JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Lassie

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Lassie »

Ariene schreef:
Lassie schreef:Dit (h)erken ik totaal niet van mezelf.

Kleding? leg eens uit?
Ik herken het ook niet echt op de foto's, maar wellicht wordt de broek bedoeld?
alsof een broek dragen niet hoort bij een leven van een Refo.

(zelf ben ik als refo op gegroeid en opgevoed, en droeg ik zowel een rok als een broek).
memento

Bericht door memento »

Lassie schreef:
Ariene schreef:
Lassie schreef:Dit (h)erken ik totaal niet van mezelf.

Kleding? leg eens uit?
Ik herken het ook niet echt op de foto's, maar wellicht wordt de broek bedoeld?
alsof een broek dragen niet hoort bij een leven van een Refo.

(zelf ben ik als refo op gegroeid en opgevoed, en droeg ik zowel een rok als een broek).
Scheelt heel erg welke streek je opgroeit. In de ene provincie is broek dragen voor een meisje heel normaal (ook onder (O)GG(iN)-mensen), in de andere provincie is het een groter kwaad dan veel zonden die de Schrift zélf verbiedt.
freek

Bericht door freek »

Ik had het over sommige mensen...

Nee, ik bedoel de broek niet. Het gaat mij om de algehele uitstraling van iemand. Eigenlijk voel ik niet zo de behoefte om precies aan te geven, wát er dan allemaal mis is. Ik verwacht dat jullie zelf wel een beetje aanvoelen hoe iemand zich kan kleden op een manier die een christen onwaardig is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:(zelf ben ik als refo op gegroeid en opgevoed, en droeg ik zowel een rok als een broek).
Zo, dan zat je er warmpjes bij. ;)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Lassie schreef:(zelf ben ik als refo op gegroeid en opgevoed, en droeg ik zowel een rok als een broek).
Zo, dan zat je er warmpjes bij. ;)
:mdr
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

Maar ik weet niet of dat alleen geld op jijdaar avonden.

Kijk een rond op de hyves van jullie eigen kerkjeugd...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
freek

Bericht door freek »

Ariene schreef:Maar ik weet niet of dat alleen geld op jijdaar avonden.

Tja, maar van die jeugd geeft een groot deel aan nog onbekeerd te zijn. Terwijl dat bij mensen die JijDaar-avonden bezoeken vaak anders is. Dan verwacht je ook een andere levensstijl.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:

Tja, maar van die jeugd geeft een groot deel aan nog onbekeerd te zijn. Terwijl dat bij mensen die JijDaar-avonden bezoeken vaak anders is. Dan verwacht je ook een andere levensstijl.
Bovendien kan je niet de ene zonde tegen de andere wegstrepen: als hij het doet, mag ik het ook.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Hoewel ik niet actief in dit topic post lees ik dit alles wel. Ik zou het jammer vinden als dit topic uiteindelijk toch weer zou uitmonden in een kledingtopic... (Daarbij zeg ik niet dat de wijze van kleding onbelangrijk zou zijn, maar dat zou dan in een ander topic bediscussieerd kunnen worden)
Wat mij erg bezig houdt in de GerGem is de vraag: hoe houd je de jeugd in de kerk. Kunnen we als kerk/gemeente daarin nog verbeteren. Hoe houd je mij in de GerGem want ik ben niet beter dan de jeugd.

Als ik dan in de Daniël lees dat er in de GerGem lauwheid heerst, dat er achterdocht en kritiek is. Onvoldoende aandacht voor de heiligmaking. Even verderop staat dan: Leggen bewegingen als Jij daar en HC de vinger op de zere plek in onze gezindte? Misschien wel. Dan past "de kerk" verootmoediging en mogen we de Heere wel vurig smeken om de krachtige doorwerking van de Heilige Geest. Hij is almachtig....Wie dat gelooft gaat het intussen niet ergens anders zoeken....(einde citaat)

Ik vraag me af wat wordt er nu gedaan in de GerGem mbt die lauwheid en die achterdocht en dat onvoldoende aandacht hebben voor de heiligmaking. Wordt er alleen voor gebeden? (het is toch bidden en werken?) Is het dan niet ook iets om dit (gebed) vanaf de kansel te doen? Wordt er in de prediking nu meer aandacht aan geschonken? GerGem breed of moet iedere predikant, student, ouderling dat zelf maar bekijken?
Zo heb ik heel veel vragen en zorgen....

En wat betreft dat niet ergens anders zoeken. Ik ga niet naar avonden of lezingen van HC of Jij daar.(dus heb ik geen last van kleding ;) ) Puur vanwege de afstand. Wel beluister ik lezingen via internet, net zoals ik wel eens via internet een preek luister van HHK, CGK, enz enz. Ik heb het soms zo nodig dat ik voedsel voor mijn ziel krijg.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Grace

Bericht door Grace »

Ik kan van harte eens zijn met de opmerking over de kledingstijl en levensstijl. Ik vind het soms onvoorstelbaar hoe christenen (man/vrouw) gekleed gaan en op de één of andere manier nog heel sterk bezig zijn met uiterlijkheden en de presentatie daarvan naar anderen. Ik heb het nu niet over de discussie broek/rok, maar over kuis/onkuis en bijbels/werelds, eenvoudig/modieus, etc. Wat dat betreft geloof ik ook dat als je je leven overgeeft in de handen van Christus dat dat ook in je kledingkeuze tot uitdrukking komt. Ik ben er ook voor om hier concreet over te spreken en jongeren in toe te rusten.
Dit kritiekpunt is echter van toepassing op de jongeren en soms ouderen in het algemeen. In heel veel kerken, denominaties en kringen komt dit voor. Je kan ook keurig gekleed gaan en toch de mode en de (godsdienstige) wereld volgen. Het zou echter goed zijn als jongeren die zich uitgeven voor een christen hierin ook kritisch naar zichzelf kijken. Ben ik door mijn levenswandel, kledingstijl, uiterlijk niet een aanstoot voor de ander? Het christenleven doortrekt ons hele leven. Is mijn kleding iets waar ik God mee wil behagen of iets waar ik zelf mijn keuzes in bepaal en waar ik mezelf mee wil bewijzen, op wat voor manier ook.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
freek schreef:

Bovendien kan je niet de ene zonde tegen de andere wegstrepen: als hij het doet, mag ik het ook.
Dat was ok mijn intentie niet.
Ik bedoelde meer dat dat niet jijdaar gerelateerd is.

En wat betrefd de opmerking dat van de jijdaar avonden een groot deel aan geeft bekeerd te zijn neem ik afstand.
Al moet ik zeggen dat veel jeugd bij ons uit de kerk naar jongeren avonden in Nijkerk gaan.
http://www.jongerenavond.nl/nijkerk.php?pagina_id=4

en wat zou ik nu graag willen dat ze eens i.p.v. daarheen naar Doorn zouden gaan...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Er is mij niets bekend over dat de jongeren bij JijDaar grotendeels aangeven bekeerd te wezen.

Dat de vrijwilligers van JijDaar een verkeerd zouden scheppen namens de stichting is mij ook onbekend. Weet je wel hoeveel vrijwilligers er zijn die GerGem zijn en daar ook blijven kerken? Weet je hoeveel jongeren er van een andere gemeente lid zijn en daar gewoon blijven? Dat wordt ook opgeroepen vanuit de stichting.

De vrouwelijke vrijwilligers van JijDaar dragen allemaal(!!!) een rok. Dat is een regel daar en heeft elke vrijwilligster zich aan te houden. Dat er bezoeksters zijn die in broek komen, ja dat klopt. ZIj staan open voor alle jongeren van de OGG in Ned (al dan neit binnen of buiten verband) tot aan de hangjeugd toe!

Er zijn jongeren die inderdaad van een rechtse kerk door slaan naar een evangelische kerk. Maar dat hoeft niet perse aan de jongerenavonden te liggen. Die keus maken zij zelf en die zal nooit gestimuleerd worden vanuit stichting. Zelfs als jongeren niet op 1 lijn zitten met hun kerkenraad en daar problemen uit ontstaan zeggen ze: blijf er! Blijf in je kerk! Je bent daar geplaatst en God wil daar door jou heen werken. Ook al weet je nu niet hoe dat zal zijn, waarom of waarvoor. Het zal een doel hebben!

Je kan niet het handelen van jongeren die op JijDaar avonden komen, gaan verhalen bij de stichting waarom die jongeren dat toch doen. Die verhalen zijn er, maar dat betekend niet dat het de schuld is van JijDaar. Als een medewerker steelt, dan kan je ook niet tegen zijn baas zeggen: jij deugd niet!
Wat heeft bekering met je levenstle te makenin dit opzicht? Moeten wij niet zo leven als of wij bekeerd zijn, al zijn wij het niet? Of is niet bekeerd zijn een vrijbrief om alles te doen en te laten, want als God je bekeerd wordt toch alles vergeven? Of God bekeerd toch wanneer Hij mij wil wat ik ook uitspook in het leven? Dan kan iedereen zien dat je nog niet bekeerd bent? Ik zou daar niet zo trots op wezen en zo licht over izjn. Ik vind het verschrikkelijk om te zien hoe er door groepen jogeren uit de refokerken geleefd en gefeest wordt.

Het lijkt mij dat wij moeten leven naar Gods wet en geboden ondanks dat je misschien niet bekeerd bent. Ook de onbekeerden kan God dan gebruiken om door hun heen Zijn licht, ZIJn liefde, Zijn ...(en vul de rest maar in wat God allemaal is) te laten zien aan je naasten.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
freek

Bericht door freek »

Lapressa, je begrijpt me niet, of je wilt me niet begrijpen. Lees nog maar eens goed, zou ik zeggen.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Ik wil je best begrijpen, maar misschien dat jij dan die opmerking iets beter kan uitleggen?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk dat de kleding opmerking niet alleen over de rokken voor de dames gaan. Paul Washer zegt ergens in een lezing dat kuise kleding de nadruk op het gezicht van de vrouw legt en niet op de vrouwelijke vormen. Of dit zo is, weet ik niet. Maar laat ik het zo zeggen: soms zie ik wel eens jonge vrouwen rondlopen bij jijdaar waarvan ik denk, besef je niet dat je zo knap bent en dat je verschijning ook wat met mannen doet? Dat is in de eerste plaats ons probleem, en het is een verschuiving die je ook in de kerken ziet in de kleding, maar ik kan me voorstellen dat je hier wel een onderscheid ziet met sommige reformatorische kerken.

Ik weet niet of ik zelf mee ga in deze kritiek. De manier waarop de meeste vrouwen zich kleden is zeker niet over de grens (ik ken eigenlijk weinig voorbeelden waarbij het over de grens was), maar nog steeds wel eens iets uitdagend voor wie er iets uitdagends in wil zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gesloten