Liturgie-topic

Gijs83

Re: Liturgie-topic

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:Overigens (om Gijs te antwoorden): bij ons komt eerst de votum en groet, dan wordt het overlijden meegedeeld (inclusief wanneer begrafenis, etc) en aansluitend wordt gezongen.
Wel eens Ps. 89:19, maar ook andere, bijv. Ps. 103:8+9, Ps 39:3+4, Ps 144:2, etc
Het gaat mij nu overigens over de plaats/inhoud van de wetslezing en de lezing van NGB/DL. Hoe is dat bij jullie en is dat zo goed?
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Je zegt: voor de zegen, maar je bedoelt: vóór votum en groet?
[Als het vóór de zegen zou zijn, zou het gewoon tijdens de dienst zijn, want de zegen komt aan het eind.]
De mededeling van een overlijden is het eerste wat de predikant/voorganger bij het beklimmen van de kansel doet.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:Je zegt: voor de zegen, maar je bedoelt: vóór votum en groet?
[Als het vóór de zegen zou zijn, zou het gewoon tijdens de dienst zijn, want de zegen komt aan het eind.]
De mededeling van een overlijden is het eerste wat de predikant/voorganger bij het beklimmen van de kansel doet.
Bij ons doet de ouderling dat direkt na de zeggen en we zingen eigenlijk nooit een aparte psalm of het moet wel iets heel bijzonders zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vraag me oprecht af of het zinnig is om onze tijd te besteden aan het nadenken over deze dingen. Als we ons al zo druk maken over de verschillen van de kerk in Barneveld-Noord met de kerk in Barneveld-Zuid dan moeten we zeker nooit op het zendingsveld gaan kijken. In de kerk over heel de wereld zijn duizenden verschillen. Het meeste daarvan is simpelweg de gewoonte. En daar kun je ook met mooie woorden een reden bij bedenken, maar dat is niet zo nodig denk ik.

We hebben veel belangrijkere dingen om ons mee bezig te houden:
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.
Ik snap dat dit overkomt als een vrome uitsmijter, maar ik bedoel het serieus. Ik vind de meeste onderwerpen hier een voorbeeld van wat ik wel meer zie: we zijn met heel veel dingen uit onze zuil heel druk bezig. De gewoonte in de kerk, de andere kerkmensen, de verschillende kerken in ons dorp, de laatste nieuwtjes op het gebied van beroepingswerk, etc. De wezenlijke vragen waarop we ons zouden moeten bezinnen, die beamen we wel, maar die houden ons geen minuut bezig.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dat zijn wijze woorden, jongmens :super
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie