Christus alleen, volkomen genoeg!
- Johann Gottfried Walther
Christus alleen, volkomen genoeg!
Beste medeforummers,
Vanavond werd ik er zelf weer in het bijzonder op gewezen, namelijk dit:
Dat een zondaar tot behoud niet meer dan CHRISTUS alleen nodig heeft.
Nou heeft het er soms alle schijn van, dat er hier mensen actief zijn:
die zeggen ja je hebt dit nodig en dat, en zus en zo. Dit bevindelijk kende ect. ect.
De onderbouwing van deze stelling ligt zeer duidelijk in het Evangelie van Johannes en zijn
Eerste Brief.
Daar staat immers geschreven: Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon niet heeft die heeft het leven niet.
Ziet ook Johannes 3 vers 36. Daar zijn nog andere voorbeelden me lezen de beide bijbelboeken.
Maar zijn er tegen deze stelling, om het zomaar te noemen, bijbelse argumenten in te brengen?
Is er iemand die dit op bijbelse gronden kan ontkennen en zeggen er is meer nodig dan alleen Christus?
Vanavond werd ik er zelf weer in het bijzonder op gewezen, namelijk dit:
Dat een zondaar tot behoud niet meer dan CHRISTUS alleen nodig heeft.
Nou heeft het er soms alle schijn van, dat er hier mensen actief zijn:
die zeggen ja je hebt dit nodig en dat, en zus en zo. Dit bevindelijk kende ect. ect.
De onderbouwing van deze stelling ligt zeer duidelijk in het Evangelie van Johannes en zijn
Eerste Brief.
Daar staat immers geschreven: Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon niet heeft die heeft het leven niet.
Ziet ook Johannes 3 vers 36. Daar zijn nog andere voorbeelden me lezen de beide bijbelboeken.
Maar zijn er tegen deze stelling, om het zomaar te noemen, bijbelse argumenten in te brengen?
Is er iemand die dit op bijbelse gronden kan ontkennen en zeggen er is meer nodig dan alleen Christus?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Christus alleen, volkomen genoeg!
Dat zal niemand hier ontkennen, JGW.
Ik vermoed dat je dan de discussie niet helemaal helder hebt, want je maakt een tegenstelling die er niet is.
Merk op dat diezelfde Johannes heel helder optekent, uit de mond van Christus, dat het zonder wedergeboorte onmogelijk is in het Koninkrijk Gods te komen. Jij zou dan kunnen concluderen: er zijn hier mensen actief die zeggen dat je de wedergeboorte ook nog nodig hebt.
Ik vermoed dat je dan de discussie niet helemaal helder hebt, want je maakt een tegenstelling die er niet is.
Merk op dat diezelfde Johannes heel helder optekent, uit de mond van Christus, dat het zonder wedergeboorte onmogelijk is in het Koninkrijk Gods te komen. Jij zou dan kunnen concluderen: er zijn hier mensen actief die zeggen dat je de wedergeboorte ook nog nodig hebt.
- J.C. Philpot
Tiberius,
Het gaat erom wat onze grond is. Natuurlijk is wedergeboorte nodig, maar als we wederom geboren zijn zal Christus voor ons de grond van onze zaligheid zijn. En dan nog zijn we iedere keer geneigd ons geloof, onze ervaring, bevinding, werken enz enz tot medegrond te maken. En dan moeten we iedere keer overal doorheen zakken, en alleen Christus overhouden als enige grond van ons behoud. Christus alleen, en anders geen. Moge de post van Johann voor ons daartoe dienen.
Het gaat erom wat onze grond is. Natuurlijk is wedergeboorte nodig, maar als we wederom geboren zijn zal Christus voor ons de grond van onze zaligheid zijn. En dan nog zijn we iedere keer geneigd ons geloof, onze ervaring, bevinding, werken enz enz tot medegrond te maken. En dan moeten we iedere keer overal doorheen zakken, en alleen Christus overhouden als enige grond van ons behoud. Christus alleen, en anders geen. Moge de post van Johann voor ons daartoe dienen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat begrijp ik wel, Philpot, maar ik denk niet dat iemand dat hier ontkent.
- J.C. Philpot
Ook al ontkennen we dat hier niet, dan moeten we het toch iedere keer horen, en onze ogen er iedere keer voor open gaan.Tiberius schreef:Dat begrijp ik wel, Philpot, maar ik denk niet dat iemand dat hier ontkent.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 sep 2008, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
J.C. Philpot schreef:Ook al ontkennen we hier niet, dan moeten we het toch iedere keer horen, en onze ogen er iedere keer voor open gaan.Tiberius schreef:Dat begrijp ik wel, Philpot, maar ik denk niet dat iemand dat hier ontkent.
ja dat is zo. het is een valkuil waar ik tenminste iedere keer in stap.
Christus alleen. En dan moet je een bevindelijk verhaal kunnen vertellen. Dat is dan niet een medegrond. Het wordt opgelost door de opmerking dat je dan een 'Jezus van vijf letters' hebt.J.C. Philpot schreef:Tiberius,
Zo kun je blijven stellen dat iedereen het eens is, en toch (via een achterdeur) de ander op bevindingsverhalen afrekenen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dat hoor je mij niet zeggen.refo schreef:Zo kun je blijven stellen dat iedereen het eens is, ...
- J.C. Philpot
Beste Refo,refo schreef:Christus alleen. En dan moet je een bevindelijk verhaal kunnen vertellen. Dat is dan niet een medegrond. Het wordt opgelost door de opmerking dat je dan een 'Jezus van vijf letters' hebt.
Zo kun je blijven stellen dat iedereen het eens is, en toch (via een achterdeur) de ander op bevindingsverhalen afrekenen.
Van nature hebben bouwen we niet op Christus als onze enige grond, en dat zal toch moeten veranderen. Dat heet bevinding, maar als het een bevinding is die ons op de bevinding richt in plaats van op Christus als enige en volkomen grond is het waardeloos. Net als geloof dat zich op het eigen geloof richt, dat is ook waardeloos.
Verder ga ik niet in op je opmerkingen, want die zijn zoals zeer vaak niet stichtelijk van toon. Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
George Whitefield
George Whitefield
Tiberius schreef:Dat zal niemand hier ontkennen, JGW.
Precies. Christus is alles wat je nodig hebt. Wat is wedergeboorte? Sterven en opstaan met Christus. Als Hij je verlosser is is er ook wedergeboorte. Je hebt de Geest nodig, anders ga je niet geloven? Prima, maar de Zoon en de Gees zijn 1. De Geest is in Christus plaats gekomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Maar dat is precies de toon die aangeslagen wordt. Bevinding is altijd in zekere zin mensgericht. Bepaalde gevoeligheden worden algemeen voor bevinding aangezien. Zodat het beter (desnoods voorlopig) maar helemaal in de ijskast moet. Als de predikers de hele gemeente aan Christus gebonden heeft kan er misschien weer over gepraat worden. Maar anders brengt het onbekeerden maar in de war.J.C. Philpot schreef:Beste Refo,refo schreef:Christus alleen. En dan moet je een bevindelijk verhaal kunnen vertellen. Dat is dan niet een medegrond. Het wordt opgelost door de opmerking dat je dan een 'Jezus van vijf letters' hebt.
Van nature hebben bouwen we niet op Christus als onze enige grond, en dat zal toch moeten veranderen. Dat heet bevinding, maar als het een bevinding is die ons op de bevinding richt in plaats van op Christus als enige en volkomen grond is het waardeloos. Net als geloof dat zich op het eigen geloof richt, dat is ook waardeloos.
En wat je (niet door mij gequote) slot betreft: je bent zo te zien geen haar beter. Alsof ik dat belangrijk zou vinden.
--------------
Dat vind ik nog eens een goede en mooie omschrijving van bevinding!J.C. Philpot schreef:Van nature hebben bouwen we niet op Christus als onze enige grond, en dat zal toch moeten veranderen. Dat heet bevinding, maar als het een bevinding is die ons op de bevinding richt in plaats van op Christus als enige en volkomen grond is het waardeloos. Net als geloof dat zich op het eigen geloof richt, dat is ook waardeloos.
Ik denk dat we van dat 'bouwen op' een te idealistisch model maken. Wat de één daarvan 'voelt' hoeft de ander nog niet te voelen.memento schreef:Dat vind ik nog eens een goede en mooie omschrijving van bevinding!J.C. Philpot schreef:Van nature hebben bouwen we niet op Christus als onze enige grond, en dat zal toch moeten veranderen. Dat heet bevinding, maar als het een bevinding is die ons op de bevinding richt in plaats van op Christus als enige en volkomen grond is het waardeloos. Net als geloof dat zich op het eigen geloof richt, dat is ook waardeloos.
--------------
Ik sluit me aan bij Calvijn:
En hier kom je op het terrein van de 'bevinding'...Calvijn schreef:En in de eerste plaats moeten wij weten, dat al wat Christus tot zaligheid van het menselijke geslacht geleden en gedaan heeft, voor ons zonder nut en van geen gewicht is, zo lang Christus buiten ons is en wij van Hem gescheiden zijn.
Zoals eerder al eens opgemerkt, het gaat erom dat we de 'zaken' beleven en niet zozeer hoe we die beleven. Bunyan is daar heel pastoraal in geweest. Bijvoorbeeld bij zijn beeld van de 'dal des schaduws en des doods'. Christen en Christinne zijn er beiden door gegaan, maar hoe ze dat persoonlijk ervaren hebben is 'dag en nacht' verschillend.
Verder is mijns inziens elke 'geloofsoefening' (of bevinding, zo je wilt) die zich niet richt op Christus, geen ware geloofsoefening. Het drijft als het goed is altijd uit naar Hem.
Verder is mijns inziens elke 'geloofsoefening' (of bevinding, zo je wilt) die zich niet richt op Christus, geen ware geloofsoefening. Het drijft als het goed is altijd uit naar Hem.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)