Synodevoorzitter PKN wil nationale synode alle NL kerken

memento

Synodevoorzitter PKN wil nationale synode alle NL kerken

Bericht door memento »

Synodevoorzitter ds. G. de Fijter pleit voor een nationale synode van alle protestantse kerken in Nederland.

LEEUWARDEN (ANP) – Synodevoorzitter ds. G. de Fijter van de Protestantse Kerk in Nederland pleit voor een nationale synode van alle protestantse kerken in Nederland. De synode zou moeten aangeven hoe de vele kerken samen Jezus Christus kunnen dienen en van Hem kunnen getuigen.

In een column in het Centraal Weekblad (blad voor mens, kerk en samenleving) wijst ds. De Fijter erop dat het aantal protestantse kerken in Nederland, ondanks de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland in 2004, alleen maar is toegenomen. Al die kerken gaan uit van dezelfde Bijbel en dezelfde gereformeerde geloofsbelijdenis.

Op de nationale synode zouden alle kerken vertegenwoordigd moeten zijn die in de traditie van de kerkhervormers Maarten Luther en Johannes Calvijn staan, maar ook pinksterkerken en evangelische geloofsgemeenschappen.

De Fijter, op vakantie in de Ardennen, merkte dat op de camping leden van heel verschillende kerken wel samen een dienst bijwonen. „Alsof het zo hoort. En het hoort ook zo. Het moet om de kerk des Heren gaan, niet om ons eigen instituut.” De kerk is geen door mensen bedacht instituut, maar een gemeenschap, die Jezus Christus heeft bijeengebracht, schrijft ds. De Fijter.

De synodevoorzitter hoopt dat ook buitenlandse kerken aan de nationale synode deelnemen, zoals ook in 1618 en 1619 gebeurde toen de nationale synode van Dordrecht plaatshad.

Die synode beslechtte het conflict tussen remonstranten en contraremonstranten en besloot tot de vertaling van de Bijbel in het Nederlands.

Bron: refdag.nl
JolandaOudshoorn

Re: Synodevoorzitter PKN wil nationale synode alle NL kerken

Bericht door JolandaOudshoorn »

Als dat zou kunnen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gian

Bericht door Gian »

JolandaOudshoorn schreef:Als dat zou kunnen!
Nou, zeg dat.
Ik herken me in zijn gevoelens.

Maargoed, vroeger mocht ik niet naar sprookjes luisteren, dus doe ik dat nu ook maar niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Romeinen 15:6
Opdat gij eendrachtelijk met één mond moogt verheerlijken den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus.

Handelingen 4:24
En als dezen dat hoorden, hieven zij eendrachtelijk hun stem op tot God en zeiden: Heere, Gij zijt de God Die gemaakt hebt den hemel en de aarde en de zee en alle dingen die in dezelve zijn

Handelingen 15:25
Zo heeft het ons, eendrachtelijk tezamen zijnde, goedgedacht enige mannen te verkiezen en tot u te zenden, met onze geliefden, Bárnabas en Paulus,

Zo, mannen broeders, en nu allen aan het werk.

Opdat zij allen één zijn.......
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Nationale synode komt dichterbij

KAMPEN - De nationale synode die ds. G. de Fijter, synodepreses van de Protestantse Kerk in Nederland, onlangs bepleitte, lijkt er te komen. „De zaak is het meer dan waard. Met dr. E. P. Meijering zeg ik: Het roer moet om.”

Een nationale synode van alle protestantse kerken in Nederland - daarvoor pleitte ds. De Fijter begin vorige maand in een column in Centraal Weekblad, blad voor mens, kerk en samenleving. De Kamper predikant is al lange tijd met de gedachte bezig. „Op vakantie in het buitenland zie ik kerkleden uit heel verschillende kerken broederlijk en zusterlijk bij elkaar kruipen”, schreef hij in zijn column. „Alsof het zo hoort. En het hoort ook zo. Het moet om de kerk des Heren gaan, niet om ons eigen instituut. Ten behoeve van de samenleving, die van het christelijke toeten noch blazen weet.”

Op zo’n nationale -„het liefst zelfs internationale”- synode zouden alle kerken vertegenwoordigd moeten zijn die in de traditie van Luther en Calvijn staan, suggereerde ds. De Fijter, „samen met hen die uit evangelicale en pinksterhoeken komen, en de migrantenkerken, met inmiddels bijna een miljoen leden. Zij accentueren vandaag het internationale wat ook Dordt, 1618-1619, kende.” De synode zou moeten aangeven „hoe we samen kunnen luisteren, dienen en getuigen van Jezus Christus.”

Hoe zijn de reacties tot dusver?
„Ik heb een heleboel positieve reacties gehad. Iemand vertelde me laatst dat als je op Google ”nationale synode protestantse kerken” intikt, je meer dan 4000 hits krijgt. Er is heel veel belangstelling voor. Ik krijg nog dagelijks berichten van mensen die het een mooie gedachte vinden om de christenheid in Nederland op deze manier bijeen te brengen. Al zijn er uiteraard ook tegenstanders.”

En, komt de synode er?
„Als het aan mij ligt komt die er, ja. Maar over hoe en wanneer kan ik nu nog geen mededelingen doen.”

Dat maakt toch nieuwsgierig. Wordt het een synode achter gesloten deuren, waartoe L. M. P. Scholten in een eerste reactie op uw pleidooi adviseerde?
„Dat is nu juist níét de bedoeling. Wat mij voor ogen staat, heb ik in een interview op de website van de Raad van Kerken ”out of the box-denken” genoemd. Ik wil de bestaande organisatievormen overstijgen. Wat hebben we er als kerken sinds de Tweede Wereldoorlog nu van terechtgebracht? We hebben van alles en nog wat gedaan, eindeloos gediscussieerd over dan dit, dan dat -en ik zeg niet dat het je bezighouden met minder belangrijke dingen niet goed is- maar tijdens ons gediscussieer is dit land voor 70 procent geseculariseerd! Daar ligt mijn zorg. Het gaat me om het getuigenis van Jezus Christus in deze samenleving.

En als u me nu zou vragen of dit een propagandastunt van onze kerk is geweest, zoals me door Scholten en ook prof. dr. W. van ’t Spijker is verweten, dan zeg ik: daar is ab-so-luut géén sprake van. Het gaat me om de eenheid van de kerk, en om het christelijk getuigenis. Nogmaals: Nederland is voor 70 procent geseculariseerd, of mensen worden ingewonnen voor andere religies en vormen van ietsisme.”

Uw woorden doen denken aan het pamflet dat dr. E. P. Meijering vorige week publiceerde en waarin hij uitspreekt dat zijn generatie de „schrikbarende achteruitgang” van de kerken waarschijnlijk zelfs heeft verhaast.
„Ik moet zeggen dat ik zaterdagavond af en toe met ontroering heb zitten luisteren naar het interview met hem op Radio 5. Waar Meijering, als remonstrant, zegt: We hebben het verkeerd gedaan, we hebben tientallen jaren lang verzuimd de genade Gods in Christus te proclameren - het roer moet om! En als het roer dan om moet, wat ik ook vind, betekent dit dat we hier als gezamenlijke kerken met elkaar de verantwoordelijkheid voor moeten nemen. De zaak is het meer dan waard.”

bron: http://www.kerktijden.nl
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Als wij als kerken het evangelie weer krachtig gaan verkondigen en ons op evangelisatie en zending gaan richten, lijkt me dit beter voor de eenheid dan als we samen gaan babbelen en compromissen gaan bedenken op een nationale synode. Ik zie hier echt geen heil in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij is het doel van de synode niet om alle verschillen weg te praten of compromissen te sluiten... maar om te kijken hoe samen God gediend kan worden. Dus samenwerking zonder dat je eerst ieder verschil uitgepraat moet hebben. Dat lijkt me wel heilzaam.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Marnix schreef:Dus samenwerking zonder dat je eerst ieder verschil uitgepraat moet hebben. Dat lijkt me wel heilzaam.
Als er op het grondvlak niets veranderd kunnen er centimetersdikke documenten worden geschreven door synoden en classes, maar gebeurt er niets. We hebben een herleving op het grondvlak nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

J.C. Philpot schreef:Als wij als kerken het evangelie weer krachtig gaan verkondigen en ons op evangelisatie en zending gaan richten, lijkt me dit beter voor de eenheid dan als we samen gaan babbelen en compromissen gaan bedenken op een nationale synode. Ik zie hier echt geen heil in.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Praten, praten en nog eens praten en dikke rapporten, daar kan niets goeds uitkomen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Toeschouwer schreef:
J.C. Philpot schreef:Als wij als kerken het evangelie weer krachtig gaan verkondigen en ons op evangelisatie en zending gaan richten, lijkt me dit beter voor de eenheid dan als we samen gaan babbelen en compromissen gaan bedenken op een nationale synode. Ik zie hier echt geen heil in.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Praten, praten en nog eens praten en dikke rapporten, daar kan niets goeds uitkomen.
En als God het nu wél wil gebruiken?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
J.C. Philpot

Ariene schreef:En als God het nu wél wil gebruiken?
Met een kromme stok kan een rechte slag worden geslagen. Maar de bijbelse weg is bekering en verootmoediging op het grondvlak, en dat word niet door allerlei instituten en vergaderingen gemaakt.

George Whitefield
Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Dus samenwerking zonder dat je eerst ieder verschil uitgepraat moet hebben. Dat lijkt me wel heilzaam.
Als er op het grondvlak niets veranderd kunnen er centimetersdikke documenten worden geschreven door synoden en classes, maar gebeurt er niets. We hebben een herleving op het grondvlak nodig.
Wat moet er dan concreet veranderen voordat je samen over samenwerking kan gaan nadenken?

Dat er bekering en verootmoediging nodig is klopt trouwens... misschien kan gelijk duidelijk worden waar die er is en waar niet? Er is namelijk al best veel bekering en verootmoediging op dit punt, kerken die de verdeeldheid beginnen te hekelen en als zonde zien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Marnix schreef:Dat er bekering en verootmoediging nodig is klopt trouwens... misschien kan gelijk duidelijk worden waar die er is en waar niet? Er is namelijk al best veel bekering en verootmoediging op dit punt, kerken die de verdeeldheid beginnen te hekelen en als zonde zien.
Er is een algehele bekering nodig, en niet op een paar plekjes maar algemeen. Alleen God kan aan elkaar verbinden wat bij elkaar hoort.

George Whitefield
Marnix

Bericht door Marnix »

Kortom, iedereen moet oprecht geloven en dan kan er pas eenheid zijn? Waarom heb ik het idee dat dat niet gaat werken?
Ariene

Bericht door Ariene »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Dat er bekering en verootmoediging nodig is klopt trouwens... misschien kan gelijk duidelijk worden waar die er is en waar niet? Er is namelijk al best veel bekering en verootmoediging op dit punt, kerken die de verdeeldheid beginnen te hekelen en als zonde zien.
Er is een algehele bekering nodig, en niet op een paar plekjes maar algemeen. Alleen God kan aan elkaar verbinden wat bij elkaar hoort.
Maar hoe zie jij die algehele bekering tot stand komen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie