JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Afgewezen

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef: Dit voorbeeld (en er zijn er meer) geeft denk ik wel aan dat er een tweedeling is als het gaat om de visie op de toeeigening van het heil en het aanbod van genade, en ik denk dat dit de kern is van het probleem die jij beschrijft, die verschillende visies.... en dat de onderlinge kritiek het gevolg is van die twee verschillende visies op dat standpunt.
Inderdaad. Maar het is niet 'ieder zijn eigen waarheid'.
Auto

Bericht door Auto »

Marnix schreef:Dat het blijkbaar Bijbels is en dus toch genoemd moet worden? Ik denk dat dat het belangrijkste motief is. Als de Bijbel iets leert en je ziet dat dat niet helder genoemd wordt kan je twee dingen doen: De makkelijkste weg (er eens wat van zeggen maar als er kritiek komt er vervolgens maar over zwijgen) of het toch aandacht geven. Er zijn genoeg mensen die dingen zijn gaan noemen, ook al wisten ze dat ze er problemen mee zouden krijgen. Waarom denk je bijvoorbeeld dat Van der Zwaag "afwachten of verwachten" schreef? Wat was zijn motief? Hij wist dat hij er kritiek op zou krijgen en toch zweeg hij niet. Dit voorbeeld (en er zijn er meer) geeft denk ik wel aan dat er een tweedeling is als het gaat om de visie op de toeeigening van het heil en het aanbod van genade, en ik denk dat dit de kern is van het probleem die jij beschrijft, die verschillende visies.... en dat de onderlinge kritiek het gevolg is van die twee verschillende visies op dat standpunt.
Ik denk niet dat jij mijn vragen begrepen hebt. Ik ebn bang voor dat er nu ook zaken uit zijn verband gerukt gaan worden.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik snap en begrijp wat je bedoelt Auto (met je postings over uit de Refo hoek komen en in de evangelische hoek belanden (overdoop etc.)) en zie het ook wel gebeuren. Alleen is het niet alleen maar dat mensen die vanuit de refo hoek in de evangelische hoek belanden. Het gebeurd en daar ben ik het met je eens. Maar niet iedereen is zo. En niet iedereen laat zich overdopen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Auto,

Ik begreep juist dat jij bedoelde dat refo's die naar evangelische kringen zijn gegaan, nu juist actief worden op
de Jijdaar avonden.
Heb ik dat goed begrepen?

Als dat zo is vraag ik me wel af of ze daar hun standpunten zoals bv de doop ook blijvcen handhaven.

(Ik luister alleen de lezingen, dus dan heb je daar niet zo'n zicht op)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Lassie

Bericht door Lassie »

de Jijdaar avonden worden bezocht door Refo jongeren (waarvan sommige zicht naar de evangelische hoek gaan bevinden).
Auto

Bericht door Auto »

Lassie schreef:Ik snap en begrijp wat je bedoelt Auto (met je postings over uit de Refo hoek komen en in de evangelische hoek belanden (overdoop etc.)) en zie het ook wel gebeuren. Alleen is het niet alleen maar dat mensen die vanuit de refo hoek in de evangelische hoek belanden. Het gebeurd en daar ben ik het met je eens. Maar niet iedereen is zo. En niet iedereen laat zich overdopen.
Je zit in de richting. Wat bezielt die mensen die zelf er voor kiezen om die weg te gaan om dan een stichting te gaan helpen die juist toerusting willen doen voor jongeren aan de reformatorische kant? Ik heb het vroeger zelf meegemaakt dat mensen tegen je aan staan te praten 'kies nou voor Jezus, want wat belet je nou?', 'wat houd jou nou tegen om op de knieen te gaan?' Je kan zo erg in verwarring gebracht worden dat het niet meer in werkelijkheid om Christus gaat maar om je zelf!

Ik had er net nog met iemand een gesprek over en we kwamen eigenlijk tot de conclusie: die mensen moet je echt weigeren in de organisatie en verzoeken of ze ergens anders kunnen helpen. Wil je echt aan toerusting doen binnen de reformatorische kant dan moet je dat doen met mensen die zelf er 100% in zitten. Ik denk zelf dat er daarom weinig tot geen krediet meer is, juist door deze dingen.
Auto

Bericht door Auto »

Ariene schreef:Auto,

Ik begreep juist dat jij bedoelde dat refo's die naar evangelische kringen zijn gegaan, nu juist actief worden op
de Jijdaar avonden.

Als dat zo is vraag ik me wel af of ze daar hun standpunten zoals bv de doop ook blijvcen handhaven.

Ik bedoel dat er dus refo's zijn die weg zijn gegaan naar de evangelische kringen en door de weeks actief zijn om stichtingen zoals JijDaar te helpen. Waardoor ze juist de stichting van de wal in de sloot helpen, omdat de stichting een stempel opgedrukt krijgt vanwege deze mensen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Auto schreef:
Lassie schreef:Ik snap en begrijp wat je bedoelt Auto (met je postings over uit de Refo hoek komen en in de evangelische hoek belanden (overdoop etc.)) en zie het ook wel gebeuren. Alleen is het niet alleen maar dat mensen die vanuit de refo hoek in de evangelische hoek belanden. Het gebeurd en daar ben ik het met je eens. Maar niet iedereen is zo. En niet iedereen laat zich overdopen.
Je zit in de richting. Wat bezielt die mensen die zelf er voor kiezen om die weg te gaan om dan een stichting te gaan helpen die juist toerusting willen doen voor jongeren aan de reformatorische kant? Ik heb het vroeger zelf meegemaakt dat mensen tegen je aan staan te praten 'kies nou voor Jezus, want wat belet je nou?', 'wat houd jou nou tegen om op de knieen te gaan?' Je kan zo erg in verwarring gebracht worden dat het niet meer in werkelijkheid om Christus gaat maar om je zelf!

Ik had er net nog met iemand een gesprek over en we kwamen eigenlijk tot de conclusie: die mensen moet je echt weigeren in de organisatie en verzoeken of ze ergens anders kunnen helpen. Wil je echt aan toerusting doen binnen de reformatorische kant dan moet je dat doen met mensen die zelf er 100% in zitten. Ik denk zelf dat er daarom weinig tot geen krediet meer is, juist door deze dingen.
Ik begrijp daardoor wel beter de kritiek.
Wist niet dat dit aan de orde was.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik kom zelf ook uit de refo hoek. Ben daar zelf in opgegroeid (vrij breed opgevoed/gegroeid). Voel me nu geen refo. Maar meer refoevangelische Christen. Zelf ga ik naar een Protestants Evangelische gemeente. Omdat ik zelf als kind gedoopt ben, ga ik me zelf niet laten dopen in de geloofsdoop. Puur omdat dit niet in de weg staat met de relatie die ik heb met God. Terwijl ik daar toch wel een poos heb over na zitten denken (puur omdat ik ook geen belijdenis heb afgelegd).

En ik kom ook nog weleens op de Jijdaar avonden. Heerlijk te zingen en te bidden met elkaar, door de weeks. Mensen te ontmoeten etc.

Sommige mensen gaan naar de jijdaaravonden om Jezus te ontmoeten. Persoonlijk vindt ik niet echt een plek om Jezus te ontmoeten. Wel om hem te leren kennen. De ontmoeting met Jezus is iets voor in de binnenkamer.
Lassie

Bericht door Lassie »

Maar wat jij verwoord Auto, dat herken ik niet zo zeer op de Jijdaar avonden. Ik weet niet op welke Jijdaaravonden jij dat proeft?
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb geleerd dat er een indicatieve en een imperatieve heiligmaking is. Precies hetzelfde wat Democritus duidelijk gemaakt heeft (overigens een prachtig boek van Piper, veel boek voor weinig geld!).
Vanuit het Woord zijn dit eenvoudige lessen die we in heel wat kerken hard nodig hebben.
Als dat aansluit bij je bevinding of andersom heb je weer wat geleerd.
Woord en Geest Gijs, daarna is het fijn als je bepaalde lessen uit ondervinding mag kennen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Auto schreef: Je zit in de richting. Wat bezielt die mensen die zelf er voor kiezen om die weg te gaan om dan een stichting te gaan helpen die juist toerusting willen doen voor jongeren aan de reformatorische kant? Ik heb het vroeger zelf meegemaakt dat mensen tegen je aan staan te praten 'kies nou voor Jezus, want wat belet je nou?', 'wat houd jou nou tegen om op de knieen te gaan?' Je kan zo erg in verwarring gebracht worden dat het niet meer in werkelijkheid om Christus gaat maar om je zelf!

Auto schreef:
Ariene schreef:Auto,

de Jijdaar avonden.

Ik bedoel dat er dus refo's zijn die weg zijn gegaan naar de evangelische kringen en door de weeks actief zijn om stichtingen zoals JijDaar te helpen. Waardoor ze juist de stichting van de wal in de sloot helpen, omdat de stichting een stempel opgedrukt krijgt vanwege deze mensen.

Wat een suggestieve kletskoek.
Welk nut dienen zulke postings nou?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Auto schreef:
freek schreef:
Auto schreef:Ik heb n.a.v. een gesprek met iemand van de week de vraag over gehouden: waarom trekt (in dit geval) de lezingen van JijDaar dan toch weer mensen aan die een rol er bij gaan spelen die vanuit de reformatorische kerken de evangelische wereld zijn binnen gewandeld en zich hebben laten overdopen? En vervolgens in gesprekken dan toch weer een aantal zaken benadrukken die in de reformatorische wereld toch onder verdenking staan en dan juist alle vooroordelen weer weten te bevestigen.
Ik begrijp je post niet helemaal Auto. Kun je hem verduidelijken?
Vanuit Reformatorische kant wordt zeer argwanend en afkeurend naar stichting JijDaar gekeken. (Getuige de vele artikelen en reacties die er al verschenen zijn). Vervolgens wordt er een avond gehouden en wie zie je daar rondlopen en wie helpen met de organisatie? Mensen die opgegroeid zijn in een reformatorische kerk en op een gegeven moment moeite hadden met verschillende uitleggingen inzake kinderdoop, uitverkiezing en liederen keuze. Ze komen in aanraking met evangelische gemeenten en laten zich overdopen en komen vervolgens in de klem doordat het overdopen niet wordt geaccepteerd binnen de reformatorische kerken en vervolgens vertrekken ze. Dan komt er een stichting die voornamelijk gericht is op de jeugd binnen de reformatorische kerken om ze toe te rusten, het evangelie te zaaien en vragen van die jongeren te beantwoorden. Tot nu toe gaat het nog, maar dan komen de eerder genoemde mensen in beeld die de stichting vervolgens willen helpen en gaan in de openbaarheid helpen. En dit versterkt dus (mijn insziens) de achterdocht van de reformatorische kerken richting zulke stichtingen. En dan komt een punt waar wij niet uit kwamen, wat speelt er bij deze mensen om op de voorgrond zo aanwezig te zijn? Je kan toch verwachten dat hier een lading kritiek uit voorkomt? Dan kan de leiding een mooi uitgangspunt hebben, maar beneden op de werkvloer wordt er wel aandacht gevestigd op de vrije wil van de mens dat ze 'moeten' kiezen voor Jezus. Waarom laat zo'n stichting dat dan toe? Dit is vragen om moeilijkheden en problemen? (En dan kan iedereen wel te keer gaan over dat bepaalde Reformatorische kerken zo afwijzen en vol kritiek zitten, maar het probleem zit er wel)

Die mensen weten toch dat dit problemen gaat geven, wat zijn dan hun motieven?
Oke. Bedoel je het zo. Je hebt wel een punt, denk ik. Maar een béétje suggestief is dit wel. Het feit dat mensen zich hebben laten overdopen en evangelisch zijn geworden, vind men over het algemeen nog tot daar aan toe. Het bezwaar richt zich - naast inhoudelijke punten - veel sterker op een nieuwe levenstijl. Als ik soms kijk hoe sommige mensen op een JijDaar-avonden alleen al gekleed gaan, dan kan ik het wantrouwen wel voorstellen. Maar anderzijds, als kerken daar niet doorheen kunnen prikken, dan zegt dat ook wel iets.

Verder weet ik niet in hoeverre de ex-refo's in JijDaar een bezwaar vormen voor de kerken. Het enige dat ik van ex-refo's die nu evangelisch zijn weet, is hun drammerige visie op de doop. En in dat opzicht kan ik de afkeer van kerken wel begrijpen. Ik vind het beroerder dat de boodschap die op JijDaar-avonden klinkt óók het voorwerp van kritiek is.
Lassie

Bericht door Lassie »

Dit (h)erken ik totaal niet van mezelf.

Kleding? leg eens uit?
Ariene

Bericht door Ariene »

Lassie schreef:Dit (h)erken ik totaal niet van mezelf.

Kleding? leg eens uit?
Ik herken het ook niet echt op de foto's, maar wellicht wordt de broek bedoeld?
Gesloten