JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Afgewezen

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:Ander, we dwalen af.
Nog even voor de goede orde:
Ander schreef:-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
De dominee suggereert hier een verschil dat er niet is. Alsof iemand die zegt dat je verloren gaat als je je niet bekeert, de doodstaat zou ontkennen!
En alsof hij niet weet dat het woord 'verloren' in de uitdrukking 'verloren gaan' iets anders betekent dan in de uitdrukking 'verloren liggen'.
::please
ds. Lohuis in hervormde kerkbode schreef:Verder kreeg ik van iemand een boekje dat is uitgedeeld door de stichting Heart Cry. het heet 'Honger en dorst naar herleving' en is geschreven door O. J. Smith. Smith is iemand die staat in de traditie van C.G. Finney. Finney is iemand die de vrije wil leert. Arminianen en remonstranten moesten nooit iets hebben van de totale verdorvenheid van de mens. Augustinus en de Dordtse Synode hebben hen bestreden. het geeft op z'n minst te denken dat de stichting Heart Cry zijn bezoekers dit boekje geeft.
Die dominee die ik citeer had denk ik dezelfde angst als ds. Lohuis. Begrijp je me nu? En zeg geen nee! :)
Dat denk ik ook ja. Daarom ging hij voor het gemak mensen die zeggen dat je je moet bekeren, omdat je anders verloren gáát, maar vast beschuldigen van arminianisme en alles wat daarbij hoort. En dát vind ik laakbaar.
Dat is wat je heel vaak ziet gebeuren: wrijf je tegenstander een standpunt aan waar hij zich niet in herkent, en ga hem vervolgens beschuldigen!
(Vooral in de GGiN zijn ze daar erg goed in, sorry dat ik het moet zeggen.)
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef: Dat denk ik ook ja. Daarom ging hij voor het gemak mensen die zeggen dat je je moet bekeren, omdat je anders verloren gáát, maar vast beschuldigen van arminianisme en alles wat daarbij hoort. En dát vind ik laakbaar.
Dat is wat je heel vaak ziet gebeuren: wrijf je tegenstander een standpunt aan waar hij zich niet in herkent, en ga hem vervolgens beschuldigen!
Dit vind ik nu echt flauwekul. Sorry dat ik het moet zeggen. Volgens mij ben jij nu aan het doen waar je de dominee van beschuldigt, maar dan andersom. Kom op zeg...

('t wordt overigens tijd voor een nieuw topic, we dwalen wel erg af.)
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Jij misschien, maar er wordt ook zeker nog over de stichtingen gesproken hier.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Afgewezen schreef: Dat denk ik ook ja. Daarom ging hij voor het gemak mensen die zeggen dat je je moet bekeren, omdat je anders verloren gáát, maar vast beschuldigen van arminianisme en alles wat daarbij hoort. En dát vind ik laakbaar.
Dit vind ik nu echt flauwekul. Sorry dat ik het moet zeggen. Volgens mij ben jij nu aan het doen waar je de dominee van beschuldigt, maar dan andersom. Kom op zeg...

('t wordt overigens tijd voor een nieuw topic, we dwalen wel erg af.)
Ja, en zo kunnen we nog uren doorgaan. Maar kort samengevat: het is knap als een predikant kans ziet uit een volkomen rechtzinnige uitdrukking een neiging tot arminianisme te destilleren.
En verder laat ik het erbij, want op de een of andere manier lukt het me niet tot je door te dringen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

:bobo

Discussie Afgewezen-Ander die nergens over gaat, dan nog onze die-hard Heart-Cry fans die het laatste woord moeten hebben...

:bobo ::please

:lock
Klaio

Bericht door Klaio »

Erasmiaan schreef::bobo

Discussie Afgewezen-Ander die nergens over gaat, dan nog onze die-hard Heart-Cry fans die het laatste woord moeten hebben...

Door te pleiten voor een slotje is het wel duidelijk wie het laatste woord in dit topic wil hebben...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Klaio schreef:

Door te pleiten voor een slotje is het wel duidelijk wie het laatste woord in dit topic wil hebben...
;)
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Omdat jullie offtopic gaan en hier neit meer over willen discuseren, moet dan gelijk het topic dicht?
Is dat niet een beetje egoistisch? Er zijn ook nog anderen die heir discuseren en WEL ontopic blijven.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Klaio

Bericht door Klaio »

Lapressa schreef:Omdat jullie offtopic gaan en hier neit meer over willen discuseren, moet dan gelijk het topic dicht?
Is dat niet een beetje egoistisch? Er zijn ook nog anderen die heir discuseren en WEL ontopic blijven.
Werk voor je aan de winkel, Afgewezen!!!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De discussie gaat wel ergens over en past in feite ook nog wel in deze topic. Het gaat er namelijk over hoe je iemand op een subtiele manier (theologisch) verdacht kunt maken!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:

De discussie gaat wel ergens over en past in feite ook nog wel in deze topic. Het gaat er namelijk over hoe je iemand op een subtiele manier (theologisch) verdacht kunt maken!
:jongle

Ik zie het meer als spijkers op laag water zoeken, maar goed, dat is mijn mening.
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:Discussie Afgewezen-Ander die nergens over gaat
Volgens mij is het juist een van de kernpunten, Erasmiaan. Jammer dat je dát niet wilt zien.
Afgewezen schreef:En verder laat ik het erbij, want op de een of andere manier lukt het me niet tot je door te dringen.
Lijkt me wel verstandig, Afgewezen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ariene schreef:
de Daniel van 19-09-08 schreef:Klein en ootmoedig

In de reacties valt op dat diverse jongeren mijn kritiek best goed kunnen volgen, maar de vinger leggen bij de lauwheid in de eigen gemeente. Juist om die reden zoeken jongeren het elders. Daar hebben ze een punt. In de Gereformeerde Gemeenten heerst lauwheid, er is achterdocht en kritiek, heb ik de vorige keer geschreven. Onvoldoende aandacht voor heiligmaking is misschien wel de meest gehoorde kritiek.
Het zou niet goed zijn om dit direct af te doen als vijandschap tegen de waarheid.
eerlijk reactie! Waardeer ik.

Maar, wie dat gelooft en belijdt, gaat het intussen niet ergens anders zoeken. Integendeel, die voelt zich juist meer verbonden aan de gemeente(n) waarin de Heere een plaats gaf.
Trouw-zijn is Bijbels.
Is het fout om éen avond in de maand naar zo'n avond te gaan? Is dat direct ontrouw zijn aan de kerk?
Er zijn ook jongerenavonden die geen inhoud hebben, maar waar mensen maandelijks samenkomen om met elkaar wat te drinken en te praten.
Is dat dan ook ontrouw, of zit de ontrouw in de lezing?
Persoonlijk vind ik het te zwart wit, wat is jullie mening?

Heiligmaking
Daarbij blijf ik inhoudelijk bezwaren houden tegen avonden en conferenties van Jij daar! en Heart Cry. Waarom? Omdat de mens daar zoveel moet.
Twee voorbeelden. Jij daar! organiseert van tijd tot tijd Zingkringen. Je hoort er psalmen, maar ook opwekkingsliederen met bijbehorend handgeklap. Tijdens de Zingkringen worden door jongeren en ouderen getuigenissen afgelegd van hun bekering of hun leven met God. De zaal wordt opgeroepen om deze mensen na te volgen: “Wat heb jij deze week voor de Heere gedaan?” of “En nu jij: Wie ben je? Wat doe je? Wat is het resultaat?”
Dhr.L Kroon is op een jijdaar avond geweest bij Dhr. Westerduin.
Waarom nu een reactie op de Zingkring?
Ik heb deze nooit gehoord omdat het mij gaat om de lezingen dus kan er niet over oordelen.
maar terwijl de discussie gaat over de lezingen haalt hij opeens de zingkring aan...

Over de rest is denk al genoeg gesproken.
Gisteren juist een preek gehoord over de DL hoofdstuk 5
Wanneer je een kind van God ben zit de duivel niet meer op de troon maar God.
Wel hebben we nog de strijd met eigen vlees, maar we leven niet meer onder de heerschappij van de duivel!
Leef daar dan ook naar.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:Discussie Afgewezen-Ander die nergens over gaat
Volgens mij is het juist een van de kernpunten, Erasmiaan. Jammer dat je dát niet wilt zien.
Afgewezen schreef:En verder laat ik het erbij, want op de een of andere manier lukt het me niet tot je door te dringen.
Lijkt me wel verstandig, Afgewezen.
Heb een nieuwe topic geopend:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=7593
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:
Tiberius schreef:
BJD schreef:[De laatste zin van de meditatie "Moge......"

Afsluiten met een "wensende zin". Dit is volgens mij het tegenovergestelde van aanbieden, oproepen. Dat is iets wat je vaak tegen komt... maar misschien is dit wel het kenmerkende voor velen preken van de GG (dat zeg ik als leek?)
Het artikel van Laurens is geen meditatie en ook niet zo bedoeld.
Ik heb het dan ook over de meditatie voorin het blad, (anders zou het ook niet off-topic zijn :hum )
Ik heb de betreffende meditatie inmiddels gelezen (de laatste alinea enkele zelfs), maar ik begrijp nog steeds je probleem niet.
Overigens is een meditatie niet hetzelfde als een preek, zoals je lijkt te suggereren.
Gesloten