Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

Mag ik een vraag ter overdenking, in uw midden neerleggen?

Wat is het verschil tussen een wettisch berouw en droefheid, en een evangelisch berouw en droefheid?



DJK
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Gian »

Het eerste maken mensen zelf, het tweede is uit God.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Kaw »

Djk, ff een kopje thee. Lekker diep inademen en morgen fris er tegen aan ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Tiberius »

DJK schreef:(...)
DJK
Dat hoeft niet: je naam verschijnt automatisch naast het bericht.
En als je het toch graag wilt, dan kan je in je profiel een onderschrift instellen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Djk, ff een kopje thee.
Gezien het tijdstip zit ik toch meer aan een roemer wijn te denken.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

Gian schreef:Het eerste maken mensen zelf, het tweede is uit God.

Mis, Gian....


Welterusten, Kaw!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Tiberius »

DJK schreef:Wat is het verschil tussen een wettisch berouw en droefheid, en een evangelisch berouw en droefheid?
Ik denk dat je je eerst af moet vragen of die twee vormen van berouw en droefheid sowieso wel bestaan.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Wilhelm »

Het gaat een beetje op een raadseltje lijken daar houd ik niet zo van , maar Evangelisch berouw, is als je weet dat je tegen de liefde Gods gezondigd hebt.
Die kennis is ook veel smartelijker, het gaat nl met de liefde gepaard.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

Geen raadseltje, Wilhelm.
Het heeft te maken met het vorige onderwerp.

En ja, Tiberius, beiden bestaan echt.

Een wettische berouw en droefheid staat schuldig jegens Gods' heilig recht, en word verwekt middels de vloek- en doemwerking der WET, en doet wenen over zijn schuld en zonden naar God. En wanneer een ziel nu niet verder geleidt word, en nimmer de kruisdood met Christus leert sterven aan de Wet der Wet, kan een ziel met dit wenen over zijn zonden zelfs nog verloren gaan, want zelfs de verdoemden in de hel, kennen ook een wettisch wenen over hun zonden, vanwege Gods' brandende toorn en vloekende eis der WET die voor eeuwig op hun zielen brandt :"Betaal Mij wat gij schuldig zijt..."

Een evangelisch berouw en droefheid staat schuldig jegens het heilig Evangelie, namelijk jegens het onschuldig vergoten Bloed van Jezus Christus. "Ik deed Hem die slagen, die striemen en die pijn...", en wordt alleen ondervonden door een ziel die door de Wet aan de WET gestorven is. Dit berouw en deze droefheid verwekt ook een gedurig hongeren en dorsten naar de Gerechtigheid die daar is in het bloed van Christus, en dit is het zalige treuren, waar Christus in Mattheus 5 over sprak. Het wettische berouw leren sommige mensen hier in dit aardse leven kennen, die bediend zijn geworden middels de (al)gemene werkingen des Geestes, en verder ook alle verdoemden in de hel. Maar Gods' uitverkoren volk, leert beiden kennen.

Onderzoekt uzelf dan nauw, ja, zeer nauw!
Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Velen geroepen, weinigen uitverkoren.


(dv. morgen hoop ik terug te komen met bijbelse verwijsteksten)
Laatst gewijzigd door DJK op 15 okt 2008, 07:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Rochus »

dus Wilhelm heeft het goed gezien
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Tiberius »

DJK schreef:Een wettische berouw en droefheid staat schuldig jegens Gods' heilig recht, en word verwekt middels de vloek- en doemwerking der WET, en doet wenen over zijn schuld en zonden naar God. En wanneer een ziel nu niet verder geleidt word, ...
Mis, DJK.

De droefheid die jij hier schildert bestaat niet.
Er bestaat wel een droefheid der wereld, daarvan zeggen de kanttekenaren: Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.

Dit is dus een droefheid vanwege de straf op de zonde, niet vanwege de zonde zelf, laat stil staan de schuld.

Maar als God een wenen over schuld en zonden werkt, gaat Hij altijd verder: Hij laat niet varen het werk van Zijn handen.
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

“Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is.”(1Kor.1:36)

4 voorbeelden van wettisch berouw en een wettische droevenis :

De droefheid en de kenmerken van Orpa:
1. Zij kende een liefde tot Gods’ volk, Naomi. Toen ze weduwe was geworden, heeft ze haar oude schoonmoeder nimmer verlaten.
2. Ze kende innerlijk zelfs een liefde tot de Waarheid, vanuit de mond van Naomi
3. Ze had een zuivere belijdenis : “Wij zullen zekerlijk met u wederkeren…”
4. Maar toen haar geloof beproefd werd, bleek het zaad, wat in haar hart gezaaid was door Naomi, te zijn gevallen op de rotsachtige plaatsen, waardoor dat zaad nimmer stierf, en nimmer ging leven, opwaste, noch vruchten droeg(1Kor.15:36)
5. Naomi en Ruth hebben zeer lange tijd nooit geweten dat zij een duivelin was…

De droefheid en de kenmerken van Judas Iskariot:
1. Hij kende zich al wenende schuldig jegens Gods’ heilig verdoemend Recht, “ik heb verraden het onschuldige Bloed!”, maar is echter nimmer gestorven onder die vloek- en doemwerking van die eis der Wet tot betalen, en moest daarom de eeuwige vloek- en kruisdood in de hel gaan sterven, echter zonder Christus…
2. Hij sprak hij de tale Kanaans, en was een knecht des Heere, hebbende de gaven tot het predikambt, anderen het Evangelie gepredikt waar hij zelf geen kennis noch deel had...
3. De andere 11 discipelen van Jezus hebben zeer lange tijd nooit geweten dat hij een duivel was, “Heere, ben ik het…?”

De droefheid en de kenmerken van Koning Saul:
1. Hij lag eens verstoken achter de vaten… (1Samuel 10:22)
2. Hij kende een ware en zuivere roeping, en was zelfs door God tot Koning gezalfd middels Samuel, en kende hiermede het knecht- en het koningschap, maar was echter nimmer gezalfd middels de bijzondere werkingen van de Heilige Geest, de Geest der vrijheid, de Geest die uitgaat van Christus, die het uit Hem neemt…etc.
3. Hij was gerekend onder de profeten
4. Hij kende het Aangezicht van de Heere in zijn gebeden
5. Hij was echter een hater van Gods’ ware volk, David & Jonathan
6. Samuel heeft zeer lange tijd nooit geweten dat Saul een duivel was, en heeft bitterlijk om hem geweend…

De droefheid en de kenmerken van de vijf dwaze maagden:
1. Zij waren maagden, d.w.z. dat zij een gestaltenis van reinheid en godzaligheid hadden
2. Zij waren zoekers en liefhebbers van de Waarheid, want zij stonden aan de zelfde Weg als de vijf wijze maagden
3. Zij hadden Christus lief gekregen, naar hun eigen godsdienstige beleving, want zij waren de Bruidegom verwachtende
4. Zij namen echter geen olie mede in hun vaten, hetgeen zag op het zaligmakende geloof in Hem, en de inwonende Geest der vrijheid van Christus, welke een ziel slechts deelachtig kan worden, indien hij aan en onder die vloek- en doemwerkende eis der WET is gestorven, en uit vrije genade om niet met Hem is opgestaan tot een (ver-)nieuwd Leven uit Hem en door Hem.
5. Hun lampen gingen uit, waardoor zijn niet gereed waren tot en voor de bruiloft van die Hemelse bruidegom, en niet konden ingaan tot het eeuwige leven.
6. Waardoor zij voor eeuwig buiten moesten blijven staan, in de buitenste duisternis, waar alleen maar wening, pijn en knersing der tanden is, en voor eeuwig die worm aan hen knaagt van : “Had ik maar, had ik maar….”
Laatst gewijzigd door DJK op 16 okt 2008, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Wilma van den Berg »

Beste mensen, maakt het uit wel soort berouw je hebt? Begrijp me goed, ik zeg niet dat je geen berouw moet hebben en dat alles goed is, integendeel. Maar wel...moeten we ons bezig houden met het uitpluizen van alle dingen of is het genoeg te volstaan met de woorden 'oprecht berouw'?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door Ariene »

Wilma van den Berg schreef:Beste mensen, maakt het uit wel soort berouw je hebt? Begrijp me goed, ik zeg niet dat je geen berouw moet hebben en dat alles goed is, integendeel. Maar wel...moeten we ons bezig houden met het uitpluizen van alle dingen of is het genoeg te volstaan met de woorden 'oprecht berouw'?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: Het verschil tussen een wettisch- en een evangelisch berouw

Bericht door DJK »

Wilma van den Berg schreef:Beste mensen, maakt het uit wel soort berouw je hebt? Begrijp me goed, ik zeg niet dat je geen berouw moet hebben en dat alles goed is, integendeel. Maar wel...moeten we ons bezig houden met het uitpluizen van alle dingen of is het genoeg te volstaan met de woorden 'oprecht berouw'?

Hoevelen zijn er niet verloren gegaan, die dachten dat ze waar en oprecht berouw kenden, en zelfs hiermede over hun zonden tot God geweend en gebeden hebben, maar nimmer een verlossing in Christus gevonden hebben, door dat ze nimmer met Christus door de Wet aan de eis der WET de vloek- en kruisdood zijn gestorven...
Laatst gewijzigd door DJK op 15 okt 2008, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie