Rochus

Re: AVATAR

Bericht door Rochus »

Ariene schreef:
Tiberius schreef:
Ariene schreef:Ik ben groot gebracht met Roodkapje, Sneeuwwitje, wolf en de zeven geitjes.
Ook met Piggelmee en het tovervisje...

Hoe was dat bij jullie?
Sprookjes zijn niet synoniem met occult, hoor.
De (veel) oudere jaargangen van Donald Duck kan je overwegend wel je kinderen laten lezen.
Dat begrijp ik nou niet,

Roodkapje werd door een wolf gegeten, samen met oma.
Later werd de wolf opengesneden en voila, daar zijn ze weer.

Het tovervisje kan van alles toveren (magisch toch?)
Dan heb je Hans en Grietje die door een heks binnengelokt worden, vervolgens moet Hans vertgemest om in de overn te kunnen worden gebraden. Door een slinkse list van H&G belandt uiteindelijk de heks in de oven.

Nee, dat zijn lekkere verhalen!!!
Maar zover ik weet is dat bij niemand een probleem.
Vanaf nu weet je dan wel iemand ;), Bij ons thuis zijn cassettebandjes met sprookjes in de prullenbak verdwenen.
Niet per ongeluk, maar weloverwogen expres.
Rens

Bericht door Rens »

Rochus schreef:
Ariene schreef: Maar zover ik weet is dat bij niemand een probleem.
Vanaf nu weet je dan wel iemand ;), Bij ons thuis zijn cassettebandjes met sprookjes in de prullenbak verdwenen.
en de sprookjesboeken op de brandstapel.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rochus

Bericht door Rochus »

Nee, mis gegokt
Rens

Bericht door Rens »

Rochus schreef:Nee, mis gegokt
heb je die nog staan dan, of nooit gehad??
Moderatorbericht:
Rochus

Bericht door Rochus »

Wij hebben geen open haard, sprookjes boeken evenmin (voorzover ik weet). ;)
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:Ik ben groot gebracht met Roodkapje, Sneeuwwitje, wolf en de zeven geitjes.

Hoe was dat bij jullie?
De (veel) oudere jaargangen van Donald Duck kan je overwegend wel je kinderen laten lezen.
En die mochten wij ook al niet lezen (want ik ben in de jaren 50/60 opgegroeid), mijn ouders waren zéér consequent. (wij vonden het toen overdreven, maar ik wou dat ik er wat van had, dan waren er in ieder geval heel wat minder moeilijkheden (denk ik).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Ariene schreef:
Tiberius schreef:

Hoe was dat bij jullie?
Dat begrijp ik nou niet,

Roodkapje werd door een wolf gegeten, samen met oma.
Later werd de wolf opengesneden en voila, daar zijn ze weer.

Het tovervisje kan van alles toveren (magisch toch?)
Dan heb je Hans en Grietje die door een heks binnengelokt worden, vervolgens moet Hans vertgemest om in de overn te kunnen worden gebraden. Door een slinkse list van H&G belandt uiteindelijk de heks in de oven.

Nee, dat zijn lekkere verhalen!!!
Maar zover ik weet is dat bij niemand een probleem.
Vergeet dat maar, want op school heb ik er toch regelmatig mee te maken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Rochus schreef:Bij ons thuis zijn cassettebandjes met sprookjes in de prullenbak verdwenen.
Ik kan het begrijpen , en ook de kritiek van Caprice op de inhoud vd DD .
Hoe leuk het ook is en onschuldig het lijkt, er zit heel veel meer achter.

Zelf luisteren mn kinderen ook naar sprookjes , maar ik ga me er steeds meer aan stoten .
Elementen als almacht, toverijen, geesten , voorzeggingen , bovennatuurlijke openbaringen, vreemde bovennatuurlijke wezens worden misbruikt om een verhaal een spannende inhoud te geven , en de kinderen slikken het als zoete koek.

Vroeger speelde het waarschijnlijk niet zo, maar soms begrijp ik niet dat onze gezindte de sprookjes zo heeft omarmt als onschuldige verhalen, terwijl er heel veel aan te wijzen is dat discutabel is.
Rens

Bericht door Rens »

Wilhelm schreef:
Vroeger speelde het waarschijnlijk niet zo, maar soms begrijp ik niet dat onze gezindte de sprookjes zo heeft omarmt als onschuldige verhalen, terwijl er heel veel aan te wijzen is dat discutabel is.
ja nú wijs je bepaalde zaken aan, voor jou als kind speelde dat helemaal niet.........heeft het je misvormd dat je als kind in sprookjes geloofde???
Moderatorbericht:
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

:offtopic
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef::offtopic
Dat is nog maar zeer de vraag, zie de beginposting: het woordje avatar zelf is ook niet zo onschuldig.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat is er mis met het benoemen van occulte machten in een (kinder)verhaal? Als er één ding duidelijk is voor alle DD-lezertjes is het dat Zwarte Magica fout is. En elk verhaal waarin zij voorkomt loopt voor haar zelf en voor haar plannen vrij slecht af. In die zin vind ik het juist goed om zo kinderen al te laten zien dat het kwaad niet het laatste woord zal hebben. Als we dan toch grote termen aan kleine verhalen gaan verbinden.
Is een verhaal waarin occulte machten worden genoemd (al zit DD meer op de lijn van de sprookjesheksen dan op de lijn van occultisme) op zichzelf occult? Dat lijkt me onzinnig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Wat is er mis met het benoemen van occulte machten in een (kinder)verhaal? Als er één ding duidelijk is voor alle DD-lezertjes is het dat Zwarte Magica fout is. En elk verhaal waarin zij voorkomt loopt voor haar zelf en voor haar plannen vrij slecht af. In die zin vind ik het juist goed om zo kinderen al te laten zien dat het kwaad niet het laatste woord zal hebben. Als we dan toch grote termen aan kleine verhalen gaan verbinden.
Is een verhaal waarin occulte machten worden genoemd (al zit DD meer op de lijn van de sprookjesheksen dan op de lijn van occultisme) op zichzelf occult? Dat lijkt me onzinnig.
Ik denk dat je de macht van het occulte schromelijk onderschat. Het is een sfeer die kinderen inademen en die ze moeilijk kunnen onderscheiden.

Wat doet je dan bijvoorbeeld (ik noem zo maar wat) met het verhaal over een huis vol spoken die tot leven kwamen? In dat verhaal komt vervolgens een soort geestenbezweerder, het geval Fantomia, (compleet met steen om haar nek) die de geesten op gaat roepen. Iedereen moet elkaar een hand geven in een kring. Vervolgens komen de geesten ook echt te voorschijn (althans: volgens de plot).

En wat doe je met bijvoorbeeld reclame van Barbie in die blaadjes ("Welkom in de wereld van de magie, laat je meevoeren in de wereld van de magie.").

Nee, ik denk dat je dan toch niet meer op het niveau van eenvoudige kinderverhaaltjes zit.
Rens

Bericht door Rens »

Dan kan ik dus de 11-delige boekenserie "De wetten der magie" meteen op de schrothoop gooien?

Terwijl het een dóórlopend verhaal is tegen de achtergrond van de strijd tussen "het goede" en "het kwade" (min of meer in een sfeer die doet denken aan the Lord of the Rings) waarbij magie een grote rol speelt.............
Moderatorbericht:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:Dan kan ik dus de 11-delige boekenserie "De wetten der magie" meteen op de schrothoop gooien?
Je hebt groot gelijk. :super
Plaats reactie