DJK schreef:Twee soorten droefheden van David in Psalm 116
Ik lag gekneld in banden van den dood, Daar d' angst der hel mij allen troost deed missen;
Ik was benauwd, omringd door droefenissen; Maar riep den HEER' dus aan in al mijn nood: "Och HEER', och wierd mijn ziel door U gered!"
deze droevenis en deze benauwdheid, is een vrucht van het berouw hebben over zijn zonden waarmee hij Gods' heilige Wet had overtreden, en dus ook Gods' heilige onfeilbare Recht had geschonden. Het feit dat hij om vergeving smeekt betekend dat God hem middels de geestelijke vloek- en doemwerking die er van die eis der Wet uitgaat, hem doodschuldig stelt, jegens Zijn Recht. Want, zo staat er : hij lag in de banden des doods. Waarop David de kruisdood met Christus sterft aan die eis der Wet(Rom.7:4)
Sterven aan de Wet!
Toen hoorde God; Hij is mijn liefde waardig. De HEER' is groot, genadig en rechtvaardig,
En onze God ontfermt zich op 't gebed. D' eenvoudigen wil God steeds gadeslaan.
'k Was uitgeteerd maar Hij zag op mij neder. Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder:
Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan!
Leven door het Evangelie!
Gij hebt, o HEER', in 't dood'lijkst tijdsgewricht, Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen, Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.
Aanbidding en verwondering in de ziel tot God in Christus....
Soli Deo Gloria !
Nu gaan we opeens wel erg snel.
Allereerst had ik je gevraagd om nog even in te gaan op je eerdere stelling dat de wet alleen een plaats heeft in het wettisch berouw. Juist daarom heb ik enkele citaten van Boston weergegeven, in de mening dat Boston hier het Woord van God zuiver vertolkt.
Vervolgens Ps. 116. Waar zie je de twee soorten berouw in die Psalm? Laten we wel voorzichtig wezen om er van alles in te leggen. Het is een Psalm van David, van een gelovig kind van God. Hij begint immers de Psalm ook met: Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen.
We moeten dus geen bekeringsweg gaan inlezen in deze Psalm. Het is juist een tekening van het geloofsleven van Gods kind.
Als laatste: het sterven aan de wet en het leven door het Evangelie zal elk van Gods kinderen kennen. Maar in de wijze waarop God dat werkt is binnen de Schrift ook een zekere veelkleurigheid te vinden. Laten we daar ook oog voor hebben. Lees bijvoorbeeld de preek van Ralph Erskine hierover.