Deeltjesversneller

Jongere

Deeltjesversneller

Bericht door Jongere »

'Kleine problemen' bij opstarten deeltjesversneller

GENEVE - Bij het opstarten van een gigantische deeltjesversneller in het Zwitserse Genève zijn "kleine elektrische problemen" ontstaan.

Deeltjesversneller opgestart

Dat maakte de projectleider van de Large Hadron Collider (LHC) bekend. Volgens hem veroorzaken de problemen geen hinder voor het testen van de versneller.

De LHC is een 27 kilometer lange ring die ongeveer honderd meter onder de grond ligt, op de grens van Frankrijk en Zwitserland. De bouw begon aan het begin van de jaren tachtig en heeft meer dan 6 miljard euro gekost.

Oerknal

Wetenschappers hopen met de experimenten inzicht krijgen in het heelal een fractie na de oerknal, 14 miljard jaar geleden.

De onderzoekers schoten een straal protonen de 27 kilometer lange ronde buis in. Even later verscheen de straal op het computerscherm, een teken dat de versneller goed werkt.

Het beeld werd dan ook onder luid applaus van de onderzoekers bekeken. Ook slaagden de wetenschappers erin de protonen weer tot stilstand te brengen.

Botsen

De onderzoekers testen de buis de komende dagen. Binnenkort moeten in de versneller protonen, een van de bouwstenen van atomen, met de snelheid van het licht op elkaar botsen.

Daarbij komen allerlei elementen vrij die ook vrijkwamen toen het heelal ontstond.

Ondergang

Critici stellen dat het gevaarlijk is dit soort experimenten uit te voeren, omdat zwarte gaten zouden kunnen ontstaan. Die zouden kunnen leiden tot de ondergang van de wereld.
Bron: Nu.nl

:oO
refo

Re: Deeltjesversneller

Bericht door refo »

Het zijn geen elementen (in scheikundige zin) die vrijkomen, maar onderdelen van onderdelen van onderdelen van atomen. Zo hoopt men.

Als er een zwart gat ontstaat kunnen we meteen nagaan wat er dan gebeurt. Volgens sommige filosofisch aangelegde sterrenkijkers is het een doorgang naar een ander heelal. Wie weet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
'Kleine problemen' bij opstarten deeltjesversneller

GENEVE - Bij het opstarten van een gigantische deeltjesversneller in het Zwitserse Genève zijn "kleine elektrische problemen" ontstaan.

Deeltjesversneller opgestart

Dat maakte de projectleider van de Large Hadron Collider (LHC) bekend. Volgens hem veroorzaken de problemen geen hinder voor het testen van de versneller.

De LHC is een 27 kilometer lange ring die ongeveer honderd meter onder de grond ligt, op de grens van Frankrijk en Zwitserland. De bouw begon aan het begin van de jaren tachtig en heeft meer dan 6 miljard euro gekost.

Oerknal

Wetenschappers hopen met de experimenten inzicht krijgen in het heelal een fractie na de oerknal, 14 miljard jaar geleden.

De onderzoekers schoten een straal protonen de 27 kilometer lange ronde buis in. Even later verscheen de straal op het computerscherm, een teken dat de versneller goed werkt.

Het beeld werd dan ook onder luid applaus van de onderzoekers bekeken. Ook slaagden de wetenschappers erin de protonen weer tot stilstand te brengen.

Botsen

De onderzoekers testen de buis de komende dagen. Binnenkort moeten in de versneller protonen, een van de bouwstenen van atomen, met de snelheid van het licht op elkaar botsen.

Daarbij komen allerlei elementen vrij die ook vrijkwamen toen het heelal ontstond.

Ondergang

Critici stellen dat het gevaarlijk is dit soort experimenten uit te voeren, omdat zwarte gaten zouden kunnen ontstaan. Die zouden kunnen leiden tot de ondergang van de wereld.
:oO
Bron?
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Bron?
:super
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Voor een blijvend zwart gat heb je het gewicht nodig van een middelgrote ster. Dat zal dus niet gaan gebeuren. Waar ik nog wel bang voor bent is dat er een ongecontroleerde atoomfusie plaats vind waardoor er zoveel energie vrij komt dat het in feite functioneert als een stralingsloze atoombom of dat de fusie atoomsplitsing activeert en we een actieve atoombom krijgen. Gelukkig wonen we daar niet om de hoek en zijn de mensen die er mee bezig zijn veel slimmer dan ik op dit gebied. De eerste botsing zal overigens pas over 2 weken plaats vinden.
refo

Bericht door refo »

Miniatuur zwarte gaten hebben afmetingen tussen die van een proton (10-15 meter) en een Planck deeltje (10-35 meter). Ze verdampen door Hawkingstraling in een fractie van een seconde. Dit type zwarte gat is volgens Stephen Hawking niet ontstaan door zijn eigen zwaartekracht, maar door druk van buitenaf en zou tijdens de oerknal kunnen hebben bestaan. Als blijkt dat de Planck-schaal in de orde van TeV is, is het mogelijk om in de Large Hadron Collider die bij CERN in Genève is gebouwd deze zwarte gaten te produceren. Dan zouden verschillende kosmologische theorieën experimenteel getest kunnen worden (eerste test vindt plaats op 10 september 2008). Volgens sommige theorieën bestaat het kwantumschuim eveneens uit miniatuur zwarte gaten die volgens de onzekerheidswetten inherent aan de kwantumwereld voortdurend in en uit de virtuele ruimte schieten.

Dit staat op wikipedia te lezen. Niet dat dat zo betrouwbaar is, maar ik las dit al eerder. Het lijkt allemaal nogal theoretisch.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J

Bericht door David J »

Kaw schreef:Voor een blijvend zwart gat heb je het gewicht nodig van een middelgrote ster. Dat zal dus niet gaan gebeuren. Waar ik nog wel bang voor bent is dat er een ongecontroleerde atoomfusie plaats vind waardoor er zoveel energie vrij komt dat het in feite functioneert als een stralingsloze atoombom of dat de fusie atoomsplitsing activeert en we een actieve atoombom krijgen. Gelukkig wonen we daar niet om de hoek en zijn de mensen die er mee bezig zijn veel slimmer dan ik op dit gebied. De eerste botsing zal overigens pas over 2 weken plaats vinden.
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Ik ben ook geen expert, maar in Geneve knallen ze protonen op elkaar. Fusie van 'kale' protonen is volgens mij praktisch onmogelijk: de elektrostatische afstoting is te groot.

Kernfusie is wat ze gaan proberen te realiseren in ITER. ITER is nauwelijks van de ontwerptafel af, in elk geval nog lang niet in productie. In ITER willen ze geloof ik isotopen van waterstof (deuterium en tritium) gebruiken. De aanwezigheid van de neutronen zorgt ervoor dat de elektrostatische afstoting veel minder is.

Wat je bedoelt met de mogelijkheid dat fusie atoomsplitsing activeert is me onduidelijk. Fusie en splitsing zijn letterlijk het tegenovergestelde. Voor atoomsplitsing heb je zware elementen als uranium en plutonium nodig, die helemaal niet aanwezig zijn bij de CERN experimenten. Laat staan dat je een bom zou kunnen krijgen.
Rens

Bericht door Rens »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:Bron?
:super
de dikke duim dus??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Meisje pleegt zelfmoord uit angst voor zwart gat

NEW DELHI - Een 16-jarig meisje uit India heeft woensdag zelfmoord gepleegd uit angst dat een oerknalexperiment in de grootste deeltjesversneller ter wereld de aarde zou vernietigen. Dat heeft haar vader laten weten.

Het meisje maakte zich volgens haar vader de laatste dagen steeds meer zorgen over een mogelijke ondergang van de wereld. "We zeiden tegen haar dat ze zich geen zorgen moest maken, maar tevergeefs."

Wetenschappers namen woensdag de Large Hadron Collider, een deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland, in gebruik.

Door het ontstaan van het heelal met de oerknal na te bootsen, willen de onderzoekers ontdekken hoe het universum in elkaar zit. Critici vrezen echter dat de proeven zwarte gaten veroorzaken en de aarde zullen verwoesten.

BRON: NU.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

David J schreef:[Heel interessant verhaal]
Ik ben jammer genoeg idd een noob op dit gebied, maar vind het wel heel interessant. Wat mijn gedachte er achter is, is dat misschien achtergebleven atomen geraakt worden door de hogesnelheidsprotonen. Naast uranium en plutonium willen andere atomen ook best splijten, alleen is dat heel moeilijk te realiseren. Ik had zo'n idee dat CERN dat nu misschien wel mogelijk maakten, omdat het hele zaakje daar op bijna-lichtsnelheid aan het toeren is. 1 foutje in het magnetische systeem en de verzameling protonen schieten uit hun baan en komen langs het metaal van de ring enz. Maar je hebt gelijk. Je hebt er neutronen voor nodig. Met protonen schieten is zoiets als met hagel op de zon schieten. De kans dat je het raakt is haast 0%.
helma

Bericht door helma »

jvdg schreef:Meisje pleegt zelfmoord uit angst voor zwart gat

NEW DELHI - Een 16-jarig meisje uit India heeft woensdag zelfmoord gepleegd uit angst dat een oerknalexperiment in de grootste deeltjesversneller ter wereld de aarde zou vernietigen. Dat heeft haar vader laten weten.

Het meisje maakte zich volgens haar vader de laatste dagen steeds meer zorgen over een mogelijke ondergang van de wereld. "We zeiden tegen haar dat ze zich geen zorgen moest maken, maar tevergeefs."

Wetenschappers namen woensdag de Large Hadron Collider, een deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland, in gebruik.

Door het ontstaan van het heelal met de oerknal na te bootsen, willen de onderzoekers ontdekken hoe het universum in elkaar zit. Critici vrezen echter dat de proeven zwarte gaten veroorzaken en de aarde zullen verwoesten.

BRON: NU.nl

ik snap dat niet zo goed
wat is nu voor haar het verschil?
cosmo

Bericht door cosmo »

Kaw schreef: Ik ben jammer genoeg idd een noob op dit gebied, maar vind het wel heel interessant. Wat mijn gedachte er achter is, is dat misschien achtergebleven atomen geraakt worden door de hogesnelheidsprotonen. Naast uranium en plutonium willen andere atomen ook best splijten, alleen is dat heel moeilijk te realiseren. Ik had zo'n idee dat CERN dat nu misschien wel mogelijk maakten, omdat het hele zaakje daar op bijna-lichtsnelheid aan het toeren is. 1 foutje in het magnetische systeem en de verzameling protonen schieten uit hun baan en komen langs het metaal van de ring enz. Maar je hebt gelijk. Je hebt er neutronen voor nodig. Met protonen schieten is zoiets als met hagel op de zon schieten. De kans dat je het raakt is haast 0%.
Ik denk dat je maar beter niet zelf kunt nadenken en er uitspraken kunt doen hierover als je de materie niet beheerst
Ariene

Bericht door Ariene »

Voor alle niet rd lezers:

Op zoek naar Genesis
11-09-2008 12:07 | Hoofdredactioneel commentaar
„Er is geen enkel deeltje van de wereld waarin men niet althans enige vonkjes van Gods heerlijkheid kan zien glinsteren.” Of Calvijn deze woorden ook uitgesproken heeft op een van de hoogste plaatsen in Genève, de St. Pierre, is niet bekend. Het citaat uit het meesterwerk van de reformator, de Institutie, krijgt wel een bijzondere betekenis sinds gisteren, de geboortedag van een belangrijk wetenschappelijk experiment op een van de diepste plaatsen in Genève.

Honderd meter onder de grond, in een in de rotsbodem uitgehakte tunnelring die de Zwitsers-Franse grens viermaal kruist, razen minuscule deeltjes met een snelheid van circa 300.000 kilometer per seconde, bijna de snelheid van het licht, in het rond. Het zijn niet die deeltjes die Calvijn op het oog had - al sprak ook hij al over de „samenstoting van atomen.” Toch is zijn typering er zeker op van toepassing. Ook de kleinste onderdelen van het atoom wijzen heen naar een universeel grondpatroon dat de grote Bouwmeester van het heelal gebruikt heeft voor Zijn schepping.

Het is juist dat ontstaan van het heelal waar wetenschappers zo nieuwsgierig naar zijn. Het antwoord op die vragen zoeken ze enerzijds op vele miljarden kilometers afstand. De aanwezigheid van water op Mars, het aantreffen van Aarde-achtige planeten bij ver verwijderde sterrenstelsels, de miljoenen langzaam uiteendrijvende melkwegstelsels - allemaal vormen ze stukjes ’bewijsmateriaal’ waarmee sterrenkundigen de geschiedenis van het heelal proberen te reconstrueren.

Anderzijds wroeten wetenschappers met datzelfde doel in de kleinst denkbare deeltjes van materie. Het experiment dat gisteren van start ging in Genève, is daarvan een goed voorbeeld. Niet alleen perswoordvoerders -die zaken soms wat versimpelen- maar ook wetenschappers van naam spreken over de bigbangmachine: „We gaan de oerknal nabootsen.”

Het is geen wonder dat zo’n onvoorzichtige uitspraak bij mensen alarmbellen doet rinkelen. Boulevardkranten repten meteen over Armageddon, waarmee ze de oordeelsdag aanduidden. Maar er is een belangrijker reden om het Geneefse experiment niet te vergelijken met een nagebootste oerknal. Wat de wetenschappers slechts bedoelen is dat ze bij een botsing van de ronddraaiende protonen nieuwe, onbekende deeltjes verwachten te vinden. En volgens het evolutiemodel dat veel wetenschappers hanteren, werpen die nieuw licht op de situatie van het heelal, een fractie van een seconde na de oerknal. De zogenaamde Higgsbosonen, waar de onderzoekers de hand op hopen te leggen, worden daarom ook wel Goddeeltjes genoemd.

Het experiment in Genève kost circa 6 miljard euro. Wat levert dat geld op? Geen nieuwe tandpasta, antiaanbaklaag of waterstofauto. Het Higgsdeeltje is de ontbrekende schakel in het Standaardmodel, een soort ’theorie-van-alles’, die antwoord geeft op alle vragen van het ontstaan van de aarde.

Natuurlijk is het heel nuttig om kleine deeltjes te bestuderen. Maar laat dat wel gebeuren vanuit het besef dat ook die vonkjes van Gods heerlijkheid tonen. Dat ze aantonen welke orde God in Zijn schepping heeft gelegd.

En de oerknal dan? Ach, Die in de hemel woont, lacht erom.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
gravo

Bericht door gravo »

Ariene schreef:Voor alle niet rd lezers:

Op zoek naar Genesis
11-09-2008 12:07 | Hoofdredactioneel commentaar
„Er is geen enkel deeltje van de wereld waarin men niet althans enige vonkjes van Gods heerlijkheid kan zien glinsteren.” Of Calvijn deze woorden ook uitgesproken heeft op een van de hoogste plaatsen in Genève, de St. Pierre, is niet bekend. Het citaat uit het meesterwerk van de reformator, de Institutie, krijgt wel een bijzondere betekenis sinds gisteren, de geboortedag van een belangrijk wetenschappelijk experiment op een van de diepste plaatsen in Genève.

Honderd meter onder de grond, in een in de rotsbodem uitgehakte tunnelring die de Zwitsers-Franse grens viermaal kruist, razen minuscule deeltjes met een snelheid van circa 300.000 kilometer per seconde, bijna de snelheid van het licht, in het rond. Het zijn niet die deeltjes die Calvijn op het oog had - al sprak ook hij al over de „samenstoting van atomen.” Toch is zijn typering er zeker op van toepassing. Ook de kleinste onderdelen van het atoom wijzen heen naar een universeel grondpatroon dat de grote Bouwmeester van het heelal gebruikt heeft voor Zijn schepping.

Het is juist dat ontstaan van het heelal waar wetenschappers zo nieuwsgierig naar zijn. Het antwoord op die vragen zoeken ze enerzijds op vele miljarden kilometers afstand. De aanwezigheid van water op Mars, het aantreffen van Aarde-achtige planeten bij ver verwijderde sterrenstelsels, de miljoenen langzaam uiteendrijvende melkwegstelsels - allemaal vormen ze stukjes ’bewijsmateriaal’ waarmee sterrenkundigen de geschiedenis van het heelal proberen te reconstrueren.

Anderzijds wroeten wetenschappers met datzelfde doel in de kleinst denkbare deeltjes van materie. Het experiment dat gisteren van start ging in Genève, is daarvan een goed voorbeeld. Niet alleen perswoordvoerders -die zaken soms wat versimpelen- maar ook wetenschappers van naam spreken over de bigbangmachine: „We gaan de oerknal nabootsen.”

Het is geen wonder dat zo’n onvoorzichtige uitspraak bij mensen alarmbellen doet rinkelen. Boulevardkranten repten meteen over Armageddon, waarmee ze de oordeelsdag aanduidden. Maar er is een belangrijker reden om het Geneefse experiment niet te vergelijken met een nagebootste oerknal. Wat de wetenschappers slechts bedoelen is dat ze bij een botsing van de ronddraaiende protonen nieuwe, onbekende deeltjes verwachten te vinden. En volgens het evolutiemodel dat veel wetenschappers hanteren, werpen die nieuw licht op de situatie van het heelal, een fractie van een seconde na de oerknal. De zogenaamde Higgsbosonen, waar de onderzoekers de hand op hopen te leggen, worden daarom ook wel Goddeeltjes genoemd.

Het experiment in Genève kost circa 6 miljard euro. Wat levert dat geld op? Geen nieuwe tandpasta, antiaanbaklaag of waterstofauto. Het Higgsdeeltje is de ontbrekende schakel in het Standaardmodel, een soort ’theorie-van-alles’, die antwoord geeft op alle vragen van het ontstaan van de aarde.

Natuurlijk is het heel nuttig om kleine deeltjes te bestuderen. Maar laat dat wel gebeuren vanuit het besef dat ook die vonkjes van Gods heerlijkheid tonen. Dat ze aantonen welke orde God in Zijn schepping heeft gelegd.

En de oerknal dan? Ach, Die in de hemel woont, lacht erom.
Even over dat laatste zinnetje. De idee van een oerknal stemt niet of nauwelijks overeen met het Genesis-verhaal, waar de hoofdredacteur kennelijk aan denkt. Dus dat idee moet worden afgewezen.
Hoe doet hij dat? Wel door een Bijbeltekst te gebruiken voor zijn eigen meesmuilende commentaar.
Hij spant God voor z'n karretje en doet nu net alsof hij en God samen vol spot op de wetenschappers neerkijken. Een slimme zet. Met God aan je kant, win je altijd. Je zegt gewoon, dat God hier om lacht. En als je dat gezegd hebt, kun je zelf natuurlijk flink meelachen.

De werkelijkheid is natuurlijk dat de hoofdredacteur zélf spotlacht met de idee van wetenschappers. Dat is zijn goed recht. Wat ik echter niet kan verdragen is die om de schouder van God geslagen arm van de hoofdredacteur. God denkt er net zo over!! Alsof hij in alle gevallen precies weet hoe God er over denkt. En alsof hij Hem er daarom te pas en te onpas bij kan halen.

Het gaat mij niet om de inhoud van oerknal - Schepping - evolutie. Heel die discussie laat ik nu maar gaan.

Het gaat mij er om, dat we het zo makkelijk tot een gewoonte maken om onze eigen opvattingen te voorzien van goddelijke en dus onfeilbare steun. De mens, die bepaalt waar God z'n steun aan moet geven. De gelijkhebberigheid, die zich met een enkel los bijbelteksje verzekert van allerlei ja-en-amen-geknik. Tuurlijk!! Gelijk hept ie!! Zeker!! Zo is het!! Precies!! Vind ik ook!! Goed zo!! Juist!! Ha, ha, ha,...de oerknal.

Het gaat allemaal zo makkelijk. "Jongens...God lacht er om hoor". En dat is voor velen dan weer een waarheid als een koe, omdat er een bekend bijbeltekstje klinkt.

Ten diepste is het een vlucht voor onaangename werkelijkheden. Wie durf heeft zou zelf natuurwetenschappen moeten gaan studeren, zelf onderzoek moeten gaan doen en dán met enig recht moeten proberen de onmogelijkheid van een oerknal te beargumenteren.

Je kunt in dit soort fundamentele kwesties niet volstaan met: "God lacht er om". Het klinkt wel manhaftig, maar het is nergens op gebaseerd.

Ik hou het er dus maar op, dat in werkelijkheid alleen een hoofdredacteur om de oerknal heeft gelachen, maar dat niet aangetoond kan worden, dat God er om heeft gelachen.

gravo
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gravo, ik weet niet waar je mee bezig bent, maar de hoofdredactie van het RD zegt dat, Die in de hemel woont zal lachen om de oerknal. Want is het dan geen pure vijandschap tegen God en Zijn Woord dat mensen een oerknal nodig hebben om de ontstaansgeschiedenis van de aarde te verklaren? In Gods Woord wordt toch zeer duidelijk over de schepping gesproken. Dat is echt niet de interpretatie van een een of andere hoofdredacteur.
Plaats reactie