Etienne Maritz

helma

Etienne Maritz

Bericht door helma »

Ds. Etienne Maritz donderdag 9 oktober 2008 in Putten

Onderwerp: Het kruis en de levende Christus

Stichting Heartcry organiseert D.V. donderdagavond 9 oktober opnieuw een verdiepingsavond rondom het thema "Het kruis en de levende Christus!"

Het thema zal deze avond behandeld worden door dominee Etienne Maritz uit Zuid-Afrika. In zijn gemeente in Koppies-Weltevreden maakte ds. Etienne Maritz de afgelopen jaren van dichtbij een geestelijke opwekking mee. De gemeenteleden hebben een diep werk van God in hun persoonlijke levens mogen ervaren. Hij zei hierover: „We ervoeren zo de tegenwoordigheid van God én onze gebrokenheid, dat we Hem onze zonden beleden en het weer goed maakten met andere mensen.” Ds. Maritz is verbonden aan de Nederduits Gereformeerde (NG) Kerk in Zuid-Afrika en was jarenlang rondreizend predikant. Deze avond zal gehouden worden in De Aker. De avond begint om 19.30 uur. Inloop vanaf 19.00 uur. Iedereen is hartelijk welkom.
Koffie/Thee € 1,=.

Voor in de agenda: 20 november
Spreker: Fr. Carr.
Verdere info. volgt tzt.
De zaal is om 19.00 u open de aanvang is 19.30 u
helma

Re: Etienne Maritz

Bericht door helma »

gaat er iemand heen?
caprice

Bericht door caprice »

Wordt het niet een beetje te gek hier op het forum, zoveel heartcry-spam?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Wordt het niet een beetje te gek hier op het forum, zoveel heartcry-spam?
Als er weer een GBS-toogdag is zullen we aan deze opmerking denken.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:Wordt het niet een beetje te gek hier op het forum, zoveel heartcry-spam?
Als er weer een GBS-ttogdag is zullen we aan deze opmerking denken.
Ik denk dat je dan lang kan wachten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Als er weer een GBS-ttogdag is zullen we aan deze opmerking denken.
Ik denk dat je dan lang kan wachten.
te laat, ik had 'm al verbeterd :wiz
~~Soli Deo Gloria~~
Rens

Bericht door Rens »

blijkbaar zijn berichten die in jouw straatje passen géén spam.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ander

Bericht door Ander »

Het hoofdartikel van de nieuwste gezinsgids is gewijd aan HC/SRA e.d. Uitgebreid komen A. Baan en J. Bunt van Heart Cry aan het woord, maar ook ds. P. de Vries, die zelf zegt:

Jaren geleden heb ik twee keer met vreugde gesproken voor de SRA. Niet lang daarna kwma een zekere eenzijdigheid in zwang.(...) Wie nu de SRA-site raadpleegt, bemerkt uit columns die geschreven zijn door de secretaris dat hij wel wil weten van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, maar niet dat het geloof zelf voortvloeit uit Zijn offer. Iets wat je heel duidelijk vindt in Joh. 10:11. Wat ik pijnlijk mis is de taal van Efeze 2:4 en 5.(...) Ik beluisterde zelf wat toespraken van Zuid-Afrikaanse predikanten die het overwinningsleven voorstaan. Wat mij opviel is dat er allereerst van geloof werd gesproken, zonder de bekering in de zin dat je zonden je van harte vijand worden en je die haat en vliedt. Van Lodenstein liet in zijn tijd daarin wel een heel ander geluid horen. die wees kerkgangers er duidelijk op dat zijn nog onbekeerd en onwedergeboren waren. Als men oproept met concrete zonden te breken, is dat juist, maar dat is niet een tweede fase in het geestelijke leven. Dit hoort al bij de eerste: een hartelijke keuze om in alles voor de Heere te leven. Mij viel op hoe weinig radicaal de uitgenodigde Zuid-Afrikaanse predikanten waren. Helaas kom ik ook jonge mensen tegen die beweren op een Heart Cry-conferentie bekeerd te zijn, terwijl ik ze op grond van hun levensstijl niet graag belijdenis zou laten afleggen. Men heeft dan met de meest grove zonden gebroken, maar verder niet. Eigenlijk hanteert men een oppervlakkige visie op de zonde. (...) In het Avondmaalsformulier lees ik dat ware gelovigen er smart over hebben dat hun geloof zo zwak is en dat wij God niet met zo'n ijver dienen als behoort. Die taal mis ik volledig bij de mensen achter SRA en Heart Cry. De Bijbel leert me nergens een tweedeling tussen ware christenen die wel en geen overwinningsleven leiden. (...) De mensen achter SRA en Heart Cry verduisteren het Evangelie van Jezus Christus als de volkomen Middelaar. Als Paulus spreekt over het overwinningsleven, is dat niet gebaseerd op zijn volledige overgave aan Christus, maar op Christus' volledige overgave aan het kruis voor hem, zoals wij lezen in Romeinen 8 vers 37.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ander schreef:Het hoofdartikel van de nieuwste gezinsgids is gewijd aan HC/SRA e.d. Uitgebreid komen A. Baan en J. Bunt van Heart Cry aan het woord, maar ook ds. P. de Vries, die zelf zegt:

Jaren geleden heb ik twee keer met vreugde gesproken voor de SRA. Niet lang daarna kwma een zekere eenzijdigheid in zwang.(...) Wie nu de SRA-site raadpleegt, bemerkt uit columns die geschreven zijn door de secretaris dat hij wel wil weten van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, maar niet dat het geloof zelf voortvloeit uit Zijn offer. Iets wat je heel duidelijk vindt in Joh. 10:11. Wat ik pijnlijk mis is de taal van Efeze 2:4 en 5.(...) Ik beluisterde zelf wat toespraken van Zuid-Afrikaanse predikanten die het overwinningsleven voorstaan. Wat mij opviel is dat er allereerst van geloof werd gesproken, zonder de bekering in de zin dat je zonden je van harte vijand worden en je die haat en vliedt. Van Lodenstein liet in zijn tijd daarin wel een heel ander geluid horen. die wees kerkgangers er duidelijk op dat zijn nog onbekeerd en onwedergeboren waren. Als men oproept met concrete zonden te breken, is dat juist, maar dat is niet een tweede fase in het geestelijke leven. Dit hoort al bij de eerste: een hartelijke keuze om in alles voor de Heere te leven. Mij viel op hoe weinig radicaal de uitgenodigde Zuid-Afrikaanse predikanten waren. Helaas kom ik ook jonge mensen tegen die beweren op een Heart Cry-conferentie bekeerd te zijn, terwijl ik ze op grond van hun levensstijl niet graag belijdenis zou laten afleggen. Men heeft dan met de meest grove zonden gebroken, maar verder niet. Eigenlijk hanteert men een oppervlakkige visie op de zonde. (...) In het Avondmaalsformulier lees ik dat ware gelovigen er smart over hebben dat hun geloof zo zwak is en dat wij God niet met zo'n ijver dienen als behoort. Die taal mis ik volledig bij de mensen achter SRA en Heart Cry. De Bijbel leert me nergens een tweedeling tussen ware christenen die wel en geen overwinningsleven leiden. (...) De mensen achter SRA en Heart Cry verduisteren het Evangelie van Jezus Christus als de volkomen Middelaar. Als Paulus spreekt over het overwinningsleven, is dat niet gebaseerd op zijn volledige overgave aan Christus, maar op Christus' volledige overgave aan het kruis voor hem, zoals wij lezen in Romeinen 8 vers 37.
Dat zegt toch wel wat al zulke mensen als Ds.P.de Vries dat zeggen. Er waart daar toch een bepaalde 'geest' rond. Die zorgt voor een hoop verwarring. Ik denk ook, dat het zelfde het geval is met de Herziene Statenvertaling.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef: Dat zegt toch wel wat al zulke mensen als Ds.P.de Vries dat zeggen. Er waart daar toch een bepaalde 'geest' rond. Die zorgt voor een hoop verwarring. Ik denk ook, dat het zelfde het geval is met de Herziene Statenvertaling.
Ik zou bijna willen vragen: leg eens uit wat je met die overeenstemmende 'geesten' bedoelt... Maar ik ben bang dat we dan net zo'n heldere discussie krijgen als bij de DVD-'sferen' :nonnon
In ieder geval is het verband tussen die twee mij niet geheel kraakhelder.
Soms vrees ik dat het bij beide voor jou de geest is van de boer die niet eet wat hij niet kent.
Gian

Bericht door Gian »

Onze Heer Jezus werd ook afgekeurd;
Kan niet! klopt niet! hij zegt.... ect..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Zita schreef:
Gijs83 schreef: Dat zegt toch wel wat al zulke mensen als Ds.P.de Vries dat zeggen. Er waart daar toch een bepaalde 'geest' rond. Die zorgt voor een hoop verwarring. Ik denk ook, dat het zelfde het geval is met de Herziene Statenvertaling.
Ik zou bijna willen vragen: leg eens uit wat je met die overeenstemmende 'geesten' bedoelt... Maar ik ben bang dat we dan net zo'n heldere discussie krijgen als bij de DVD-'sferen' :nonnon
In ieder geval is het verband tussen die twee mij niet geheel kraakhelder.
Soms vrees ik dat het bij beide voor jou de geest is van de boer die niet eet wat hij niet kent.
Het lijkt me beter dit per PB te bespreken in plaats van het hier zo op personen te richten....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Als Ds.de Vries het heeft over een bekering op een HeartCry-conferentie(of wat het ook was) en die persoon zou hij niet graag toelaten tot belijdeniscatechisatie. Dan kloopt er toch iets niet. Het hoef natuurlijk niet perse verkeerd te gaan. De zijn ergens toch 'geesten' die iets voorstaan. Waar mensen toch anders bekeerd. Je kunt toch niet bekeerd worden en een werelds leven aan de hand houden? Dat is toch een 'andere geest'?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Onze Heer Jezus werd ook afgekeurd;
Je vergeet de laatste tijd nogal eens een e-tje, wat ik in je vroegere postings wel tegenkwam, Gian. ;)

Overigens maakt het wel verschil of je afgekeurd wordt, omdat je een Bijbelse leer brengt of dat je afgekeurd wordt, omdat je geen Bijbelse leer brengt.
Gian

Bericht door Gian »

Je mag het ook zonder knipoog posten hoor
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie