JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Marnix

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Gijs83 schreef:
Nee, ik snap je niet helemaal. Je doelt waarschijnlijk op een tekst als: 'Zoekt en gij zult vinden' of toch niet? Zou het 'wijzer willen zijn' van een dominee zijn? Ik geloof dat niet echt. Misschien heeft iemand als bv.Tiberius hierop nog een 'wijs' antwoord!
Ik bedoel teksten als Joh 1:15: bekeert u, en gelooft het Evangelie.. Dát is de taal die de Schrift spreekt. Dat de dominee, in zijn wijsheid, meent dat het onverstandig is om dit tegen mensen te zeggen, ja zelfs durft te beweren dat dat een arm evangelie is, is gruwelijk dwaasheid en eigenwijsheid! En de vraag in dezen aan jou is: Wie moet je meerder gehoorzamen: God en Zijn woord, of de mens, een dominee in dit geval?
Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!

Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
Klinkt mooi, maar ik lees nergens dat een bekeringsoproep wordt beantwoord met: ik wil wel maar ik kan het niet. Tegelijkertijd lees ik wel dat men het niet uit eigen kunnen maar van boven gaat verwachten. Maar dat is toch juist bekering? Met "ik wil wel maar ik kan niet" wordt in de Bijbel geen genoegen genomen. Het zou niet moeten zijn: Ik geloof niet, kom me te hulp. Maar "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"

Als we geloven dat Hij de Verlosser is en we Hem willen volgen hoeven we niet in ongeloof te blijven om onze zwakheid. Heel Hebreeen 3 en 4 gaat over ongeloof en Israelieten die daardoor niet konden ingaan en een oproep om daar voor te waken. Het gedeelte eindigt met die rijke woorden van Hebreeen 4:

4 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

Als we Hem als Verlosser erkennen mogen we zonder schroom naderen tot zijn troon, met onze zwakheid, twijfels en wat er nog aan ongeloof over is, Hij helpt ons met zijn barmhartigheid en genade. Dat mag aan mensen in de kerk of op een conferentie of jongerenavond ook gepreekt worden. En wat is dat een rijke boodschap!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

memento schreef: Maar daarom moet die oproep nog wel tot een ieder, en in het bijzonder tot de ontdekte zondaar, gezegd worden.
Wie is die ontdekte zondaar? Toch degenen die als de tollenaar moeten zeggen: 'En de tollenaar van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst zeggende: O God,wees mij zondaar genadig.'
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:Ik bedoel teksten als Joh 1:15: bekeert u, en gelooft het Evangelie.. Dát is de taal die de Schrift spreekt. Dat de dominee, in zijn wijsheid, meent dat het onverstandig is om dit tegen mensen te zeggen, ja zelfs durft te beweren dat dat een arm evangelie is, is gruwelijk dwaasheid en eigenwijsheid! En de vraag in dezen aan jou is: Wie moet je meerder gehoorzamen: God en Zijn woord, of de mens, een dominee in dit geval?
Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!

Het is een arm evangelie als het aannemen van Jezus en het geloven een nieuwe wet is geworden.
Klinkt mooi, maar ik lees nergens dat een bekeringsoproep wordt beantwoord met: ik wil wel maar ik kan het niet. Tegelijkertijd lees ik wel dat men het niet uit eigen kunnen maar van boven gaat verwachten. Maar dat is toch juist bekering? Met "ik wil wel maar ik kan niet" wordt in de Bijbel geen genoegen genomen. Het zou niet moeten zijn: Ik geloof niet, kom me te hulp. Maar "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"

Als we geloven dat Hij de Verlosser is en we Hem willen volgen hoeven we niet in ongeloof te blijven om onze zwakheid. Heel Hebreeen 3 en 4 gaat over ongeloof en Israelieten die daardoor niet konden ingaan en een oproep om daar voor te waken. Het gedeelte eindigt met die rijke woorden van Hebreeen 4:

4 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

Als we Hem als Verlosser erkennen mogen we zonder schroom naderen tot zijn troon, met onze zwakheid, twijfels en wat er nog aan ongeloof over is, Hij helpt ons met zijn barmhartigheid en genade. Dat mag aan mensen in de kerk of op een conferentie of jongerenavond ook gepreekt worden. En wat is dat een rijke boodschap!
Marnix, je citaat is een tekst die in de heiligmaking staat. Het gaat nu juist over de rechtvaardigmaking.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Ik snap die dominee niet en toch wel. Een zondaar die vast loopt moet gezegt worden: bekeert u en geloof het evangelie. Maar als het recht ligt zal zo'n zondaar zeggen; ik wil wel maar ik kan het niet, ik ben verloren en ik moet wel geloven, dát is de sleutel maar ik ben zo ongelovig. HEERE geeft u mij geloof!

Geloof en bekering moet geen nieuwe wet worden. Maar daarom moet die oproep nog wel tot een ieder, en in het bijzonder tot de ontdekte zondaar, gezegd worden. Want wat moeten we anders zeggen, als we de bijbel niet meer na mogen spreken? Ja, als je er over nadenkt: Hoe kan je eigenlijk zeggen dat het niet wijs is om de Schrift na te spreken? Dat is toch niets dan gruwelijke hoogmoed en eigenwijsheid?

Ja, hoeverre zijn we van de Reformatie met haar Sola Scriptura verwijderd als we zulke onzinnigheid gaan toestaan. Ja, de Schrift zelf laat het ons zien: Elke bekering begint met gehoorzaamheid aan Gods woord. Van Abraham tot Paulus. En een ieder die dat woord ongehoorzaam is, ook al is hij predikant, gaat verloren!
Ik denk dat je niet al te veel over Gijs' woorden moet vallen. Hij citeert ook niet letterlijk.

Maar ik vind wel dat ook de onwil en de onmacht voorgesteld moeten worden. Anders ben je het evenwicht kwijt.
Ik hoop inderdaad dat hij niet letterlijk citeert. Want anders: Arme gemeente die zo'n predikant heeft.

We zitten hier in een topic waar gewezen wordt op gevaren van Heartcry en Jijdaar. Maar de visie zoals verwoord door Gijs is even gevaarlijk. Alle sola's (sola scriptura, sola gratia en sola fide) moeten behouden blijven!

PS> Erasmiaan: ik ben het met je eens dat je ook de onwil en onmacht moet benoemen, omdat je anders het evenwicht kwijtraakt. Maar dat rechtvaardigt niet het afwijken van Gods woord...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb het idee dat hier een beetje langs elkaar heen gepraat wordt.
Het komt mij voor dat de bezwaren van Gijs en Erasmiaan zich vooral richten tegen een manier van oproepen tot geloof, alsof dat iets is wat ons in eigen vermogen ligt.
Dan voel je dat er achter dat oproepen tot geloven een opvatting ligt over het geloof, die niet juist is.
Mariaa

Bericht door Mariaa »

freek schreef:Overigens krijg ik absoluut kromme tenen van heel deze topic. Volgens mij kunnen we er beter mee nokken.

Op één opmerking, een heel aantal pagina's terug gemaakt, wil ik nog inhaken. Er wordt gesuggereerd door de 'anti's' dat HC als vervanging of aanvulling van kerken wil dienen. Volgens mij was het Jongere die opmerkte dat veel HC-sympathisanten juist erg betrokken zijn bij de reformatorische kerken. Ik kan dat alleen maar bevestigen. Veel jongeren en ouderen die bijeenkomsten van HC, SRA of Jijdaar bezoeken worden alleen maar gesterkt in hun verlangen om binnen hun eigen kerk een leesbare brief van Christus te mogen zijn. Eén ding weet ik zeker: er worden daar bidders geboren, die de nood van de ongelovigheid van zovelen met zich meedragen.
En dan kan er onevenwichtigheid zijn, dan zal er een iets andere theologische voorkeur zijn, dan zullen er mensen zijn die trappen tegen de bestaande kerken, dan zal er ongetwijfeld schijngeloof op de proppen komen, maar dan is één ding zeker: ons past voorzichtigheid. Om het in de lijn van dit topic te zeggen: 'Een ieder beproeve zichzelf!'
Helemaal mee eens Freek.
En misschien ter toevoeging Hand. 5: 38b-39:
Indien deze raad of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden. Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien evonden wordt ook tegen God te strijden.
::salut
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Overigens krijg ik absoluut kromme tenen van heel deze topic. Volgens mij kunnen we er beter mee nokken.
Welnee, RF bestaat bij de gratie van zulke topics... :hum
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
Welnee, RF bestaat bij de gratie van zulke topics... :hum
Misschien bedoelde ik wel: stoppen met deze discussie, en een nieuwe starten :huhu
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is weer eens wat anders, dan al die leutertopics in het recente verleden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Het is weer eens wat anders, dan al die leutertopics in het recente verleden.
Dat geleuter was vaak nog wel onschuldig en vriendelijk...
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Het is weer eens wat anders, dan al die leutertopics in het recente verleden.
Dat geleuter was vaak nog wel onschuldig en vriendelijk...
Ja, omdat het nergens over gaat.
Maar als er heikele onderwerpen ter tafel komen waar mensen zich emotioneel bij betrokken voelen, dan kan het wel eens een beetje stormen.
Niks mis mee toch?
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:

Marnix, je citaat is een tekst die in de heiligmaking staat. Het gaat nu juist over de rechtvaardigmaking.
Waarom waarschuwt Paulus dan nog voor afval, die is er immers niet onder heiligen? Hebreeen is aan een gemeente geschreven en het gaat hier ook om leden van Christus gemeente. En zoals je in Hebreeen 4 kan lezen zegt Paulus dat iedereen moet waken de belofte aan zich voorbij te laten gaan, voor wie het geloof niet aannemen is het niet heilzaam. (Heb 4:1-3)

Geloof, rechtvaardigmaking en heiligmaking staan niet los van elkaar. Als iemand Hem als Verlosser belijdt is er geloof en mogen we naar die troon van genade. Dat hoort ook bij de rechtvaardigmaking, we worden door het geloof gerechtvaardigd, aldus Paulus in de Romeinenbrief. Hij zegt niet: Je wordt eerst gerechtvaardigd en dan ga je geloven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef: Klinkt mooi, maar ik lees nergens dat een bekeringsoproep wordt beantwoord met: ik wil wel maar ik kan het niet. Tegelijkertijd lees ik wel dat men het niet uit eigen kunnen maar van boven gaat verwachten. Maar dat is toch juist bekering? Met "ik wil wel maar ik kan niet" wordt in de Bijbel geen genoegen genomen. Het zou niet moeten zijn: Ik geloof niet, kom me te hulp. Maar "Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp"

Waarom waarschuwt Paulus dan nog voor afval, die is er immers niet onder heiligen? Hebreeen is aan een gemeente geschreven en het gaat hier ook om leden van Christus gemeente. En zoals je in Hebreeen 4 kan lezen zegt Paulus dat iedereen moet waken de belofte aan zich voorbij te laten gaan, voor wie het geloof niet aannemen is het niet heilzaam. (Heb 4:1-3)

Geloof, rechtvaardigmaking en heiligmaking staan niet los van elkaar. Als iemand Hem als Verlosser belijdt is er geloof en mogen we naar die troon van genade. Dat hoort ook bij de rechtvaardigmaking, we worden door het geloof gerechtvaardigd, aldus Paulus in de Romeinenbrief. Hij zegt niet: Je wordt eerst gerechtvaardigd en dan ga je geloven.
Marnix, je citaat is een tekst die in de heiligmaking staat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Marnix, je citaat is een tekst die in de heiligmaking staat.
Ik zou toch graag een inhoudelijker reactie zien.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Marnix, je citaat is een tekst die in de heiligmaking staat.
Ik zou toch graag een inhoudelijker reactie zien.
Er staat: "Onze Hogepriester". Christus hogepriesterlijke arbeid is maar voor één volk: Gods volk. Maar alleen al het woordje "onze" ziet op het mijnen en eigenen van het geloof.
Gesloten