Nu haal je een onzuiver element in de discussie. Niemand hier zal zeggen dat hij 'aan de regeltjes van de kerk moet voldoen'. Dat vind ik een plat cliché.Marnix schreef:... maar niet aan de regeltjes van de kerk voldoen.
JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Moderator-opmerking
Het is goed om de toon in de discussie wat te matigen en even rust te nemen tussen de reacties. Dat komt de discussie ten goede. Ook niet op de persoon spelen, aub.
Het is goed om de toon in de discussie wat te matigen en even rust te nemen tussen de reacties. Dat komt de discussie ten goede. Ook niet op de persoon spelen, aub.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik heb toch ook 'getuigenissen' gelezen waarin ik dat wel heel duidelijk bespeurde.freek schreef:Ik snap ook wel wat jij bedoel, maar ik denk dat juist déze houding voorkomt bij jongeren uit onze gezindte. Die weten heus wel wat er in hun leven gebeurd is, maar worden helaas te vaak gewogen en te licht bevonden.
Wat er dan 'gebeurd' was in het leven, was dan dat men serieus ging worden, een verlangen naar God kreeg, etc. en daaruit trok men dan de conclusie dat men bekeerd was.
Ik wil dit niet meteen koppelen aan HeartCry en JijDaar, maar ik denk dat dit gevaar ook aanwezig is.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 11 sep 2008, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zou zomaar kunnen, Jongere.Jongere schreef:Tiberius, ik krijg n.a.v. deze opmerking echt het idee dat jij over een heel andere groep praat dan ik.
Maar het zijn wel de mensen waarmee ik in contact kom en waar ik een aantal voorbeelden uit mijn omgeving kan aanwijzen: in de kerk gaat het allemaal te zwaar en te moeilijk; vervolgens enige malen naar zo'n stichting, waar ze bekeerd worden; daarna enerzijds een sterk zich afzetten tegen de kerk en haar gebruiken, maar anderzijds toch deelnemen aan het Heilig Avondmaal; tenslotte verdwijnen ze naar een lichte kerk (waar ze er meestal na enkele jaren links weer uitvliegen).
Dus daar reageer ik op. Deze diverse stadia van reacties merk ik ook op dit forum.
Ook dat is herkenbaar. In de jeugdkerken-discussie was dat ook een verwijt, de consumptiehouding, lekker makkelijk willen consumeren, doen wat jij leuk vindt, gemakkelijk met vragen en antwoorden omgaan, onze zonde is niet zo erg en de verlossing is makkelijk te krijgen. Terwijl er ontzettend veel jongeren kwamen die een enorme geestelijke honger hadden, dorsten naar God en er zeker niet makkelijk over zonde en verlossing werd gedaan. Mensen keuren eerst de acitiviteit af en gaan vervolgens de meest onjuiste vooroordelen over de bezoekers indenken en aanvoeren.Jongere schreef:Tiberius, ik krijg n.a.v. deze opmerking echt het idee dat jij over een heel andere groep praat dan ik. Want dit is dus gewoon niet waar. En ik vind het wel zorgelijk als je dat niet ziet, want ik zie het bij heel veel jongeren die juist ook naar die avonden gaan dat dit voor hen een hele belangrijke vraag is. Zie ook de post van Freek.Tiberius schreef:Kennelijk niet.Gijs83 schreef:Vragen ze zich dan nooit af of ze zich niet wat inbeelden?
Echt, we kunnen over allerlei theologische verschillen praten met elkaar, maar dit vind ik ervan getuigen dat Gijs en jij in ieder geval met de groep mensen die ik ken (en ik weet dat dat de meerderheid is) nog nooit een echt inhoudelijk gesprek hebt gehad over deze dingen. En dat vind ik wel erg, want dat verklaart dus ook veel van de 'verwarring' die er bestaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Omdat hij waarschuwt tegen de remonstrant van onze tijd, die tegen de mensen zegt dat ze moeten geloven, Jezus aan moeten nemen, en zo het wonder uit de genade haalt.[/quote]Erasmiaan schreef:Want?Marnix schreef:Erasmiaan schreef:e jongerenavonden is het dan niet juist omdat de boodschap hetzelfde is?
Ik denk dat hij gewoon iets beter ziet dat de Bijbel beiden leert. Dat wij moeten geloven, Jezus aannemen, en tegelijkertijd dat het wonderlijke genade is. Goed dat er dan mensen zijn die waarschuwen voor het weglaten van de helft van de boodschap. De Bijbel roept ons op tot geloof en Jezus aannemen, dus is het goed dat dat hier ook gebeurt. Stellen dat men zo het wonder uit de genade haalt of dat Gods verlossende en trekkende werk er dus niet geleerd wordt geeft wel aan waar het probleem zit, dat jij beide dingen blijkbaar niet kan rijmen. Gelukkig zijn er genoeg mensen die dat wel kunnen en bij wie niet gelijk de nekharen overeind gaan staan als ze de Bijbelse oproep tot geloof en bekering klinkt. En misschien is dat wel die aanvulling op kerken en de Bijbel die bezoekers in eigen kerk missen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix, ik denk dat het voor iemand die geen insider is, moeilijk is om zich echt een oordeel te vormen over dit 'interne' probleem van met name de GG.
Mja, er zijn dominees in de GG die zeggen dat een echt kind van God het plekje in de bank kan aanwijzen waar God met hem begonnen is (bedoelt wordt dan: ellendekennis heeft gegeven). Maar, hoevelen van Gods kinderen, ook in de GG, ook onder de predikanten, weet dit niet? Zouden dat daarom geen echte kinderen Gods zijn?Gijs83 schreef:Ik hoorde een GG-dominee zeggen over een jongen die deze avonden bezocht had dat hij eigenlijk niet meer naar die GG-dominee kon luisteren, want dan hoorde hij dat hij er 'buiten' stond. Terwijl hij op die avonden juist te horen kreeg daat hij 'erbij' hoorde. Ik vraag dan af waar de haper ligt. Ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat ze op die avonden zeggen dat je 'erbij' hoort, want mensen die die avonden bezocht hebben zeggen al heel gauw dat ze bekeerd zijn. Vragen ze zich dan nooit af of ze zich niet wat inbeelden?
Dat neemt aan de andere kant niet weg dat op Heartcry e.d. avonden misschien het zo kan zijn dat mensen die geen genade in het hart hebben, er al te makkelijk bijberekend worden. Daar kan ik, en iedereen die daar ook niet is geweest en het heeft meegemaakt, geen uitspraak over doen. Op basis van de lezingen zelf kan je dat niet concluderen, de noodzaak van bekering wordt namelijk elk sterk benadrukt (ook al is de weg en de inhoud ietwat afwijkend), het is niet zo dat in de lezingen iedereen tot kind van God bestempeld wordt.
ik ben het van harte met Marnix zijn postings eens. (ben 28 jaar GerGemmer geweest)Afgewezen schreef:Marnix, ik denk dat het voor iemand die geen insider is, moeilijk is om zich echt een oordeel te vormen over dit 'interne' probleem van met name de GG.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Ik ben het absoluut oneens met Marnix' postings. (ben 38 jaar GerGemmer).Lapressa schreef:ik ben het van harte met Marnix zijn postings eens. (ben 28 jaar GerGemmer geweest)Afgewezen schreef:Marnix, ik denk dat het voor iemand die geen insider is, moeilijk is om zich echt een oordeel te vormen over dit 'interne' probleem van met name de GG.
De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Zal iedereen zeggen: daar geeft Gods Geest zelf getuigenis van in het hart. Mensen denken: dat staat er, dus je moet niet twijfelen. Ik hoorde pas nog een dominee zeggen: als je tegen iemand die oprecht bekeerd wil worden zegt dit of dit moet je aangrijpen, dat je dat helemaal niet moet zeggen, want dat kan zo iemand helemaal niet. Dan is het maar een arm Evangelie. Dat zegt men blijkbaar nogal te gauw.
Ten eerste denk ik dat het de getuigenis is van Gods Geest in je hart. De Bijbel kan het bevestigen en soms je er weer aan herinneren zodra je er aan twijfelt bijvoorbeeld, dat als God eenmaal in je werkt, Hij je niet meer laat gaan.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
- J.C. Philpot
God werkt dat getuigenis in het hart door Zijn Geest, maar de Heilige Geest gebruikt daar het Woord voor. Heer', ai, maak mij Uwe wegen, Door Uw woord en Geest bekend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik vind dat juist een heel rijk Evangelie. Wat wil jij anders zeggen tegen mensen die graag bekeerd willen worden?Gijs83 schreef:De grote vraag is natuurlijk: hoe snel moet je je 'erbij' rekenen. Wanneer kun je op grond van de Bijbel jezelf 'erbij' rekenen?
J.C. Philpot schreef:God werkt dat getuigenis in het hart door Zijn Geest, maar de Heilige Geest gebruikt daar het Woord voor. Heer', ai, maak mij Uwe wegen, Door Uw woord en Geest bekend.
Geen gezangen citeren!
Men is bang de mens aan het werk te zetten; men is bang de Heilige Geest, die het alleen doen moet, het werk uit handen te nemen, maar in werkelijkheid neemt men de Heilige Geest het werktuig uit handen, namelijk de prediking van het Woords, de prediking voluit van eis en belofte.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.