Wat heeft ds. vd Meij nu met deze discussie te maken en welke avonden bedoel je dan?Lapressa schreef:Het gaat nu niet om mij, maar ik vind dat een fundamenteel gegeven aangaande de kritiek die mensen dan leveren. OP die avonde heb ik wel is vaders uit de kerk van mijn oudersgeizen, kerkenraads leden uit de Ger.Gem van Woerden, ds. v.d. Meij ook. Ds. v.d. Meij is het ook niet inhoudelijk met alles eens, maar hij heeft tenminste wel in geinvesteerd voor hij zijn mening gaf en dat vind ik een essentieel punt als ik een commentaar van iemand er op lees.Erasmiaan schreef:Nee, maar jij wel.
JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Ps 66:16 Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.Wilhelm schreef: Maar er zal wel degelijk op grond van de Schrift beargumenteerd moeten worden waarom elementen in een dienst / bijeenkomst als getuigen en klappen niet goed zouden zijn.
Berijmde versie ps 47:
1
Juicht, o volken, juicht,
Handklapt en betuigt
Onze God uw vreugd,
Weest te zaâm verheugd,
Zingt des Hoogsten eer,
Buigt u voor Hem neer.
Alles ducht Zijn kracht,
Alles vreest Zijn macht.
Zijne Majesteit
Maakt haar heerlijkheid
Over 't rond der aard'
wijd en zijd vermaard.
Niet echt een bewijs overigens, want in de onberijmde versie staat niets over handklappen

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
De 'belangrijkste' vergeet je: Romeinen 8: 37 "Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft."Gian schreef:Ro 3:4 Dat zij verre. Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig; gelijk als geschreven is: Opdat Gij gerechtvaardigd wordt in Uw woorden, en overwint, wanneer Gij oordeelt.
Ro 12:21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
1Jo 2:14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk, en het Woord Gods blijft in u, en gij hebt den boze overwonnen.
1Jo 4:4 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is, dan die in de wereld is.
1Jo 5:4 Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.
1Jo 5:5 Wie is het, die de wereld overwint, dan die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God?
1Co 15:57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.
Opb 2:7 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.
Opb 2:11 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, zal van den tweeden dood niet beschadigd worden.
Opb 2:17 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt.
Opb 2:26 En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen;
Opb 3:5 Die overwint, die zal bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitdoen uit het boek des levens, en Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen.
Opb 3:12 Die overwint, Ik zal hem maken tot een pilaar in den tempel Mijns Gods, en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven den Naam Mijns Gods, en de naam der stad Mijns Gods, namelijk des nieuwen Jeruzalems, dat uit den hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwen Naam.
Opb 3:21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
Opb 21:7 Die overwint, zal alles beerven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.
Het gaat over JijDaar en het is een voorbeeld van iemand die eerst onderzoekt voor hij een mening verspreidAuto schreef:Wat heeft ds. vd Meij nu met deze discussie te maken en welke avonden bedoel je dan?Lapressa schreef:Het gaat nu niet om mij, maar ik vind dat een fundamenteel gegeven aangaande de kritiek die mensen dan leveren. OP die avonde heb ik wel is vaders uit de kerk van mijn oudersgeizen, kerkenraads leden uit de Ger.Gem van Woerden, ds. v.d. Meij ook. Ds. v.d. Meij is het ook niet inhoudelijk met alles eens, maar hij heeft tenminste wel in geinvesteerd voor hij zijn mening gaf en dat vind ik een essentieel punt als ik een commentaar van iemand er op lees.Erasmiaan schreef:Nee, maar jij wel.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Grace, dank voor je duidelijke uiteenzetting.
Toch nog een enkele opmerking
Als er in de Saambinder artikelen staan die zeer defensief van toon zijn , dan heb ik daar altijd wat moeite mee.
Een eerlijke stukje zelfreflectie en zelfkritiek is heel leerzaam voor een ieder persoonlijk en is ook onmisbaar voor welk kerkverband dan ook.
M.i. geldt dit ook voor stichtingen als Heart Cry en Jij Daar.
Je weet mijn opstelling tov deze stichtingen zoals we deze ook wel per pb hebben besproken.
Maar toch , als je communiceert heb je een zender en een ontvanger.
Hoe komt het toch dat er zovelen zijn die de Boodschap anders opluisteren als die door stichtingen als Heart Cry bedoelt zijn.
Zou het dan toch voor de stichting geen vraag moeten zijn ; “brengen wij de zaken wel op een goede manier aan de orde, of zijn we in onze Boodschap toch niet duidelijk en helder genoeg.? ”
Of misschien wel dat we bepaalde uiterlijke gebruiken zo invullen dat er velen zijn van de doelgroep die zich hieraan stoten ?
Die zelfkritische houding mis ik vaak, en ik denk dat deze stichtingen er goed aan doen om de opmerkingen en kritiek heel serieus te nemen , en misschien wel een moeten erkennen , dat bepaalde onderwerpen toch niet duidelijk genoeg, of misschien toch wat te eenzijdig uit de verf komen.
Dit zou enkel maar ten goede komen ook aan een stichting als Heart Cry.
Want , en dat is voor mij wel een positieve constatering; over de SRA avonden wordt niet meer gesproken in de artikelen in de Daniël , dus waarschijnlijk is de kritiek richting die avonden toch afgenomen, en is men tot de conclusie gekomen dat er daar hele goede en leerzame lezingen worden gehouden.
Toch nog een enkele opmerking
Als er in de Saambinder artikelen staan die zeer defensief van toon zijn , dan heb ik daar altijd wat moeite mee.
Een eerlijke stukje zelfreflectie en zelfkritiek is heel leerzaam voor een ieder persoonlijk en is ook onmisbaar voor welk kerkverband dan ook.
M.i. geldt dit ook voor stichtingen als Heart Cry en Jij Daar.
Je weet mijn opstelling tov deze stichtingen zoals we deze ook wel per pb hebben besproken.
Maar toch , als je communiceert heb je een zender en een ontvanger.
Hoe komt het toch dat er zovelen zijn die de Boodschap anders opluisteren als die door stichtingen als Heart Cry bedoelt zijn.
Zou het dan toch voor de stichting geen vraag moeten zijn ; “brengen wij de zaken wel op een goede manier aan de orde, of zijn we in onze Boodschap toch niet duidelijk en helder genoeg.? ”
Of misschien wel dat we bepaalde uiterlijke gebruiken zo invullen dat er velen zijn van de doelgroep die zich hieraan stoten ?
Die zelfkritische houding mis ik vaak, en ik denk dat deze stichtingen er goed aan doen om de opmerkingen en kritiek heel serieus te nemen , en misschien wel een moeten erkennen , dat bepaalde onderwerpen toch niet duidelijk genoeg, of misschien toch wat te eenzijdig uit de verf komen.
Dit zou enkel maar ten goede komen ook aan een stichting als Heart Cry.
Want , en dat is voor mij wel een positieve constatering; over de SRA avonden wordt niet meer gesproken in de artikelen in de Daniël , dus waarschijnlijk is de kritiek richting die avonden toch afgenomen, en is men tot de conclusie gekomen dat er daar hele goede en leerzame lezingen worden gehouden.
-Is het ook niet erg lastig dat de ervaring binnen de gevestigde 'rechtse' kerken is dat er weinig gehoord wordt van het ware werk Gods terwijl het bij HC en JijDaar toch wel, naar het schijnt, komt tot een bloeiend geestelijk leven?
-Is het niet erg lastig dat er veel gesproken wordt over heiligmaking en de opwas daarin terwijl de uiterlijke vorm (ik spreek over wat ik zie op video's van deze bijeenkomsten en van wat ik zie bij mensen in mijn omgeving die zich ophouden met deze stichtingen) nu niet strookt met wat er in de 'rechtse' kerken voorgehouden wordt m.b.t. uiterlijkheden en het uiten van je geloof.
-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
En Wilhelm, ik kan nog wat leren van je manier van posten. Jij spaart de kool en de geit. Misschien niet verkeerd, maar toch kan ik mensen wel begrijpen die stellen dat iets of goed of fout is. Een verschil tussen waarheid en leugen. Daar zit niets tussen want een halve waarheid is een hele leugen. Daarom begrijp ik afkeurende reacties wel.
-Is het niet erg lastig dat er veel gesproken wordt over heiligmaking en de opwas daarin terwijl de uiterlijke vorm (ik spreek over wat ik zie op video's van deze bijeenkomsten en van wat ik zie bij mensen in mijn omgeving die zich ophouden met deze stichtingen) nu niet strookt met wat er in de 'rechtse' kerken voorgehouden wordt m.b.t. uiterlijkheden en het uiten van je geloof.
-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
En Wilhelm, ik kan nog wat leren van je manier van posten. Jij spaart de kool en de geit. Misschien niet verkeerd, maar toch kan ik mensen wel begrijpen die stellen dat iets of goed of fout is. Een verschil tussen waarheid en leugen. Daar zit niets tussen want een halve waarheid is een hele leugen. Daarom begrijp ik afkeurende reacties wel.
Ander, Hier raak je een kern van de zaak!Ander schreef:-Is het ook niet erg lastig dat de ervaring binnen de gevestigde 'rechtse' kerken is dat er weinig gehoord wordt van het ware werk Gods terwijl het bij HC en JijDaar toch wel, naar het schijnt, komt tot een bloeiend geestelijk leven?
Nee, dit vind ik een onjuiste voorstelling van zaken. 'Verloren gaan' betekent naar de hel gaan. In die zin liggen wij niet verloren zolang we nog in de genadetijd zijn.Ander schreef:-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
Om met een dergelijk woordspel een ander van onrechtzinnigheid te betichten, vind ik niet zo fair.
Nee, dit is meer dan een woordspel. Je gebruikt gelijk zwaar geschut, jammer, ik probeerde juist heel voorzichtig te zijn dit keer. (lukt me niet altijd, dat weet je)Afgewezen schreef:Nee, dit vind ik een onjuiste voorstelling van zaken. 'Verloren gaan' betekent naar de hel gaan. In die zin liggen wij niet verloren zolang we nog in de genadetijd zijn.Ander schreef:-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
Om met een dergelijk woordspel een ander van onrechtzinnigheid te betichten, vind ik niet zo fair.
Eens, anderzins moeten we misschien erkennen dat men in de gevestigde kerken niet durft te spreken , omdat ze niet geheel aan de cultuur gebonden maatlat voldoen. Dit kan heel veel strijd geven en dit is m.i. helaas het gevolg van een gesystematiseerde bevindelijke heilsweg, waar er velen , en echt ik meen dat en ik ervaar dat ook in mijn omgeving, dat er velen tegen deze zaken aanlopen.Ander schreef:-Is het ook niet erg lastig dat de ervaring binnen de gevestigde 'rechtse' kerken is dat er weinig gehoord wordt van het ware werk Gods terwijl het bij HC en JijDaar toch wel, naar het schijnt, komt tot een bloeiend geestelijk leven?
Deze drempels kennen ze bij stichtingen als deze niet.
Ander, als je nu let op de uiterlijkheden binnen je eigen kerkverband, als je bv Groningen tov Katwijk stelt, of Kruiningen tov Apeldoorn, ook dan zie je dat binnen een kerkverband uiterlijkheden al heel plaatselijk bepaald zijn , dus ik begrijp je wel , maar eerlijk gezegd is het geen steekhoudend argument.-Is het niet erg lastig dat er veel gesproken wordt over heiligmaking en de opwas daarin terwijl de uiterlijke vorm (ik spreek over wat ik zie op video's van deze bijeenkomsten en van wat ik zie bij mensen in mijn omgeving die zich ophouden met deze stichtingen) nu niet strookt met wat er in de 'rechtse' kerken voorgehouden wordt m.b.t. uiterlijkheden en het uiten van je geloof.
Wat ik weet van de stichtingen , is dat ze leren dat de mens van nature verloren ligt. Dus dit gaat niet op.-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
Het gevaar dat de stichtingen te veel vermogens aan de mens toedichten is net zo groot als het zelfde gevaar onder veel prediking waar mensen niets te horen krijgen van hun verantwoordelijkheid om zich te bekeren en te geloven , zodat een gemeente in lijdelijkheid inslaapt.
Misschien is dat ook het onbegrip naar elkaar toe, als ze beiden iets van elkaar zouden leren , kom je misschien wel op het juiste evenwicht uit.
Want let wel , en dat erkent Laurens Kroon ook, dat er heel wat mis is in de kerken , daar zijn we het toch allen wel over eens.
Wat de oplossing dan zou moeten zijn , en ofdat in en vorm moet zoals Heart Cry dat doen , daar is verschil van mening over.
Weet je wat het is , probeer nu de verkondiging van Gods Woord en de ruimte die er is in een Schriftuurlijk belijden , nu eens te zien in het licht van Gods wereldwijde kerk.En Wilhelm, ik kan nog wat leren van je manier van posten. Jij spaart de kool en de geit. Misschien niet verkeerd, maar toch kan ik mensen wel begrijpen die stellen dat iets of goed of fout is. Een verschil tussen waarheid en leugen. Daar zit niets tussen want een halve waarheid is een hele leugen. Daarom begrijp ik afkeurende reacties wel.
Dan zijn er christenen in China, Korea of Pakistan , die wij absoluut in veel zaken niet kunnen begrijpen. Maar we durven niet te zeggen dat Gods Geest niet in deze mensen werkt.
Als we het hebben over mede christenen in Europa, dan spreken we over accenten die acceptabel zijn , en dat we de verschillende culturen onder ogen moeten blijven zien , ook als het om westerse christenen gaat.
Als we het hebben over christenen in Nederland, dan weten we precies waar ze aan moeten voldoen en wat ze exact moeten leren. En daar heb ik nu moeite mee.
Zo is het niet , Gods Geest is veel breder en werkt veel rijker als dat wij in onze gezegende reformatorische traditie willen en kunnen zien.
Het moet gaan om de grondwaarheden in de Schrift: Christus verzoenend bloed als Enig middel tot behoud voor een zondig mensenkind.
Waar dit gevonden wordt dan zal er enige (h)erkenning moeten kunnen zijn. Geen andere naam onder de hemel gegeven door welke wij kunnen zaligworden dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.
En die leer hoor je breder dan enkel in onze reformatorisch traditie, hoe waardevol en gezegend en onopgeefbaar die traditie voor mij ook is.
Te meer omdat ik geloof dat de Heere dit gereformeerd gedachtengoed zoals dat geleerd wordt in ons Nederlands reformatorische volksdeel, rijk heeft willen zegenen.
Maar de Heere heeft meer dan ene zegen.
Je gaat niet inhoudelijk in op wat ik zeg. Waaróm is het meer dan een woordspel?Ander schreef:Nee, dit is meer dan een woordspel. Je gebruikt gelijk zwaar geschut, jammer, ik probeerde juist heel voorzichtig te zijn dit keer. (lukt me niet altijd, dat weet je)Afgewezen schreef:Nee, dit vind ik een onjuiste voorstelling van zaken. 'Verloren gaan' betekent naar de hel gaan. In die zin liggen wij niet verloren zolang we nog in de genadetijd zijn.Ander schreef:-Mijn dominee van vroeger zei al: in sommige kringen preken ze dat je verloren gaat wanneer je je niet bekeerd, in sommige kringen preken ze dat je verloren ligt. Een wezenlijk verschil wat zich uit in de manier van voorstellen van de boodschap. Ik denk dat hier ook wel één van de pijnpunten ligt.
Nee, dit is een simpele voorstelling van zaken die geen recht doet aan de werkelijkheid. Dus haal de aan de cultuurgebonden maatlat weg en het geestelijk leven zal opbloeien. Je zult begrijpen dat ik hier niet in mee kan. Dit doet ook tekort aan Gods krachtige hand. Hij laat Zich niet leiden door een vermeende cultuurgebonden meetlat.Wilhelm schreef: Eens, anderzins moeten we misschien erkennen dat men in de gevestigde kerken niet durft te spreken , omdat ze niet geheel aan de cultuur gebonden maatlat voldoen. Dit kan heel veel strijd geven en dit is m.i. helaas het gevolg van een gesystematiseerde bevindelijke heilsweg, waar er velen , en echt ik meen dat en ik ervaar dat ook in mijn omgeving, dat er velen tegen deze zaken aanlopen.
Deze drempels kennen ze bij stichtingen als deze niet.
Helaas is het mijn eigen kerkverband ook binnengedrongen. Daar geldt dus hetzelfde voor. Toch is de liedkeuze binnen samenkomsten in Groningen, Apeldoorn, Genemuiden en Waardenburg anders als die op avonden die ik gezien heb. Zo zouden er vast meer voorbeelden zijn.Wilhelm schreef:Ander, als je nu let op de uiterlijkheden binnen je eigen kerkverband, als je bv Groningen tov Katwijk stelt, of Kruiningen tov Apeldoorn, ook dan zie je dat binnen een kerkverband uiterlijkheden al heel plaatselijk bepaald zijn , dus ik begrijp je wel , maar eerlijk gezegd is het geen steekhoudend argument.
Natuurlijk, het gaat om het evenwicht. Daar hebben we het al heel vaak over gehad. Ik heb letterlijk iemand horen zeggen dat ik mijn kinderen in de klas niet moet vertellen dat ze een nieuw hart nodig hebben, maar dat ze moeten geloven. Ik kom dan dicht bij veronderstelde wedergeboorte i.p.v. een verloren mens die hartvernieuwende genade nodig heeft.Wilhelm schreef: Wat ik weet van de stichtingen , is dat ze leren dat de mens van nature verloren ligt. Dus dit gaat niet op.
Het gevaar dat de stichtingen te veel vermogens aan de mens toedichten is net zo groot als het zelfde gevaar onder veel prediking waar mensen niets te horen krijgen van hun verantwoordelijkheid om zich te bekeren en te geloven , zodat een gemeente in lijdelijkheid inslaapt.
Misschien is dat ook het onbegrip naar elkaar toe, als ze beiden iets van elkaar zouden leren , kom je misschien wel op het juiste evenwicht uit.
Want let wel , en dat erkent Laurens Kroon ook, dat er heel wat mis is in de kerken , daar zijn we het toch allen wel over eens.
Wat de oplossing dan zou moeten zijn , en ofdat in en vorm moet zoals Heart Cry dat doen , daar is verschil van mening over.
O Wilhelm, pas was ik in een werelddeel en heb ik christenen gesproken die in mijn kerk niet zouden passen. Maar ik leef in Nederland en ik heb liefde voor het gedachtegoed van het Nederlandse reformatorische volksdeel wat, zoals je zelf al zegt, rijk gezegend is geworden. Ik vind het niet juist om te zeggen: In Korea leggen ze ook andere accenten dus Heart Cry mag dat ook. Nee, we zijn hier in Nederland.Wilhelm schreef: Als we het hebben over mede christenen in Europa, dan spreken we over accenten die acceptabel zijn , en dat we de verschillende culturen onder ogen moeten blijven zien , ook als het om westerse christenen gaat.
Als we het hebben over christenen in Nederland, dan weten we precies waar ze aan moeten voldoen en wat ze exact moeten leren. En daar heb ik nu moeite mee.
Zo is het niet , Gods Geest is veel breder en werkt veel rijker als dat wij in onze gezegende reformatorische traditie willen en kunnen zien.
Het moet gaan om de grondwaarheden in de Schrift: Christus verzoenend bloed als Enig middel tot behoud voor een zondig mensenkind.
Waar dit gevonden wordt dan zal er enige (h)erkenning moeten kunnen zijn. Geen andere naam onder de hemel gegeven door welke wij kunnen zaligworden dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.
En die leer hoor je breder dan enkel in onze reformatorisch traditie, hoe waardevol en gezegend en onopgeefbaar die traditie voor mij ook is.
Te meer omdat ik geloof dat de Heere dit gereformeerd gedachtengoed zoals dat geleerd wordt in ons Nederlands reformatorische volksdeel, rijk heeft willen zegenen.
Maar de Heere heeft meer dan ene zegen.
Ik heb het dan ook over de meditatie voorin het blad, (anders zou het ook niet off-topic zijnTiberius schreef:Het artikel van Laurens is geen meditatie en ook niet zo bedoeld.BJD schreef:[De laatste zin van de meditatie "Moge......"
Afsluiten met een "wensende zin". Dit is volgens mij het tegenovergestelde van aanbieden, oproepen. Dat is iets wat je vaak tegen komt... maar misschien is dit wel het kenmerkende voor velen preken van de GG (dat zeg ik als leek?)

Jij nu ook niet. Door te prediken dat we verloren liggen ga je in de prediking uit van de totale verlorenheid van de mens van nature. En als je preekt (even een beetje plastisch) dat je goed je best moet doen en moet geloven omdat je anders naar de hel gaat leg je vermogens in de mens die er niet zijn. Een heel wezenlijk verschil en niet zomaar een woordspel.Afgewezen schreef: Je gaat niet inhoudelijk in op wat ik zeg. Waaróm is het meer dan een woordspel?
Ik dacht wel dat dat erachter zat. Het bevestigt dus mijn woorden. Een subtiel woordenspel om de ander van rechtzinnigheid te betichten!Ander schreef:Jij nu ook niet. Door te prediken dat we verloren liggen ga je in de prediking uit van de totale verlorenheid van de mens van nature. En als je preekt (even een beetje plastisch) dat je goed je best moet doen en moet geloven omdat je anders naar de hel gaat leg je vermogens in de mens die er niet zijn. Een heel wezenlijk verschil en niet zomaar een woordspel.Afgewezen schreef: Je gaat niet inhoudelijk in op wat ik zeg. Waaróm is het meer dan een woordspel?
Wie zich niet bekeert, gáát inderdaad verloren. Dat is waar.
Dat we van nature verloren liggen, is óók waar.
Het een sluit het ander niet uit.
Zie je nu zelf niet dat het hier om twee verschillende betekenissen gaat van 'verloren zijn'? De ene is de doodstaat van de mens, de ander is het geworpen zijn in de hel.
Jammer als een predikant denkt zó zijn rechtzinnigheid te moeten bewijzen.