Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

DJK

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

gerenher schreef:
DJK schreef:Mag ik een vraag ter overdenking, in uw midden neerleggen?

Wat is het verschil tussen een wettisch berouw en droefheid, en een evangelisch berouw en droefheid?

DJK
Beste DJK,

Het is al weer enige tijd geleden dat 'k op RefoForum actief geweest ben. Zojuist heb ik deze hele discussie eens doorgenomen. Voor dat ik daar inhoudelijk op wil reageren heb ik een paar prangende vragen:
  • 1. Jouw vraagstelling veronderstelt een verschil tussen evangelisch berouw en wettisch berouw. Waar baseer jij dit verschil op? Heb je dat ergens gelezen? In de Bijbel misschien?
    2. Waarom koppel je berouw en droefheid in deze vraag aan elkaar? Volgens mij zijn dit twee verschillende zaken die soms in de praktijk wel een relatie met elkaar hebben. Voor de discussie is het mijns inziens helderder om deze zaken te splitsen
Ik zie met belangstelling uit naar je reactie.
Geachte mijnheer G,

Heeft u ook in het geheel de/mijn Topic gelezen over : Wat is het sterven aan de Wet, opdat ik Gode leve zou...?
Hier staan denk ik veel uitleg in op veel van uw vragen. Wanneer u het gelezen heeft, stel dan gerust nog eens een vraag, of enkele vragen. Dit genoemde Topic over het sterven aan de WET, en over berouw en droefheid, behoren eigenlijk geheel bij elkander. Het éne heeft namelijk veel verband met het andere. Ik heb het slechts expres nogmaals naar voren gebracht, ter verduidelijking van wat ik hier in zijn geheel over bedoelde te zeggen....

En wat uw 2e vraag betreft, het volgende : Het wettische berouw óf het evangelische berouw gaat altijd gepaard met droefheid, in het eerste geval, over het bedreven kwaad jegens God, en in het tweede geval, jegens het onschuldig vergoten Bloed, en de wonden van de Heere Jezus Christus.
gerenher

Bericht door gerenher »

DJK schreef:
Geachte mijnheer G,

Heeft u ook in het geheel de/mijn Topic gelezen over : Wat is het sterven aan de Wet, opdat ik Gode leve zou...?
Hier staan denk ik veel uitleg in op veel van uw vragen. Wanneer u het gelezen heeft, stel dan gerust nog eens een vraag, of enkele vragen. Dit genoemde Topic over het sterven aan de WET, en over berouw en droefheid, behoren eigenlijk geheel bij elkander. Het éne heeft namelijk veel verband met het andere. Ik heb het slechts expres nogmaals naar voren gebracht, ter verduidelijking van wat ik hier in zijn geheel over bedoelde te zeggen....

En wat uw 2e vraag betreft, het volgende : Het wettische berouw óf het evangelische berouw gaat altijd gepaard met droefheid, in het eerste geval, over het bedreven kwaad jegens God, en in het tweede geval, jegens het onschuldig vergoten Bloed, en de wonden van de Heere Jezus Christus.
Beste DJK,

Je hebt mij uitgedaagd om ondanks het tijdstip toch de genoemde Topic nog even door te nemen. Of het moet aan 't tijdstip liggen, maar het antwoord op de door mij gestelde vragen kom ik daar niet tegen. Wellicht wil je mij een plezier doen en de eerste vraag nog even kort beantwoorden?

V.w.b. de beantwoording van de 2e vraag snap ik 't nog niet helemaal. Ik probeer je antwoord maar even schematisch weer te geven:
Wettisch berouw > Droefheid over eigen kwaad
Evangelisch berouw > Droefheid over onschuldig bloed van Christus
Is dit dan ook gelijk volgens jou het cruciale verschil tussen deze twee (mijn 1e vraag)? Plaatsen kan ik 't in ieder geval niet. Misschien kun je mij het één en ander verduidelijken?

Bij voorbaat dank
DJK

Bericht door DJK »

gerenher schreef:
DJK schreef:
Geachte mijnheer G,

Beste DJK,

Je hebt mij uitgedaagd om ondanks het tijdstip toch de genoemde Topic nog even door te nemen. Of het moet aan 't tijdstip liggen, maar het antwoord op de door mij gestelde vragen kom ik daar niet tegen. Wellicht wil je mij een plezier doen en de eerste vraag nog even kort beantwoorden?

V.w.b. de beantwoording van de 2e vraag snap ik 't nog niet helemaal. Ik probeer je antwoord maar even schematisch weer te geven:
Wettisch berouw > Droefheid over eigen kwaad
Evangelisch berouw > Droefheid over onschuldig bloed van Christus
Is dit dan ook gelijk volgens jou het cruciale verschil tussen deze twee (mijn 1e vraag)? Plaatsen kan ik 't in ieder geval niet. Misschien kun je mij het één en ander verduidelijken?

Bij voorbaat dank
Geachte mijnheer G,

ik heb in het Topic van/over : "Wat is sterven aan de Wet, opdat ik Gode leve zou...", nog een aanvulling ter verduidelijking geschreven. Hiemee begrijpt misschien ook gelijk de Bijbelse context, waarmee ik dit alles naar voren heb willen brengen. En in het nieuwe Topic : "Contra DJK", heb ik ook nog een paar punten ter verduidelijking naar voren gebracht. Lees dit aub alvorens ook nog even door. Daarna wil ik nogmaals op uw evt. resterende vragen in gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:
DJK schreef:Ik geloof van niet, maar ik ben hier nu mijns insziens, genoeg op in gegaan.
Nou vooruit: met één voorbeeld ben ik tevreden.
Al wat gevonden, DJK? Mogelijk tussen de regels door.
DJK

Bericht door DJK »

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
DJK schreef:Ik geloof van niet, maar ik ben hier nu mijns insziens, genoeg op in gegaan.
Nou vooruit: met één voorbeeld ben ik tevreden.
Al wat gevonden, DJK? Mogelijk tussen de regels door.

Mattheus 27 : 3-5
Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,
Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dat aan? Gij moogt toezien.
En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven.

Een berouw over zijn verraad, schuld en zonden jegens Gods' veroordelend Recht, want hij zag, en gevoelde dus met zijn zielsogen, naar de ingeschapen wet van zijn gemoed/consientie(Rom.2:14), die hem hierom innerlijk verdoemde, dat hij alrede veroordeeld was, door dat heilig verdoemende Recht Gods', maar is echter nimmer de kruisdood met Christus aan die vloekende eis der Wet gestorven, en dus ook nimmer met Hem opgestaan, en heeft dus ook nimmer verlossing gevonden in het Bloed van Christus, waardoor hij, nadat hij zich verworgd had, de eeuwige dood moest gaan sterven...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van Judas' berouw merken de kanttekenaren terecht op:
Dit was geen oprecht berouw, gelijk Petrus had, alzo het niet was vergezelschapt met betering des levens, noch met geloof en betrouwen van vergeving zijner zonden. Paulus noemt zulk een berouw als Judas had, een droefheid der wereld die den dood werkt, 2 Kor. 7:10.

Bij deze tekst, 2 Korinthe 7 : 10, zeggen ze:
Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.

Een droefheid dus vanwege de straf op de zonde, niet vanwege de zonde zelf, laat stil staan de schuld.
Kortom: dit wenen over schuld en zonden is niet door God gewerkt.

Dus ik wil je graag uitnodigen om een ander voorbeeld te zoeken.
Rochus

Bericht door Rochus »

Om de discussie helder te houden heb ik de eerste vraag van Tiberius er maar even bij gehaald
Tiberius schreef:
DJK schreef:Een wettische berouw en droefheid staat schuldig jegens Gods' heilig recht, en word verwekt middels de vloek- en doemwerking der WET, en doet wenen over zijn schuld en zonden naar God. En wanneer een ziel nu niet verder geleidt word, ...
Mis, DJK.

De droefheid die jij hier schildert bestaat niet.
Er bestaat wel een droefheid der wereld, daarvan zeggen de kanttekenaren: Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.

Dit is dus een droefheid vanwege de straf op de zonde, niet vanwege de zonde zelf, laat stil staan de schuld.

Maar als God een wenen over schuld en zonden werkt, gaat Hij altijd verder: Hij laat niet varen het werk van Zijn handen.
Mij valt hier een zaak op.
Tiberius citeert DJK waar hij zegt:
Een wettische berouw en droefheid word verwekt middels de vloek- en doemwerking der WET.
In zijn laatste posting zegt Tiberius:
Hier is geen tegenstelling.
Met het voorbeeld van Judas is wel degelijk bewezen dat er berouw bestaat dat niet uitloopt in rechtvaardiging.
Ik verwacht dat DJK dit van Tiberius wel onderstreept:
Maar als God een wenen over schuld en zonden werkt, gaat Hij altijd verder: Hij laat niet varen het werk van Zijn handen.
DJK noemt dit evangelisch berouw.

Kortom: het twistpunt is mij onduidelijk. (en misschien ligt het aan mij, kan een volgend poster het uitleggen?)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik wil dat zelf wel doen, Rochus.

In een van de eerste postings van dit topic typt DJK het volgende:
DJK schreef:Een wettische berouw en droefheid staat schuldig jegens Gods' heilig recht, en word verwekt middels de vloek- en doemwerking der WET, en doet wenen over zijn schuld en zonden naar God. En wanneer een ziel nu niet verder geleidt word, ...
Van die droefheid wil ik graag een voorbeeld zien. Want ik ben van mening dat die niet bestaat.
Daarom schreef ik al:
Tiberius schreef:De droefheid die jij hier schildert bestaat niet. (...)
Als God een wenen over schuld en zonden werkt, gaat Hij altijd verder: Hij laat niet varen het werk van Zijn handen.
Het voorbeeld van Judas voldoet niet, omdat dat juist een voorbeeld is van berouw uit vrees voor Gods straf.
DJK

Bericht door DJK »

Tiberius schreef:Van Judas' berouw merken de kanttekenaren terecht op:
Dit was geen oprecht berouw, gelijk Petrus had, alzo het niet was vergezelschapt met betering des levens, noch met geloof en betrouwen van vergeving zijner zonden. Paulus noemt zulk een berouw als Judas had, een droefheid der wereld die den dood werkt, 2 Kor. 7:10.

Bij deze tekst, 2 Korinthe 7 : 10, zeggen ze:
Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.

Een droefheid dus vanwege de straf op de zonde, niet vanwege de zonde zelf, laat stil staan de schuld.

Dus ik wil je graag uitnodigen om een ander voorbeeld te zoeken.
Geachte Tiberius,

Dit is niet sullig bedoeld, maar ik geloof dat we elkaar niet begrijpen. Maar ik wil het graag nogmaals proberen uit te leggen.
Schuld staat altijd tegenover een wet, en die wet is een vertolking, afspiegeling van een recht.
Als jij een geldschuld bij een bank hebt, dan heeft die bank een bepaald recht op jou.
En als jij in NL bijv. een moord begaat, of door een rood stoplicht rijdt, overtreed jij hiermee de wetten van NL, en sta jij dus schuldig aan die wet, maar jij wordt pas, nadat er recht gesproken is op grond van die Nederlandse Wet, veroordeeld, wanneer jij dus schuldig bevonden bent geworden aan die wet, naar de rechtsuitspraak van een Nederlandse rechter. Want als er geen wetten zijn, is er ook geen orde. Wel bij onze schuld bij onze Hemelse Schepper en Rechter is het net zo. Ik schreef dit al eerder ter verduidelijking, in de Topic over : "Wat is sterven aan de WET...." :

1. Den Heere heeft de mens in het paradijs goed en rein volmaakt geschapen naar Zijn beeld, die mens was geschapen in kennis, gerechtigheid en heiligheid.

2. God had Zijn WET in die mens gelegd en afgedrukt(Rom.2:15), en de mens droeg deze in zijn ingewanden en in zijn consciëntie, en was getrouwd met die Wet(Rom.7:1). Deze ingeschapen WET verklaarde eigenlijk gelijk het wezen van de Schepper, van het wezen Gods’, dat Hij heilig en zondeloos was, en geen gemeenschap kon hebben met zonden. Deze WET was/is tevens een beeld van het heilig recht van die Schepper. En zo de Schepper, zo het schepsel naar Zijn beeld, uitgenomen dat de mens veranderlijk was geschapen, en God onveranderlijk was en bleef in Zichzelve. De mens kon leven en zalig worden vanuit zijn eerste zondeloze zuivere beginsel : “Doet dat, en gij zult leven….!” Het was de lust van de mens om te leven ter ere van Zijn Schepper. De mens had hiermede recht op de Wet die hij volmaakt kon houden en onderhouden, en de Wet had recht op de mens. En omdat die mens zondeloos kon leven, pleitte de WET de mens vrij, en gaf hem hierom ook een recht op het eeuwige leven. Het verbond der werken.

3. Toen werd de mens verleid door satan om te zondigen tegen zijn Schepper, middels de slang, en viel in de gruwelijke zonden, en was de gemeenschap voor eeuwig kwijt met zijn Schepper, en de mens was zijn recht op de Wet kwijt geraakt, maar de Wet had nog wel recht op die mens(Rom. 7: 1), en eiste volkomen betaling over de gedane overtredingen jegens zijn Schepper, en begon de mens hiermede te vervloeken, zeggende : “Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in het boek der Wet, om dat te doen!” En zo kwam de mens van God af te vallen, en is de gehele mensheid de zonden van de 1e Adam toegerekend geworden, de erfzonde waarin de mens geboren wordt.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker wordt. Judas stond schuldig aan Gods' heilige WET, die hem innerlijk veroordeelde c.q. alrede verdoemde. Deze wet was hem bij zijn geboorte door God ingeschapen, bij jou en mij ook trouwens. En nu is Gods' wet een altijd een afspiegeling van hetgeen die Rechter eist middels Zijn heilig onschendbare Recht. Aan dit Recht stond Judas schuldig, want dat gevoelde hij middels die ingeschapen wet. Doordat hij dit gevoelde kreeg hij berouw over zijn bedreven verraad jegens Christus. En achteraf bezien, omdat hij dus een verworpeling was, is hij nimmer aan die vloekende en verdoemende eis die er van die geestelijke bediening der Wet immer uitgaat, de kruisdood met Christus gestorven(Rom.7:4)(Gal.2:19). Hopelijk begrijp je nu waarom hij een wettisch berouw kreeg. Vanwege dus dat hij schuldig stond aan die Wet, hetgeen een afspiegeling was/is van Gods' heilig Recht.

Ik weet niet hoe ik het je eenvoudiger kan uitleggen, en hoop van harte dat je er iets aan mag hebben, ook ten opzichte van beide Topic's die ik hierover naar voren heb willen schuiven.
Laatst gewijzigd door DJK op 16 okt 2008, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Geka

Bericht door Geka »

Verschillende puriteinen (o.a. Boston) maken onderscheid tussen een wettisch berouw en het Evangelisch berouw.

Het onderscheid tussen beiden (volgens Boston) is dat evangelisch berouw voortkomt vanuit het geloof in Christus, terwijl het wettisch berouw zonder zaligmakend geloof gepaard gaat.

Het evangelisch berouw brengt daarom altijd aan de voeten van Christus, terwijl het wettisch berouw bij Hem wegvlucht.

Bij Boston functioneert dit vooral in een pastorale context: zondaren worden opgeroepen om niet in zichzelf te zoeken naar berouw en boetvaardigheid; in onszelf is niets te vinden. Het ware en God aangename berouw vloeit voort uit het geloof in Christus. Juist dat is een reden te meer om zonder verdere zoektocht in onszelf tot Hem te gaan door het geloof.

Boston haalt daarbij vaak de tekst uit Zacharia aan: Ze zullen Mij aanschouwen die ze doorstoken hebben, en ze zullen over Mij bitterlijk rouwklagen, etc.
DJK

Bericht door DJK »

Geka schreef:Verschillende puriteinen (o.a. Boston) maken onderscheid tussen een wettisch berouw en het Evangelisch berouw.

Het onderscheid tussen beiden (volgens Boston) is dat evangelisch berouw voortkomt vanuit het geloof in Christus, terwijl het wettisch berouw zonder zaligmakend geloof gepaard gaat.

Het evangelisch berouw brengt daarom altijd aan de voeten van Christus, terwijl het wettisch berouw bij Hem wegvlucht.

Bij Boston functioneert dit vooral in een pastorale context: zondaren worden opgeroepen om niet in zichzelf te zoeken naar berouw en boetvaardigheid; in onszelf is niets te vinden. Het ware en God aangename berouw vloeit voort uit het geloof in Christus. Juist dat is een reden te meer om zonder verdere zoektocht in onszelf tot Hem te gaan door het geloof.

Boston haalt daarbij vaak de tekst uit Zacharia aan: Ze zullen Mij aanschouwen die ze doorstoken hebben, en ze zullen over Mij bitterlijk rouwklagen, etc.
AMEN
Marnix

Bericht door Marnix »

ook helemaal mee eens. Ik zou het trouwens geen wettisch berouw noemen, de wet leidt nog wel eens tot oprecht berouw. In feite is wat er bedoeld wordt geen echt berouw, het is schijnberouw.

En inderdaad, echt berouw komt voort uit geloof in Christus. En niet andersom.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Geka

Bericht door Geka »

DJK schreef:
Geka schreef:Verschillende puriteinen (o.a. Boston) maken onderscheid tussen een wettisch berouw en het Evangelisch berouw.

AMEN
Het is altijd goed om het eens te zijn. Alleen begrijp ik dan niet wat je in de postings hiervoor schrijft over de wet. Alsof die alleen een plaats heeft in het wettisch berouw.

Dat lijkt me onjuist. Ook in de evangelische boetvaardigheid heeft de wet haar plaats, hoewel het tegelijkertijd meer is dan alleen maar de wet die dit bewerkt. Hier een aantal citaten van Boston:

“Welnu, wanneer iemand door het geloof wordt gerechtvaardigd en een nieuwe relatie met God krijgt als zijn Vriend, Vader en God, wordt hij volgens de belofte ook geheiligd en tot echt evangelisch berouw gebracht. Wanneer hij door het geloof tot Christus gekomen is, keert hij dóór Hem tot God terug in berouw (Hebr. 7:25). Daarom wordt ze de bekering tot God genoemd, die het doel is waarvoor het geloof in onze Heere Jezus Christus als middel dient (Hand. 20:21). Dán, en niet eerder wordt het hart in beweging gezet tot echt Evangelie-berouw, dat aangenaam is voor God en door Hem aanvaard wordt, volgens de Schrift: Want Ik zal Mijn verbond met u oprichten…opdat gij het gedachtig zijt en u schaamt, en niet meer uw mond opent vanwege uw schande, wanneer Ik voor u verzoening doen zal”(Ezech. 16:62-63).”

“De liefde maakt dat het harde hart van de zondaar smelt in berouw over de zonde, zoals in de vrouw die veel liefhad omdat haar veel vergeven was en haar liefde toonde door de voeten van onze Zaligmaker met tranen te wassen (Luk. 7: 37, 38, 47). Het harde hart wordt dan op het zachte bed gelegd van de liefde en vrije genade van God in Christus en het woord van de wet – gewikkeld in het Evangelie – valt op het hart en het zegt: “Breek, want de Heere is genadig.”
Geka

Bericht door Geka »

En al lezend wil ik jullie ook deze schitterende citaten van Boston niet onthouden:

“De ziel waarin boetvaardigheid wordt gewerkt, is een gelovige ziel. Het geloof is de bron en fontein der boetvaardigheid. Ondanks dat de genade van geloof en boetvaardigheid tegelijk wordt geschonken wat het tijdstip betreft, gaat in de orde der natuur het geloof toch aan de boetvaardigheid vooraf, evenals de werking van het geloof aan de oefening der boetvaardigheid voorafgaat. Hij die zich wil bekeren, moet eerst in Christus geloven voordat hij zich kan bekeren. Ik weet dat sommigen het anders leren, maar dit is de leer der Schrift en van onze catechismus”

“Leer hier in de eerste plaats uit dat het dus niet de leer van het Evangelie is dat Christus alleen maar ware boetvaardigen zal ontvangen, of niemand anders dan degenen die een waarborg hebben om Christus door het geloof te omhelzen. "En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet", Openb. 22:17.
Het verkeerde van deze leer is, dat de zondaar aan het werk wordt gezet om een zelfgemaakte bekering uit zijn binnenste voort te brengen en die aan Christus voor te stellen, in plaats van door het geloof tot Hem te komen om haar van Hem te ontvangen. Deze leer verhindert gevoelige zondaren om tot Christus te komen, daar zij hen weerhoudt totdat zij ervan overtuigd zijn dat zij waarlijk bekeerd zijn.”
DJK

Bericht door DJK »

Twee soorten droefheden van David in Psalm 116

Ik lag gekneld in banden van den dood, Daar d' angst der hel mij allen troost deed missen;
Ik was benauwd, omringd door droefenissen; Maar riep den HEER' dus aan in al mijn nood: "Och HEER', och wierd mijn ziel door U gered!"

deze droevenis en deze benauwdheid, is een vrucht van het berouw hebben over zijn zonden waarmee hij Gods' heilige Wet had overtreden, en dus ook Gods' heilige onfeilbare Recht had geschonden. Het feit dat hij om vergeving smeekt betekend dat God hem middels de geestelijke vloek- en doemwerking die er van die eis der Wet uitgaat, hem doodschuldig stelt, jegens Zijn Recht. Want, zo staat er : hij lag in de banden des doods. Waarop David de kruisdood met Christus sterft aan die eis der Wet(Rom.7:4)

Sterven aan de Wet!

Toen hoorde God; Hij is mijn liefde waardig. De HEER' is groot, genadig en rechtvaardig,
En onze God ontfermt zich op 't gebed. D' eenvoudigen wil God steeds gadeslaan.
'k Was uitgeteerd maar Hij zag op mij neder. Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder:
Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan!

Leven door het Evangelie!

Gij hebt, o HEER', in 't dood'lijkst tijdsgewricht, Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen, Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.

Aanbidding en verwondering in de ziel tot God in Christus....

Soli Deo Gloria !
Plaats reactie