JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

memento

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door memento »

Lapressa schreef:
memento schreef: 2. Jij moet Jezus aannemen. Of je nu de nadrukt legt op het woordeke jij, of op het woordeke moet, of op het woordeke aannemen (zoals dat in dit verband gebruikt wordt, het blijft iets waarvan ik hoop dat ik op een reformatorisch forum niet hoef uit te leggen waarom ik daar moeite mee heb (om het, opnieuw, maar weer eens zachtjes uit te drukken). Hetzelfde geld voor jij moet geestelijk opstaan en naar Jezus komen.. En ook voor het Maar u kunt nu komen naar Jezus!
Woordeke vind ik toch echt een verschrikkelijk woord voor in deze tijd.
De woorden zoals zij daar staan zijn Bijbels. Dat jij er moeite mee hebt ligt meer aan jou dan aan het feit of het Bijbels is of niet.
Continu worden we op geroepen om ons te bekeren in de Bijbel. Als jij dat als onBijbels wilt bestempelen vraag ik mij af hoe jij je Bijbel leest.
Ik ben toch erg benieuwd wie je in de Calvinistische traditie wilt aanhalen, om dat zinnetje Maar u kunt nu komen naar Jezus! te rechtvaardigen. Dat is en blijft een uitspraak die ik niet zo snel een (Nadere) Reformator zou zien doen. Die onderschreven daadwerkelijk de ernst van de doodstaat. Ja, dat alle verdiende genade ons nutteloos zou zijn als de Geest het geloof niet in ons hart werken zal.

Voor alle duidelijkheid: Dit neemt de oproep tot geloof en bekering niet weg. Die is heel bijbels. Alhoewel ik moeite heb met het woordje moet in dit verband (moeten geloven is geen nieuwe wet), kan ik daar nog mee leven. Maar om ook te stellen dat een mens uit zichzelf tot Jezus kan gaan, dat is ronduit ongereformeerd.
3. De Bijbel zegt niet: ‘God zal komen.’ God is al gekomen, aan het kruis.. In de calvinistische theologie wordt onderscheid gemaakt tussen het komen van God aan het kruis (verdienend werk), en het toepassen ervan door de Heilige Geest aan het hart. Alhoewel de uitspraak an sich op een calvinistische manier te maken is, heb ik er in een lezing waar het toepassende werk van de Heilige Geest ontbreekt, wel moeite mee.
Het is puur de waarheid wat er in dat stuk staat.
Jezus heeft het offer al gebracht en daarin is Hij naar ons gekomen. God heeft laten zien dat Hij ons als Zijn kinderen wilt hebben. Hij heeft Zijn eigen Zoon laten sterven, zodat wij naar Hem toe mogen. Hij zegt niet voor niets: Klopt, kom, bekeerd u.
Ik zie niets onbijels aan dit stuk
Ik wijs naar de calvinistische theologie (die ik op deze plaats hanteer als bijbels, om de discussie niet nodeloos ondoorzichtbaar te maken), voor het onderscheid tussen verdiende zaligheid, en toegepaste zaligheid. Als calvinist stel ik: De kruisdood van Christus nut mij niets, als de Geest in mij niet het ware geloof werkt. Zonder dat werk van de Geest kan en wil ik niet geloven. Wie dat wegredeneerd met de stelling God is al gekomen aan het kruis, verteld maar een halve waarheid.
4. God de Vader heeft jou lief. Ontvang toch Zijn liefde. Neem Zijn liefdesaanbod aan. Is dat zo? En onze zonde en schuld dan, die scheiding maken tussen ons en Hem?
Die scheiding heeft Jezus volgens mij te niet gedaan aan het kruis, mits jij dat wilt aannemen (jaja, dat durf ik te zeggen, aangezien God ons roept en enkel wij nog naar Hem to emoeten durven gaan)
Ik acht dat ik niet hoef aan te kondigen hoe ongereformeerd je stelling hier is.
5. Ik geloof persoonlijk dat Christus niet alleen voor de uitverkorenen gestorven is. Op grond van deze twee teksten (en nog meer) geloof ik dat Hij voor iedereen gestorven is. De boodschap van het Evangelie komt tot een ieder, maar alleen de uitverkorenen zullen erop reageren. Deze visie is precies wat de arminianen op de synode van Dordt verdedigd hebben. Alhoewel deze visie op zich genomen een plaats kan hebben binnen het gereformeerde denken (zoals bij bv sommige puriteinen), is het wel zaak dit goed te beargumenteren en af te bakenen. Want wie zulke stellingen neerzet, zonder af te bakenen, zet de deur naar dwalingen wijdt open.
De uitverkiezing maakt mensen passief. Er is nog plaats bij God, anders komt Jezus nu terug op de aarde. Volgens mij staat er dat Jezus voor de gehele wereld is gekomen en ik heb nergens in mijn Bijbel gelzen: uitgezonderd: Piet, Jan Klaas, Marie, enz.

Na deze punten gelezen te hebben denk ik dat je enkel kan zeggen: het is niet op grond van de Bijbel te zeggen dat de boodschap verkeerd is. Het is enkel gebasseerd op jou manier van geloven, denken dat het moet, gevoel.
Je openbaart in je antwoorden precies waar zovele ouders en kerkelijke ambtsdragers bezorgd over zijn, namelijk een andere invulling dan de traditioneel-gereformeerde*, op het gebied van belangrijke zaken als het komen tot geloof. Om maar te zwijgen over de eenzijdigheid.

----
* Voor wie me niet geloofd: Lees de oudvaders maar. En lees de oudvaders van vóór de Nadere Reformatie maar, als de "gevoeligheid" van de Nadere Reformatie je minder ligt! Alhoewel daar de oproep tot bekering zeker niet onderbelicht is, komt het werk van de Geest in het brengen tot geloof altijd ook ruim naar voren. Ja, hoe meer ik ze lees, hoe meer ik ze ga waarderen, en hoe meer ik er tot mijn grote verbazing soms ook achter kom, dat de bevindelijk-gereformeerde stroming (rechts-GB, HHK, CGK BWP, links-GG) als geen andere in die lijn staan.
Gian

Bericht door Gian »

Memento, waarom gebruik je nagenoeg alleen 'Calvijn' en 'gereformeerd' ?

Maritz kan zijn uitspraken op de bijbel baseren. Als je Maritz eenzijdig citeert, moet je hem niet gelijk voor 'ongereformeerd' uitschelden. Dat is raar. Je zou kunnen zeggen dat hij op basis van jouw selectie eenzijdig is, en dan nog is het niet fair om hem zo te behandelen. Dat is oneerlijk.
Wat Jongere ergens schrijft, de bijbel spreekt met 2 woorden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:Memento, waarom gebruik je nagenoeg alleen 'Calvijn' en 'gereformeerd' ?

Maritz kan zijn uitspraken op de bijbel baseren. Als je Maritz eenzijdig citeert, moet je hem niet gelijk voor 'ongereformeerd' uitschelden. Dat is raar. Je zou kunnen zeggen dat hij op basis van jouw selectie eenzijdig is, en dan nog is het niet fair om hem zo te behandelen. Dat is oneerlijk.
Wat Jongere ergens schrijft, de bijbel spreekt met 2 woorden.
De reden om te verwijzen naar Calvijn en gereformeerd: Omdat het als probleem gezien als het daarvan afwijkt.

De discussie of de evangelische stroming beter zicht heeft op bepaalde dingen dan Calvijn en de Reformatie, is iets wat hier in deze topic niet thuishoort, ja eigenlijk ook op dit forum niet thuishoort.

En wanneer je acht dat ik eenzijdig geciteerd heb, kan je de citaten natuurlijk nuanceren. Plaats het maar in context. Maar dan nog blijven genoeg van de genoemde punten overeind staan (zoals bv de uitspraak dat je tot Jezus kan komen) die je daarmee niet kan wegpoetsen.

------------
Wat betreft Heartcry: Mijn bezwaar is dat ze, ondanks hun nieuwe mission statement, en ondanks dat er ook rechtzinnige sprekers komen, dat ze toch nog mensen als ds. Maritz blijven vragen. Waarom nog steeds sprekers, die ten dele buiten de gereformeerde theologie vallen, blijven vragen? Waarom zou je dat doen, als je weet dat men er moeite mee heeft?
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef: Wat betreft Heartcry: Mijn bezwaar is dat ze, ondanks hun nieuwe mission statement, en ondanks dat er ook rechtzinnige sprekers komen, dat ze toch nog mensen als ds. Maritz blijven vragen. Waarom nog steeds sprekers, die ten dele buiten de gereformeerde theologie vallen, blijven vragen? Waarom zou je dat doen, als je weet dat men er moeite mee heeft?
Vraag het eens aan je collega. AM. V.
Die heeft er schijnbaar geen moeite mee om videolezingen van Maritz op zijn site te plaatsen. Misschien is hij nog niet zozeer beinvloed door...
Mi heeft het niets met deze dingen te maken, veel meer met een soort van afgunst. Zeker in hhk kringen waar de hetze tegen heartcry ontstaan is na de publicatie van ook oneerlijke kritiek.

Is dat dezelfde afgunst tegen mensen die in alle eerlijkheid de gereformeerde verbondsvisie (en de daaropvolgende kerkvisie) van Calvijn ter discussie willen stellen? Daar mag dan ook opeens niet meer over gediscuseert worden hier?
Net de gergem? Als je geen antwoord op vragen krijgt, en je bekritiseert dat moet je maar weggaan?
Laatst gewijzigd door Gian op 08 sep 2008, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Even een speltip voor een aantal forummers:

discussie
discussiëren
gediscussieerd

::salut
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik ben toch erg benieuwd wie je in de Calvinistische traditie wilt aanhalen, om dat zinnetje Maar u kunt nu komen naar Jezus! te rechtvaardigen. Dat is en blijft een uitspraak die ik niet zo snel een (Nadere) Reformator zou zien doen
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of tot de Calvinistische traditie behoort, maar John Bunyan schrijft er een heel boek over.
Komen tot Jezus Christus! Wie tot mij komt, zal ik geenszins uitwerpen
Daarnaast schrijft Spurgeon in zijn boekje Zoekt en gij zult vinden
God de Vader heeft jou lief. Ontvang toch Zijn liefde. Neem Zijn liefdesaanbod aan. Is dat zo? En onze zonde en schuld dan, die scheiding maken tussen ons en Hem?
Onze schuld en zonden staan Hem toch niet in de weg? God heeft juist ruimte gemaakt door Zijn Zoon te offeren.
Wat wil je dan met die zonde en schuld? Zelf inlossen?
God bied toch dagelijks Zijn liefde aan. Je leeft, je heb eten, je heb onderdak, wat een liefdevolle zorg!
Hoezo ongereformeerd?
Je openbaart in je antwoorden precies waar zovele ouders en kerkelijke ambtsdragers bezorgd over zijn, namelijk een andere invulling dan de traditioneel-gereformeerde*, op het gebied van belangrijke zaken als het komen tot geloof. Om maar te zwijgen over de eenzijdigheid.
De eenzijdigheid is er veelal ook in de andere flank, w.s. is dat de angst. Het lijkt nl dan veel erger wanneer iets in het midden zit.
Dan nog vind ik je oordeel niet gepast over de eenzijdigheid. De beide zijden liggen duidelijk open op de avonden.

Gij kunt God dienen of de Mammon, er is geen tussenweg!
En de uitverkiezing komt pas na de wedergeboorte tot zijn recht, voor de wedergeboorte kan het een struikelblok zijn.
Dus voor de wedergeboorte klinkt de oproep Bekeert u en gij zult leven!

wat een rijke belofte, en wij maar "ja, maren"
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:
Gij kunt God dienen of de Mammon, er is geen tussenweg!
En de uitverkiezing komt pas na de wedergeboorte tot zijn recht, voor de wedergeboorte kan het een struikelblok zijn.
Dus voor de wedergeboorte klinkt de oproep Bekeert u en gij zult leven!

wat een rijke belofte, en wij maar "ja, maren"
1 Kor. 1:
18 Want 40het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, 41dwaasheid; rmaar ons, die behouden worden, is het 42een kracht Gods.
19 Want er is geschreven: sIk zal de wijsheid 43der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken.
20 tWaar is 44de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God 45de wijsheid dezer wereld niet 46dwaas gemaakt?
21 vWant nademaal 47in de wijsheid Gods de wereld God 48niet heeft gekend 49door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door 50de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.
22 Overmits xde Joden 51een teken begeren, en de Grieken 52wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, yden Joden wel 53een ergernis, en den Grieken 54een dwaasheid,
24 Maar hun 55die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, 56prediken wij Christus, de Kracht Gods en zde Wijsheid Gods.
25 Want 57het dwaze Gods is wijzer dan de mensen, en 58het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
26 Want 59gij ziet uw roeping, broeders, adat gij niet vele wijzen zijt 60naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar 61het dwaze der wereld heeft God 62uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke 63zou beschamen;
28 En het onedele der wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en 64hetgeen niets is, opdat Hij 65hetgeen iets is, 66teniet zou maken;
29 Opdat 67geen vlees zou roemen voor Hem.
30 Maar 68uit Hem zijt gij 69in Christus Jezus, bDie ons geworden is 70wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en 71verlossing;
31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: cDie roemt, 72roeme in den Heere.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef: Wat betreft Heartcry: Mijn bezwaar is dat ze, ondanks hun nieuwe mission statement, en ondanks dat er ook rechtzinnige sprekers komen, dat ze toch nog mensen als ds. Maritz blijven vragen. Waarom nog steeds sprekers, die ten dele buiten de gereformeerde theologie vallen, blijven vragen? Waarom zou je dat doen, als je weet dat men er moeite mee heeft?
Die heeft er schijnbaar geen moeite mee om videolezingen van Maritz op zijn site te plaatsen. Misschien is hij nog niet zozeer beinvloed door...
Mi heeft het niets met deze dingen te maken, veel meer met een soort van afgunst. Zeker in hhk kringen waar de hetze tegen heartcry ontstaan is na de publicatie van ook oneerlijke kritiek.
Ik weet hoe sommige collega's erover denken. En nee, ik ben niet beinvloed door ...., ik heb mijn mening in dezen zelfstandig gevormd.

Maargoed: Mijn uitgangspunt is: Eenzijdigheid leidt tot ellende, en tot geesteloosheid. God heeft ons een hele bijbel gegeven, en die hele bijbel moet klinken. Vanuit dat uitgangspunt heb ik zowel moeite met een prediking waarin de oproep tot geloof en geloofshandelen niet klinkt, als tegen een prediking waarin de doodstaat van de mens, inclusief het niet willen en het niet kunnen geloven, wegberedeneerd wordt. Sola gratia en sola fide moeten gelijk benadrukt worden.
Is dat dezelfde afgunst tegen mensen die in alle eerlijkheid de gereformeerde verbondsvisie (en de daaropvolgende kerkvisie) van Calvijn ter discussie willen stellen? Daar mag dan ook opeens niet meer over gediscuseert worden hier?
Net de gergem? Als je geen antwoord op vragen krijgt, en je bekritiseert dat moet je maar weggaan?
Die discussie wil ik best aangaan. Een onderwerp als "verbondsvisie" is iets waar maar weinig mensen ooit een vaste mening over hebben. Ook predikanten en studenten niet. Je ziet dat in de geschiedenis van de Reformatie daar ook verschillend over gedacht werd. Hetzelfde geldt voor de kerkvisie.

Alleen: Een theologische discussie voer je niet door propaganda te gaan voeren bij de jeugd! Een theologische discussie is een discussie die gevoerd moet worden door theologen en geinteresseerden. Wordt zo'n discussie niet gevoerd, maar wordt het als waarheid verkondigd, dan loop je het risico dat men zegt: Hé, dat wijkt af van het gereformeerde, is dat wel zuivere koffie...
Grace

Bericht door Grace »

memento schreef: * Voor wie me niet geloofd: Lees de oudvaders maar. En lees de oudvaders van vóór de Nadere Reformatie maar, als de "gevoeligheid" van de Nadere Reformatie je minder ligt! Alhoewel daar de oproep tot bekering zeker niet onderbelicht is, komt het werk van de Geest in het brengen tot geloof altijd ook ruim naar voren. Ja, hoe meer ik ze lees, hoe meer ik ze ga waarderen, en hoe meer ik er tot mijn grote verbazing soms ook achter kom, dat de bevindelijk-gereformeerde stroming (rechts-GB, HHK, CGK BWP, links-GG) als geen andere in die lijn staan.
http://www.afwachtenofverwachten.nl/lwalgenoegz.htm

Al eerder geciteerd, maar niet op gereageerd. Ik vraag me af of dit (door alle verbanden) nog geleerd wordt.....

Calvijn en Luther konden toen zulke dingen zeggen, wij nu alleen niet meer blijkbaar!
pierre27

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
Gian schreef:
Ik weet hoe sommige collega's erover denken. En nee, ik ben niet beinvloed door ...., ik heb mijn mening in dezen zelfstandig gevormd.

Maargoed: Mijn uitgangspunt is: Eenzijdigheid leidt tot ellende, en tot geesteloosheid. God heeft ons een hele bijbel gegeven, en die hele bijbel moet klinken. Vanuit dat uitgangspunt heb ik zowel moeite met een prediking waarin de oproep tot geloof en geloofshandelen niet klinkt, als tegen een prediking waarin de doodstaat van de mens, inclusief het niet willen en het niet kunnen geloven, wegberedeneerd wordt. Sola gratia en sola fide moeten gelijk benadrukt worden.
Die discussie wil ik best aangaan. Een onderwerp als "verbondsvisie" is iets waar maar weinig mensen ooit een vaste mening over hebben. Ook predikanten en studenten niet. Je ziet dat in de geschiedenis van de Reformatie daar ook verschillend over gedacht werd. Hetzelfde geldt voor de kerkvisie.

Alleen: Een theologische discussie voer je niet door propaganda te gaan voeren bij de jeugd! Een theologische discussie is een discussie die gevoerd moet worden door theologen en geinteresseerden. Wordt zo'n discussie niet gevoerd, maar wordt het als waarheid verkondigd, dan loop je het risico dat men zegt: Hé, dat wijkt af van het gereformeerde, is dat wel zuivere koffie...
Krachtige wijze van weerlegging Memento, bewondering ervoor.
Het is zo leeg wat ik tot nu toe hoor van de stichtingen, wat dat betreft is de volgorde van de Heidelberger nog niet zo verkeerd.
Het is zo anders wat ik vorige week bij kinderen van God mocht beluisteren, al het gepraat over"je moet geloven en je moet je bekeren" is totaal anders wat ik eruit opmaak.
Ik kan er in ieder geval totaal niet jalours op worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ariene

Bericht door Ariene »

Het is zo leeg wat ik tot nu toe hoor van de stichtingen, wat dat betreft is de volgorde van de Heidelberger nog niet zo verkeerd.
Het is zo anders wat ik vorige week bij kinderen van God mocht beluisteren, al het gepraat over"je moet geloven en je moet je bekeren" is totaal anders wat ik eruit opmaak.
Dag Pierre!

wil je iets uitgebreider zijn, je maak me nieuwsgierig
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ariene schreef:
Dag Pierre!

Uitgebreider in de zin van?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ariene

Bericht door Ariene »

pierre27 schreef:
Ariene schreef:
Dag Pierre!

Uitgebreider in de zin van?
het is zo leeg....wat?

het is anders dan.....wat?
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Het verwijten van eenzijdigheid Leg ik bij deze terug. De prediking in reformatorische kring is vrij eenzijdig: 90% ellende. De rest mis ik en die komen gelukkig wel aanbod op de jongerenavonden. Mag ik daar dan niet heen omdat ik iets niet mag missen in de kerk? Prima, maar dan moet de kerk ook maar is open gaan staan voor feedback. Zolang ze dat niet staan en stug doorgaan, hadden ze hier op kunnen wachten. Jongeren slikken niet alles zzomaar voor zoete koek, maar toetsen alles zelf aan de Bijbel. Zo zijn er velen tot de ontdekking gekomen dat er delen te weinig belicht worden in de kerk.

Daarbij word hier enkel uitgegaan voor de oud vaderen en Calvijn. Sorry, maar de Bijbel staat daar voor mij toch echt boven. Daarbij wilde Calvijn dingen veranderen in de kerk die de kerkenraad heeft tegen gehouden. O.a. wekelijks het avondmaal vieren. Hoe kan je dan zeggen dat nu de absolute leer van Calvijn wordt nageleefd?

Pierre, ga eerst zelf maar is luisteren voor je allemaal vooroordelen begint uit te kramen, want die vliegen hier al genoeg rond.

Het grote punt van de tegenstanders is dat het niet Calvinistisch is, maar echt Bijbelse gronden heb ik nog niet gezien.
Of teksten die met anderen teksten weer weerlegd kunnen worden, aangezien ze allemaal uit hun verband worden gehaald.

Er is geen 1 absolute manier van geloven. Dat moeten we accepteren. God bind zich niet aan 1 kerk en doet niet alles exact op 1 en dezelfde manier. Gelukkig niet ben ik geneigd om te zeggen. Daardoor wordt het namelijk een persoonlijke relatie die je met Hem hebt.
Waarom kunnen de gereformeerden niet acepteren dat het geen wat op JijDaar en HeartCry wordt gezegd Bijbels is? Misschien niet zoals jij het zelf leest, maar onBijbels is het ook niet.

nu wordt er moord en brand geschreeuwd over wie er gelijk heeft en sommige kerkverbanden kunnen het licht in elkaars ogen niet eens verdragen, maar later in de eeuwigheid willen ze wel gezamelijk God groot maken. Dat begrijp ik niet! Begin daar dan nu mee en laat ieder dat doen op eigen manier.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
memento

Bericht door memento »

Grace schreef:
memento schreef: * Voor wie me niet geloofd: Lees de oudvaders maar. En lees de oudvaders van vóór de Nadere Reformatie maar, als de "gevoeligheid" van de Nadere Reformatie je minder ligt! Alhoewel daar de oproep tot bekering zeker niet onderbelicht is, komt het werk van de Geest in het brengen tot geloof altijd ook ruim naar voren. Ja, hoe meer ik ze lees, hoe meer ik ze ga waarderen, en hoe meer ik er tot mijn grote verbazing soms ook achter kom, dat de bevindelijk-gereformeerde stroming (rechts-GB, HHK, CGK BWP, links-GG) als geen andere in die lijn staan.
http://www.afwachtenofverwachten.nl/lwalgenoegz.htm

Al eerder geciteerd, maar niet op gereageerd. Ik vraag me af of dit (door alle verbanden) nog geleerd wordt.....

Calvijn en Luther konden toen zulke dingen zeggen, wij nu alleen niet meer blijkbaar!
Dat artikel gaat over de algenoegzaamheid van Christus offer. De oudvaders hebben daarover krasse uitspraken gedaan. Soms zelfs zo, dat je er uit zou kunnen halen dat zij algemene verzoening leerden. Alhoewel ik denk dat je dat bij de lijn van Calvijn af niet kan zeggen. Maar terecht merkt Dr. Bart. op, dat we niet moeten spreken over: Er is genade voor alle uitverkorenen, maar over Er is genade voor een ieder die tot Hem komt. Slechts dat laatste doet recht aan het denken van de Reformatoren, en de Schrift.

Maar: De oudvaders trokken uit de algenoegzaamheid niet de gevolgen, zoals dat nu soms (en ook door ds. Maritz) gedaan wordt. Het volbrachte offer van Christus werd altijd gekoppeld aan het toepassende werk van de Geest (mn in de lijn van Calvijn). Het erkennen van de algenoegzaamheid van het offer van Christus is nog wat anders dan te zeggen dat een ieder kan komen. In de Calvinistische lijn is er altijd de nadruk geweest op dat het de Geest is die een mens gewillig maakt, en ook geloofsvermogens geeft om Christus aan te nemen. Uit zichzelf ligt de mens hopeloos verloren, en kan en wil hij geen vinger tot zijn zaligheid uitsteken.
Daarbij word hier enkel uitgegaan voor de oud vaderen en Calvijn. Sorry, maar de Bijbel staat daar voor mij toch echt boven. Daarbij wilde Calvijn dingen veranderen in de kerk die de kerkenraad heeft tegen gehouden. O.a. wekelijks het avondmaal vieren. Hoe kan je dan zeggen dat nu de absolute leer van Calvijn wordt nageleefd?
We hebben het over het komen tot geloof, toch wel een zaak van ietwat meer gewicht dan de frequentie van sacraments-vieringen. Ja, een dwaling op dit gebied kan mogelijk velen voor eeuwig bedriegen.

Terecht dus dat men zo op hun hoede is. Terecht dat men bezwaar maakt tegen een vreemde leer op dit gebied. Het riekt op sommige punten naar remonstrantisme (een mens kán geloven, Christus is al gestorven (wat impliceert: nu jij nog jouw deel doen)). Een dwaling die men terecht als duivelse dwaling heeft afgewezen op de synode van Dordt.

Alhoewel het staan naar het oude niet altijd even gezond is (theologie behoort zich ook te ontwikkelen!), hoort zoiets te gaan in de weg van samenspraak tussen theologen, en niet door zomaar in het wilde weg die afwijkende leer te verkondigen. Wie dat doet, roept terecht wantrouwen op. Want het gaat uiteindelijk niet om zomaar wat theologische stellingen waarover men van mening kan verschillen, maar een zaak van eeuwig leven, of eeuwige verdoemenis. Wie de jeugd liefheeft, stelt ze daar niet zomaar aan bloot!
Gesloten