DJK schreef:
Dit waren slechts algemene overtuigingen...
Niet gering, maar een mens kan er nooit mee sterven, Bert.
Wel eens van de heilsorde, ordo salutis gehoord, geachte DJK??
Lees de Romeinenbrief even, hoofdstuk 8:
28 75En wij weten dat dengenen die God liefhebben, 76alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen die 77naar Zijn voornemen 78geroepen zijn.
29 Want die Hij 79tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd 80den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij pde Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook 81geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook 82gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook 83verheerlijkt.
31 84Wat zullen wij dan 85tot deze dingen zeggen? qZo God 86voor ons is, wie zal 87tegen ons zijn?
32 Die ook rZijn eigen Zoon 88niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor 89ons allen 90overgegeven, hoe zal Hij ons ook 91met Hem niet 92alle dingen 93schenken?
33 Wie zal 94beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? sGod is het Die 95rechtvaardig maakt.
34 Wie is het 96die verdoemt? Christus is het 97Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook 98opgewekt is, Die ook 99ter rechter hand Gods is, t 100Die ook voor ons bidt.
35 101Wie zal ons scheiden 102van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: vWant om Uwentwil worden wij 103den gansen dag 104gedood; wij zijn geacht als schapen der slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door 105Hem Die ons liefgehad heeft.
38 Want 106ik ben verzekerd dat noch dood noch leven, noch 107engelen 108noch overheden noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van 109de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Dus, als het God was die met je bezig was, en je waar je zonde en Gods liefde deed zien, daar komt eerst een levendmaking aan te pas. Want een dode zondaar kent zijn haat voor God en Gods liefde niet. Dus klopt je mooie bekeringsgeschiedenis ook niet. In welk bekeringsromannetje heb je dat verhaal gevonden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.