Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief
Re: Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief
Vanavond een lezing gehoord van ds. Meeuse. Hij maakte zich zorgen over de huwelijksmoraal van de jeugd. Hij ziet een grote oorzaak in het bekijken van de speelfilms waarin huwelijk, omgaan met vrouwen en relaties niet gefundeerd zijn op de bijbelse visie. Daar zit wel wat in. Hij heeft een oplossing: breek met de zonde, doe die rommel de deur uit en lees een goed boek en ga met elkaar praten. Hij besefte ook wel dat het breken met de zonde niet zomaar gaat. De duivel laat zijn prooi moeilijk los. Toch mag het gebed wel zijn: leid mij niet in verzoeking en verlos mij van de boze.
Tjonge, die speelfilms zijn wel het stokpaardje van ds. Meeuse geworden. Toen ik op de middelbare school zat, wisselden de meiden in de klas bouquet-reeks-boekjes uit. Je reinste pulp, naar het schijnt. Ik vraag me echt af of de huwelijksmoraal door de opkomst van de speelfilms-binnen-de-gezindte zo drastisch is gewijzigd. Het lijkt mij wat al te simpel om een complete maatschappelijke verschuiving te duiden op een enkele oorzaak. Maar goed, zijn oplossingen zijn behartenswaardig.Ander schreef:Vanavond een lezing gehoord van ds. Meeuse. Hij maakte zich zorgen over de huwelijksmoraal van de jeugd. Hij ziet een grote oorzaak in het bekijken van de speelfilms waarin huwelijk, omgaan met vrouwen en relaties niet gefundeerd zijn op de bijbelse visie. Daar zit wel wat in. Hij heeft een oplossing: breek met de zonde, doe die rommel de deur uit en lees een goed boek en ga met elkaar praten. Hij besefte ook wel dat het breken met de zonde niet zomaar gaat. De duivel laat zijn prooi moeilijk los. Toch mag het gebed wel zijn: leid mij niet in verzoeking en verlos mij van de boze.
Er zijn massa's films waarin het huwelijk niet anders wordt getoond als een monogaam huwelijk tussen man en vrouw. Deze predikant zou eens wat research moeten doen.Ander schreef:Vanavond een lezing gehoord van ds. Meeuse. Hij maakte zich zorgen over de huwelijksmoraal van de jeugd. Hij ziet een grote oorzaak in het bekijken van de speelfilms waarin huwelijk, omgaan met vrouwen en relaties niet gefundeerd zijn op de bijbelse visie.
Gedeeltelijk slechts. Marginaal zelfs in mijn ogen. Hetgeen in films wordt vertoond is niet hetgeen waarop het maatschappelijke stelsel van waarden en normen is gebaseerd, maar films zijn op de samenleving gebaseerd. Hij komt dus niet tot de kern, maar foetert slechts op een zeer klein aspect.Daar zit wel wat in.
Wat in films te zien is, is elke dag op straat te zien, of bij buren, kennissen en familie.
Toch één opmerking.
Door films,(w.s. meer soaps) komt de zonde soms zo sluipend binnen dat we het op den duur niet meer zien, of zelfs gewoon gaan vinden.
Door films,(w.s. meer soaps) komt de zonde soms zo sluipend binnen dat we het op den duur niet meer zien, of zelfs gewoon gaan vinden.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
En dan moet je het natuurlijk ook in huis halen, en moet je dan je kinderen ook nog dat gif laten drinken. Het is al erg genoegd dat die rotzooi in je nabije omgeving te vinden is, laat staan dat je het dan ook nog in huis moet halen.cosmo schreef:Wat in films te zien is, is elke dag op straat te zien, of bij buren, kennissen en familie.
Ik geloof niet dat je het helemaal goed begrepen hebAuto schreef:En dan moet je het natuurlijk ook in huis halen, en moet je dan je kinderen ook nog dat gif laten drinken. Het is al erg genoegd dat die rotzooi in je nabije omgeving te vinden is, laat staan dat je het dan ook nog in huis moet halen.cosmo schreef:Wat in films te zien is, is elke dag op straat te zien, of bij buren, kennissen en familie.

Mwah, toch zijn boek maar eens lezen, Cosmo.cosmo schreef:Er zijn massa's films waarin het huwelijk niet anders wordt getoond als een monogaam huwelijk tussen man en vrouw. Deze predikant zou eens wat research moeten doen.
cosmo schreef:Gedeeltelijk slechts. Marginaal zelfs in mijn ogen. Hetgeen in films wordt vertoond is niet hetgeen waarop het maatschappelijke stelsel van waarden en normen is gebaseerd, maar films zijn op de samenleving gebaseerd. Hij komt dus niet tot de kern, maar foetert slechts op een zeer klein aspect.
Wat in films te zien is, is elke dag op straat te zien, of bij buren, kennissen en familie.
Met Auto eens. Cosmo, al vind je het aspect waar ds. Meeuse volgens jou op foetert maar klein, 't is wel zielsverwoestend en het foeteren waard, nietwaar?Auto schreef:En dan moet je het natuurlijk ook in huis halen, en moet je dan je kinderen ook nog dat gif laten drinken. Het is al erg genoegd dat die rotzooi in je nabije omgeving te vinden is, laat staan dat je het dan ook nog in huis moet halen.
Bovendien is het helemaal niet zo vanzelfsprekend als cosmo lijkt te suggereren dat er geen samenhang is. Bij bijv. jongerenzenders als TMF en MTV lijkt de invloed vanuit die zenders richting de jongeren heel groot.
En dat effect treedt niet op als in de nabije omgeving bepaalde normen anders worden geïnterpreteerd?Ariene schreef:Toch één opmerking.
Misschien moet je eerst even je emoties laten varen, dan kunnen op rationeel niveau verder discussieren.Auto schreef:
En dan moet je het natuurlijk ook in huis halen, en moet je dan je kinderen ook nog dat gif laten drinken. Het is al erg genoegd dat die rotzooi in je nabije omgeving te vinden is, laat staan dat je het dan ook nog in huis moet halen.
Waar het om gaat is dat films een afspiegeling van de maatschappij. Het kwaad zit dus niet in films of andere media, maar in de maatschappij zelf. De oplossing is dus niet het verbieden van bepaalde media, maar het veranderen van de maatschappij (dit is dus geen kip-ei discussie).
Aan de andere kant moeten we ook goed beseffen dat juist deze films en zenders succes hebben
vanwege het groot aantal kijkcijfers.
Dit is de vraag van de samenleving, waar wij in wonen.
We kunnen ons dus helemaal richten op films, maar wij moeten in het geheel waken voor
de zonden die makkelijk binnensluipen omdat ze in de samenleving zo "gewoon" geworden zijn.
Het zijn ook de buren die gaan scheiden en waarvan meneer een week later opeens weer een ander buurvrouw heeft meegenomen.
Het is ook je klasgenootje die een jongen heeft ontmoet en gelijkm maar de nacht bij hem is gebleven.
maak jezelf en je kinderen eerbaar en weerbaar!
vanwege het groot aantal kijkcijfers.
Dit is de vraag van de samenleving, waar wij in wonen.
We kunnen ons dus helemaal richten op films, maar wij moeten in het geheel waken voor
de zonden die makkelijk binnensluipen omdat ze in de samenleving zo "gewoon" geworden zijn.
Het zijn ook de buren die gaan scheiden en waarvan meneer een week later opeens weer een ander buurvrouw heeft meegenomen.
Het is ook je klasgenootje die een jongen heeft ontmoet en gelijkm maar de nacht bij hem is gebleven.
maak jezelf en je kinderen eerbaar en weerbaar!
Ik denk dat ik meer films heb gezien dat de schrijver van het boek. Bovendien vraag ik mij af op welke films de schrijver doelt. Spreekt hij over Hollywood-producties?Ander schreef: Mwah, toch zijn boek maar eens lezen, Cosmo.
Het is je druk maken om de verkeerde zaken. Want naast films zijn er ook boeken, kranten, tijdschriften, televisie, internet, computergames en radio.Met Auto eens. Cosmo, al vind je het aspect waar ds. Meeuse volgens jou op foetert maar klein, 't is wel zielsverwoestend en het foeteren waard, nietwaar?
Als je stelling is dat films oorzaak zijn van een andere moraal, dan kun je gelijk hebben. Maar omdat je dan zoveel andere aspecten en invloeden mist, blijft het een marginaal verhaal. Net of de moraal enkel afhankelijk is van het aantal films dat wordt bekeken.
Helemaal mee eens.Ariene schreef:
Volgens mij wordt er gezegd dat de predikant in kwestie met name speelfilms ziet als oorzaak. TMF en MTV zenden vrijwel geen films uit.Jongere schreef:Bovendien is het helemaal niet zo vanzelfsprekend als cosmo lijkt te suggereren dat er geen samenhang is. Bij bijv. jongerenzenders als TMF en MTV lijkt de invloed vanuit die zenders richting de jongeren heel groot.
Als het jouw niet aanstaat dan is het al gauw niet discussieren op rationeel niveaucosmo schreef: Misschien moet je eerst even je emoties laten varen, dan kunnen op rationeel niveau verder discussieren.
cosmo schreef:
Waar het om gaat is dat films een afspiegeling van de maatschappij. Het kwaad zit dus niet in films of andere media, maar in de maatschappij zelf. De oplossing is dus niet het verbieden van bepaalde media, maar het veranderen van de maatschappij (dit is dus geen kip-ei discussie).
Doordat het in de maatschappij zit en films of andere media daar een afspiegeling van is zou je eerst de maatschappij moeten veranderen, want dan veranderen de films en andere media ook?
Laten we allereerst zorgen dat het gif niet thuis komt in de gezinnen en dat er in ieder geval doorgesproken wordt over de zaken die je op straat aantreft. De media verander je niet, want een groot deel van het volk smacht naar spelen en allerlei zaken waarvan we zouden moeten zeggen dat het in ieder geval tegen de waarden en normen in gaat die de Bijbel ons stelt. Jij stelt voor om de waarden en normen van de maatschappij te gaan proberen veranderen, en mijn inziens kan dat alleen als je door genade mag zien wat DE Waarde en DE Norm van de Bijbel is. En dan staat bij mij als paal boven water dan hoort het gif van onze maatschappij wat als een verslaving kan werken NIET thuis in de gezinnen en daar waarschuwt ds. Meeuse tegen!