Etienne Maritz

Afgewezen

Re: Etienne Maritz

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:Afgewezen,
Kan ook een bepaald Godsbeeld meespelen?

Ik neem aan dat de weg anders is voor een buitenkerkelijke dan voor iemand die vooral opgegroeid is met het
Godsbeeld van God als strenge Rechter die oordeelt over onze zonden.
We zijn allemaal zondaar voor God, ongeacht welk Godsbeeld we hebben. En als een buitenkerkelijke wordt bekeerd, wordt hij ook zondaar voor God gemaakt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Ariene schreef:Afgewezen,
Kan ook een bepaald Godsbeeld meespelen?

Ik neem aan dat de weg anders is voor een buitenkerkelijke dan voor iemand die vooral opgegroeid is met het
Godsbeeld van God als strenge Rechter die oordeelt over onze zonden.
We zijn allemaal zondaar voor God, ongeacht welk Godsbeeld we hebben. En als een buitenkerkelijke wordt bekeerd, wordt hij ook zondaar voor God gemaakt.
De buitenkerkelijke heeft geen dogmatische ballast.
dat kan een verschil zijn van dag en nacht!

En die enorme ballast en de knellende banden van het systeemgeloof is nu wat Maasland in zijn boekje beschrijft.
De worsteling om de "regels van de kerk" in overeenstemming te krijgen met de leer van de bijbel.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:De buitenkerkelijke heeft geen dogmatische ballast.
Dat zal wel. Maar hij is zondaar voor God en daar zal de Heilige Geest hem van overtuigen.
Ariene schreef:En die enorme ballast en de knellende banden van het systeemgeloof is nu wat Maasland in zijn boekje beschrijft.
De worsteling om de "regels van de kerk" in overeenstemming te krijgen met de leer van de bijbel.
De weg die Maasland wijst, is een dwaalweg.
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Dat zal wel. Maar hij is zondaar voor God en daar zal de Heilige Geest hem van overtuigen.
Goed, dus we leunen weer achterover en we wachten rustig af.

Gelukkig weet ik dat je begrijpt wat ik bedoel.
Want hoeveel mensen raken niet verstrikt in het feit dat we écht moeten bidden maar niet kunnen, écht berouw van onze zonden moeten hebben, maar niet kunnen hebben. écht moeten geloven, maar niet kunnen. En zo blijven we de verkeerde kant op kijken.
De redding komt van het Kruis, niet van ons echte berouw of echt geloven.

Ariene schreef:En die enorme ballast en de knellende banden van het systeemgeloof is nu wat Maasland in zijn boekje beschrijft.
Afgewezen schreef:De weg die Maasland wijst, is een dwaalweg.
Ik vind het zo jammer dat ik het boekje niet meer heb, heb hem uitgeleend, maar weet niet meer aan wie.
Wel weet ik nog dat hij met al zijn vragen vastliep en nergens terecht kon. Nee, dát is de goede weg...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:
Deze conclusie vat ik niet.
Ik dacht nog steeds dat de Heilige Geest de zondaar overtuigde van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Ariene schreef:
Afgewezen schreef: Dat zal wel. Maar hij is zondaar voor God en daar zal de Heilige Geest hem van overtuigen.
Deze conclusie vat ik niet.
Ik dacht nog steeds dat de Heilige Geest de zondaar overtuigde van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Ontken ik ook niet. Maar vind het een beetje een dooddoener in deze kwestie.
Want dan nog spelen omstandigheden een rol.
John bunyan is hier in het boek komen tot Jezus Christus ook heel duidelijk in.

Wij kunnen nl. onszelf vreselijk in de weg staan, en daar kan opvoeding, kerkelijke achtergrond en Godsbeeld een grote rol in spelen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:Wij kunnen nl. onszelf vreselijk in de weg staan, en daar kan opvoeding, kerkelijke achtergrond en Godsbeeld een grote rol in spelen.
Ik ben het met je eens dat we onszelf in de weg kunnen staan. Maar dat betekent niet dat er ineens een ander soort bekering ontstaat.
Plaats reactie