Ervaringen met goede DVD's ?

Marnix

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:Mij is wel eens gezegd dat het kijken van films en DVD's af te raden is. Wil niet zeggen dat je ze helemaal niet mag kijken. Er zijn beste goede films/DVD's, maar om nu aan te raden om al die goede films/DVD's te gaan bekijken nee dat zou ik toch ook weer niet aanraden. Als reden werd dan genoemd de hele sfeer/cultuur die er omheen hangt. Het hoeft ook weer geen wereldmijding, maar het is op zich niet aan te raden.
Als je de hele dag alleen maar goede dvd's zou gaan kijken is dat inderdaad niet aan te raden. Als je af en toe een goede dvd kijkt is dat wel aan te raden.

Dat over "sfeer / cultuur" die er omheen hangt vind ik grote onzin. Als ik thuis een goede dvd kijk hangt er helemaal geen verkeerde sfeer ofzo. Sfeer heeft te maken met wat je kijkt, hoe je kijkt en waar je kijkt... maar niet met dat je uberhaupt naar tv kijkt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Als mensen een DVD willen kijken, kunnen ze in dit topic nog ideeën op doen om in ieder geval een goede film te kijken. Beter zo lijkt mij dan naar een videotheek gaan en een film uit de schap trekken zonder te weten wat er eigenlijk op staat.

Kent iemand hier: the Miracle of the Cards. Ik vond het een mooie en aangrijpende film. Wonderen bestaan echt, dat blijkt dus ook uit de praktijk.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Deze films zijn ook aan te raden:
- Hotel Rwanda
- Shooting Dogs (eigenlijk de beste van de bovenste drie)
- Sometimes in April

- Second Chance
- Bamboe in de winter
- father Damien
- Sterker dan striemen

Dit zijn vooral films op geschiedenis, op wat er gebeurd in de wereld. Zoals de genocide in Rwanda, de christen vervolging in China, e.d.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
BJD

Bericht door BJD »

Lapressa schreef: Beter zo lijkt mij dan naar een videotheek gaan en een film uit de schap trekken zonder te weten wat er eigenlijk op staat.
Lijkt me geen goed idee. 99,99 procent wat in de schappen bij een gemiddelde videotheek staat is troep. Een speld in de hooiberg zoeken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik zou zeggen kijk ook eens op Christianity today. De films daar met een uitzonderlijk hoge waardering zijn vaak wel de moeite waard.

Films die ik als expliciet Christelijk zou noemen, hoewel ze seculier zijn gebracht en vaak niet eens door Christenen gemaakt zijn

-Sophie Scholl (nog steeds de beste film die ik ken, gaat over een lid van de witte roos in Duitsland)
-Amazing Grace (over William Wilberforce)
-Chariots of Fire (over de atleet Eric Littell)
-A man for all Seasons (over Thomas More)

Dit zijn allemaal films die een gesprek met niet Christenen goed op gang kunnen brengen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Gijs83 schreef:Mij is wel eens gezegd dat het kijken van films en DVD's af te raden is. Wil niet zeggen dat je ze helemaal niet mag kijken. Er zijn beste goede films/DVD's, maar om nu aan te raden om al die goede films/DVD's te gaan bekijken nee dat zou ik toch ook weer niet aanraden. Als reden werd dan genoemd de hele sfeer/cultuur die er omheen hangt. Het hoeft ook weer geen wereldmijding, maar het is op zich niet aan te raden.
Als je de hele dag alleen maar goede dvd's zou gaan kijken is dat inderdaad niet aan te raden. Als je af en toe een goede dvd kijkt is dat wel aan te raden.

Dat over "sfeer / cultuur" die er omheen hangt vind ik grote onzin. Als ik thuis een goede dvd kijk hangt er helemaal geen verkeerde sfeer ofzo. Sfeer heeft te maken met wat je kijkt, hoe je kijkt en waar je kijkt... maar niet met dat je uberhaupt naar tv kijkt.
Ben ik niet met je eens. van TV/DVD kijken gaat sowieso een bepaalde sfeer uit. Het trekt mensen of één of andere manier aan en dat kan zondige gevolgen hebben. Moet je je er dan niet van afkeren?
refo

Bericht door refo »

Dat kan.

Maar hetzelfde geldt voor het uitspitten van beroepingswerk.
Of het bezoeken van weekdiensten.

Dat kan ook tot een bepaald sfeertje leiden. Dat trekt mensen dan, maar over meer dan mensen gaat het soms niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:........Dat kan ook tot een bepaald sfeertje leiden. Dat trekt mensen dan, maar over meer dan mensen gaat het soms niet.
Hoe weet je dat. Heb je daar onderzoek naar gedaan?
Of is het: zoals de waard is........

Ik heb zo het idee dat een bepaalde karikatuur over "doordeweeksen" in jou brein is vastgeroest.
Lassie

Bericht door Lassie »

k heb weleens heerlijk een DVDtje gekeken samen met m'n vriend op de bank heerlijk tegen elkaar aan en dan die vlinders in je buik... woeih... :love :oops
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Dat kan.

Maar hetzelfde geldt voor het uitspitten van beroepingswerk.
Of het bezoeken van weekdiensten.

Dat kan ook tot een bepaald sfeertje leiden. Dat trekt mensen dan, maar over meer dan mensen gaat het soms niet.
Wat brengt je eerder verder van God af? Weekdiensten is al helemaal niet verkeerd. Als echt honger hebt naar Gods Woord wilde je wel dat het elke dag kerk was. Ik snap ook niet dat er in sommige kerken/gemeenten geen doordeweekse kerkdiensten gehouden worden. En beroepingswerk kan idd.wat tijd kosten, maar het heeft altijd nog met de kerk te maken. Dus dat zal niet echt een verkeerde richting uitleiden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gijs, het kijken van films trekt me niet van God af, integendeel.

Er gaat dan ook helemaal geen bepaald sfeertje vanuit. Misschien is dat jou ervaring, misschien komt het vanwege het beeld dat jou van tv-kijken is meegegeven maar ik ervaar dit niet zo. Je argumentatie is ook gewoon veel te kort door de bocht dus ik denk dat die opvoeding wel meespeelt in wat jij hier allemaal zegt. Als men je altijd had geleerd dat boeken slecht waren had je gezegd: Je moet geen boeken lezen, het neemt mensen in beslag, trekt mensen aan en er gaat een bepaald sfeertje vanuit. Moeten we ons daar niet van afkeren? Zoals je weet moet je inderdaad lang niet alle boeken lezen als christen. Maar totaal geen boeken lezen vind je geen goed idee, er zijn immers hele goede boeken te verkrijgen. Op dat moment veroordeel je lezen in het algemeen niet maar je maakt onderscheid tussen goed en kwaad op dat gebied. Leer nou eens om dat ook bij films te gaan doen, dat onderscheid te maken. Goede films kijken aanmoedigen, slechte films kijken afkeuren. Wat zouden we dan heerlijk genuanceerde reacties krijgen hier.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Gijs83 schreef: Wat brengt je eerder verder van God af? Weekdiensten is al helemaal niet verkeerd. Als echt honger hebt naar Gods Woord wilde je wel dat het elke dag kerk was. Ik snap ook niet dat er in sommige kerken/gemeenten geen doordeweekse kerkdiensten gehouden worden. En beroepingswerk kan idd.wat tijd kosten, maar het heeft altijd nog met de kerk te maken. Dus dat zal niet echt een verkeerde richting uitleiden.
Dit kan je ook van God afhouden. Zeker als je drukker bezig bent met wat welke dominee doet. Dan blijf je uiteindelijk bezig met de kerk en niet waar het wezenlijk omgaat: God!
Menig mens in de kerk maakt zich drukker om de kerken en de dominee's dan God.

@Marnix, dan ligt er wel aan waar voor ieder persoonlijk de grens ligt van goede films.
Persoonlijk heeft de film bamboe in de winter mij veel bewuster gemaakt van de christen vervolgingen in China dan de blaadjes van Open Doors.
Jongere

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:En beroepingswerk kan idd.wat tijd kosten, maar het heeft altijd nog met de kerk te maken. Dus dat zal niet echt een verkeerde richting uitleiden.
Ik denk dat dit één van de meestgemaakte fouten is. Dat mensen denken: het heeft toch met de kerk te maken wat ik doe, dus het zal wel goed zijn. Zo dachten de Israëlieten in de tijd van Maleachi over hun offerdienst. En ze snapten er maar niets van dat God het walgelijk vond.

Maar goed, dat is misschien iets voor in een ander topic.
ber10e
Contacteer:

Bericht door ber10e »

Het kleine huis op de prairie.. :)
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Inderdaad, over een maand komt de laatste box al weer uit.
Plaats reactie