DJK schreef:Bert Mulder schreef aan DJK :
Dat heeft Ursinus al gedaan...
Lees de Heidelberger maar...
desnoods de Nederlandse geloofsbelijdenis...
Zelfs de Dordtse Leerregels zijn duidelijker dan uw gedaas....
DJK aan Bert Mulder :
Ja, dat kan zijn Bert. Maar verstaat de HC nog immer geheel verkeerd, want de opstellers van de H.C. hebben de H.C. gebracht als éénheid in de heilsorde die doorleefd wordt in dat dodelijkst tijdsgewricht, waar Psalm 116 zeer duidelijk over spreekt.
Maar jij ziet, verstaat en legt de HC uit als een heilsweg, waarbij de wedergeboorte gescheiden is geworden van de rechtvaardigmaking. En dát is jou grove dwaling. Maar niet alleen van jou, want er zijn er zovelen die hier in dwaalden.
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik wil je graag blijven onderwijzen......(glimlach)
De HC is niet chronologisch geschreven hoor....
NOTE BENE begint het met 'wat is UW enige troost'....
als het chronologish bedoeld was, van zondag tot zondag, dan wordt hier toch de bekeerde mens aangesproken, want een onbekeerde heeft geen troost.
verder, scheid ik de wedergeboorte niet van de rechtvaardigmaking. Moet je wel eens tonen waar ik dat gezegd heb... (maar ja, er is mij wel verweten arminiaans EN hypercalvinist te zijn, in hetzelfde bericht....)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.