memento schreef:MATERIALISME is een oorzaak
God-loosheid is de oorzaak. De kerken zitten vol met mensen die openlijk belijden niet te geloven. En wij verwachten dat ze wel een godzalig leven leiden? Zonder God is alles wat een mens doet zonde, en het mag een wonder van Gods weerhoudende genade heten dat het niet erger is dan het nu is!
Wil je mensen weerhouden van het kwade, hou dan op met standaard-termen als "Wij alleen liggen in Adam, onze eerste vader, verloren", maar maak het persoonlijk: Jij gaat verloren, want jij zondigt!
NOTA BENE!
Men dient de kerkelijke tucht toe op allerlei zonden, en wat men zonden vindt, maar niet op de zonde, die in zekere zin de hoofdzonde is, namelijk de zonde tegen het eerste gebod: "Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben". Ongeloof is zonde tegen het eerste gebod!
En de historische reden hiervoor gaat terug zelfs voor de Dortse synode, tot ongeveer 1576. Toen ging de overheid de vingers in kerk zaken steken, en wilde kerkeraden, tijdens de geloofsbelijdenis, verbieden vragen te stellen over de staat van het hart, en het leven. Ze moesten, vond de overheid, alleen een academische belijdenis behandelen.
Niet dat de kerkeraden zich aan die regel hielden, in elk geval (nog) niet in die tijd. Maar nu blijkbaar wel, want Jan en alleman mag belijdenis doen, zonder de betekenende zaak in het hart te hebben. Met belijdt een brood-Christus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.