Wat zie jij als je uit het raam kijkt?

Jongere

Re: Wat zie jij als je uit het raam kijkt?

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef: Bah :deg zulk volk loopt er dus ook al in Rijssen. Niet dat het in dit geval heel erg(toch ook weer wel) was, maar toch zwervers daar hoor hier normaal gesproken niet over.
Toen heb jij ze binnen genodigd, een boterham en een Levensbron gegeven :quoi
Voordat ik het verhaal hoorde(rond 9.30 uur) was ze allang vertrokken. Maar je kunt toch niet zomaar ieder mens binnenlaten? Je hoort tegenwoordig zulke rare verhalen! Zulke personen kunnen beter naar professionele hulpverleningsorganisaties. Vind ik.
Gijs, kom eens een jaartje in Rotterdam wonen. De opmerking dat die mensen maar naar de officiele organisaties moeten is denk ik de beste smoes die (reformatorsiche) mensen gebruiken om zelf niks te hoeven doen. In de trant van: ik betaal elke zondag geld voor die mensen en daarmee is mijn verantwoordelijkheid wel voorbij.
Ik weet niet waar de priester en leviet aan dachten toen ze langs die man liepen, misschien wel aan hun dagelijkse offerande in de tempel. De samaritaan dacht aan zijn naaste.

Een kotssmiley en het woord 'bah' terwijl je het over mensen hebt. Ik ben zo bang dat die gedachte onder een heel groot gedeelte van reformatorische christenen leeft. Ik heb ook wel eens in een discussie gezeten met ouders van een vriend over zwervers (ze hebben het er toch zelf naar gemaakt?) en buitenlanders (laten ze terug gaan naar hun eigen land). Het aparte is dat de mensen die er de meeste afschuw van hebben in de plaatsen wonen waar er het minste van lopen. Ze lopen te schelden op iets waar ze zelf bijna nooit mee te maken krijgen.

Wonderlijk dat Jezus juist kwam naar het uitschot van de maatschappij. Was dat ook niet één van de redenen dat de geestelijkheid hem niet moest? Hij ging naar tollenaren (landverraders), zondaren (hoeren), buitenlanders...
En het geschiedde, als Hij in het huis van Mattheüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?

Ze zeiden nog net geen `Bah`.
Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Juist het wezen van Zijn komst: het roepen van zondaars tot bekering moet de christen uitdrijven tot barmhartigheid. Omdat hij of zij weet dat hij gered is uit een minstens zo miserabele staat als die mensen die aan de rand van de samenleving leven.
Lassie

Bericht door Lassie »

JolandaOudshoorn schreef:Ik heb een slecht gevoel over het verloop van dit topic. Het lijkt wel een roddel/leedvermaak topic. Laten we de tijd dat we gebruiken om over deze mensen te schrijven beter benutten door voor hen te bidden!
ik begrijp je helemaal en snap ook je reactie.

Wat kunnen mensen toch heerlijk smikkelen en lekker alles in de gaten houden (sociale controle).

Ik begrijp niet wat ik met bepaalde informatie moet. Soms wil ik dingen gewoon niet weten.

Toen ik nog op school zat, kwam er een klasgenootje naar me toe en zei met een heel vies gezicht: gisteren kwam ik er achter dat m'n nicht POT is. Alsof het vieze mensen zijn en wat moet ik met deze informatie?????
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Toen heb jij ze binnen genodigd, een boterham en een Levensbron gegeven :quoi
Voordat ik het verhaal hoorde(rond 9.30 uur) was ze allang vertrokken. Maar je kunt toch niet zomaar ieder mens binnenlaten? Je hoort tegenwoordig zulke rare verhalen! Zulke personen kunnen beter naar professionele hulpverleningsorganisaties. Vind ik.
Gijs, kom eens een jaartje in Rotterdam wonen. De opmerking dat die mensen maar naar de officiele organisaties moeten is denk ik de beste smoes die (reformatorsiche) mensen gebruiken om zelf niks te hoeven doen. In de trant van: ik betaal elke zondag geld voor die mensen en daarmee is mijn verantwoordelijkheid wel voorbij.
Ik weet niet waar de priester en leviet aan dachten toen ze langs die man liepen, misschien wel aan hun dagelijkse offerande in de tempel. De samaritaan dacht aan zijn naaste.
Die man bij de priester en de Leviet was beroofd.. geen (misschien wel criminele, verslaafde) zwerver... maakt wel verschil denk ik..

Ik wil daarmee niet zeggen dat je niets voor zulke zou moeten doen.. Wel terughoudend om als prive persoon in huis te halen...

Heb jij ze elke dag in huis dan, en zit jij 's avonds met zwervers aan tafel in je woning?
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:Die man bij de priester en de Leviet was beroofd.. geen (misschien wel criminele, verslaafde) zwerver... maakt wel verschil denk ik..
Waarom maakt dat verschil? Lees het boek 'Straatleven' eens, volgens mij door stichting Ontmoeting uitgegeven. Veel mensen kunnen heel weinig doen aan de ellende waarin ze leven in hun verslaving. En zelfs dan: ik zie geen reden om minder medelijden te hebben met criminele en verslaafde zwervers die het er zelf naar hebben gemaakt, dan met beroofde mensen. Juist niet! Dat is nu toch juist de kern van ons geloof!? Als de Heere Jezus had gezegd: "iedereen die zich zelf in de ellende heeft gebracht, die laat ik liggen. Alleen mensen die er niks aan konden doen help ik." Dan had de wereld er ellendig uitgezien.
Heb jij ze elke dag in huis dan, en zit jij 's avonds met zwervers aan tafel in je woning?
Ten eerste: doet dat er iets toe wat ik doe in de vraag voor wat elke christen zou moeten doen? Dit is een al te makkelijk antwoord denk ik.
Ten tweede: ik probeer ook als ik door Rotterdam loop en die mensen tegenkom concreet iets voor ze te doen, ja. En dat zou nog veel meer moeten en ook kunnen, daar ben ik van overtuigd. Ook ik vind mijn eigen welvaartsleventje belangrijker dan het mislukte leven van verslaafde zwervers. En dat is erg, vanuit de wetenschap dat de Heere Jezus Zijn hele leven weg heeft gegeven voor mensen die zich in de zonde hebben gestort. Maar ik vind dat nog altijd een andere houding dan 'bah' zeggen en een kotssmiley te gebruiken.
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
BJD schreef:Die man bij de priester en de Leviet was beroofd.. geen (misschien wel criminele, verslaafde) zwerver... maakt wel verschil denk ik..
Waarom maakt dat verschil? Lees het boek 'Straatleven' eens, volgens mij door stichting Ontmoeting uitgegeven. Veel mensen kunnen heel weinig doen aan de ellende waarin ze leven in hun verslaving. En zelfs dan: ik zie geen reden om minder medelijden te hebben met criminele en verslaafde zwervers die het er zelf naar hebben gemaakt, dan met beroofde mensen. Juist niet! Dat is nu toch juist de kern van ons geloof!? Als de Heere Jezus had gezegd: "iedereen die zich zelf in de ellende heeft gebracht, die laat ik liggen. Alleen mensen die er niks aan konden doen help ik." Dan had de wereld er ellendig uitgezien.
Ten eerste: doet dat er iets toe wat ik doe in de vraag voor wat elke christen zou moeten doen? Dit is een al te makkelijk antwoord denk ik.
Ten tweede: ik probeer ook als ik door Rotterdam loop en die mensen tegenkom concreet iets voor ze te doen, ja. En dat zou nog veel meer moeten en ook kunnen, daar ben ik van overtuigd. Ook ik vind mijn eigen welvaartsleventje belangrijker dan het mislukte leven van verslaafde zwervers. En dat is erg, vanuit de wetenschap dat de Heere Jezus Zijn hele leven weg heeft gegeven voor mensen die zich in de zonde hebben gestort. Maar ik vind dat nog altijd een andere houding dan 'bah' zeggen en een kotssmiley te gebruiken.
Ik begrijp best wat je bedoeld, alleen ik wil wel aangeven.. wees voorzichtig... Regelmatig tref ik mensen met de beste bedoelingen.. komen berooid aan bureau aangifte doen..
Verslaafden jatten nog van hun eigen moeder....
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Jongere schreef:
Tja dit is wel een teer punt en wat is dan wijsheid?
En te bedenken dat wij ook van iedere daad rekenschap moeten afleggen het zij goed of kwaad.
Wat gij aan deze minste niet hebt gedaan hebt gij het aan Mij niet gedaan zegt de Heere Jezus.
En ga daar maar eens aan staan alles te kort te kort te kort!!!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Lassie schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik heb een slecht gevoel over het verloop van dit topic. Het lijkt wel een roddel/leedvermaak topic. Laten we de tijd dat we gebruiken om over deze mensen te schrijven beter benutten door voor hen te bidden!

Wat kunnen mensen toch heerlijk smikkelen en lekker alles in de gaten houden (sociale controle).

Ik begrijp niet wat ik met bepaalde informatie moet. Soms wil ik dingen gewoon niet weten.

Toen ik nog op school zat, kwam er een klasgenootje naar me toe en zei met een heel vies gezicht: gisteren kwam ik er achter dat m'n nicht POT is. Alsof het vieze mensen zijn en wat moet ik met deze informatie?????
In dit geval is er iets aan de hand wat bij verschillende mensen van het forum in de onmiddelijke omgeving afspeelt. Het leed van anderen kan ook ingrijpen bij jezelf. Om op die manier -ook met vrienden op het forum- iets daarvan te delen hoeft m.i. geen probleem te zijn. Dat mensen wat ze zien gebeuren even kwijt willen en dat middels het forum doen, is niet zo erg, zij bedoelen deze mensen niet naar beneden te halen of belachelijk te maken.

Dat iemand niet iets met die informatie moet, dat kan waar zijn. Maar daar is het forum vol van zou ik zo zeggen. Dit is gewoon ook meeleven met elkaars wederwaardigheden.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
ZWP

Bericht door ZWP »

MarthaMartha schreef: In dit geval is er iets aan de hand wat bij verschillende mensen van het forum in de onmiddelijke omgeving afspeelt.
Offtopic: Het lijkt er inderdaad op dat heel wat forummers bij elkaar in de straat (of zelfs huis) wonen.
Is dat toeval, of heeft iemand de buren/huisgenoten aangestoken? :)
Lassie

Bericht door Lassie »

MarthaMartha schreef:
Lassie schreef:

In dit geval is er iets aan de hand wat bij verschillende mensen van het forum in de onmiddelijke omgeving afspeelt. Het leed van anderen kan ook ingrijpen bij jezelf. Om op die manier -ook met vrienden op het forum- iets daarvan te delen hoeft m.i. geen probleem te zijn. Dat mensen wat ze zien gebeuren even kwijt willen en dat middels het forum doen, is niet zo erg, zij bedoelen deze mensen niet naar beneden te halen of belachelijk te maken.

Dat iemand niet iets met die informatie moet, dat kan waar zijn. Maar daar is het forum vol van zou ik zo zeggen. Dit is gewoon ook meeleven met elkaars wederwaardigheden.
ik doel niet op het feit over wat Ichtus hier neer plant. Het was meer een reactie naar Gijs toe en in het algemeen.
Rens

Bericht door Rens »

Enfin.........als ik uit het raam kijk dan zie ik dat een wel érg waterig zonnetje z'n best doet om er doorheen te komen, wat helaas nog steeds niet wil lukken...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Samenvattend:Hebt uw naaste lief als uzelf.

En wie is mijn naaste?

Als je dat weet hoeven we niet verder te discussieren.

Wat dat betreft kan ik me geheel bij Jongere aansluiten.
helma

Bericht door helma »

ZWP schreef:
MarthaMartha schreef: In dit geval is er iets aan de hand wat bij verschillende mensen van het forum in de onmiddelijke omgeving afspeelt.
Offtopic: Het lijkt er inderdaad op dat heel wat forummers bij elkaar in de straat (of zelfs huis) wonen.
Is dat toeval, of heeft iemand de buren/huisgenoten aangestoken? :)

ehm...volgens mij ben ik begonnen.... :?
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef: Wat dat betreft kan ik me geheel bij Jongere aansluiten.
Dat wordt gezegd veilig achter de pc. Nu de praktijk....

Waar gebeurd.....
Een man, met een giga drank probleem. Door z'n vrouw de deur gewezen, kwam op straat te staan. Welwillende mensen, fam X (ik weet niet of het Christenen waren) namen hem in huis, kreeg daar een kamer. De man kon echter niet van de drank afblijven, liep van de ene behandeling naar de andere. En fam X bleven meneer onderdak geven.
Ondanks dat
-hij elke dag stomdronken was dat hij niet op z'n benen kon staan
-Hij dan de buurt bij elkaar schreeuwde (dronkemanspraat)
-Zijn handen niet thuis kon laten naar die welwillende mensen
-Zijn kamer onder piste..
-Zijn kamer sloopte...
-hij alles beloofde en niets nakwam

Uiteindelijk is meneer de deur weer gewezen.. kwam op straat te staan...

Is fam X dan onbarmhartig?

Zo kan ik wel doorgaan met praktijkvoorbeelden, dat het op een gegeven moment gewoon ophoud.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Niks
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

BJD schreef:
jvdg schreef: Wat dat betreft kan ik me geheel bij Jongere aansluiten.
Dat wordt gezegd veilig achter de pc. Nu de praktijk....

Waar gebeurd.....
Een man, met een giga drank probleem. Door z'n vrouw de deur gewezen, kwam op straat te staan. Welwillende mensen, fam X (ik weet niet of het Christenen waren) namen hem in huis, kreeg daar een kamer. De man kon echter niet van de drank afblijven, liep van de ene behandeling naar de andere. En fam X bleven meneer onderdak geven.
Ondanks dat
-hij elke dag stomdronken was dat hij niet op z'n benen kon staan
-Hij dan de buurt bij elkaar schreeuwde (dronkemanspraat)
-Zijn handen niet thuis kon laten naar die welwillende mensen
-Zijn kamer onder piste..
-Zijn kamer sloopte...
-hij alles beloofde en niets nakwam

Uiteindelijk is meneer de deur weer gewezen.. kwam op straat te staan...

Is fam X dan onbarmhartig?

Zo kan ik wel doorgaan met praktijkvoorbeelden, dat het op een gegeven moment gewoon ophoud.
BJD.... ik denk dat het hier vooral gaat om het niet verachtelijk spreken over die ander.
Waar iedereen over valt is dat: :deg bah zulk volk
De mensen in jouw voorbeeld hebben hun best gedaan.
soms is het ook wijs om iemand vast te laten lopen, omdat die eerder neit te helpen is.
Maar of je daarmee zorgvuldig omgaat of van te voren je nek al omkeerd..... daar gaat het om.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten