Misschien heb je het zo gelezen. Het is geen groep die strijd tegen de kerk. Het zijn organisatie's die bidden voor de kerk.Lapressa schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar ik krijg het idee dat HeartCry en JijDaar als tegenwerking wordt gezien van de kerk, een groep die strijd tegen de kerk. Heb ik dat goed opgevat of niet?
JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dat geloof ik ook, maar wilde even checken of ik de goede indruk hier op doe. Heb nogal sterk het idee dat deze 2 stichtingen als kerken worden gezien binnen de reformatorische kring en als stichtingen die de kerk stuk willen maken (misschien niet helemaal de goede bewoording). Ik weet dat dit verre weg niet de intentie is van deze mensen.
Op de JijDaar avonden wordt ook vaak gezegd: wij zijn geen kerk en wij willen het niet worden ook. Zij bieden enkel een avond aan waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten rondom het Woord van God. Het wordt ze ook verweten dat veel jongeren door die avonden van kerk veranderen. Dat ligt niet bij die avonden, dat ligt bij de jongeren zelf. Op die avonden wordt juist gezegd: blijf bij de kerk waar je nu lid bent!
Op de JijDaar avonden wordt ook vaak gezegd: wij zijn geen kerk en wij willen het niet worden ook. Zij bieden enkel een avond aan waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten rondom het Woord van God. Het wordt ze ook verweten dat veel jongeren door die avonden van kerk veranderen. Dat ligt niet bij die avonden, dat ligt bij de jongeren zelf. Op die avonden wordt juist gezegd: blijf bij de kerk waar je nu lid bent!
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Met wat ik van al die bijeenkomsten weet is dat dat inderdaad wordt gesteld.Lapressa schreef:...... Het wordt ze ook verweten dat veel jongeren door die avonden van kerk veranderen. Dat ligt niet bij die avonden, dat ligt bij de jongeren zelf. Op die avonden wordt juist gezegd: blijf bij de kerk waar je nu lid bent!
Zien de kerken deze avonden nou echt als aanvallen op de kerken zelve?
Ook ik geloof niet dat deze bijeenkomsten jongeren van kerkverband doen veranderen.
En zeker niet meer dan voor deze bewegingen op gang kwamen.
Ik vrees dat Arjan Baan en de zijnen teveel naar de letter worden ge- en veroordeeld.
Hij wordt te vaak weggezet als vijand van de "oude waarheid".
Enkele malen heb ik Arjan als buurman gesproken, en wat me daarvan bijgebleven is, was zijn bezieling om de dodigheid in eerlijk activisme om te zetten.
En dat niet buiten de kerk en Christus om!
Zo heb ik zijn lezingen ook ervaren en ook de inzet van de mensen bij JijDaar.
Wat jij schrijft herken ik persoonlijk ook. Er zijn nogal is wat kerkenraden en dominee's die de jongerenavonden komen controleren. Persoonlijk ervaar ik de commentaren als: zoeken naar de zoek om mee te slaan. Zelf ben ik daar geen onBijbelse zaken tegen gekomen
Wat jij schrijft herken ik persoonlijk ook. Er zijn nogal is wat kerkenraden en dominee's die de jongerenavonden komen controleren. Persoonlijk ervaar ik de commentaren als: zoeken naar de zoek om mee te slaan. Zelf ben ik daar geen onBijbelse zaken tegen gekomen
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
- Wilma van den Berg
Dat denk ik wel....Lapressa schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar ik krijg het idee dat HeartCry en JijDaar als tegenwerking wordt gezien van de kerk, een groep die strijd tegen de kerk. Heb ik dat goed opgevat of niet?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Dan vraag ik mij af wat daar voor reden achter zit.
Zie mijn posting van 9:22Wilma van den Berg schreef:Dat denk ik wel....Lapressa schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar ik krijg het idee dat HeartCry en JijDaar als tegenwerking wordt gezien van de kerk, een groep die strijd tegen de kerk. Heb ik dat goed opgevat of niet?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Weet niet zo van Jij Daar..Lapressa schreef:Dan vraag ik mij af wat daar voor reden achter zit.
Maar ziende dat Heartcry haar conferenties ook op zondag hebben....
of is dat geen concurrentie dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lijkt mij niet. Die conferenties geloof ik maar 2 keer per jaar, dus dan kan ik niet echt van concurentie spreken.
Er worden ook Bijbelstudiekampen gehouden in de weekenden. Is dat dan ook concurentie? en de gezinskampen? Die duren alleen een week ipv 2 tot 3 dagen, zoals bij de conferentie.
Er worden ook Bijbelstudiekampen gehouden in de weekenden. Is dat dan ook concurentie? en de gezinskampen? Die duren alleen een week ipv 2 tot 3 dagen, zoals bij de conferentie.
en er zijn ook Danielkampen waar 's zondags eigen diensten 'gemaakt' worden
iemand die de discussie volgt op het forum maar geen postings plaatst stuurde mij een waardevolle pb over de discussie die ik met jullie wil delen;
Een belangrijk argument voor de tegenstanders is, dat de stichtingen de kerk beconcurreren en anti-kerk zijn. Stel nu dat dat zo is, hoe moeten we daar dan mee om gaan?
Zie Paulus in Filippenzen 1:
15 Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid.
16 Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen;
17 Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben.
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.
Ds R van Kooten zegt bij vers 15-17: Hoewel hun boodschap goed is, geldt dat niet voor de motieven van iedereen. In vers 16-17 werkt Paulus dit uit. Een groep predikanten erkent Gods werk in Paulus niet. Ze zien het als zijn eigen schuld dat Paulus in de gevangenis zit. Ze uiten dat ook, in de hoop dat hij het zelf te horen krijgt. Waarschijnlijk ging het om Joden-christenen. Die hadden toch al moeite met Paulus. Door zijn vermeende antinomianisme kwamen zij in de problemen met andere Joden.
en bij vers 18: "wat dan" - wat doet het er eigenlijk toe?
Ze preken niet Christus onder een deksel. Dat zou Paulus nooit geaccepteerd hebben. Nee, hun bedoelingen liggen onder een deksel.
Paulus bagatelliseert het niet. Hij noemt het verdrukking. Maar het oordeel erover laat hij aan de Heere over.
Mensen kunnen je wel je goede naam afnemen, maar nooit je goede geweten. Wat een troost als we alles aan de Heere kunnen vertellen. Dan hoeft niets onze vreugde te vergallen.
Dus al hebben de tegenstanders gelijk, dan nog is er voor hen een andere weg dan verbieden en veroordelen. En die laatste opmerking mogen de organisatoren ook als troost opvatten.
Een belangrijk argument voor de tegenstanders is, dat de stichtingen de kerk beconcurreren en anti-kerk zijn. Stel nu dat dat zo is, hoe moeten we daar dan mee om gaan?
Zie Paulus in Filippenzen 1:
15 Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid.
16 Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen;
17 Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben.
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.
Ds R van Kooten zegt bij vers 15-17: Hoewel hun boodschap goed is, geldt dat niet voor de motieven van iedereen. In vers 16-17 werkt Paulus dit uit. Een groep predikanten erkent Gods werk in Paulus niet. Ze zien het als zijn eigen schuld dat Paulus in de gevangenis zit. Ze uiten dat ook, in de hoop dat hij het zelf te horen krijgt. Waarschijnlijk ging het om Joden-christenen. Die hadden toch al moeite met Paulus. Door zijn vermeende antinomianisme kwamen zij in de problemen met andere Joden.
en bij vers 18: "wat dan" - wat doet het er eigenlijk toe?
Ze preken niet Christus onder een deksel. Dat zou Paulus nooit geaccepteerd hebben. Nee, hun bedoelingen liggen onder een deksel.
Paulus bagatelliseert het niet. Hij noemt het verdrukking. Maar het oordeel erover laat hij aan de Heere over.
Mensen kunnen je wel je goede naam afnemen, maar nooit je goede geweten. Wat een troost als we alles aan de Heere kunnen vertellen. Dan hoeft niets onze vreugde te vergallen.
Dus al hebben de tegenstanders gelijk, dan nog is er voor hen een andere weg dan verbieden en veroordelen. En die laatste opmerking mogen de organisatoren ook als troost opvatten.
Hoewel ik ds. Van Kooten hoog acht, vrees ik toch, dat hij hier niet goed de geesten onderscheidt.
Ik denk niet, dat je deze stichtingen het oordeel der liefde moet geven.
In de eerste plaats vanwege de vorm, de reden waarom ze zich opgericht hebben (uit een afzetten tegen de kerken met een schriftuurlijk-bevindelijke prediking). En in de tweede plaats de inhoud van een substantieel deel van die lezingen, waar toch echt een andere leer verkondigd wordt, dan in de kerken waartegen men zich afzet.
Bovendien denk ik dan niet, dat hij de verwarring gezien heeft bij mensen, bij wie eerst dit (tijd-)geloof tussen de oren gefrommeld is, en daarna, als de winden en stormen opsteken, blijken niets meer over te hebben waarop ze kunnen steunen. En dat kan ook niet anders, want een zelf-gemaakt-geloof heeft geen bodem. Daar komt bij, dat zulke mensen dan in hun sociale omgeving zoveel beschadigd hebben, dat er bijna geen terugkeer meer mogelijk is, zodat ze in een diep isolement vallen.
Paulus paste het oordeel der liefde inderdaad wel toe op dwalende broeders (zoals inderdaad deze geinstitutioneerde (!) ambtsdragers), maar tegen mensen die een andere leer aanhingen was hij zeer fel. Daar sprak hij zelfs een vervloeking over uit.
Ik denk niet, dat je deze stichtingen het oordeel der liefde moet geven.
In de eerste plaats vanwege de vorm, de reden waarom ze zich opgericht hebben (uit een afzetten tegen de kerken met een schriftuurlijk-bevindelijke prediking). En in de tweede plaats de inhoud van een substantieel deel van die lezingen, waar toch echt een andere leer verkondigd wordt, dan in de kerken waartegen men zich afzet.
Bovendien denk ik dan niet, dat hij de verwarring gezien heeft bij mensen, bij wie eerst dit (tijd-)geloof tussen de oren gefrommeld is, en daarna, als de winden en stormen opsteken, blijken niets meer over te hebben waarop ze kunnen steunen. En dat kan ook niet anders, want een zelf-gemaakt-geloof heeft geen bodem. Daar komt bij, dat zulke mensen dan in hun sociale omgeving zoveel beschadigd hebben, dat er bijna geen terugkeer meer mogelijk is, zodat ze in een diep isolement vallen.
Paulus paste het oordeel der liefde inderdaad wel toe op dwalende broeders (zoals inderdaad deze geinstitutioneerde (!) ambtsdragers), maar tegen mensen die een andere leer aanhingen was hij zeer fel. Daar sprak hij zelfs een vervloeking over uit.
Wanneer je je afzet tegen deze kerken, roep je dan ook je bezoekers op om te blijven in de kerk waar God je gesteld heeft?uit een afzetten tegen de kerken met een schriftuurlijk-bevindelijke prediking
Bid je dan voor deze kerken?
Iedere keer komt deze opmerking terug, ik kan deze niet toepassen op Jijdaar
En verder bevuilen veel GG hun eigen nest want ook Dhr. van Groningen, ouderling van de GG is weleens als spreker geweest.
Zijn nu werkelijk deze avonden de oorzaak van de verwarring, of de leer van de bepaalde kerken?Bovendien denk ik dan niet, dat hij de verwarring gezien heeft bij mensen
Hoe triest is het als ik hoor dat een dominee vraagt op het sterfbed van een oude vrouw of ze kan sterven "Ach dominee, het blijft afwachten of Hij het mij wil schenken"
Dan nog twee vragen?
beschrijf een jouw definitie van schriftuurlijk bevindelijk
en
beschrijf jouw definitie van zelf-gemaakt-geloof
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ach, die angst zie je vaak terug. Dat was bij de Jeugdkerkendiscussie ook zo. Totdat men in de gaten kreeg hoe het mensen stichtte en mensen die passief of niet in hun eigen kerk meer kwamen, weer actief maakte. Ik heb dat zelf ook zo ervaren, ik heb een paar middagdiensten gemist door jeugdkerken maar juist daardoor men ik weer actief geworden, is de kerk weer belangrijk voor me gaan worden en ga ik er weer met plezier heen.... en nog belangrijker, het geloof is weer gaan leven.Bert Mulder schreef:Weet niet zo van Jij Daar..Lapressa schreef:Dan vraag ik mij af wat daar voor reden achter zit.
Maar ziende dat Heartcry haar conferenties ook op zondag hebben....
of is dat geen concurrentie dan?
En dan zijn er mensen die durven te klagen dat ik toch een paar middagdiensten heb gemist. Dan kijk je (een beetje wettisch) naar hoeveel diensten iemand heeft bezocht. Volgens mij kan je beter naar andere zaken kijken dan. Sommige mensen vinden dat echter helemaal niet belangrijk, het draait allemaal om hun kerk (met de nadruk op het woord "hun"). Als je daar maar 2x op een zondag komt, hoe je daar zit is verder niet zo belangrijk. Liever onbewogen 2x in eigen kerk dan naar zoiets toegaan en bewogen terugkeren. En ik ben niet de enige die dat is overkomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Eerst een vraag: Ken jij de avonden Tiberius en heb jij je verdiept in de avonden?
Persoonlijk ben ik bekend met JijDaar maar niet met HaertCry
Er waren jongeren op een bedrijf die graag spraken over geloof en wilden zingen met elkaar. Dat begon in een huiskamer. Alleen groeide de groep steeds meer en na een tijd vertrokken ze naar een ruimte in het bedrijf. Toen kwam het idee om is iemand uit te nodigen om over muziek te praten e.d. onderwerpen.
De groep bleef groeien en nu zijn het maandelijks zo'n 1000 jongeren die komen. Dan heb je het wel over een groei in 13 jaar.
Jongen, ga woensdag mee en dan zal je versteld van wat de werkelijkheid is. Velen hebben daar inderdaad God mogen ontmoeten en tot bekering gekomen. Ben je er daarom tegen? Is dat niet juist de bedoeling dat mensen tot bekering komen?
Dit vind ik echt een zeer ernstige beschuldiging en die raakt mij persoonlijk. Aangezien ook ik bij deze avonden tot bekering ben gekomen.
Welk zelfgemaakt geloof? Je moet echt is mee gaan. Van het begin tot het eind, tussen de liederen door gaat continu de Bijbel open en worden er stukken uit de Bijbel voorgedragen. Is dat een zelf gemaakt geloof? Dan heeft de kerk dat ook!
Persoonlijk ben ik bekend met JijDaar maar niet met HaertCry
Ik vind het een goed stukTiberius schreef:Hoewel ik ds. Van Kooten hoog acht, vrees ik toch, dat hij hier niet goed de geesten onderscheidt.
Dit is nooit en te nimmer de reden geweest.Ik denk niet, dat je deze stichtingen het oordeel der liefde moet geven.
In de eerste plaats vanwege de vorm, de reden waarom ze zich opgericht hebben (uit een afzetten tegen de kerken met een schriftuurlijk-bevindelijke prediking).
Er waren jongeren op een bedrijf die graag spraken over geloof en wilden zingen met elkaar. Dat begon in een huiskamer. Alleen groeide de groep steeds meer en na een tijd vertrokken ze naar een ruimte in het bedrijf. Toen kwam het idee om is iemand uit te nodigen om over muziek te praten e.d. onderwerpen.
De groep bleef groeien en nu zijn het maandelijks zo'n 1000 jongeren die komen. Dan heb je het wel over een groei in 13 jaar.
Ik kom al 3 en half jaar elke maand in Doorn, maar ik heb hier nog nooit wat van gemerkt. Hooguit dat de sprekers het anders benoemen dan de predikanten. Ze gebruiken daar gelukkig heden daagse taal, zodat het voor iedereen te volgen is.En in de tweede plaats de inhoud van een substantieel deel van die lezingen, waar toch echt een andere leer verkondigd wordt, dan in de kerken waartegen men zich afzet.
Denk jij werkelijk dat het geloof een tijdsgeloof is wat ze je daar 'aanpraten'?Bovendien denk ik dan niet, dat hij de verwarring gezien heeft bij mensen, bij wie eerst dit (tijd-)geloof tussen de oren gefrommeld is, en daarna, als de winden en stormen opsteken, blijken niets meer over te hebben waarop ze kunnen steunen.
Jongen, ga woensdag mee en dan zal je versteld van wat de werkelijkheid is. Velen hebben daar inderdaad God mogen ontmoeten en tot bekering gekomen. Ben je er daarom tegen? Is dat niet juist de bedoeling dat mensen tot bekering komen?
Dit vind ik echt een zeer ernstige beschuldiging en die raakt mij persoonlijk. Aangezien ook ik bij deze avonden tot bekering ben gekomen.
Welk isolemant? Waar heb je het over?En dat kan ook niet anders, want een zelf-gemaakt-geloof heeft geen bodem. Daar komt bij, dat zulke mensen dan in hun sociale omgeving zoveel beschadigd hebben, dat er bijna geen terugkeer meer mogelijk is, zodat ze in een diep isolement vallen.
Welk zelfgemaakt geloof? Je moet echt is mee gaan. Van het begin tot het eind, tussen de liederen door gaat continu de Bijbel open en worden er stukken uit de Bijbel voorgedragen. Is dat een zelf gemaakt geloof? Dan heeft de kerk dat ook!
Het scheelt dat JijDaar en HeartCry dezelfde leer aanhangen als die Paulus verkondigd.Paulus paste het oordeel der liefde inderdaad wel toe op dwalende broeders (zoals inderdaad deze geinstitutioneerde (!) ambtsdragers), maar tegen mensen die een andere leer aanhingen was hij zeer fel. Daar sprak hij zelfs een vervloeking over uit.