lezen

Plaats reactie
Alexander CD

lezen

Bericht door Alexander CD »

Lezen
Zo ongeveer 500 jaar geleden maakte de boekdrukkust geleidelijk opgang, vanaf die tijd waren boeken en wat later kranten een belangrijk medium voor het verspreiden van kennis en nieuws.
Pas in de tweede helft van de 20 ste eeuw moest de leesvorm steeds meer plaats maken voor de beeldvorm in de communicatie.
De reformatie is ook een 500 jaar oud, samen met het boek is de gedachte van de reformatie verspreidt en vond ingang in de harten van mensen, Goddelijke voorzienigheid vraag ik me dan af.
Openbaringen 1:3 zegt;
Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij.
Aan lezen en horen is een zaligspreking verbonden, zo te zien.
Nu we steeds meer tv zien en internetten komt alles meer in beeldvorm op ons af, we lezen minder.
We zien dat het afvallen van het geloof nu weer ongeveer gelijk op gaat met de verandering van de communicatievorm.
Wat denken jullie moeten we weer meer gaan lezen of moeten we de beeldvorm aanpassen om een betere aansluiting te krijgen bij de moderne mens, of maakt het allemaal niks uit.
Rens

Re: lezen

Bericht door Rens »

Aan de éne kant is het jammer dat de computer z'n intrede deed voor "de consument", jij en ik.

We hebben het altijd toch zónder zo'n stuk techniek afgekunt?

Aan de andere kant biedt het medium "internet" ongedachte mogelijkheden om "de mens" te bereiken met het Evangelie, daar waar het voorheen alleen mogelijk was met boek en preek.

We zien toch wat voor troep er te vinden is, vaak zelfs zónder er naar te zoeken.....je kunt natuurlijk ook zeggen: je kunt het toch weer wegklikken óók? ja, dat kán, maar ondertussen heb je het wél gezien al is het voor éventjes........

Niet iedereen staat vast genoeg in zijn/haar schoenen om niet tóch op zoek te gaan naar "informatie" die geen "informatie IS".

Echter is de techniek weer zover dat voor hén er een filter is.

Kortom, internet biedt zeer vele voordelen, maar wie staat zie dat hij niet valle................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Alexander CD schreef:We zien dat het afvallen van het geloof nu weer ongeveer gelijk op gaat met de verandering van de communicatievorm.
Kun je dat bewijzen?
Laatst gewijzigd door Mister op 29 sep 2008, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

Ik zie internet nou niet echt als hét probleem waardoor we minder gaan lezen. Je wilt niet half weten hoeveel ik lees vanaf het internet. Dus ik zie je punt niet echt.
Marco

Bericht door Marco »

Alexander CD schreef:Lezen
Zo ongeveer 500 jaar geleden maakte de boekdrukkust geleidelijk opgang, vanaf die tijd waren boeken en wat later kranten een belangrijk medium voor het verspreiden van kennis en nieuws.
Pas in de tweede helft van de 20 ste eeuw moest de leesvorm steeds meer plaats maken voor de beeldvorm in de communicatie.
De reformatie is ook een 500 jaar oud, samen met het boek is de gedachte van de reformatie verspreidt en vond ingang in de harten van mensen, Goddelijke voorzienigheid vraag ik me dan af.
Openbaringen 1:3 zegt;
Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij.
Aan lezen en horen is een zaligspreking verbonden, zo te zien.
Nu we steeds meer tv zien en internetten komt alles meer in beeldvorm op ons af, we lezen minder.
We zien dat het afvallen van het geloof nu weer ongeveer gelijk op gaat met de verandering van de communicatievorm.
Wat denken jullie moeten we weer meer gaan lezen of moeten we de beeldvorm aanpassen om een betere aansluiting te krijgen bij de moderne mens, of maakt het allemaal niks uit.
Ja, het was inderdaad goddelijke voorzienigheid dat de reformatie ondersteund kon worden met de boekdrukkunst. Zelfs al zou je kunnen stellen dat dat ergens wel logisch was: zonder boeken zou de reformatie niet geworden zijn wat het geworden is, dus 'wachtte' de reformatie op de boekdrukkunst.

Het gebruik van Openbaringen 1:3 is in dezen gezocht: als Johannes schrijft dat zalig zij zijn die de woorden van deze profetie horen of lezen en bewaren dan gaat hij daarmee niet in tegen het gebruik van internet of televisie. Het gaat hem absoluut niet om lezen of horen op zich, maar om het omgaan met de profetie.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

@ Rens,
Internet biedt inderdaad vele mogelijkheden, en je kunt er veel goeds en minder goeds lezen afgezien wat er te zien valt, you tube is erg populair.
Wat ik mij vooral afvraag is wat we met lezen binnenkrijgen anders is dan van beeld, wij leven in een beeldcultuur, naast de boodschap die men door wil geven, zijn er met beeld veel andere indrukken die de boodschap beïnvloeden.
Om wat begrijpend te lezen moet je het verstand er wel bij hebben anders begrijp je het niet, met beeld komt het over je heen je pikt eruit wat je wilt hebben of zien.
Zou dit invloed hebben op je er uit mee neemt en zo weer op het geloof?
@ mister
Bewijzen kan ik het niet, uit de geschiedenis weten we dat het reformatiegeloof samen opgegaan is met het drukken van lectuur.
In de jaren 60 werd de televisie populair en we zagen toen ook een toename van vrijzinnigheid.
@ Freek
Het internet is een medium met grote voordelen( en ook nadelen) er is veel te lezen, maar net als ik al tegen Rens schreef dat ik met afvraag of er een parallel ligt tussen lezen en geloof , doordat we met beeld andere indrukken krijgen naast de boodschap.
De Nederlander besteedt nu zijn vrije tijd ook meer voor de tv terwijl men vroeger meer met elkaar praatte en meer tijd had om te lezen, tv kijken vraagt minder inspanning dan een boek (geen roman) te lezen.
@ Marco,
Ben ik helemaal met je eens het gaat meer om het bewaren van de profetie en het ter harte nemen.
Toch zijn er ook teksten als”zalig zij die niet zien en toch geloven” en het geloof is door het horen.
En Thomas zei : als ik niet zie, en dan zegt de Here Jezus wees niet ongelovig.
Heeft het zien,lezen en horen dan toch een eigen betekenis in de bijbel?
Plaats reactie