Er is mij niets bekend over dat de jongeren bij JijDaar grotendeels aangeven bekeerd te wezen.
Dat de vrijwilligers van JijDaar een verkeerd zouden scheppen namens de stichting is mij ook onbekend. Weet je wel hoeveel vrijwilligers er zijn die GerGem zijn en daar ook blijven kerken? Weet je hoeveel jongeren er van een andere gemeente lid zijn en daar gewoon blijven? Dat wordt ook opgeroepen vanuit de stichting.
De vrouwelijke vrijwilligers van JijDaar dragen allemaal(!!!) een rok. Dat is een regel daar en heeft elke vrijwilligster zich aan te houden. Dat er bezoeksters zijn die in broek komen, ja dat klopt. ZIj staan open voor alle jongeren van de OGG in Ned (al dan neit binnen of buiten verband) tot aan de hangjeugd toe!
Er zijn jongeren die inderdaad van een rechtse kerk door slaan naar een evangelische kerk. Maar dat hoeft niet perse aan de jongerenavonden te liggen. Die keus maken zij zelf en die zal nooit gestimuleerd worden vanuit stichting. Zelfs als jongeren niet op 1 lijn zitten met hun kerkenraad en daar problemen uit ontstaan zeggen ze: blijf er! Blijf in je kerk! Je bent daar geplaatst en God wil daar door jou heen werken. Ook al weet je nu niet hoe dat zal zijn, waarom of waarvoor. Het zal een doel hebben!
Je kan niet het handelen van jongeren die op JijDaar avonden komen, gaan verhalen bij de stichting waarom die jongeren dat toch doen. Die verhalen zijn er, maar dat betekend niet dat het de schuld is van JijDaar. Als een medewerker steelt, dan kan je ook niet tegen zijn baas zeggen: jij deugd niet!
Tja, maar van die jeugd geeft een groot deel aan nog onbekeerd te zijn. Terwijl dat bij mensen die JijDaar-avonden bezoeken vaak anders is. Dan verwacht je ook een andere levensstijl.
Wat heeft bekering met je levenstle te makenin dit opzicht? Moeten wij niet zo leven als of wij bekeerd zijn, al zijn wij het niet? Of is niet bekeerd zijn een vrijbrief om alles te doen en te laten, want als God je bekeerd wordt toch alles vergeven? Of God bekeerd toch wanneer Hij mij wil wat ik ook uitspook in het leven? Dan kan iedereen zien dat je nog niet bekeerd bent? Ik zou daar niet zo trots op wezen en zo licht over izjn. Ik vind het verschrikkelijk om te zien hoe er door groepen jogeren uit de refokerken geleefd en gefeest wordt.
Het lijkt mij dat wij moeten leven naar Gods wet en geboden ondanks dat je misschien niet bekeerd bent. Ook de onbekeerden kan God dan gebruiken om door hun heen Zijn licht, ZIJn liefde, Zijn ...(en vul de rest maar in wat God allemaal is) te laten zien aan je naasten.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'