Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief
Re: Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief
Het gij geheel anders moet weer meer invulling gaan krijgen. Niet zozeer in de dingen die wij nu als refo typeren (kleding, zondagsrust, etc), maar vooral in ons denken. Hoeveel jongeren schamen zich niet stiekum voor hun denken dat zij tégen sex voor het huwelijk zijn. Ze zijn bang dat de wereld hen dwaas vindt. Geef ze goede argumenten, ook niet-religieuze argumenten, om de gereformeerde leer en leven te verdedigen. En leer ze dat ze mogen zijn zoals ze zijn, dat ze zich daar niet voor hoeven schamen. Het hebben van een eigen identiteit, het durven anders zijn, en het volharden daarin, is iets waar de wereld wel respect voor heeft.
Het traditioneel christelijk denken, iets waar de ger. gez. voor wil staan, heeft oude wortels. Het is een levens-visie die daarom serieus genomen moet worden. Ja, die ook serieus genomen wordt, door de wereld, als zij eerlijk en standvastig verdedigd wordt. Maak de jeugd trots en zelfverzekerd over hun traditie! Wij hebben de mooiste religie die je denken kunt!
PS> Ik wil hiermee niet aanzetten tot een overschatten van ons traditionele erfgoed, of dat erfgoed ver boven andere (christelijke) tradities verheffen. Maar wat ik wil aangeven is dat wij, en vooral jongeren, veelal vrezen om voor ouderwets en achterhaald aangezien te worden. Nu is bescheidenheid een deugd, maar onze schone godsdienst stiekum als minderwaardig zien past ons niet!
PS2> Ik wil hiermee ook niet zeggen dat de geestelijke staat er niet toe doet. We kunnen slechts leven als een christen, als we Christus in ons hart hebben. Alles wat uit het geloof niet is, is zonde. Ook als het gaat om een levenswandel naar Gods woord. Maar dit neemt niet weg dat het wandelen naar Gods woord voor zonden behoedt, en daarom ook de ongelovige betaamt.
Het traditioneel christelijk denken, iets waar de ger. gez. voor wil staan, heeft oude wortels. Het is een levens-visie die daarom serieus genomen moet worden. Ja, die ook serieus genomen wordt, door de wereld, als zij eerlijk en standvastig verdedigd wordt. Maak de jeugd trots en zelfverzekerd over hun traditie! Wij hebben de mooiste religie die je denken kunt!
PS> Ik wil hiermee niet aanzetten tot een overschatten van ons traditionele erfgoed, of dat erfgoed ver boven andere (christelijke) tradities verheffen. Maar wat ik wil aangeven is dat wij, en vooral jongeren, veelal vrezen om voor ouderwets en achterhaald aangezien te worden. Nu is bescheidenheid een deugd, maar onze schone godsdienst stiekum als minderwaardig zien past ons niet!
PS2> Ik wil hiermee ook niet zeggen dat de geestelijke staat er niet toe doet. We kunnen slechts leven als een christen, als we Christus in ons hart hebben. Alles wat uit het geloof niet is, is zonde. Ook als het gaat om een levenswandel naar Gods woord. Maar dit neemt niet weg dat het wandelen naar Gods woord voor zonden behoedt, en daarom ook de ongelovige betaamt.
Ter aanvulling: 1 op de 3 huwelijken strand. Dat is dus: of bij je linkerbuurman, of bij de rechterburen, of bij jezelf.Ariene schreef:Het zijn ook de buren die gaan scheiden en waarvan meneer een week later opeens weer een ander buurvrouw heeft meegenomen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Ik vond je reactie nogal emotioneel. Eventuele emotionele betrokkenheid bevordert de discussie niet.Auto schreef:Als het jouw niet aanstaat dan is het al gauw niet discussieren op rationeel niveau.
Juist.Doordat het in de maatschappij zit en films of andere media daar een afspiegeling van is zou je eerst de maatschappij moeten veranderen, want dan veranderen de films en andere media ook?
Het 'gif' kun je niet buiten je huis laten. Dat is een naïeve veronderstelling, het is overal. In jezelf, bij je vrienden, familie etc. Je wordt er dagelijks mee geconfronteerd.Laten we allereerst zorgen dat het gif niet thuis komt in de gezinnen en dat er in ieder geval doorgesproken wordt over de zaken die je op straat aantreft.
Of dat moet is een tweede, maar het is de enige remedie.Jij stelt voor om de waarden en normen van de maatschappij te gaan proberen veranderen
Ik ben het inhoudelijk niet oneens met je, ik zeg wel dat het een zeer beperkte visie is van deze predikant. Wel in de wereld, maar niet van de wereld? Mijn gedachten worden automatisch geleid naar de kloostermuren als ik bovenstaande visie lees.En dan staat bij mij als paal boven water dan hoort het gif van onze maatschappij wat als een verslaving kan werken NIET thuis in de gezinnen en daar waarschuwt ds. Meeuse tegen!
Als je in de buurt van een rivier woont en het water gaat stijgen dan gooi je zandzakken voor de deur en dan ga je met anderen met alle macht proberen het water tegen te houden. Zo is het ook met het gif wat door de maatschappij heen gaat, eerst die zooi buiten de deur en dan met anderen proberen aan te wijzen waar het gif zit en daar tegen te werken. Dat zegt ds. Meeuse ook en die geeft ook aan dat het niet ophoud om het alleen buiten de deur te houden, maar ook verder te strijden tegen het gif.cosmo schreef: Het 'gif' kun je niet buiten je huis laten. Dat is een naïeve veronderstelling, het is overal. In jezelf, bij je vrienden, familie etc. Je wordt er dagelijks mee geconfronteerd.
Daarom is de steun aan bijvb. de Bond tegen Vloeken zo belangrijk die moet gesteund worden zodat er tegen het misbruik van Gods naam gestreden worde. ........... Jij laat toch ook niet thuis toe dat er mensen in je nabije omgeving lopen te vloeken of vulgaire taal gebruiken, dan zeg je er ook wat van of laat je het toe en maak je netjes een donatie over naar de Bond tegen Vloeken? (Dan zal je er inderdaad erg veel moeite met de vraag hebben 'wat was er eerder de kip of het ei?')
Maar je zet wel de meubels hoog, de waardevolle spullen zet je op zolder of berg je ergens anders op want je weet ook dat zandzakken maar een bepaalde hoogte van het water tegen kunnen houden.Auto schreef:Als je in de buurt van een rivier woont en het water gaat stijgen dan gooi je zandzakken voor de deur en dan ga je met anderen met alle macht proberen het water tegen te houden.cosmo schreef: Het 'gif' kun je niet buiten je huis laten. Dat is een naïeve veronderstelling, het is overal. In jezelf, bij je vrienden, familie etc. Je wordt er dagelijks mee geconfronteerd.
Het water is ons al aan de lippen gestegen...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Nooit een hoog cijfer voor statistiek gehad waarschijnlijkcaprice schreef:Ter aanvulling: 1 op de 3 huwelijken strand. Dat is dus: of bij je linkerbuurman, of bij de rechterburen, of bij jezelf.Ariene schreef:Het zijn ook de buren die gaan scheiden en waarvan meneer een week later opeens weer een ander buurvrouw heeft meegenomen.

Het gaat hier wel om een heel jonge groep mensen trouwens. Ik vraag me ook af hoeveel mensen van een reformatorische middelbare school op hun 25e nog naar regelmatig naar de kerk gaan. Ik heb zelf op een gewone pc school gezeten en pas een reunie meegemaakt, ik schrok er eigenlijk van hoeveel mensen nu niet meer kerkelijk/christelijk zijn, al was dat misschien toen ook al zo. Als ik van sommige mensen die op een reformatorische school hebben gezeten verhalen hoor, geloof ik niet dat de cijfers daar veel beter zijn en waarschijnlijk zijn er daar ook al mensen die nu alleen meelopen omdat het moet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Inderdaad dat bedoel ik, je moet beiden doen. Doordat ik in de ICT rondloop weet ik op zich welke mogelijkheden er zijn. Maar toch schrok ik me rot toen ik vorige week geconfronteerd werd met iemand van de klant die een usb stick in een computer stopte vervolgens drukte op een knop en na 5 minuten zat hij buiten het systeem op het wereldwijde internet zonder filter ........... en ik kan je zeggen dat het desbetreffende systeem aardig gefilterd is. Die man zei dat hij het programmaatje van zijn zoon had en dat die het van iemand had in de bibliotheek ........... de jeugd is verder. We kunnen denken dat we veilig zijn en dat we het binnen de refo kant veilig hebben. Maar dat kun je echt shaken.Ariene schreef: Maar je zet wel de meubels hoog, de waardevolle spullen zet je op zolder of berg je ergens anders op want je weet ook dat zandzakken maar een bepaalde hoogte van het water tegen kunnen houden.
Het water is ons al aan de lippen gestegen...
Ik had er met iemand nog een gesprek over, die zei dat een bepaald filter uit onze gezindte erg goed was. Ik gaf alleen aan dat het misschien de minst slechtste is. Je wordt ingehaald door de techniek. En je moet praten met je kinderen en met je naaste over bepaalde zaken. Getuig ervan waarom je een filter thuis gebruikt. De maatschappij maakt er van 'JIJ MAG NIET', maar maak er van 'IK WIL NIET' dat is heel wat anders. (Lijkt mij tenminste)
En vertel maar aan je kinderen dat je MSN gesprekken gescreend kunnen worden met verschillende programma's dan zullen ze misschien niet zo makkelijk anoniem anderen benaderen om bepaalde gesprekken uit te voeren. Ik weet van bedrijven dat ze dat in hun internet policy hebben opgenomen en bepaald soort van MSN verkeerd is drastisch afgenomen.
Die films worden weer gemaakt door die maatschappij en daarom is nog niet goed om er naar te kijken. Een goede media-opvoeding is echt noodzakelijk vandaag aan de dag. Laat daar zeker om de middelbare school voldoende aandacht aan besteed worden.cosmo schreef:Misschien moet je eerst even je emoties laten varen, dan kunnen op rationeel niveau verder discussieren.Auto schreef:
En dan moet je het natuurlijk ook in huis halen, en moet je dan je kinderen ook nog dat gif laten drinken. Het is al erg genoegd dat die rotzooi in je nabije omgeving te vinden is, laat staan dat je het dan ook nog in huis moet halen.
Waar het om gaat is dat films een afspiegeling van de maatschappij. Het kwaad zit dus niet in films of andere media, maar in de maatschappij zelf. De oplossing is dus niet het verbieden van bepaalde media, maar het veranderen van de maatschappij (dit is dus geen kip-ei discussie).
Cosmo noemde ergens de verandering van waarden en normen. Hier wordt wel een groot probleem aangesneden. Want als we het niet eens zijn met de waarden en normen van de maatschappij, zouden we in ieder geval op 1 lijn moeten zitten in de Gereformeerde Gezindte en wat lees ik net in het RD
Kijk dit geeft het probleem nou aan. Mijn ervaring is dat misschien wel de overeenstemming eht sterkst is in de rechterflank, maar daar wordt ook het minst gesproken. Dit wordt bevestigd door een enquete op een reformatorische school 58% van de ouders geeft aan dat ze het multimedia gebruik in het gezin helemaal onder controle hebben. Wat zeggen de kinderen? Ik geloof dat 72% zei dat ze zelf alles kunnen doen wat ze willen en dat hun ouders het niet zien. En er amper over praatte.
Refokring verdeeld over waarden”
30-09-2008 09:10 | Binnenlandredactie
APELDOORN - In de gereformeerde gezindte is geen overeenstemming meer over waarden en normen.
Dat vindt 42 procent van de Terdegelezers die de enquête naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van het familieblad invulden.
In het slot van een tiendelige serie over opvoeding bespreekt het blad de uitkomsten van drie stellingen rond opvoeden in heden en verleden.
De stelling dat in eigen kring geen overeenstemming meer bestaat over waarden en normen wordt door 42 procent met ja beantwoord. De overeenstemming is het sterkst in de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Terdege ging ook na hoe de maatschappij volgens zijn lezers een Bijbelse opvoeding waardeert. Bijna de helft blijkt van mening dat de samenleving duidelijk tegen een dergelijke opvoeding is gekant.
vooral thuis!Gijs83 schreef:
Laat daar zeker om de middelbare school voldoende aandacht aan besteed worden.
Inderdaad!!helma schreef:vooral thuis!Gijs83 schreef:
Laat daar zeker om de middelbare school voldoende aandacht aan besteed worden.
Laten we nu alstublieft ónze verantwoordelijkheid niet afschuiven!
Vergeet de doopbelofte niet
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Precies. Maar tegelijkertijd moet je ook leren er goed mee om te gaan. Totale mijding is namelijk niet mogelijk. Ik denk dat Cosmo dat bedoelt. Zandzakken voor de deur zetten is dan een goede oplossing, ver van de rivier gaan wonen niet. Je moet leren hoe je tegen het water moet vechten.Auto schreef:Als je in de buurt van een rivier woont en het water gaat stijgen dan gooi je zandzakken voor de deur en dan ga je met anderen met alle macht proberen het water tegen te houden. Zo is het ook met het gif wat door de maatschappij heen gaat, eerst die zooi buiten de deur en dan met anderen proberen aan te wijzen waar het gif zit en daar tegen te werken. Dat zegt ds. Meeuse ook en die geeft ook aan dat het niet ophoud om het alleen buiten de deur te houden, maar ook verder te strijden tegen het gif.cosmo schreef: Het 'gif' kun je niet buiten je huis laten. Dat is een naïeve veronderstelling, het is overal. In jezelf, bij je vrienden, familie etc. Je wordt er dagelijks mee geconfronteerd.
Daarom is de steun aan bijvb. de Bond tegen Vloeken zo belangrijk die moet gesteund worden zodat er tegen het misbruik van Gods naam gestreden worde. ........... Jij laat toch ook niet thuis toe dat er mensen in je nabije omgeving lopen te vloeken of vulgaire taal gebruiken, dan zeg je er ook wat van of laat je het toe en maak je netjes een donatie over naar de Bond tegen Vloeken? (Dan zal je er inderdaad erg veel moeite met de vraag hebben 'wat was er eerder de kip of het ei?')
Overigens zit het probleem hem niet direct in speelfilms ofzo. Het probleem zit hem gewoon in de cultuur met bijbehorende normen en waarden. Dat wordt zichtbaar in onder andere films, TMF/MTV, maar niet alleen in dat. Het is een utopie om te stellen dat als er geen speelfilms/videoclips zouden zijn, dit probleem er ook niet meer zou zijn. Dan zou het wel op een andere manier naar buiten komen... en het gebeurt ook al op een hoop andere manieren. Ook bijvoorbeeld in boeken, die ten onrechte boven films verheven worden. Natuurlijk zijn bewegende beelden gevaarlijk omdat het zo visueel is, omdat het om echte mensen gaat en in boeken niet... maar het is onzin om het ene medium op dit punt af te kraken en een meer geaccepteerd medium waar het net zo goed veel in voorkomt buiten schot te laten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De discussie over het de naam van God / 3e gebod heb ik naar een ander topic afgesplitst.