Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief
18-09-2008 11:47 | Binnenlandredactie
APELDOORN - Bijna 10 procent van de leerlingen van de Apeldoornse Jacobus Fruytier Scholengemeenschap heeft ervaring met seksuele gemeenschap. Een kwart drinkt op één avond vijf glazen alcohol of meer.
Dat blijkt uit een recente uitslag van een breed onderzoek van de GGD Stedendriehoek onder alle leerlingen uit het tweede- en vierde leerjaar in Oost-Nederland. De onderzoeksgegevens uit deze Elektronische Monitor en Voorlichting (Emovo) zijn vorig jaar verzameld.
Uit het onderzoek blijkt dan 8 procent van de Fruytierleerlingen ervaring heeft met geslachtsgemeenschap. De schooldirectie houdt er echter rekening mee dat de uitkomst in de praktijk wel eens op 10 procent zou kunnen liggen, omdat de kans aanwezig is dat leerlingen sociaal gewenste antwoorden geven om problemen te voorkomen. In Oost-Nederland ligt het aantal leerlingen dat ervaring heeft met geslachtsgemeenschap, op 17 procent.
In het onderzoek zegt 9 procent van de Fruytierleerlingen soms dronken of aangeschoten te zijn, tegenover 20 procent van alle tweede- en vierdeklassers in Oost-Nederland. Zeker 25 procent van de Fruytierscholieren drinkt meer dan vijf glazen op een avond, tegenover 36 procent in Oost-Nederland.
Pakweg 15 procent van de Fruytierleerlingen is meer dan vijftien uur per week privé actief op internet. Het gemiddelde internetgebruik in Oost-Nederland ligt op 30 procent. De leerlingen op de Fruytier spijbelen evenveel als andere leerlingen in Oost-Nederland. Circa 15 procent heeft de laatste vier weken gespijbeld.
Ook de aantallen ”psychisch ongezonde” leerlingen op de Fruytier (14 procent) en in de rest van Oost-Nederland (17 procent) ontlopen elkaar niet zo veel. Leerlingen pesten op de Fruytier iets minder: 15 procent zegt wel eens gepest te hebben op school, tegenover 23 procent op andere scholen.
De Jacobus Fruytier Scholengemeenschap publiceerde deze cijfers dinsdagavond tijdens een informatie- en bezinningsavond voor ouders van leerlingen uit het vierde leerjaar. Ouders kregen de resultaten op papier mee naar huis. De school maakt zich zorgen over de onderlinge omgang van leerlingen en een stijging in het aantal tienerzwangerschappen.
„We willen de komende tijd verder onderzoek doen naar de betekenis van de uitslagen van de enquête”, zegt drs. F. A. van Hartingsveldt, voorzitter van het college van bestuur van de scholengemeenschap. „Een eerste blik op de resultaten bevestigt wat we vermoeden. Het heeft geen zin de uitkomsten te relativeren en te zeggen dat het altijd zo is geweest of dat collega-scholen dezelfde resultaten scoren. Daarom zijn we sinds vorig cursusjaar actief met ouders en kerkenraden vanuit ons voedingsgebied in gesprek om gevoelige thema’s als seksualiteit en vrijetijdsbesteding onder onze leerlingen te bespreken. Op deze manier proberen we met alle betrokkenen wegen te zoeken om de leerlingen mee te geven wat de Bijbel concreet voor hun leven van elke dag betekent.”
Bron: refdag.nl
Opvallend bericht, wat de vermoedens van velen bevestigd. Helaas valt het onderscheid tussen de 'wereld' en het 'christendom' steeds verder weg. Hier maken we ons druk om broek/rok en kerkmuren. Moeten we ons niet bezig houden met hele andere zaken?
(Edit: sorry, dit bericht hoort denk ik bij 'Uit de krant'.)
APELDOORN - Bijna 10 procent van de leerlingen van de Apeldoornse Jacobus Fruytier Scholengemeenschap heeft ervaring met seksuele gemeenschap. Een kwart drinkt op één avond vijf glazen alcohol of meer.
Dat blijkt uit een recente uitslag van een breed onderzoek van de GGD Stedendriehoek onder alle leerlingen uit het tweede- en vierde leerjaar in Oost-Nederland. De onderzoeksgegevens uit deze Elektronische Monitor en Voorlichting (Emovo) zijn vorig jaar verzameld.
Uit het onderzoek blijkt dan 8 procent van de Fruytierleerlingen ervaring heeft met geslachtsgemeenschap. De schooldirectie houdt er echter rekening mee dat de uitkomst in de praktijk wel eens op 10 procent zou kunnen liggen, omdat de kans aanwezig is dat leerlingen sociaal gewenste antwoorden geven om problemen te voorkomen. In Oost-Nederland ligt het aantal leerlingen dat ervaring heeft met geslachtsgemeenschap, op 17 procent.
In het onderzoek zegt 9 procent van de Fruytierleerlingen soms dronken of aangeschoten te zijn, tegenover 20 procent van alle tweede- en vierdeklassers in Oost-Nederland. Zeker 25 procent van de Fruytierscholieren drinkt meer dan vijf glazen op een avond, tegenover 36 procent in Oost-Nederland.
Pakweg 15 procent van de Fruytierleerlingen is meer dan vijftien uur per week privé actief op internet. Het gemiddelde internetgebruik in Oost-Nederland ligt op 30 procent. De leerlingen op de Fruytier spijbelen evenveel als andere leerlingen in Oost-Nederland. Circa 15 procent heeft de laatste vier weken gespijbeld.
Ook de aantallen ”psychisch ongezonde” leerlingen op de Fruytier (14 procent) en in de rest van Oost-Nederland (17 procent) ontlopen elkaar niet zo veel. Leerlingen pesten op de Fruytier iets minder: 15 procent zegt wel eens gepest te hebben op school, tegenover 23 procent op andere scholen.
De Jacobus Fruytier Scholengemeenschap publiceerde deze cijfers dinsdagavond tijdens een informatie- en bezinningsavond voor ouders van leerlingen uit het vierde leerjaar. Ouders kregen de resultaten op papier mee naar huis. De school maakt zich zorgen over de onderlinge omgang van leerlingen en een stijging in het aantal tienerzwangerschappen.
„We willen de komende tijd verder onderzoek doen naar de betekenis van de uitslagen van de enquête”, zegt drs. F. A. van Hartingsveldt, voorzitter van het college van bestuur van de scholengemeenschap. „Een eerste blik op de resultaten bevestigt wat we vermoeden. Het heeft geen zin de uitkomsten te relativeren en te zeggen dat het altijd zo is geweest of dat collega-scholen dezelfde resultaten scoren. Daarom zijn we sinds vorig cursusjaar actief met ouders en kerkenraden vanuit ons voedingsgebied in gesprek om gevoelige thema’s als seksualiteit en vrijetijdsbesteding onder onze leerlingen te bespreken. Op deze manier proberen we met alle betrokkenen wegen te zoeken om de leerlingen mee te geven wat de Bijbel concreet voor hun leven van elke dag betekent.”
Opvallend bericht, wat de vermoedens van velen bevestigd. Helaas valt het onderscheid tussen de 'wereld' en het 'christendom' steeds verder weg. Hier maken we ons druk om broek/rok en kerkmuren. Moeten we ons niet bezig houden met hele andere zaken?
Re: Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief
Waarom hebben ze het zuiden van Nederland en het westen ook niet meegenomen?MariaW schreef:Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief
Ik denk dat de cijfers daar hoger liggen. ('t is erg om te zeggen)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik merk op dat het onderzoek geen garanties biedt t.a.v. de anonimisering van de gegeven antwoorden door de individuele jongeren.......op zich ook een zorgelijke constatering. als men al uitsplitst op individuele SG's, dan is het verder uitsplitsen op individuele leerlingen véél te dichtbij gekomen........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bevestigd de vermoedens. Triest.
Ik hoop dat er een vervolgonderzoek komt, waarbij de cijfers opgeplitst worden volgens opleiding en leeftijd. Ook vergelijkingsmateriaal van scholen uit andere gebieden (bv Wartburg in Rotterdam) ben ik benieuwd naar. Dit laatste omdat veel ouders op de Veluwe seks voor het huwelijk niet streng afwijzen (er zijn redelijk vaak "moetjes", waar niet afkeurend over gesproken wordt, maar meer in de trant van "dat kan iedereen overkomen"), iets wat daarbuiten vaak minder het geval is.
Ik hoop dat er een vervolgonderzoek komt, waarbij de cijfers opgeplitst worden volgens opleiding en leeftijd. Ook vergelijkingsmateriaal van scholen uit andere gebieden (bv Wartburg in Rotterdam) ben ik benieuwd naar. Dit laatste omdat veel ouders op de Veluwe seks voor het huwelijk niet streng afwijzen (er zijn redelijk vaak "moetjes", waar niet afkeurend over gesproken wordt, maar meer in de trant van "dat kan iedereen overkomen"), iets wat daarbuiten vaak minder het geval is.
ik neem aan dat deze categorie dan wel de school ontgroeit zijn... of te wel toch ouder dan 15/16 jaar..memento schreef:Bevestigd de vermoedens. Triest.
als ik naar de stambomen kijk, zijn er veel kinderen die al ouder dan 1 jaar waren voordat hun ouders gingen trouwen (hoe zou dat komen?, hadden ze thuis nog verplichtingen (zorgen voor hun jongere broertjes/zusjes, of moesten ze in lands dienst eerst?)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Het gaat erom over hoe er gesproken wordt. Is seks iets moois voor in het huwelijk. Of laten de ouders in hun spraak merken dat ze het eigenlijk heel gewoon vinden als kinderen seksueel actief zijn? Als kinderen opgroeien in een sfeer waarin seksueel actief zijn voor het huwelijk niet streng wordt afgekeurd, maar er over gesproken wordt in de zin van "het mag eigenlijk niet, maar iedereen doet het", kan je ook niet verwachten dat ze zich anders gedragen. Zeker op de leeftijd waar de meesten het heel erg belangrijk vinden om erbij te horen, en dus ook zoveel mogelijk doen "wat iedereen doet".albion schreef:ik neem aan dat deze categorie dan wel de school ontgroeit zijn... of te wel toch ouder dan 15/16 jaar.memento schreef:Bevestigd de vermoedens. Triest.
Waarom focussen op 10%?
En wat is er mis met enige sexuele ervaringen voor het huwelijk? De vraag is of dat in bijbelse tijden anders was.
En wat is er mis met enige sexuele ervaringen voor het huwelijk? De vraag is of dat in bijbelse tijden anders was.
- Bert Mulder
- Contacteer:
cosmo schreef:Waarom focussen op 10%?
Spreuken 5:108. Vr. Wat leert ons het zevende gebod?
Antw. Dat alle onkuisheid van God vervloekt is (a), en dat wij daarom, haar van harte vijand zijnde (b), kuis en ingetogen leven moeten (c), hetzij in den heiligen huwelijken staat of daarbuiten (d).
a Lev. 18:28. b Jud. vs. 23. c 1 Thess. 4:3, 4, 5. d Hebr. 13:4. 1 Kor. 7:7.
--------------------------------------------------------------------------------
109. Vr. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden?
Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden (a), gedachten, lusten (b), en wat den mens daartoe trekken kan (c).
a Ef. 5:3, 4. 1 Kor. 6:18, 19. b Matth. 5:27, 28. c Ef. 5:18. 1 Kor. 15:33.
9:1 MIJN zoon, merk op mijn 1wijsheid; neig uw oor tot mijn 1verstand;
2 Opdat gij alle 2bedachtzaamheid behoudt, en uw 3lippen wetenschap bewaren.
3 4Want de 5lippen 6der vreemde vrouw 7druppen ahonigzeem, en 8haar gehemelte is gladder dan olie;
4 Maar 9het laatste van haar is bitter als alsem, scherp als 10een tweesnijdend zwaard.
5 bHaar voeten dalen naar 11den dood, haar treden 12houden de 13hel vast.
6 14Opdat gij het 15pad des levens niet zoudt wegen, zijn haar 16gangen 17ongestadig, 18dat gij het niet 19merkt.
7 Nu dan, gij kinderen, hoort naar mij, en wijkt niet van de redenen mijns monds.
8 20Maak uw weg verre van haar, en nader niet tot de deur van haar huis,
9 Opdat gij 21anderen uw 22eer niet 23geeft, en uw 24jaren cden 25wrede;
10 Opdat de 26vreemden zich niet verzadigen 27van uw vermogen, en 28al uw smartelijke arbeid niet kome in het huis des 29onbekenden,
11 En gij in uw laatste 30brult, als uw vlees en uw lijf verteerd is,
12 En zegt: Hoe heb ik de tucht gehaat, en mijn hart de bestraffing versmaad,
13 En heb niet gehoord naar de stem mijner onderwijzers, noch mijn oor geneigd tot mijn leraars!
14 31Ik ben bijna in alle 32kwaad geweest, 33in het midden der gemeente en der vergadering.
15 34Drink water uit uw bak, en 35vloeden uit het midden van uw bornput.
16 Laat uw 36fonteinen zich buiten verspreiden, en de 37waterbeken op de straten;
17 38Laat ze uwe alleen zijn, en van geen vreemden met u.
18 39Uw springader zij gezegend, en verblijd u vanwege de huisvrouw uwer jeugd;
19 Een 40zeer lieflijke hinde en 41aangenaam steengeitje; laat u haar borsten te allen tijde 42dronken maken; 43dool steeds in haar liefde.
20 En waarom zoudt gij, mijn zoon, 44in een vreemde dolen, en den schoot der 45onbekende omvangen?
21 Want 46eens iegelijks wegen zijn voor de dogen des HEEREN, en Hij 47weegt al zijn gangen.
22 Den goddeloze zullen zijn ongerechtigheden vangen, en met de banden zijner zonde zal hij vastgehouden worden.
23 Hij zal sterven, 48omdat hij zonder tucht geweest is, en in de 49grootheid zijner dwaasheid zal hij 50verdwalen.
13 Een 31zotte vrouwe 32is woelachtig, 33de slechtigheid zelve, en 34weet niet met al;
14 En 35zij zit aan de deur van haar huis, op een stoel, op de hoge plaatsen der stad,
15 Om te roepen degenen die op den weg voorbijgaan, 36die hun paden recht maken, zeggende:
16 37Wie is slecht? Hij kere zich herwaarts. En tot den verstandeloze zegt zij:
17 fDe 38gestolen wateren zijn zoet, en het 39verborgen brood is lieflijk.
18 40Maar 41hij weet niet dat 42aldaarg 43doden zijn; haar genoden zijn in de diepten 44der hel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Sorry Cosmo, ik weet niet of jij/u tot de christelijk gezindte behoord....cosmo schreef:Waarom focussen op 10%?
maar het is verre van prettig om op dit forum zulke uitspraken te lezen.
Niet dat ik erboven kan en mag staan (ook al doe je dat maar al te snel), maar seksuele activiteit voor het huwelijk is tot in evangelische kringen beargumenteerd al tegen Gods Woord!
en in hoeverre is zoiets gedwongen?? Veel meiden worden gedwongen en dat is nog het ergste binnen de christelijke wereld.
Als er zou staan dat ze sexueel actief waren, kan je dat nog op allerlei manieren uitleggen. Immers, wie van de jeugd is niet aan het verkennen en soms proberen?cosmo schreef:Waarom focussen op 10%?
MAar er staat heel duidelijk dat het over gemeenschap gaat en dan ben ik het toch wel met Bert (jaja, Bert...!!) eens.
Aan de andere kant: laten we nu niet gaan praten over triest, vreselijk, o o wat erg en zo voorts, maar laten we een hand in eigen boezem steken... Wie zonder zonde is....
Dat moge zo zijn, Jalp, maar het gaat wel om onze kinderen.
En ik geloof ook niet zo in de utopie van Memento, dat het op de Wartburg veel anders zal zijn.
En ik geloof ook niet zo in de utopie van Memento, dat het op de Wartburg veel anders zal zijn.
ik denk dat het op alle reformatorische scholen net zo is
dapper dat de fruytier het naar buiten brengt en goed ook!
het houdt je als ouders toch een spiegel voor...
ik sta er (helaas) niet van te kijken. En lassie de schuld ligt in dit geval echt net zo goed bij meisjes (en ja...ik weet wat jongens meisjes aan kunnen doen...uit ervaring)
maar als ik zie hoe vrij ze met elkaar omgaan zónder dat ze verkering hebben....
dan houd ik m'n hart vast als ik denk wat er gebeurt als ze wel verkering hebben.
je moet als meisje ook zoveel zelfrespect hebben dat je een jongen niet aan je laat zitten
het begint niet met gemeenschap,daar gaat wel een en ander aan vooraf doorgaans
Geef grenzen aan. Wees zuinig op jezelf en de ander.
En ik denk dat wij Reformatorische ouders meer 'nee' moeten zeggen
onze kinderen tegen zichzelf moeten beschermen
De grootste schuld ligt m.i. bij ons als ouders.
We durven geen regels meer te stellen. We vinden alles maar goed. We leven niet voor. We praten niet genoeg.
We zijn niet radicaal genoeg. Paul washer zei: we zijn zuiniger op onze auto dan op onze tieners. ik ben bang dat hij in veel gevallen gelijk heeft.
Daarom ben ik blij dat de fruytier hier een avond over belegd heeft met de ouders. We moeten als ouders waken.
Alles moet mogen tegenwoordig, ze hebben zoveel vrijheid. En als ouders niet gezamenlijk de handen in elkaar slaan (en vouwen!!!) dan wordt het alleen maar erger.
Zonden moeten aangewezen worden, wat zonde is moet als zonde bestempeld worden.
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met kleding. Ik zie veel meisjes oneerbaar gekleed gaan (ja, nog net wel een rok (je. Prikkelbare kleding.
laten we het thuis zo gezellig maken dat ze thuis willen blijven in plaats van op straat. En ja, dan evt met een Dvd van huis op de prairie of wat dan ook. waar trouwens nog heel veel uit te leren is over de omgang met elkaar
dapper dat de fruytier het naar buiten brengt en goed ook!
het houdt je als ouders toch een spiegel voor...
ik sta er (helaas) niet van te kijken. En lassie de schuld ligt in dit geval echt net zo goed bij meisjes (en ja...ik weet wat jongens meisjes aan kunnen doen...uit ervaring)
maar als ik zie hoe vrij ze met elkaar omgaan zónder dat ze verkering hebben....
dan houd ik m'n hart vast als ik denk wat er gebeurt als ze wel verkering hebben.
je moet als meisje ook zoveel zelfrespect hebben dat je een jongen niet aan je laat zitten
het begint niet met gemeenschap,daar gaat wel een en ander aan vooraf doorgaans
Geef grenzen aan. Wees zuinig op jezelf en de ander.
En ik denk dat wij Reformatorische ouders meer 'nee' moeten zeggen
onze kinderen tegen zichzelf moeten beschermen
De grootste schuld ligt m.i. bij ons als ouders.
We durven geen regels meer te stellen. We vinden alles maar goed. We leven niet voor. We praten niet genoeg.
We zijn niet radicaal genoeg. Paul washer zei: we zijn zuiniger op onze auto dan op onze tieners. ik ben bang dat hij in veel gevallen gelijk heeft.
Daarom ben ik blij dat de fruytier hier een avond over belegd heeft met de ouders. We moeten als ouders waken.
Alles moet mogen tegenwoordig, ze hebben zoveel vrijheid. En als ouders niet gezamenlijk de handen in elkaar slaan (en vouwen!!!) dan wordt het alleen maar erger.
Zonden moeten aangewezen worden, wat zonde is moet als zonde bestempeld worden.
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met kleding. Ik zie veel meisjes oneerbaar gekleed gaan (ja, nog net wel een rok (je. Prikkelbare kleding.
laten we het thuis zo gezellig maken dat ze thuis willen blijven in plaats van op straat. En ja, dan evt met een Dvd van huis op de prairie of wat dan ook. waar trouwens nog heel veel uit te leren is over de omgang met elkaar
Daarom hoop ik dat er op andere scholen ook zo'n onderzoek komt.Tiberius schreef:Dat moge zo zijn, Jalp, maar het gaat wel om onze kinderen.
En ik hoop dat het wél een utopie is. En wél om de reden dat dan de houding van de ouders en de gemeenschap tegenover seksueel actief zijn voor het huwelijk wél uitmaakt. En we daarmee meteen een aanknopingspunt hebben om het probleem aan te pakken.
De reden waarom ik zo makkelijk de link leg tussen de houding van de ouders, en het geheel van de (refo-)gemeenschap, is omdat uit praktisch (bijna) alle studies naar gedrag steeds weer naar voren komt dat het gedrag van ouders en de nabije gemeenschap (in dit geval dus de refo-gemeenschap) veel invloed heeft op het gedrag van jongeren, vaak zelfs meer dan het gedrag van vrienden, met name als het gaat om normen en waarden.
Ik vind het jammer dat het nieuws op deze manier naar buiten word gebracht. Mensen denken nu dat het op de Fruytier allemaal 'bar en boos' is. Tenminste zo komt het bij mij over. Het is natuurlijk wel erg, maar het zal op de andere reformatorische scholengemeenschappen waarschijnlijk niet anders wezen. Ik vraag me af had het RD hier beter mee om kunnen springen?