Barneveld, een overpeinzing

Klaio

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Klaio »

henriët schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:En geen leven te bespeuren.
Zou het waar zijn?
misschien weinig beter gezegd..

en daarbij.. vanuit de bank.. als er leven is, bekritiseerd...................
Precies Henriët. Het ergste is dat (geestelijk) doden precies weten wat (geestelijk) leven is en vaak het eerste met hun kritiek klaarstaan als niet aan hun maatstaven wordt voldaan. Geen wonder toch dat je je mond erover houdt en de avondmaalsbediening mijdt. Blijdschap in de hemel maar argwaan in de gemeente. Dat is meestal de praktijk!
freek

Bericht door freek »

henriët schreef:
Afgewezen schreef:
Zou het waar zijn?

Ik denk dat het waar is, Afgewezen. Zelfs dominees klagen er inderdaad over. Hoewel juist zij vaak het leven dat er is, proberen dood te slaan. En het leven dat geen leven is, op te hemelen. Althans, men probeert dit. Ik koester me op dit punt in elk geval geen illusies.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Klaio schreef:
MarthaMartha schreef:
refo schreef:
Daar zeg je wat. Maar dit is allemaal geboorteoverschot.
Nou zeg...
doe effe gewoon

:banni :banni
Misschien een beetje cru gezegd van refo, maar waar komt die groei volgens jou dan vandaan? Toch niet uit "de wereld"!?
Ik stoor me het meest aan dat overschot..........

Als je nou zegt dat de gemeente vooral groeit door het aantal geboortes klinkt me dat wat vriendelijker in de oren dan een geboorteoverschot!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik heb jou wel eens horen zeggen dat het met 98 % van de mensen in de Gereformeerde Gemeenten toch wel goed zou zitten.
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Ik heb jou wel eens horen zeggen dat het met 98 % van de mensen in de Gereformeerde Gemeenten toch wel goed zou zitten.
Er zijn twee discussies:
1. wat ik vind.
2. wat de dominees vinden.

We hebben het nu over 2. De dominees zeggen het zelf en ze blijven maar 'op oude voet doorgaan'. Dat moet ze toch zorgen baren? Maar de oorzaak ligt altijd bij een ander, noot bij kerk, kerkenraad, dominee of leer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
ZWP

Bericht door ZWP »

MarthaMartha schreef: Ik stoor me het meest aan dat overschot..........

Als je nou zegt dat de gemeente vooral groeit door het aantal geboortes klinkt me dat wat vriendelijker in de oren dan een geboorteoverschot!
Alleen is geboorteoverschot een gewoon Nederlands woord:
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... eoverschot
Klaio

Bericht door Klaio »

Erasmiaan schreef:
Ik geloof dat ook wel van die 98%, maar Refo zegt dat dat leven niet te bespeuren is. Hiermee ontkent hij dat leven niet, evenmin als ik dat doe, maar men durft zich niet als een levende te uiten om redenen die ik hierboven heb uiteengezet.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

ZWP schreef:
MarthaMartha schreef: Ik stoor me het meest aan dat overschot..........

Alleen is geboorteoverschot een gewoon Nederlands woord:
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... eoverschot
tja... ik zie het.
en toch klinkt het me akelig in de oren....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ariene

Bericht door Ariene »

Zo werd het woord niet bedoeld volgens mij.

Het klinkt nu alsof er teveel kinderen geboren worden en dat kan niet de bedoeling zijn.
Elk kind hoort gewenst te zijn en is een gave van God.

Maar ik ga ervanuit dat het niet zo bedoeld is als het nu overkomt
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ariene schreef:Zo werd het woord niet bedoeld volgens mij.

Het klinkt nu alsof er teveel kinderen geboren worden en dat kan niet de bedoeling zijn.
Elk kind hoort gewenst te zijn en is een gave van God.

Maar ik ga ervanuit dat het niet zo bedoeld is als het nu overkomt
Inderdaad. Niet zo moeilijk doen hoor. Het betekent gewoon dat er meer geboortes dan sterfgevallen zijn. Niets meer en niets minder.
Afbeelding
caprice

Bericht door caprice »

henriët schreef:daarbij nog eens genomen dat er een mega ger gem staat en daarnaast een mega ggn,
voor de wereld een raadsel...
ik kan het werkelijk niet anders zeggen dan dat ik het juist triest vind..
we hebben elkaar nodig............. toch??
We hebben elkaar nodig? Dat weten ze in Barneveld ook.

Hier een citaat, bron: RD van vandaag:

"De samenwerking bij de bouw van twee kerken is goed geweest, vinden beide gemeenten. De Vos: „We hebben de procedurele voorbereiding van dit project gedaan alsof het om de bouw van één kerk ging.” Barten: „We hebben de zaken steeds goed onderling afgestemd.”

Beide kerken zijn getekend door Van Beijnum architecten uit Amerongen. „Maar het was een voorwaarde van de gemeente dat de twee kerken nadrukkelijk van elkaar zouden verschillen”, aldus Barten. „En dat is gelukt.”

Ook tijdens de opening gisteravond is de goede samenwerking als positief punt genoemd. (Ds. Hoghem en zijn kerkenraad waren ook aanwezig)
Afgewezen schreef:
Zou het waar zijn?
Ik denk dat Refo nog nooit in die gemeente gekerkt heeft, of zijn ogen niet goed de kost gegeven, want dan had hij dat niet gezegd. Niet dat het er ideaal zou zijn, maar het is gewoon te kort door de bocht. Je kunt er heel goed kerken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

Klaio schreef:
henriët schreef:
Afgewezen schreef: Zou het waar zijn?

Precies Henriët. Het ergste is dat (geestelijk) doden precies weten wat (geestelijk) leven is en vaak het eerste met hun kritiek klaarstaan als niet aan hun maatstaven wordt voldaan. Geen wonder toch dat je je mond erover houdt en de avondmaalsbediening mijdt. Blijdschap in de hemel maar argwaan in de gemeente. Dat is meestal de praktijk!

Ik sprak een hele poos terug iemand uit de GGN, het was H Avondmaal geweest...
toen liet ik me ontvallen, misschien hebben er wel meer in de bank als voor de banken Avondmaal gevierd... maar dat KAN TOCH NIET,
en dan maar klagen over donker, en de Geest die niet werkt, en over die volle avondmaalstafels in andere kerken.....
nee, ik kan alleen maar verdrietig worden als ik hierover ga beginnen,

overigens las ik de bijlage van het RD,
tuurlijk zijn ze blij en trots enzo, maar ik snap het allemaal niet meer zo hoor..
waar blijft de eenvoud.. en het zoeken naar eenheid... twee kerken.. over de kerkbouw in overleg... over de opbouw van het Koninkrijk verdeeld....??????
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

caprice schreef:
henriët schreef:daarbij nog eens genomen dat er een mega ger gem staat en daarnaast een mega ggn,
voor de wereld een raadsel...
ik kan het werkelijk niet anders zeggen dan dat ik het juist triest vind..
we hebben elkaar nodig............. toch??
We hebben elkaar nodig? Dat weten ze in Barneveld ook.

Hier een citaat, bron: RD van vandaag:

"De samenwerking bij de bouw van twee kerken is goed geweest, vinden beide gemeenten. De Vos: „We hebben de procedurele voorbereiding van dit project gedaan alsof het om de bouw van één kerk ging.” Barten: „We hebben de zaken steeds goed onderling afgestemd.”

Beide kerken zijn getekend door Van Beijnum architecten uit Amerongen. „Maar het was een voorwaarde van de gemeente dat de twee kerken nadrukkelijk van elkaar zouden verschillen”, aldus Barten. „En dat is gelukt.”

Ook tijdens de opening gisteravond is de goede samenwerking als positief punt genoemd. (Ds. Hoghem en zijn kerkenraad waren ook aanwezig)
Afgewezen schreef:
Zou het waar zijn?
Ik denk dat Refo nog nooit in die gemeente gekerkt heeft, of zijn ogen niet goed de kost gegeven, want dan had hij dat niet gezegd. Niet dat het er ideaal zou zijn, maar het is gewoon te kort door de bocht. Je kunt er heel goed kerken.
ik snap je positie in dezen.
maar zie mn onderstaande posting,
over die samenwerking...
jammer dat dat alleen blijft bij kerkmuren bouwen...............
en als het om de eigenlijke dingen, het Woord wat binnen de kerkmuren verkondigd wordt..
t is gewoon in en intriest
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
memento

Bericht door memento »

overigens las ik de bijlage van het RD,
tuurlijk zijn ze blij en trots enzo, maar ik snap het allemaal niet meer zo hoor..
Ik snap die trots ook niet zo. Men beroemd zich op veel leden, maar men vergeet dat nergens in de ger. gez. de kerkverlating zo hoog is als juist op de Veluwe. Van de gemiddeld 7 kinderen blijven slechts 4 bij de kerk. Ofwel: 3 kinderen die nooit meer naar de kerk gaan. Kinderen waar de kerkeraad (en ik heb het daar van nabij zien gebeuren) niets mee doet.

Wat refo eerder opmerkte is terecht: De reden waarom die gemeenten groeien is het grote aantal kinderen wat men krijgt...
waar blijft de eenvoud.. en het zoeken naar eenheid... twee kerken.. over de kerkbouw in overleg... over de opbouw van het Koninkrijk verdeeld....??????
Uhm, 2 megakerken samen laten gaan? Dan krijg je een kerk voor 5000 man. Lijkt me niet zo'n goed plan. Zelf zou ik meer pleiten voor een opsplitsen van de gemeente, in gemeenten van zo'n 500 man. Want met mega-kerken functioneerd het gemeenteleven praktisch niet.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik miste toch wel iets in het artikel van ootmoed.
Plaats reactie