben engelenverschijningen en buitenaardse wezens iets met elkaar te maken? Wellicht zouden christenen die geloven in de 'eeuwig rijke God' die mogelijkheid open moeten houden. De Engelse theoloog en schrijver C.S. Lewis verwerkte deze vragen in literaire vorm. In zijn ruimtetrilogie beschrijft hij de reis van mensen naar de niet in zonde gevallen inwoners van Mars ('Malacandra') en Venus ('Perelandra').
moet je al nadenken over de betekenis van Christus?
Toch blijven er vragen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de persoon en het werk van Christus? Van den Brink: ,,Je krijgt de vraag of er - als er talloze bewoonde planeten zijn - ook talloze Christussen zijn. Dat is enorm speculatief, want je gaat uit van drie forse, onbewijsbare aannames. De eerste is dat er daadwerkelijk buiten de aarde leven bestaat. De voorwaarden die voor leven nodig zijn, zijn zo specifiek dat de kans dat er elders nog een plaats als de aarde bestaat, wetenschappelijk gezien bijzonder klein is - hoewel ik persoonlijk niet van toeval uitga, maar van Gods schepping. Als er al leven is, dan is de kans dat het meer is dan een microbacterie, eveneens uitzonderlijk klein. En dan zou je ten derde ook nog moeten veronderstellen dat zulke wezens in zonde gevallen zijn. Kortom, er lijkt me geen enkele aanleiding om op dergelijke vragen een antwoord klaar te moeten hebben.''
Een vierde veronderstelling is wellicht dat, als er dergelijke wezens zijn, ze technisch in staat zijn om met ons in contact te komen. Want de afstanden in het heelal zijn enorm. Deze week legde een wetenschapper het voor de Vlaamse televisie zo uit: een reis naar een planeet buiten ons zonnestelsel is alsof je op een minuscuul driewielertje zou stappen om naar Peking te fietsen. Want we zouden het bijna vergeten: er is nog nooit een fractie van bewijs van buitenaards leven gevonden. Waarom mensen zoeken naar buitenaards leven?
Als God dood is, is de hemel een gapende leegte geworden
,,Ransom keek op. Daar stonden zes witte dingen. Sprietige, dunne dingen, twee of drie keer zo lang als een mens. Zijn eerste gedachte was dat dit beelden van mensen waren, gemaakt door een primitieve kunstenaar. (...) Ze waren zeker niet van steen of metaal, want nu hij keek, leken ze een beetje te wiegelen; nu zag hij met een schok die het bloed uit zijn gezicht joeg dat het levende wezens waren, dat ze zich voort-bewogen, dat ze in zijn richting kwamen. In een korte, angstige blik zag hij hun gezichten: dun en onnatuurlijk lang, met een lange hangneus en een slappe mond van een half spookachtige plechtstatigheid. Toen draaide hij zich met een ruk om, wilde vluchten en werd vastgegrepen door Devine.''
Uit: Malacandra, ver van de Zwijgende Planeet . C.S. Lewis
Zie
http://www.nd.nl/artikelen/2008/septemb ... mtereligie voor het hele artikel.