The veil - Dawud Wharnsby Ali
They say, "Oh, poor girl, you're so beautiful you know
It's a shame that you cover up your beauty so."
She just smiles and graciously responds reassuringly,
"This beauty that I have is just one simple part of me.
This body that I have, no stranger has the right to see.
These long clothes, this shawl I wear, ensure my modesty.
Faith is more essential than fashion, wouldn't you agree?
This hijab,
This mark of piety,
Is an act of faith, a symbol,
For all the world to see.
A simple cloth, to protect her dignity.
So lift the veil from your heart to see the heart of purity.
They tell her, "Girl, don't you know this is the West and you are free?
You don't need to be opressed, ashamed of your femininity."
She just shakes her head and she speaks so assuredly,
"See the bill-boards and the magazines that line the check-out isles,
with their phony painted faces and their air-brushed smiles?
Well their sheer clothes and low cut gowns are really not for me.
You call it freedom, I call it anarchy."
This hijab,
This mark of piety,
Is an act of faith, a symbol,
For all the world to see.
A simple cloth, to protect her dignity.
So lift the veil from your heart to see the heart of purity.
Lift the veil from your heart and seek the heart of purity.
JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Deze las ik op een ander forum, en vond ik het overdenken waard. 't Is dan wel geschreven vanuit het perspectief van een moslim, maar de kern is zo Bijbels als maar kan m.i.!
wellicht past het meer in "jongeren seksueel actief"Jongere schreef:Nu even geen tijd voor, misschien dat één van de andere mods het wil doen? Anders zodra ik weer tijd heb.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Inderdaad.Ariene schreef:wellicht past het meer in "jongeren seksueel actief"Jongere schreef:Nu even geen tijd voor, misschien dat één van de andere mods het wil doen? Anders zodra ik weer tijd heb.
Ik heb het artikel van Arjan Baan hierheen verplaatst.
Ik ben het boekje "De jonge christen" van Matthew Henry aan het lezen.
Al lezende viel mij de overeenkomst op tussen de "drive" van Dhr. A. Baan en M. Henry.
Ook M.Henry spoort ons in dit boekje aan on leven te heiligen.
Ook dit boekje staat vol met alles wat wij moeten doen.
Nu heb ik het nog niet uit (manlief wilde naar bed, en ik hoor te volgen
) dus wellicht komt er nog een duidelijk
verschil, maar t.n.t. kom ik het nog niet echt tegen.
Is er wel degelijk verschil of is het dat wanneer M.Henry het schrijft, het goed is en wanneer A.Baan het zegt verdacht?
Al lezende viel mij de overeenkomst op tussen de "drive" van Dhr. A. Baan en M. Henry.
Ook M.Henry spoort ons in dit boekje aan on leven te heiligen.
Ook dit boekje staat vol met alles wat wij moeten doen.
Nu heb ik het nog niet uit (manlief wilde naar bed, en ik hoor te volgen

verschil, maar t.n.t. kom ik het nog niet echt tegen.
Is er wel degelijk verschil of is het dat wanneer M.Henry het schrijft, het goed is en wanneer A.Baan het zegt verdacht?
- JolandaOudshoorn
Wat is er mis dan met het aansporen tot een heilig leven?? Volgens mij doet men dat juist heel sterk in de de kringen die "tegen" Jij Daar en Heart Cry zijn! Te denken valt aan regeltjes als: geen TV, geen (open) internet, bepaalde kledingvoorschriften, etc!!! Ook dat is immers een vorm van "heiligmaking"? Misschien dat er een verschil is tussen het zo heilig willen leven, zonder Christus en een heilig leven met Christus...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Deze column kwam ik tegen in (volgens mij de laatste) Terdege, die wil ik jullie niet onthouden.
Bron: http://www.terdege.nl/index.php/compone ... opwekking/H. van Groningen schreef: Opwekking
Er wordt veel over gesproken, veel om gebeden en her en der zouden ook allerlei opwekkingen plaatsvinden. Zo niet binnen de reformatorische kerken. Hoe komt dat? Zeg nou zelf: zoveel wordt er niet over gepreekt en zeker niet om gebeden. Ik heb veel diensten bijgewoond en beluisterd, maar zelden ging het over een opwekking. Vanzelf wordt iedere zondag gebeden om bekering (al was het er maar één) en wordt gevraagd of Gods kinderen mogen opwassen in het allerheiligst geloof. Er wordt gebeden om meer voorgangers omdat de oogst groot is en de arbeiders weinig, voor de ouderen en de jongeren, voor zending en evangelisatie in ons vaderland en daarbuiten, voor ons wegzinkende vaderland en voor de Koningin en allen die in hoogheid zijn gezeten, voor de zieken, ouderen en eenzamen... Vooral niets vergeten. Maar een gebed om een geestelijke opwekking? Zeg nou zelf: dat hoor je zelden. Hoe zou dat komen?
Oppervlakkige opwekkingen
Waarschijnlijk is het gedeeltelijk een reactie op allerlei oppervlakkige opwekkingen. En die zijn er nogal wat. Wel eens gehoord van ene Todd Bentley? Hij zit nu in een echtscheidingsprocedure, maar in zijn ‘bloeiperiode’ heeft hij zijn duizenden verslagen. Bijna letterlijk. Met grote kreten en een soort karateslagen werkte hij mensen tegen de vlakte: bam, bam, bam!! Ze zouden dan, vervuld met de Heilige Geest, genezen worden en allerlei bijzondere ervaringen hebben.
Te dwaas voor woorden. Met zulke toestanden houden we ons als reformatorischen terecht niet bezig. Ongelooflijk dat een deel van de evangelische wereld het zelfs nog de moeite waard vindt om over de echtheid van zulk soort opwekkingen te discussiëren. Toch? Kun je toch zien dat het daar ook niet zo veel diepgang heeft...
Behalve dit soort extremen gaat het bij veel opwekkingen om de persoonlijke kick. Een soort feel-good-christendom. Fijn een avondje praisen. God is niet langer streng en rechtvaardig. Berouw over de zonde? Verbrokenheid? Levensheiliging? Breken met alle zonden? Doe even niet zo moeilijk zeg. Zing en wees blij!
Eerlijk is eerlijk, op zulk soort opwekkingen zitten we niet te wachten.
Niet nodig?
Kunnen we ons er zo van afmaken? Die toestanden staan gelukkig ver van ons bed. En op datzelfde bed draaien we ons nog eens lekker om en dommelen rustig verder. Geen behoefte aan dit soort opwekkingen. Welterusten.
Kennelijk zitten we niet te wachten op een opwekking. In ieder geval niet op zulke opwekkingen. Misschien vinden we een opwekking helemaal niet zo belangrijk. Is dat terecht? Kunnen we echt volhouden dat een opwekking niet nodig is, terwijl:
• het overgrote merendeel van de reformatorische kerkleden belijdt geen deel aan Christus te hebben. Dat is een enorme schare van mensen onderweg naar de ontmoeting met God, onderweg naar hun eeuwige bestemming, zonder hoop in deze wereld;
• er heel veel jongeren zijn die meer hebben met MP-3, iPod en MSN dan met een levende Heere en Koning van Wie ze het verbondsteken dragen;
• er vaak wordt geklaagd over de lauwheid in het leven van Gods kinderen. De aarden flessen gelijk geworden, zo zeggen we dan. Zo vaak levend voor de dingen van beneden. Zo weinig uitzien naar de komst van Christus en de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waar God alles zal zijn en in allen;
• er zoveel schrikbarende lauwheid is binnen de kerken. Ja, alles goed georganiseerd: de erediensten, de catechisaties, de verenigingen, de deputaatschappen, de organisaties en de commissies... We zijn er zo druk mee, dat we de klop niet meer horen op de deur van de gemeente en de stem van Jezus, staande (aan de buitenkant!) voor die deur: „Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop...”
• we rijk zijn en eigenlijk nergens gebrek aan hebben. Rijk met ons geordende kerkelijke leven en onze in Schrift en belijdenis gewortelde opvattingen. En ook letterlijk rijk. Grote huizen, grote auto’s en grote hoeden. De gewoonste zaak van de wereld. Maar ook: de gewoonste zaak van de kerk.
Ik weet het: opwekking begint niet bij breed-voerig praten over een opwekking. Zelfs niet bij het benoemen en bestrijden van alle misstanden om je heen. Opwekking begint bij jezelf. Het zuivere “opwekkingsverlangen” ken-merkt zich door de bede: „Heere, begin bij mij.” Daar heb ik mijn handen vol aan. Of valt dit bij jou nogal mee? Ja? Echt waar? Dan wordt het tijd voor een opwekking!
H. van Groningen, Kapelle
Ik had het stuk inderdaad gelezen.
Ik vind het een mooi evenwichtig stuk.
(auteur is ook spreker geweest op jijdaar-avonden)
Ik vind het een mooi evenwichtig stuk.
(auteur is ook spreker geweest op jijdaar-avonden)
- Wilma van den Berg
Vandaag in de Gezinsgids een gedeelte over deze stichting (H.C)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
- aboricultura
Waar ik tegen aan loop bij jij daar is het idee van hier is het en zeker niet in de ''rechtse ''kerken ddaaraar door krijg je reacties zoals deze van dhr Kroon.
Ben er hartelijk mee eens dat er door zulk soort avonden de verwarring groot word ik denk dat je daar best wel naar toe kunt gaan maar daar ook kritisch blijven en relativeren wat daar gezegd word.
Ben er hartelijk mee eens dat er door zulk soort avonden de verwarring groot word ik denk dat je daar best wel naar toe kunt gaan maar daar ook kritisch blijven en relativeren wat daar gezegd word.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Waarom zou je je naar een plaats van verwarringzaaierij gaan dan? Dan kun je beter nog eens hier of daar naar de kerk gaan doordeweeks. De prediking is een van God verordineerd middel der genade om mensen tot de zaligheid te brengen.aboricultura schreef:Ben er hartelijk mee eens dat er door zulk soort avonden de verwarring groot word ik denk dat je daar best wel naar toe kunt gaan maar daar ook kritisch blijven en relativeren wat daar gezegd word.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Beetje flauw om een tegenstelling te creëren. Waarom niet beide zaken bezoeken?caprice schreef: De prediking is een van God verordineerd middel der genade om mensen tot de zaligheid te brengen.
Omdat ik de kerk ervaar als een aangename en lieve plaats om te zijn, en op een avond van zo'n stichting voel ik me verre van gemakkelijk, niet thuis en innerlijk ver verwijderd, vervreemd. Althans, ik krijg het gevoel al als ik onderzoek verricht op de websites van deze stichtingen. Er zijn daar verder ook zaken die de toets van Gods Woord niet doorstaan kunnen, zowel uitwendig als inwendig. Maar daar zijn volgens mij al enige pagina's over gevuld.Mister schreef:Beetje flauw om een tegenstelling te creëren. Waarom niet beide zaken bezoeken?caprice schreef: De prediking is een van God verordineerd middel der genade om mensen tot de zaligheid te brengen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Subjectief, dat kan voor anderen anders zijn, toch?caprice schreef:Omdat ik de kerk ervaar als een aangename en lieve plaats om te zijn, en op een avond van zo'n stichting voel ik me verre van gemakkelijk ...Mister schreef:Beetje flauw om een tegenstelling te creëren. Waarom niet beide zaken bezoeken?caprice schreef: De prediking is een van God verordineerd middel der genade om mensen tot de zaligheid te brengen.
Ik betwijfel of het subjectief is. Je kunt iets ook objectief ervaren, dacht ik.Mister schreef:Subjectief, dat kan voor anderen anders zijn, toch?caprice schreef:Omdat ik de kerk ervaar als een aangename en lieve plaats om te zijn, en op een avond van zo'n stichting voel ik me verre van gemakkelijk ...Mister schreef:Beetje flauw om een tegenstelling te creëren. Waarom niet beide zaken bezoeken?
En verder is het om aan te geven dat ik dus niet (meer) naar zo'n avond van een stichting ga.
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck