Bidden voor tussendoortje?

Erasmiaan

Bidden voor tussendoortje?

Bericht door Erasmiaan »

Ik at op mijn werk van de week een koek van iemand die daar op had getrakteerd en de onverwachte vraag van een collega was: "moet je daar niet voor bidden? Het valt me op dat je alleen voor boterhammen bid en voor de rest niet..."

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik even met een mond vol tanden... koek stond. Ik heb er maar iets van gemaakt in de trant van dat men dat vroeger wel deed maar dat men nu in de tijd van overvloed eigenlijk vanaf is gestapt en dat daar misschien wel iets van schuld aan onze kant ligt.

Wat vinden jullie er van? Ik heb wel eens gelezen dat men vroeger een "plichtje" deed voor een tussendoortje. Ook was er wel eens een kennis bij ons die een gebed deed voor een boterham die ze bij de koffie op at.

Ligt er schuld aan onze kant om niet voor al het eten dat we tot ons nemen te bidden (en te danken)? Leefde men vroeger meer in de afhankelijkheid van de Gever van alle goeds, wat dit betreft?
Klaio

Re: Bidden voor tussendoortje?

Bericht door Klaio »

Erasmiaan schreef:Ik at op mijn werk van de week een koek van iemand die daar op had getrakteerd en de onverwachte vraag van een collega was: "moet je daar niet voor bidden? Het valt me op dat je alleen voor boterhammen bid en voor de rest niet..."

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik even met een mond vol tanden... koek stond. Ik heb er maar iets van gemaakt in de trant van dat men dat vroeger wel deed maar dat men nu in de tijd van overvloed eigenlijk vanaf is gestapt en dat daar misschien wel iets van schuld aan onze kant ligt.

Wat vinden jullie er van? Ik heb wel eens gelezen dat men vroeger een "plichtje" deed voor een tussendoortje. Ook was er wel eens een kennis bij ons die een gebed deed voor een boterham die ze bij de koffie op at.

Ligt er schuld aan onze kant om niet voor al het eten dat we tot ons nemen te bidden (en te danken)? Leefde men vroeger meer in de afhankelijkheid van de Gever van alle goeds, wat dit betreft?
Ik wou het toch maar laten bij bidden voor de maaltijden. Waar is anders het einde? Voor ieder snoepje, chips, etc...?
freek

Bericht door freek »

Ik heb altijd geleerd dat je alleen maar mag bidden voor gezonde dingen. En tussendoortjes zijn meestal niet gezond, dus...
Havik

Bericht door Havik »

Volgens mij gaat het niet zozeer om het moment waarop je bid.
Het moment voorafgaand aan de maaltijd is vaak een rustmoment voor mensen en daarom en een goed moment om te bidden. Het helpt op deze manier ook om niet te vergeten om te bidden. Mocht je in een situatie verkeren waarbij bidden voor het eten niet praktisch is of helemaal geen rustmoment is kan je er ook voor kiezen om een ander moment te bidden.
Bij het bidden voor het eten kun je kiezen om te bidden voor die maaltijd, maar dat kun je ook op een ander moment van de dag doen. Of op een ander moment bidden/danken voor verschillende maaltijden en dingen die je tot je neemt op een dag.

Zo ben ik op school vaak niet in de gelegenheid om te bidden omdat er geen officieel lunchmoment is. Ik bid dan aan het begin van de dag voor ik naar school ga en probeer dan te bidden voor de gehele dag. De volgende bid/dank momenten zijn dan pas bij het avondeten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Ik heb altijd geleerd dat je alleen maar mag bidden voor gezonde dingen. En tussendoortjes zijn meestal niet gezond, dus...
Bekende variant: dik word je van de dingen waar je niet voor bidt...
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Nee.

Baden de discipelen voor de aren die ze plukten?

Je mag best voor al je eten bidden, maar dit is absoluut geen plicht en zegt niks over wie meer afhankelijk is. Alsof het eten zo belangrijk is... Volgens Jezus hoeven we ons daar niet zo druk om te maken, Hij geeft het ons wel. Wij moeten eerst zoeken naar zijn koninkrijk.

Wat ik graag aan mensen die voor alles wat ze eten bidden zou vragen is: Bid je ook als je niet eet? Ga je naar Hem toe met je lofprijzing, je aanbidding etc? Je kan gewoontegetrouw 50x per dag bidden, maar dat zegt nog niets.

Bid dan voortdurend en zonder ophouden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

We lezen dat Daniël 3 keer per dag bad. Dat was niet om het eten. Dat wij voor het eten bidden is om een vast bidmoment te hebben, maar zoals wij die gebruiken is niet het oorspronkelijke doel.
Rens

Bericht door Rens »

freek schreef:Ik heb altijd geleerd dat je alleen maar mag bidden voor gezonde dingen. En tussendoortjes zijn meestal niet gezond, dus...
lekkere verse fruitkcocktail...één van de zaken, naast al het andere fruit dat als tussendoortje kan dienen............maar óf je ervoor moet/mág bidden? ik ben er zélf nog steeds niet over uit....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik heb altijd geleerd dat als je voor iets niet kan bidden of danken, je het ook niet moet doen. Als je voor eten niet kan bidden / danken moet je het niet eten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Ik heb altijd geleerd dat als je voor iets niet kan bidden of danken, je het ook niet moet doen. Als je voor eten niet kan bidden / danken moet je het niet eten.
Wat bedoel je met niet kunnen bidden of danken?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ariene schreef:
Marnix schreef:
Mocht ik overwegen naar de disco te gaan (en dan niet om te evangeliseren), dan moet ik wel heel diep gezonken zijn om voor het vertrek te bidden om een zegen over die avond. Voor zaken die overduidelijk fout zijn - of die tegen je geweten indruisen - kun je geen zegen vragen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. En zo is het ook met eten. Als je weet dat iets niet goed voor je is, hoe kan je er dan voor danken? En hoe kan er gezegd worden: Voor gezonde dingen moet ik wel bidden / danken, voor ongezonde dingen niet, dat is me geleerd? Als je er niet voor moet danken, moet je het dan wel eten?

Rens, het mag maar het moet niet.
Ariene

Bericht door Ariene »

Zita schreef:
Ariene schreef:
Marnix schreef:
Mocht ik overwegen naar de disco te gaan (en dan niet om te evangeliseren), dan moet ik wel heel diep gezonken zijn om voor het vertrek te bidden om een zegen over die avond. Voor zaken die overduidelijk fout zijn - of die tegen je geweten indruisen - kun je geen zegen vragen.
Oké ik begrijp het.
Snapte even niet hoe je het bedoelde.
Guppy3

Bericht door Guppy3 »

Zo ben ik op school vaak niet in de gelegenheid om te bidden omdat er geen officieel lunchmoment is. Ik bid dan aan het begin van de dag voor ik naar school ga en probeer dan te bidden voor de gehele dag. De volgende bid/dank momenten zijn dan pas bij het avondeten.[/quote]

Ook bij mij op het werk is er geen officieel lunchmoment. Maar ik lunch wel. En ga dan ook in gebed.
Neem er gewoon de tijd voor. Soms kan het nog een goed gesprek opleveren. Soms wat sarcasme.
Soms zelfs vijandig. Best moeilijk, maar probeer het toch zou ik zeggen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik denk dat wij juist die vaste momenten zo nodig hebben.
Die momenten liggen bij ons om de maaltijd.

Wanneer je heel consequent ben kan je ook zoals Daniël 3 andere momenten kiezen, maar komt
het er dan ook echt van?

Daarnaast is mijn vraag waarom we ten diepste niet bidden in bepaalde situaties.
Ik persoonlijk merk dat ik me soms gewoon ervoor schaam, of een bepaalde angst heb.

Dat is nu over omdat ik steeds meer de rijkdom leer zien dat God naar ons omziet.
Plaats reactie